kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 14 éve

Robbanás előtt a képzési piac

A válság miatt a vállalatok 46 százaléka vágta meg a képzésre, fejlesztésre fordított költségeket, miközben ha lenne rá keret, éppen ezt a területet fejlesztenék leginkább - derül ki a Garda Consulting Kft. és a Szinapszis Kft. kutatásából. A több mint száz vállalat körében végzett felmérés keretében felmérték, hogyan változtak a szervezeteknél a HR költségek a válság hatására.

images

A válság hatására még erőteljesebb lett a költségcsökkentési kényszer a szervezeteknél, amely különösen a humán erőforrás területeket érintette. Számos kutatás bizonyította, hogy azok a vállalatok működnek igazán hatékonyan, amelyek tudatosak pénzügyi folyamataikat illetően és tervezett HR költségvetéssel rendelkeznek. A HR Portal arra volt kíváncsi, mennyire tudatosak ezen a téren a szervezetek, illetve milyen humán területeket érintett érzékenyen a válság, hol kellett nagyobb költségeket visszaszorítani, a válság ellenére milyen eszközökkel tudtak megtakarításokat elérni a vállalatok.

Sokan nem tudják, hogyan alakult a HR büdzséjük

- A cégek egyharmadának nincs HR költségkerete, ahol viszont van, ott 6,5 százalékkal csökkent a személyzeti kiadásokra fordított összeg - ismertette az eredményeket Berey Zita, a Garda Consulting ügyvezető igazgatója a Költséghatékony HR című workshopon, amelyet a HR Portal május 19-én szervezett.
A Garda Consulting és a Szinapszis Kft. a HR Portál megbízásából 2010. áprilisa és májusa között 108 vállalat felsővezetőjét és HR szakemberét kérdezte meg kvantitatív és kvalitatív módszertannal arról, hogyan változott HR gyakorlatuk a válság hatására. A kutatás során öt nagy témakörben - toborzás/kiválasztás, beillesztés/orientáció, személyzetfejlesztés, ösztönzésmenedzsment/bérezés/ kompenzáció, kiszeverés/elbocsátás - összesen 50 kérdésre kellett válaszolniuk a részt vevőknek. A kitöltők 54,6 százaléka a szolgáltatói szektorból, 21,3 százaléka a kereskedelem, szállítmányozás, közlekedés területéről, 24,1 százaléka pedig az ipar, gyártás területéről került ki. A válaszadók 64,8 százaléka közép-magyarországi, 18,5 százaléka kelet-magyarországi, 16,7 százaléka nyugat-magyarországi szervezet volt. A felmérésben résztvevők 37 százaléka nagyvállalat, 30,6 százaléka közepes méretű, és 32,4 százalékuk mikro-kisvállalkozás.
A kutatás során megkérdezett 108 vállalat közül leginkább a Budapest környéki szolgáltató szektorban tevékenykedő mikro-kisvállalkozásokról bizonyosodott be, hogy nincs HR büdzséjük. A HR keret költségcsökkenése jelentősebb volt a megkérdezett ipari, termelő vállalatoknál, a közép-magyarországi cégeknél, a közepes- és nagyvállalatoknál. A válaszadók egynegyede számolt be csökkenésről, és csak 16,7 százaléknál nem változott a személyzeti kiadásokra fordított összeg. Mindössze 13 százalék nyilatkozott a HR költségkeret növekedéséről, de sokan vallották be (10,2 százalék), hogy nem tudják, miként alakult a cég HR-es büdzséje.

Min spóroltak a leginkább a cégek?

A cégek 2009-ben a legtöbbet a rendezvényeken spóroltak, második helyen a bérköltség áll. Sok cég csökkentette a kölcsönzött állomány költségét, valamint az adminisztrációs eszközbeszerzés (Pl. IT, tesztek) költségeit is. Sokan, a megkérdezettek 46 százaléka vágta meg a képzésre, oktatásra, fejlesztésre fordított kiadásokat is, miközben ha lenne rá keret, éppen ezt a területet fejlesztenék leginkább - mutatott rá Berey Zita, hozzátéve, ez azt jelezheti, hogy a cégek a válság végével a dolgozók képzésére fogják a legtöbb pénzt fordítani.

A képzések büdzséjének csökkentése jelentősebb volt a megkérdezett közép-magyarországi, kereskedelemmel, szállítmányozásnál foglalkozó közepes- és nagyvállalatoknál. A cégek 25,9 százalékánál stagnált, 16,7 százalékánál nőtt ezen költségkeret, 11 százalék pedig nem tudta megítélni, hogyan alakult ezen terület költségkerete.

A szervezetek összességében 17,2 százalékkal csökkentették a képzési és tréningbüdzsét a válság előtti állapothoz képest, ami azt is mutatja, hogy felértékelődött a belső tréningek szerepe a külső tréningek "rovására". A képzések hatékonyságát ugyanakkor a cégek 42 százaléka még soha nem mérte, 43,8 százalékuk a válság előtt és után is mérte, 9,5 százalék pedig csak a recesszió óta méri.

A cégek negyedénél csökkent az 1 főre eső bruttó bérköltség

A bér- és kompenzációs rendszerek változását tekintve a felmérés szerint a cégek 32,7 százalékánál nem változott a bruttó bér összege, 36,5 százaléka növelte a bruttó fizetéseket, míg a cégek 25 százaléka csökkentette azokat. A béren kívüli juttatásokat a válság óta a válaszadók 43 százaléka csökkentette, elsősorban a hideg étkezési, kultúra és ajándék utalványok alkalmazása esett vissza. Ennek elsődleges oka a válság hatására bekövetkezett jogszabályi változásokban keresendő. Ugyanezen okból kezdték el a cégek nagyobb mértékben adni a meleg étkezési utalványt és az Internet hozzájárulást is.

A válság nem befolyásolta a mobil telefon, a céges autó népszerűségét, ezeket a cégek többsége a recesszió előtt és után is adta.

Nem túl népszerű az outsourcing

Az outsourcing a költségcsökkentés egyik kedvelt módszerévé vált az utóbbi időben a szervezetek körében, de a megkérdezett cégeknél nem figyelhető meg, hogy tömegesen kiszerveztek volna HR-es területeket, sőt, 16 százalékuknál egyáltalán nincs is kiszervezés. A pénzügy-számvitel; emberi erőforrás gazdálkodás; kereskedelem-értékesítés területein egyáltalán nem jellemző a kiszervezés, mindent házon belül oldanak meg. A legtöbbek által kiszervezett tevékenység továbbra is a biztonsági szolgálat és a bérszámfejtés. A szolgáltató kiválasztásánál a három leggyakrabban említett szempont az ár, a megbízhatóság és a referenciák. Berey Zita kiemelte, hogy a jogtiszta know-how a cégeknek csak elenyésző részét (15, 7 százalék) érdekli.

Mire költenek a cégek a jövőben?

A cégek a képzések mellett a teljesítmény-értékelés (19,4 százalék), a bérköltség (15,7 százalék) az utánpótlástervezés(9,3 százalék) területét fejlesztenék. A bérköltséget a mintaátlagnál nagyobb arányban fejlesztenék a megkérdezett ipari- és termelő vállalatok, a teljesítményértékelést a nyugati régióban elhelyezkedő cégek és a közepes vállalatok tartják fontosnak, a képzéseket pedig a mikro- és kisvállalatok vennék nagyobb arányban igénybe.

HR megtakarítási gyakorlatok

A workshopon részt vevő HR szakemberek, vezetők visszaigazolták a felmérés megállapításait, miszerint sok helyen csökkentették a HR kiadásokat, s a képzések, tréningek költségeit vágták meg a legtöbb helyen.

Kopányiné Pécsi Judit, az Union biztosító HR igazgatója arról számolt be, hogy bár a 250 munkavállaló közül senkit sem kellett elküldeni, és az adóváltozás következtében fennmaradt összeget a dolgozókra fordították - amiből képzéseken, rendezvényeken vehettek részt -, de 5 százalékkal csökkent a HR költségkerete. Így történt az MKB Banknál is. Mint Eisele Endre HR főosztályvezető kiemelte: bár csökkent a bér, oktatás, cafeteria kerete a banknál, a hatékonyság nőtt. Ezzel szemben a kétezer munkavállalót foglalkoztató HM EI Zrt. kontrolling divízióigazgatója, Kissné András Klára arról számolt be, hogy nem csökkentették a személyi kiadásokat.

A Bosch csoport Magyarország HR igazgatója is azt mondta, hogy a felmérés hűen tükrözi a vállalati gyakorlatokat. Fluck Benedek a válság nyomán kialakult vállalati gyakorlatokat "költségcsökkentési őrületnek" nevezte, s rossz hozzáállásnak, rövidlátásnak minősítette a fűnyíró elv szerinti költségcsökkentéseket. Szerinte értelmetlen minden "csapot" elzárni, minden költséget visszafogni, ehelyett meg kell különböztetni a stratégiailag fontos területeket a nélkülözhetőektől, és a kevésbé fontos területekre kevesebbet fordítani. Ehhez azonban a cégnek elő kell teremtenie a tőkét. A HR igazgató szerint ugyanekkora hiba, ha a cég befagyasztja a személyzeti marketing tevékenységét, és ha például a vállalat az összes állásbörzét lemondja. Úgy véli, ezt egy világcég nem engedheti meg magának, a válság ugyanis nem tart örökké - emelte ki Fluck. A Boschnál egyébként más-más helyzet alakult ki, a cégcsoport ugyanis 11 jogi egységből áll, amelyek az ország hat városában találhatóak meg. Egyes egységek az autóiparban, mások az építőiparban tevékenykednek, így a válság sem ugyanakkor és ugyanolyan mértékben éreztette hatását és a válságkezelő módszerek is különböztek.

A Magyar Telekom azonban több intézkedést hozott a válság nyomán annak érdekében, hogy csökkentse a költségeket. Ujhegyi Ákos HR igazgató elmondása szerint átalakult a javadalmazási rendszerük: csökkent a cafeteria és a vállalati többlet végkielégítés mértéke, tovább bővítették a teljesítményhez kötődő javadalmazási formákat, a megüresedett pozíciókra pedig a korábbinál olcsóbb munkaerőt vesznek fel. Az egyéni teljesítmény és az adott év üzletági céljainak elérését leginkább támogató munkatársak meghatározásához a 2009-ben bevezetett Karriermenedzsment rendszer (KMR) ad transzparens módszertant. Ugyanakkor a hatékony költségoptimalizáláshoz a Telekom sikeresen alkalmazza az úgynevezett Total Workforce Management rendszert, amellyel átlátható és rugalmas módon tervezik, kontrollálják valamennyi emberi erőforráshoz kapcsolódó költségeket, úgymint: munkaviszonyban történő foglakoztatás, megbízásos jogviszony, kölcsönzött munkaerő, outsourcing, munkaerő kapacitást pótló szerződések) - ismertette Ujhegyi Ákos.

Bányai Tibor és Deák Zsolt
Bár a Hankookot üzleti szempontból nem érintette túl érzékenyen a válság, költségracionalizálás ott is történt, többek között a toborzás-kiválasztás, képzés terén, mondta el Bányai Tibor HR vezető. Míg a kezdeti időkben Koreába küldték az embereket annak érdekében, hogy elsajátítsák a megfelelő kompetenciákat, ma már egészen másképp oldják meg a toborzást és képzést, és a költséghatékonyság szempontjából is sokkal kedvezőbb megoldást találtak. 2011 márciusáig ugyanis 700 további dolgozót vesznek fel, ezúttal azonban a munkaerő-közvetítők helyett a munkaügyi központok segítségét kéri a cég - mondta el Bányai Tibor. Öt regionális munkaügyi központtal és egy helyi szakközépiskolával működnek együtt. Az államilag elismert végzettséget adó OKJ-s képzésen regisztrált munkanélküliek vehetnek részt, és a sikeresen vizsgázók automatikusan felvételt nyernek rácalmási gyárba. A megfelelő utánpótlást tehát a munkaügyi szervezet biztosítja. Mindez egy 500 milliós projekt, amelynek a költségeit nagyrészt a munkaügyi szervezet állja, de a képzést, annak helyszínét, az oktatói gárdát azonban a Hankook biztosítja. Ez a cégnek előnyösebb, mint ha a "hagyományos" kiválasztást-toborzást választaná és munkaerő-közvetítő cégeket vonna be, ráadásul nem más vállalattól "vonják el" a munkaerőt, hanem 100 százalékban munkanélkülieket alkalmaznak.

A kutatással kapcsolatban bővebb információ: Berey Zita ügyvezető igazgató, Garda Consulting: 06-20-2497878, [email protected]


  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk