kapubanner for mobile
Megjelent: 2 hónapja
A szerzőről ▼

Így szólítsd meg a Z generációs kékgalléros munkaerőt

Rövid, ütős, szórakoztató videós álláshirdetések és jó, ha olyanok fogalmazzák meg a hirdetés szövegét, akiknek szól. Hatalmas harc zajlik a figyelemért, és mivel szinte mindennek utána lehet menni, a hitelesség kulcskérdés a toborzásban. Számos kékgalléros munkakörben ma is hiány van, fiatalokból pláne, hogyan lehet elérni őket arról is szólt a recruiTECH BLUE toborzási konferencia.

Toldi Gábor, recruiTECH BLUE 2025-

Bár visszaesés figyelhető meg a meghirdetett üres pozíciók számában, a képzett kékgalléros munkaerőért még mindig verseny zajlik. Ugyanis a magyar munkaerőpiacra 40 ezerrel kevesebben lépnek be, mint ahányan kilépnek róla, éves szinten. Ez pedig komoly demográfiai problémát jelent. Jelentős az elvándorlás is, egyre több fiatal megy külföldre, ahogy a nyelvet beszélő szakmunkások is, ugyanis szinte bárhol másutt Európában (Bulgária kivételével) többet kereshetnek, mint Magyarországon. 

Úgy tűnik egyre inkább előtérbe kerül az idősebb korosztály foglalkoztatása, Toldi Gábor, a recruiTECH BLUE alapítója szerint a következő években az 60+-os korosztály foglalkoztatásával foglalkozó piac 3-5-szörösére fog nőni. Mindezen hatások, valamint a technológia változása következtében a toborzási szakmának is változnia kell, hiszen a HR-ben is egyre nagyobb teret nyer az automatizáció. Elsők között a recruitmentben már most számos folyamat digitalizált vagy a mesterséges intelligenciával támogatott. Toldi Gábor szerint a HR-nek és az IT területnek egyre szorosabban kell majd együtt dolgoznia, sőt az összeolvadás is elképzelhető. 

Mindehhez a szakember szerint az kell, hogy a HR értse az üzletet, stratégiai szerepkört töltsön be és saját tudását is fejlessze. 

Bevonás: sofőrök is írják az álláshirdetést egy logisztikai cégnél

Arról, hogy ezen körülmények között milyen új módszereket érdemes használni a toborzásban, Miseta Gábor, a Viapan Csoport toborzási vezetője beszélt és egy esettanulmányt is bemutatott. Mint mondta külföldön már a cégek 65-70%-a használ mesterséges intelligenciát a toborzásban, Magyarországon az arány még csak 45%, és sok helyen még mindig nem tervezetten és adatalapú döntések nyomán, hanem érzésből toboroznak. 

Miseta Gábor, Viapan
Miseta Gábor

Éppen ezért nem árt a toborzási folyamat átvilágítása, amit ők is megtettek egy logisztikai cégnél. Mint mondta, az egyik alapvető probléma az volt, hogy a vállalatnak nem volt karrieroldala, az álláshirdetéseket pedig HR-es nyelvezettel, nem a célszemélyek nyelvén írták. Így az elsődleges változás, amit bevezettek, a karrieroldal kialakításán kívül, hogy a gépkocsivezetőket bevonták a hirdetések írásába, és az ezeket illusztráló képeken valódi munkatársakat és munkafolyamatokat mutattak meg

Azt is kiemelte, hogy jelenleg nagyon sok csatornán érkeznek egy-egy céghez a jelöltek, így ezeket fontos kezelni, és egy rendszerbe bevezetni. Megemlítette a social listening fontosságát is, vagyis követni kell, hogy mit mondanak a cégről, ezt miért teszik. Ha nem jót mondanak, akkor kiemelten oda kell figyelni a kommunikációra, és javítani a munkáltatói márkát. 

Összefoglalta, hogy a toborzási kampányokat a célszemélyekre koncentrálva kell kidolgozni, nem a csatornára. 

Össze kell szedni a döntéshozatalt támogató adatokat. Az érzések, hipotézisek nem mérhetők. 

Figyelni kell arra is, hány fő morzsolódik le a folyamat során, ennek megtalálni az okát. 

Z generációs kékgallérosok megszólítása

Egy másik teremben a fiatalok megszólítására alkalmas toborzási eszközök közül a videós tartalmak hatékonyságáról beszélt ifj. Vida Péter, a Viapan cégvezetője és Husi Bence, az OS Labs ügyvezetője. 

Mint az a közös előadásban elhangzott a hagyományos platformok és formátumok ideje lejárt, az álláshirdetéseket ritkán olvassák végig, sokkal jobban megfogják a figyelmet a rövid, videós tartalmak, a TikTok videók és Insta reelek. Vida Péter visszautalt a korábban már felhozott sofőrtoborzásra példaként, mint mondta a toborzás során a rövid videókkal (összesen 26 kampányt bonyolítva) 2 millió emberhez eljutottak, 14 ezren reagáltak egy hiányszakmában, akiket aztán előszűrtek.

ifj. Vida Péter, Viapan
ifj. Vida Péter

Kiemelték a videók kapcsán, hogy fontos:

hogy valóságos és ne idealizált képet mutasson, hiteles legyen, ha lehetséges saját dolgozók részvételével, ha nem, akkor olyan szereplőkkel, akik illeszthetők lennének a céghez. 

Legyen szórakoztató, vizuálisan ragadja meg a nézőt már az elején, hiszen jelentős tartalmi túlkínálat van, hatalmas verseny a figyelemért, és negyed másodperc alatt eldől, hogy valaki végig nézi-e a videót vagy sem. (A mennyiségek érzékeltetéséhez egy adat: a TikTokra egy nap alatt 34 millió videó kerül fel.) 

Ezen felül legyen bennfentes, adjon olyan információkat, ami érdekes, és ami nem köztudott. Lehetőség szerint, aki nézi, el tudja képzelni, hogy ott dolgozzon. 

Végül pedig legyen benne felhívás cselekvésre, hogy hol tud az érdeklődő jelentkezni, milyen módon. Jelezték, hogy a CV-t érdemes elhagyni, inkább egyszerű, rövid űrlapot kitöltetni a jelentkezőkkel és a legfontosabb releváns információkkal.

Husi Bence, OS Labs
Husi Bence

Ifj. Vida Péter hangsúlyozta, hogy lényeges a gyors reagálás (24-48 órán belül), szövegalapú vagyis írásos csatornát működtetni a szűrésre, mert a Z generáció gyűlöl telefonálni, és az ismeretlen számokat gyakran fel sem veszi. 

Időnként persze a megváltozott környezetet, így a videós toborzást sem könnyű elfogadtatni a vezetéssel. Ilyenkor érdemes egy pilot projektet indítani, amivel meg lehet mutatni, hogy milyen költséggel jár, mennyi reakció érkezik, hány interjút sikerül lebonyolítani, hányan lépnek be a céghez. Vagyis számokkal megtámogatni az érvelést. Az sem árt, ha egy cég erős vezetői márkát épít, akinek a személyiségéhez tudnak kötődni az emberek, rajta keresztül kapcsolódni a munkáltatói márkához. 

Összefoglalva: 

  • minőségi, működő videó
  • jó konverzió, jelöltek becsatornázása
  • gyors és hatékony kiválasztás a HR részéről
  • pozitív jelöltélmény
  • onboarding

További cikkeink a konferenciáról:

BMW, LEGO, Suzuki: toborzás és képzés az automatizáció árnyékában

A HR a láthatatlan ragasztó: így látják a szakmát az ügyvezetők

  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés

Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk

Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány

„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk