Megjelent: 9 éve
A szerzőről ▼

Stressz-fészek a cammogó kettes metró

December eleje óta stresszel naponta háromszáz metrós és több tízezer utas az M2 vonalán csúcsidőben. Sok a feszültség, de ennek kezelésére nem kapnak külön támogatást a metró forgalmi dolgozói a Budapesti Közlekedési Vállalattól (BKV) a Metróközlekedési Dolgozók Szakszervezete szerint. Az utasok pedig csak akkor nem készülnek ki, mielőtt beérnének a munkahelyükre, ha van technikájuk a stressz kezelésére.

Az utasokkal találkozó mintegy 300 metrós forgalmi dolgozó - vagyis járművezető és forgalomirányító - naponta kap ingerült beszólásokat azoktól, akik nem tudnak felpréselődni a járművekre, vagy megviselten szállnak le azokról.

Több mint egy hónapja annak, hogy összeütközött két metró a Pillangó utcai megállónál, az ügy kivizsgálásáig lassítják a forgalmat, ami összesen 5-10 perccel lassabb haladást jelent a teljes szakaszon. Főként a reggeli csúcsidőben nagy a tömeg. Gyakori a veszekedés a járművekre felnyomuló utasok között, a szidalmakból jut a metró dolgozóinak is. Gulyás Attila, a Metróközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke arról tájékoztatta lapunkat, hogy a BKV nem ad külön a stressz oldására irányuló támogatást a forgalomlassítás miatt leterhelt dolgozóinak, pedig a december 5. óta huzamosan fennálló probléma miatt indokolt volna.

Kifejtette, hogy miért túlterhelt az a mintegy 300 forgalmi dolgozó, aki közvetlenül találkozik az utasokkal az M2 szakaszon.

- „Főként a 90 metróvezető van leterhelve, mert a szokott rendtől eltérően nem tudják egy hónapra előre a beosztásukat. Három nappal korábban értesülnek arról, mikor kell dolgozni menniük, mikor lesz szabadnapjuk. Főleg a családosoknak nehéz tervezniük a napjaikat” - mondta Gulyás Attila, a Metróközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke.

- A metróvezetők után a forgalomirányítók vannak leginkább kitéve az extra terhelésnek. Gulyás Attila elmondta, hogy velük is gyakorta ingerültek az utasok.

- Jelenleg hárommal kevesebb metró közlekedik a szakaszon, mint normál üzemben (kettőt a baleset miatti vizsgálat ideje alatt nem használhatnak), ezért a 16 metró műszaki karbantartására még nagyobb energiákat mozgósítanak, mert a közlekedés biztosítása miatt az üzemképességük biztosítása elengedhetetlen feladat.

- Különösen nagy terhelést kapnak a Déli pályaudvar végállomáson vonat visszafordításban részt vevő 4-5 dolgozó, akik a szakszervezeti vezető szerint a balesetet követő napokban nehéz körülmények között, hidegben, huzatban dolgoztak. Gulyás elmondta, hogy a szakszervezet a munkáltatóval egyeztetve elérte, hogy pihenőidőben legyen fűtött helyiségük, amelybe a szakszervezet mikrohullámú sütőt vásárolt ital- és italmelegítésre.

- A metrósok a BKK-tól kapják az újabb és újabb verziókban kisakkozott menetrendeket, amire a BKV beosztáskészítő munkatársai próbálják rászervezni a metróvezetőket. A szakszervezeti vezető szerint a beosztáskészítők számára ez komoly igénybevételt jelent, mert a közlekedésszakmai kihívás mellett figyelemmel kell lenniük a Kollektív Szerződésben leírt foglalkoztatási szabályok betartására és a járművezetők túlterheltségére.

metró

Megkérdeztük Gulyás Attilát, hogy milyen támogatást ad a BKV a dolgozóknak a stresszoldásra, mire az volt a válasza, hogy semmit. Nem létezik erre külön program, a munkáltató álláspontja: „Ezt ki kell bírni” - mondta Gulyás Attila, a Metróközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke.


Hangoskönyv, telefonlista



Több tízezer utasnak kell naponta felzsúfolódnia a kevesebb metróra, vagyis nekik sem könnyű megúszni, hogy már a munka előtt felhúzzák magukat. Az 5-10 perces késés könnyen beboríthat egy munkanapot, és erre nagy esély van a kettes metróval utazóknak, mert a kritikusnak mondható csúcsidőszakok elég szélesek: reggel 6-8, délután 15-18,30-ig tartanak. Gulyás Attila tapasztalata szerint leginkább a Déli pályaudvartól az Őrs Vezér tere felé várható a metrók torlódása, de ez mindig változhat, szóval nehéz rá felkészülni. Az utasok száma pedig nem csökken, hiszen nehezen váltható ki mással a metró.

A stressz abból lesz, ha valami másként történik, mint ahogy azt elterveztük - röviden és egyszerűen fogalmazva, persze. Hamar Domonkos, a Hamar Productivity Consulting Kft. ügyvezetője szerint ebben a konkrét esetben azonban van lehetőség arra, hogy elkerüljük: tegyük fel, hogy a délelőtti és a délutáni csúcsidőben munkába igyekvők és hazatérők nagy része tudja, mi vár rá az M2-es metróvonalon. S ha volt része tülekedésben, várakozásban, stresszben, akkor felkészülhet.

