Présben a gyártó cégek: hogyan lesz elég kékgallérosom?
Szinte teljes a magyarországi foglalkoztatás, ám a termelő cégek megrendelései nőnek, miközben háborút vívnak a szomszédban. Új stratégia kell a megfelelő létszámú és képzettségű munkaerő megszerzéséhez. Milyen új utak kínálkoznak? Hogyan csinálják a nagy gyártó cégek? Erre is választ kaphatnak, akik eljönnek szeptember 28-án a legnagyobb hazai kékgalléros toborzási konferenciára, a recruiTECH BLUE-ra. Toldi Gábor főszervezőt kérdeztük az aktuális álláspiaci folyamatokról.

“Még egyáltalán nem érezni a magyar termelő szektorban a válság jeleit. Éppen ellenkezőleg: folyamatos a bővülés, nőnek a megrendelések, és Kelet-Európából is elkezdte néhány cég kapacitásai egy részét a stabilabb Közép-Kelet-Európába áthelyezni” - mondja a toborzási szakértő.
Toldi Gábor szerint több ezer kékgalléros munkavállalóra lenne szüksége a magyar gyáraknak a megrendelések teljesítéséhez, ami az országon belüli álláspiacról irreálisnak tűnik. A KSH által mért 3,6 százalékos munkanélküliségi ráta gyakorlatilag teljes foglalkoztatást jelent, aki tud, akar dolgozni és minimálisan rugalmas, annak van munkája. Elfogytak a tartalékok a hazai munkaerőpiacról.
Nehezíti a helyzetet, hogy az utóbbi években felpörgött ukrán toborzás is leállt. A munkaképes korú férfiak nem hagyhatják el az országot a háború miatt, a Magyarországra érkezett több mint félmillió menekültnek pedig csak töredékét sikerült a hazai álláspiacra integrálni. Egyrészt többségében nők és gyerekek jöttek a háború elől menekülve, nem feltétlenül munkavállalási céllal, másrészt Nyugat-Európa vonzóbb alternatíva számukra.
Sőt, az a veszély is fennállhat, hogy az itt dolgozó még a háború előtt érkezett nagyjából 50 000 ukrán vendégmunkás is elkezd fogyatkozni. Több helyről arról számoltak be HR vezetők, hogy romlott körükben a Magyarországról kialakult kép, főként a háború politikai kezelése miatt, és már nem érzik magukat annyira jól Magyarországon.
Nehezíti a helyzetet, hogy kevéssé vonzó a magyarok körében a három műszakos munkarend, a munkavállalók nagyobb rugalmasságot szeretnének. Éppen ezért a kompenzációs struktúra újragondolására is szükség lenne.
A gyárak döntéshozói nem csak a munkaerő rendelkezésre állása miatt vannak présben. Akadoznak az ellátási láncok, drágulnak az alapanyagok. „Folyamatos a béremelési nyomás, az év eleji kétszámjegyű béremelést felfalta az infláció. Ezért több cég júniusra hozta előre bérkorrekcióját, hogy legalább a reálkeresetek ne csökkenjenek” - jegyzi meg Toldi Gábor.
Mit lehet tenni ebben a helyzetben?
A kékgalléros toborzási konferencián sallangok nélkül gyártó cégek HR vezetői beszélnek arról, milyen jó gyakorlatokat alakítottak ki e nehézségek leküzdésére. Legalább négy válasz lehetséges.
EU-n kívüli (“harmadik országbeli”) munkavállalók felvétele és szervezetbe illesztése
Tavaly szeptemberben egy kormányrendelet könnyítette az EU-n kívüli toborzást. Minősített munkaerő-kölcsönzők gyorsított és egyszerűsített eljárással hozhathatnak be munkavállalókat 9 országból két éves határozott idejű szerződéssel. Most sok új gyártó cég új célországot keres Ukrajna helyett.” A konferencián 4-5 cég HR igazgatója mondja el saját példán, hogyan zajlott a toborzás, mire kell figyelni a külföldiek csapatba illesztésekor, milyen tapasztalatokat szereztek az egyes országok - például mongol, fülöp-szigeteki, vietnámi – munkavállalóival” - mondja Toldi Gábor.
Automatizáció, robotizáció
Ha nincs munkás kéz, jöjjenek a gépek! Az élőmunka kiváltására megjelentek a kollaboratív robotok az autóiparban, a raktárakban az anyagmozgatásban is növekszik a szerepük. A HR-nek bele kell állnia a munkakör-elemzésbe, a kompetenciavizsgálatba, a termelésszervezés megújításába, hogy több élő munkaerőt tudjon kiváltani. Hogy ez miként lehetséges és milyen új élőmunkát kiváltó megoldások vannak, ebbe is betekintést nyerhetnek a résztvevők robotgyártóktól és robotokat használó cégektől.
Online toborzás - hatékonyabban
A toborzási szakértő szerint az állásportálok kisebb hatékonysággal hoznak megfelelő számú kékgalléros jelöltet. A HR és a személyügyi marketing egyre többet költ a Facebookon és a Google-on. Milyen speciális tudás kell az online toborzáshoz? Hogyan lehet fejleszteni ezt a tudást a szervezetben? Erre is választ kaphatnak a résztvevők.
Válassz egy jó kölcsönzőt
Ha belső erőforrásból nem megy a kékgalléros toborzás, akkor érdemes egy munkaerő-kölcsönzőt megbízni ezzel. Nagy a szolgáltatók kínálata, nehéz választani. Melyik kölcsönzőnek mi az erőssége, mire specializálódott, mennyi időn belül hoz dolgozót mely országokból? Ez is kiderül egy izgalmas programon, a kölcsönző / közvetítő cégek versenyén. A két évvel ezelőtti jelöltmenedzsment szoftverek (ATS) versenye után most a munkaerő-kölcsönzők mérettetnek meg a szakmai közönség előtt.
Életkép a tavalyi recruiTECH BLUE toborzási konferencia kiállítói teréről
Szó lesz még olyan örökzöld és most forró kérdésekről is, mint a munkavállalók szállásoltatásának adózási, HR és jogi kérdései vagy a meglévő munkavállalók képzéséről (reskilling, upskilling) - szintén vállalati HR szakemberek gyakorlati előadásaiban.
A recruiTECH BLUE konferencia 2022. szeptember 28-án kerül megrendezésre. Jegyek itt vásárolhatók.
A nyitóképen Toldi Gábor
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
- Ez a jó toborzás titkos receptje: a recruitment új trendjei 6 hónapja
- Megmarad-e egyáltalán ez a szakma? 8 hónapja
- Ne csodabogárként kezeljük őket: így építsük be a Z generiációt a cégbe 8 hónapja
- A "jó öreg szakik" már nyugdíjba mentek, kell az utánpótlás 9 hónapja
- Értékes valuta lesz ez a képesség az álláspiacon 10 hónapja
- Az 5 legnagyobb kihívás a kékgalléros álláspiacon - így látja három HR igazgató 13 hónapja
- Toborzási előny, ha egy cég home office-t tud ajánlani 1 éve
- Hangosabbnak kell lennie a HR-nek: karriersztorik a Mercedesnél és a Molnál 1 éve
- Hogyan nyerhetjük meg a Z generációt? 1 éve
- How much does a failed recruitment cost? 1 éve
- Mennyibe kerül egy sikertelen munkaerő-felvétel? 1 éve