Megjelent: 6 hónapja

Olyan munkahelyet hozunk létre, ahol mi is szívesen dolgoznánk - fókuszban a munkavállalói jóllét

Közösségépítés, munkavállalói egészség, jó hangulat – ezek a céljai azoknak a kkv-knak, akik az elmúlt években elnyerték a Generali EnterPrize pályázat „Munkavállalói jóllét” kategóriájának első díját. A munkavállalók jóllétével való tudatos törődés, az ebbe való befektetés segíti a megtartást - ami különösen nagy érték hosszú betanulási folyamat után -, és a munkáltatói márka építését is, amely a kisebb városokban működve különösen fontos, hiszen a hír gyakran szájról-szájra terjed. Készítettünk egy kis körképet, hogyan építkeznek a nyertes kkv-k a cél érdekében.

Ganzair, csapatépítő, biciklis túra-

A munkavállalói jóllét az utóbbi években egyre inkább fókuszba került a cégek HR stratégiájában, hiszen nagyon sok területen volt jellemző a munkaerőhiány, így döntő kérdés lett a vállalkozások számára a munkaerő megszerzése és megtartása. A munkavállalói jóllét azokban a szervezetekben kap központi szerepet, ahol emberközpontú a vezetés. Ha az emberek munkahelyi jólléte magasabb értéket mutat, akkor képesek fejleszteni a bennük rejlő lehetőségeket, sokkal kreatívabbá, produktívabbá válnak, és könnyebben kezelik a stresszt, és így a szervezetek eredményessége és termelékenysége is javul.

Ezzel párhuzamosan pedig a munkavállalók is egyre tudatosabbnak bizonyulnak a munkahelyválasztásban, több csatornán tájékozódnak a potenciális munkaadóról, így egyáltalán nem mindegy, hogy a munkáltatói márka milyen üzenetet hordoz. A fiatal generációk számára kiemelten fontos a munka-magánélet egyensúlya, a fenntarthatóság és az, hogy a munkáltatójukkal értékeikben is azonosulni tudjanak.

Közösség és jó gyakorlatok

„Olyan munkahelyet hozunk létre, ahol mi magunk is szívesen dolgoznánk munkatársként.” – mondja a Ladó-Rec Kft. egyik tulajdonos ügyvezetője, dr. Ladóczki Mária. A hulladékgazdálkodással és iratmegsemmisítéssel foglalkozó családi vállalkozás immár több mint 30 éves múltra tekint vissza, és már a második generáció ül a vezetői székben. A 45 fős cégnél fontos a közösség és az együttműködő csapat fejlesztése, nem csak évente néhány alkalommal, hanem folyamatosan. Ladóczki Mária kiemelte, hogy lényeges az is, hogy a munkavállalók aktívan részt vesznek, sőt kezdeményezik is a közös időtöltést. A különböző eseményekről és aktivitásokról szóló közösségi média posztok pedig erősítik a cég munkáltatói márkáját és megalapozzák a hozzájuk pályázók várakozásait is. Az ügyvezető elmondta, hogy ez abban is segít, hogy közvetítsék azokat az értékeket, amik számukra alapvetőek, és ha valaki erre nem vevő, akkor ezzel időbe tisztába jöhet.

Ladóczki Mária, Ladó-Rec
Ladóczki Mária

A 2021-ben elnyert pályázat részét képezte vezetőképzés és külföldi tanulmányút, az egészségügyi szűrésen, biciklivásárláson és családi nap szervezésén kívül. A cégvezető szerint mindig van tér jobbnak lenni szakmailag, hasznos tudást összeszedni, ezért is építették be a képzést a pályázatukba. Mint jelezte, a nyitott ajtó politikán keresztül érkező visszajelzésekből is tanulnak, és bátorítják is az építő kritikát, mert így tudnak ők maguk is fejlődni. Hangsúlyozta, a jó munkahely, szervezeti kultúra kialakításánál nincs kész állapot, mindig jól jönnek a jó gyakorlatok. Ezért nagyon jó, hogy a pályázatnak van utóélete is, van utánkövetés, és lehetőséget kapnak az integrációra egy olyan közösségbe, ahol hasonlóak az értékek és a gondolkodásmód.

Fókuszban a gondoskodás, a munkavállalók megtartása

Kiskunhalason, úgy tűnik, olyan progresszív kkv-k működnek, amelyek tesznek a munkavállalói jóllétért. Ugyanis 2022-ben és 2023-ban is halasi cég nyerte a "Munkavállalói jóllét" kategória díját. 2022-ben a Halas Tűzvédelem - amely a Ladó-Rec-hez hasonlóan családi cég -, 1991-ben kezdett el működni, mára pedig 30 főt foglalkoztatnak. Szabó Mónika, a cég ügyvezetője kiemelte a mottójukat, amely egész tevékenységüket meghatározza: „A ma gondossága a holnap garanciája.” Mint mondta, már a felvételkor fontos számukra, hogy az új munkavállalóval meglegyen a közös hullámhossz, a harmónia, hiszen a betanulási folyamat nem könnyű és nem rövid, így fontos számukra, hogy a munkavállaló hosszú távon náluk képzelje el a jövőjét.

Szabó Mónika, Halas Tűzvédelem
Szabó Mónika

„Fontos a jó közösség, a jó hangulatú, de komoly munkát végző csapatban az együttműködés. Ehhez elengedhetetlen az integritás, az egység, a humor és a fenntarthatóság.” Hangsúlyozta, napi szinten gondolkodnak azon, hogy hogyan tegyék jobbá a munkahelyet, a pályázatok pedig a megvalósításban segítenek. Kiemelte, hogy a folyamat a Generali EnterPrize-zal kezdődött, azóta a Felelős Foglalkoztató és a Családbarát Munkahely címet is elnyerték.  „A pályázatok pedig ahhoz is keretet adnak, hogy ne csak érzésből, ösztönből próbáljuk meg formálni a céges kultúrát, hanem szempontokat adnak a fejlesztéshez.” A cég a pályázati pénzt többek között közösségépítésre, közösségfejlesztésre (családi nap, egészségnap), a fenntarthatóság jegyében elektromos bicikli és víztisztító berendezés vásárlására használta fel. Az ügyvezető a befektetés megtérülése tekintetében kiemelte a jó hangulatot, az alacsony fluktuációt, a munkáltatói márkára tett hatást egyaránt.

 Munkavállalói jóllét – pályázati díj 4 millió Forint

A Generali EnterPRIZE pályázaton a "Munkavállalói jóllét" kategóriában azoknak a vállalkozásoknak érdemes pályázniuk, akik célja olyan programokat megvalósítani, amelyek javítják a dolgozók és családjaik életminőségét. Ez a kategória olyan projekteket támogat, amelyek például:

•  Egészségmegőrzési programokat kínálnak (pl. sportolási lehetőségek, egészségügyi szűrések).

•  Képzéseket és tréningeket szerveznek a dolgozók számára.

•  Szabadidős programokat biztosítanak, amelyek segítik a munka és a magánélet egyensúlyának megteremtését.

A cél, hogy a pályázati díj elnyerésével megvalósítandó programmal a munkavállalók jobban érezzék magukat a munkahelyükön, és ezáltal motiváltabbak és produktívabbak legyenek.

A vállalati fenntarthatóságnak a kollégák is fontos részei

A másik kiskunhalasi EnterPrize díjazott vállalkozás a Ganzair Kompresszortechnika Kft., amely 2023-ban nyert Munkavállalói Jóllét kategóriában. A közel 100 fős cég tevékenységéről, a fenntartható szervezeti kultúrában az emberi tényező szerepéről Kopasz Fabiola, a cég marketing és stratégiai vezetője, és dr. Kopasz Filoméla HR vezető beszélt. A cég, a Ganz MÁVAG egyik utódvállalata, több mint 30 éves múltra tekint vissza. A kompresszortechnikai vállalat ipari gázok sűrítésével foglalkozik, valamint zöld hidrogén termeléshez és tároláshoz nyújtanak technológiát.

A családiasan működő cégben számos családtag: apa-fiú, testvérek, párok dolgoznak együtt. Az évek óta sikeresen működő munkatársi ajánlási programnak is köszönhető, hogy a vállalati kultúra kialakításában a személyes bevonódás és a közös értékteremtés szerepet kap. Stratégiai fontosságú a fenntarthatóság érdekében az ember. 

A megtartó erő létkérdés egy olyan cég számára, amely tudásalapon működik, és olyan hiányszakmákkal dolgozik, mint a mérnökök, technikusok, szerelők, ezért üzleti szempontból is kulcsfontosságú, hogy a kollégák megtalálják a jelenük és jövőjük szempontjából vonzó perspektívát. A vállalatnál hosszú időt vesz igénybe a betanulás, akár egy évet is felölelhet egy kompresszortípus szerelésének a megtanulási ideje. Így sokféle tudás van jelen a cégnél. Az újszerű technológia és a kihívást jelentő feladatok motiválók a fiatalok számára, az idősebbek nagy tapasztalatára pedig komoly szükség van, vagyis nagyon tudatos építkezésre van szükség, hangsúlyozta a cég HR igazgatója. Dr. Kopasz Filoméla kiemelte azt is, hogy éppen a sokféleség miatt sokféle tudást lehet felszedni az adott pozíció keretein kívül is, amiben valaki dolgozik. Van átjárhatóság, így az együttműködésre és egymás elfogadására egyaránt építeni kell.

Csapatépítés a Ganzairnél
Csapatépítés a Ganzairnél

A fenntarthatóság humán pillére számos tényezőt foglal magában. A munkahelyi jólléten, a DEI-n (sokszínűség, esélyegyenlőség, befogadás) és képzés-fejlesztésen kívül a társadalmi felelősségvállalás, az egészség- és munkavédelem, az emberi és munkavállalói jogok mind-mind beletartoznak. Kopasz Fabiola hangsúlyozta, hogy a munkatárs jövőképe és a vállalat jövőképe szorosan összefügg és ideális esetben támogatják egymást. Az üzleti siker, a társadalmi haszon, a személyes siker elválaszthatatlanok egymástól. A fenntarthatóság olyan elköteleződés, amelynek bele kell épülnie vállalkozások működésébe és át kell, hogy hassa a mindennapokat. 

A pályázat díjából a cég többek között közösségi teret alakított ki, ebédlőt, ahol együtt tölthetik az ebédidőt a kollégák, az egészségre és a prevencióra fókuszálva nagy részvételi aránnyal szűrőnapot valósítottak meg a Kiskunhalasi Egészségfejlesztési Irodával. Fedett biciklitárolót építettek, ergonomikus eszközöket, uszodabérlet vásároltak és csapatépítő programokat szerveztek. Mint a vezetők elmondták, a pályázat további nyeresége, hogy a nyertes vállalkozásoknak – az EnterPrize közösség tagjaként – lehetősége van a tudásátadásra és tapasztalatcserére, amely inspirál és megerősít egyben

A Generali EnterPrize fenntarthatósági pályázatot négy évvel ezelőtt indította útjára a nemzetközi Generali Csoport, melyhez a hazai Generali Biztosító is csatlakozott.

A pályázat célja, hogy támogassa a kis- és középvállalkozásokat a különböző fenntarthatósági kezdeményezésekben. Az idei pályázati időszak június végéig tart, 3 kategóriában lehet pályázni kis- és középvállalkozásoknak. 

Nyitóképen a Ganzair biciklis kalandtúrája

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért utálják mindenhol a HR-t – és miért nélkülözhetetlen mégis?

Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk

Távozik az RTL-től Endrei-Kiss Judit HR vezérigazgató-helyettes

Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk

Hullámlovasok és rallyversenyzők: HR-t vezetni időnként extrém sport

A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk