kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Megjelent: 12 éve
A szerzőről ▼

Nem kell rögtön pereskedni: munkaügyekben is segít a mediáció

Ítélet helyett megegyezés – már csak azért is előnyös, mert a felek nagyobb valószínűséggel tartanak be egy önként hozott döntést. Márpedig a mediációban a döntés – még akkor is, ha külső segítséggel – a felek saját akaratából fakad. A polgári törvénykönyv március közepétől hatályos módosításának köszönhetőn a válóper során a bíró mediátorhoz küldheti a váló feleket. Mi a helyzet a munkajogi vitáknál, vajon ott is terjed ez a lehetőség? Interjú Kovács Gézával, a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat igazgatójával.

- Mi a helyzet jelenleg a munkaügyi mediáció terén, terjed ez a lehetőség a munka világát érintő vitás ügyekben?

- Nem, sajnos nem. Ennek több oka is van. Az egyik, hogy nő az erőkülönbség a munkáltató és a másik fél (szakszervezet, üzemi tanács illetve az egyes munkavállalók) között. A másik ok, hogy a társadalom egésze nem lett nyitottabb a békés, erőszakmentes vitarendezések irányában. Harmadszor mind a szakszervezeti vezetők, mind a munkáltatók félnek kivinni konfliktusaikat „külső oldal” felé. Azért a helyzetet árnyalja, hogy – ha a klasszikus mediációra nem nőtt is a társadalmi igény, - a tanácsadások iránt viszont határozottan növekszik, mivel a problémák, konfliktusok száma sem csökken, sőt…


- A polgárjogi viták során, például válás esetén lehet mediátorhoz fordulni. Mennyire népszerű ez a szolgáltatás?



- A KIM listáján szereplő mediátorok keresettsége – a KIM hivatalos statisztikái szerint – minden évben szerény mértékű a regisztrált mediátorok létszámához képest. Ha van is némi növekedés, ez legfeljebb a bírósági esetekben jelentkezhet, viszont az nem az igények miatt van, hanem, mert a bíróságok kényszerítik ki. A társadalom vonakodása a mediáció minden területére igaz.


- Kik fordulhatnak mediátorhoz munkaügyi gondjaikkal? Vannak-e jellemző panaszok, például kismamáktól, leépítés előtt álló cég dolgozótól?



- Hozzánk, a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálathoz a kollektív munkaügyi viták tartoznak, ahol nem a munkavállaló, mint egyén jelenik meg, hanem a szakszervezet vagy az üzemi (közalkalmazott) tanács. Lényeges, hogy nemcsak a munkavállalói oldal, hanem, a munkáltatók (illetve érdekképviseleteik) is kezdeményezhetik, hiszen nekik is lehetnek sérelmeik. Fontos, hogy nem csak a már kialakult konfliktushelyzetben lehet célszerű és eredményes a közvetítés (mediáció), hanem azt megelőzően is. Tehát például, ha még csak a sztrájkkal történő fenyegetés hangzik el. Ekkor jó megelőző eljárás a mediátor igénybe vétele.


- A munkavállaló egyénileg egy vitás helyzetben, hová fordulhat? Például a kismama, akit nem akarnak visszavenni?



- Ha munkavállaló - jogvita esetén - nem akar rögtön ügyvédhez fordulni, lehetősége van valamely szakszervezeti jogsegélyszolgálat segítségét kérni, vagy kínálkozó lehetőség a jogpont hálózat igénybevétele, amelyet az internetről lehet elérni. Súlyosabb esetben természetesen arra is lehetőség van, hogy a jogaiban sértett munkavállaló panasszal éljen a területileg illetékes munkaügyi felügyeletnél, bár attól nem remélhető közvetlen jogorvoslat, viszont a hatóság hatásos eszközökkel lép fel a jogsértővel szemben.


- Mondana tipikus eseteket, amikor nem a bírósághoz kellene azonnal fordulni, hanem mediátorhoz?



- Minden érdekvita esetében ez a helyzet, hiszen érdekvitát a bíróság nem tud és nem is akar eldönteni. Tipikus példa a sikertelen vállalati (ágazati) bértárgyalások témája. Nincs bíróság, amely jogi úton eldönthetné, hogy mekkora legyen a béremelés mértéke. Vagy például az új Munka törvénykönyve százas nagyságrendben tartalmaz olyan utalást, hogy adott kérdésben megállapodásnak van helye.


- És ha mégis jogvita alakul ki a felek között?



- Jogviták esetében is hasznos a megállapodáson alapuló mediációs eljárás igénybe vétele. Előnyei, hogy gyorsabb, olcsóbb, valamint a felek aktív bevonásával zajlik, tehát az érintettek alakítják ki a számukra kölcsönösen előnyös megállapodást, és nem egy bíróság dönt a fejük felett. És még egy megjegyzés: minden jogvita egyben érdekvita is, hiszen ki az a bolond, aki belemegy egy jogvitába, amelyben az érdekei (érzelmei) nincsenek érintve.

- Bíróság is rendelhet ki munkaügyben mediátort?

- Kötelezően nem, a törvény a mediációt főszabályként önkéntes eljárásként rögzíti. Viszont egy bíró javasolhatja a feleknek, hogy mielőtt nekikezdenének egy hosszadalmas bírósági procedúrának, kíséreljék meg a kiegyezést, mediátor bevonásával.

- Tudnak erről a lehetőségről az emberek, ismerik a mediációt mint formát?

- Nagyon kevéssé. Szerintem már az iskolában tanítani kellene a békés vitarendezés útjait, módjait, előnyeit. Pedig velünk nagyon egyszerű felvenni a kapcsolatot, ezt bárki, bármilyen formában megteheti.

- Mekkora a sikerarány? Sikerül megbeszélni a feleknek a mediátor segítségével?

- A sikerarányunk meghaladja a 90 százalékot, azaz a hozzánk kerülő esetek túlnyomó részben megállapodáshoz tudjuk segíteni azokat, akiknek ez nélkülünk nem sikerült. Holott hozzánk jellemzően azok fordulnak, akik között már megromlott a közvetlen kapcsolat és reménytelennek ítélték, hogy a másik féllel szót tudnak érteni.

- Van-e esély rá, hogy visszakerül a Munka törvénykönyvébe a mediáció? Ön erről 2012-ben azt mondta, hogy a helyzet nem reménytelen. Továbbra sem az?

- A remény hal meg utoljára. A pozitív hozzáállás minden mediátor kötelező attitűdje. Kicsit komolyabban: bízom benne, hogy a törvényalkotó is felismeri, hogy a mediáció száműzése csak nehezíti a munkaügyi viták rendezését.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk

Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható

A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk