kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Nem mind arany, ami fénylik! Ki az igazi fejvadász?

Személyzeti tanácsadók, toborzóirodák, fejvadászok, munkaerő-közvetítők, munkaerő-kölcsönzők... Rengeteg hasonló profilú cég, széleskörű tevékenységi körrel... Nem csoda, ha van némi zavar a fogalmak között, sőt nem egyszerű kiválasztani, kivel érdemes együttműködnünk.

A fejvadászat fogalma az elmúlt idők folyamán megváltozott. Eredetileg olyan munkatárs-keresési módszert jelentett, amelynek során egy betöltetlen állásra a jelöltet nem hirdetés, hanem közvetlen keresés útján választják ki. A vállalatok azonban rájöttek, hogy ha nem kell nekik az álláshirdetéseket böngészniük, embereket behívniuk, kezelniük a jelentkezők tömegét, egyenként megvizsgálniuk és megismerniük őket, kiszűrniük a nem megfelelőeket, és így tovább, hanem mindezt a procedúrát rábízhatják valakire, aki kifejezetten erre szakosodott, akkor azzal pénzt, időt és energiát spórolnak meg. Így terjedt ki a fejvadász szolgáltatás jelentése a szélesebb szolgáltatási területre. Ugyanakkor nem biztos, hogy mindenki, aki a piacon fejvadásznak hívja magát, mindezeket a folyamatokat el is végzi.

Nem mind arany, ami fénylik! Íme, néhány ismertetőjel, ha megbízható fejvadászt keresünk.


Mennyire alapos az előkészület?



Egy megbízható fejvadász a partnereivel történő kapcsolattartás során, a jelöltek interjúztatása és tájékoztatása során nagy hangsúlyt fektet arra, hogy ne csupán felületes információcsere történjen, hanem pontosan megértse az adott pozíció hátterét is.

Ezt az előkészítő munkát nem lehet „megspórolni”. Legyen szó akár vezetőről, akár specialistáról vagy éppen asszisztensről, a háttér megértésébe fektetett energia mindenképpen megtérül, hiszen így a megbízó partnernek egyáltalán nem kell olyan jelöltekkel foglalkoznia, akik nem felelnek meg az elvárásoknak.


Az érem két oldala



Téves elképzelés, hogy csak a cég dönt. Bár sokan keresnek munkát, a „mindenki pótolható” elv nem minden pozíció esetében érvényes. Egy valós példa: orosz nyelvtudással, műszaki végzettséggel, értékesítési tapasztalattal rendelkező projektmenedzsert nem lehet csak úgy, általános hirdetéssel megtalálni. Ha pedig már megtaláltuk, nem feltétlenül könnyű elnyerni a bizalmát. Nem mindegy, milyen benyomást kelt egy ilyen emberben a teljes kiválasztási folyamat. Egy felkészült fejvadász figyel arra, hogy partnereit minden esetben úgy képviselje a jelöltek felé, hogy professzionális kép alakuljon ki bennük már az első pillanattól.


Erős informatikai háttér



Elengedhetetlen a professzionális működéshez, hogy a hatékonyság érdekében megfelelő informatikai rendszerekkel rendelkezzen a fejvadász, biztosítva ezáltal, hogy folyamataik valóban gyorsak, és sok potenciális jelölthöz elérnek.

Fontos mutató az is, hogy milyen portálokon hirdetnek: ingyenes, vagy fizetős oldalakon vannak-e jelen, és mennyire értékes, mekkora méretű adatbázisokhoz férnek hozzá. Ma kihagyhatatlan adatbázisok a Profession, Monster, Topjob és a Legjob, de természetesen a pályázók rengeteg más portállal is találkoznak, ahol érdemes jelen lenni. Ezek fizetősek, ezért az a cég, aki nem rendelkezik ilyen adatbázis hozzáféréssel, biztosak lehetünk benne, hogy nem is fog tudni túl sokat tenni az érdekünkben.


Referenciák



Érdemes referenciákat kérni az adott fejvadász cég eddigi eredményeiről. Fontos lehet tudnunk, hogy milyen jellegű pozíciókban van tapasztalatuk. Eltérő kutatási módszerek szükségesek, ha ügyfélszolgálati munkatársakat, értékesítőket, vagy vezetői pozíciókat kell pótolni. Ugyanígy iparáganként is lemérhető a fejvadászok tapasztalata. Ma leginkább a mérnöki, műszaki, illetve informatika területére hiányoznak igazán jó szakemberek. Nem mindegy, hogy a személyzeti tanácsadók milyen magabiztossággal mozognak a gyártás, termelés, illetve IT világában, a ranglétra legaljától a vezetői magasságokig. Ezeknek a szakmáknak külön nyelvezete van, nem beszélve arról, hogy ha valaki évek óta dolgozik hasonló pozíciók kutatásával, sokkal gyorsabban megérti, pontosan miről is szól a betöltendő állás, és milyen követelmények alapján szűrjön.


Láthatatlan extrák



Az ár-érték arányt jelentősen pozitív arányban befolyásolják azok a láthatatlan extrák, amelyeket egy profi fejvadász a szolgáltatásába rejt. Hihetetlen megnyugvást jelent, ha a fejvadász cég ügyfélbarát személyzettel és tanácsadókkal dolgozik. Nem mindegy, milyen a kapcsolattartás, mennyire gondoskodnak a partnereikről, hogyan és milyen sűrűn tájékoztatják őket a fejleményekről, és mennyire rugalmasan igazodnak az igényekhez. Az ilyen fejvadászokat szívesen ajánlják másoknak is, hiszen ez egy bizalmi munka, és csak akkor éri meg, ha az eredmények hatékony elérése mellett valódi szolgáltatást nyújtanak.

Ács Kata
marketing
Beck&Partners Kft.
Megfelelő embert a megfelelő helyre...gyorsan!
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Íme a hat legnagyobb ügyvezetői kihívás: a munkaerő az élen

4 kontinens, 26 ország, közel 700 vállalat első számú vezetője körében készített kutatást a legnagyobb kihívásokról az International Executive... Teljes cikk

Conscious unbossing: csak mítosz, hogy nem akar vezető lenni a Z generáció?

Munkaerő-piaci attitűdkutatások szólnak arról, hogy a mostani huszonévesek - a Z generációsok - nem vágynak vezetői szerepre. Főként az ezzel... Teljes cikk

Borúsan látják a jövőt a magyar munkavállalók

A globális bizonytalanság és a fokozódó geopolitikai feszültségek mellett az infláció és az elhúzódó válság réme kísért továbbra is a magyar... Teljes cikk