Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 1 hónapja

Nem lesz szükség annyi munkáskézre

Gyengélkedik a német autógyártás, ami már hazánkban is érezteti hatását: két nyugat-magyarországi alkatrész-beszállító üzemben négynapos munkahetet vezettek be - írja a novekedes.hu.

Bár cáfolták az illetékesek, a debreceni BMW-gyár építésével kapcsolatban is nehézségekről írt a mindig jól értesült német üzleti lap, a Handelsblatt.

De nem csupán ezek utalnak arra, hogy a szektor gondokkal néz szembe, az acéliparból induló termeléscsökkenés ugyanis egyre több ágazatot ér el.
A világ egyik legnagyobb acélgyártója egyik német és francia üzemében leállította a termelést a csökkenő megrendelésállomány miatt, a közelmúltban pedig már a kassai acélművek is négynapos munkarendre tért át hasonló okokból.

Szakszervezeti képviselők szerint június elejére hozzávetőlegesen háromezer kölcsönzött munkaerőtől váltak meg az autó- és gépipari cégek, létszámstopot jelentettek be, azaz a kilépők helyére nem vesznek fel új munkaerőt, és a határozott időre szóló megbízásokat nem hosszabbítják meg.

Az említett iparágakban termelő vállalkozások közül többnél is háromról két műszakra térnek át, és leállnak a hétvégi munkavégzéssel is. Sok esetben pedig jelentősen visszavágják a termelési projektek számát.
Egyre nagyobb jelentősége lesz a jövőben a robotizációnak, az automatizálásnak és az emögött álló mesterséges intelligencia térhódításának. Az autóiparban például egyre nagyobb a nyomás az önvezető autógyártásra való áttérésre, illetve a gyártás szinte teljes automatizálására.

Mindez arra utal, hogy alapjaiban fog megváltozni a munkaerővel szemben való elvárás, egyre kevesebb kétkezi munkásra lesz szükség. A munkában állóknak viszont fel kell készülniük arra, hogy öt-tíz évente át kell képezniük magukat, hogy megfeleljenek a folyamatosan újjáalakuló követelményrendszernek.

A novekedes.hu szerint mindez jól mutatja a változás tempóját és jelentőségét, hogy ma már létezik olyan gyár, ahol a mesterséges intelligencia alkalmazásával három munkás végzi azt a logisztikai munkát, amelyhez tavaly még hatvan munkás kézre volt szükség.

Amennyiben általánossá válik, vagy legalábbis sok helyen bevezetett megoldás lesz a négynapos munkahét, akkor a vállalat és az állam közös támogatásával a hét ötödik napján valamely átképzési program is indulhat az érintett gyárakban. Ezek mikéntjéről és irányáról azonban a szakszervezeti vezetők még nem tudnak megerősített információkkal szolgálni.

novekedes.hu

Follow hrportal_hu on Twitter