„Megtervezi, mennyi időt szán az utazásra. Persze, hosszabb menetidővel tervez, mint szokott, így önmagában az, hogy tovább tart a közlekedés, nem fog stresszt okozni. Sőt, ha a tervezettnél előbb ér úti céljához, akkor azt sikerként élheti meg” - mondta lapunknak Hamar Domonkos.

Mi a megoldás, ha nem fér fel az első metróra, vagy váratlanul megáll két megálló között a metrószerelvény - és vannak pluszpercek, napi szinten tízpercek? Az időgazdálkodással foglalkozó Hamar Domonkos kiszámolta, hogy évente több mint két hónapnyi időt fordíthat tanulásra, jegyzetelésre, miközben közösségi közlekedéssel utazik, ezért sosem lesz a saját maga sofőrje, vagyis alkalmazkodnia kell a helyi közlekedési viszonyokhoz. Az elkerülhetetlen metrón zötykölődés közben, reggeli csúcsban várakozásban az olvasást ajánlja. Ha akkora a tumultus, hogy mindkét kéz foglalt, akkor a hangoskönyv a megoldás.

„Nekem például van egy telefonlistám, amin rajta van az összes elintézendő telefonhívásom. Nem azt mondom, hogy remek dolog, ha váratlanul 5-10 perc késéssel kell számolni, de egyből kevésbé kellemetlen, ha az alatt el lehet valamit intézni” - mondta Hamar Domonkos.

Persze egy kisebb szóváltás, netán tolakodó figura képes kizökkenteni az embert a nyugalmából, ezért nem csak az időt kell megtervezni: „Az ember készüljön fel a váratlanra” - mondta Hamar Domonkos.


Elfogadás, relaxáció



Arról, hogyan képes erre, Márky Ádámmal, a Center for Mindful Leadership ügyvezetőjével beszélgettünk. Márky szerint a reggeli tömeg szinte biztosan stresszt fog kiváltani az utazókból. Van pár javaslata egy ilyen helyzetre.

Fogadjuk el, hogy nem tudunk változtatni a zsúfoltságon. Azon tudunk változtatni, hogy hogyan állunk ehhez.

- Hunyjuk be a szemünket és figyeljünk a légzésünkre. Nem baj, ha nem tudjuk kizárni a külvilágot. Az sem baj, ha meglöknek közben. Ilyenkor vegyük észre, hogy elkalandoztunk és figyeljünk megint a légzésünkre.

- Mosolyogjunk. A testünk és a testhelyzetek nagyon erősen befolyásolják, azt hogyan érezzük magunkat: például, ha feszültek vagyunk, akkor izmaink is feszesebbek, ha ellazítjuk őket, akkor a bennünk lévő feszültség is oldódik. Ha mosolygunk, akkor jobban fogjuk érezni magunkat, és csökken a stressz érzetünk.
- Fogadjuk el, hogy idegesek vagy dühösek vagyunk és ne hibáztassuk magunkat emiatt. Teljesen normális, ha rosszul érezzük magunkat a tömeg miatt. Ha elfogadjuk ezt az érzést, akkor sokkal könnyebben el is tudjuk engedni.
- Hallgassunk komolyzenét. Kutatások bizonyítják, hogy a klasszikus zene oldja bennünk a feszültséget és a szorongást.

- Ha lehet, induljunk el korábban és sétáljunk. Akár az is segít, hogyha csak az utolsó megállót gyalogoljuk le. Nem csak jót tesz az egészségünknek, de a fejünk is kitisztul, mire beérünk a munkahelyre.

- Ha nem teszünk semmit, akkor a reggeli stresszt bevisszük magunkkal a munkahelyünkre, és mivel a stressz bizonyítottan rontja a kognitív funkciókat, sokkal rosszabbul fogjuk végezni a munkákat. Ráadásul a kollégáinkkal is sokkal barátságtalanabbak leszünk.

- „Sokat segíthet ilyenkor, ha ismerünk relaxációs módszereket és a munkahelyünkön van csend- vagy relax szoba (esetleg egy csocsó asztal), ahol van pár percünk, hogy visszaszerezzük a fókuszt és ahelyett, hogy egész nap a BKK-s panaszlevelünket fogalmaznánk fejben, hatékonyan dolgozhassunk” - mondta Márky Ádám.


Mi lassít?



Gulyás Attilát szakszervezeti vezető szerint a problémák onnan kezdődnek, hogy a Fehér út és a Pillangó utca között a felszínen közlekedő vonatok a baleset óta nem gyorsíthatnak fel a megszokott 60 km/órás sebességre, ehelyett maximum 26 km/órával cammognak. Gulyás szerint emiatt gyakori a metrószakaszon a járművek torlódása.

Igaz, hogy hárommal kevesebb metrószerelvény közlekedik, vagyis ugyanannyi utasnak kevesebb helyen kell elférnie, de Gulyás úgy látja, igazából a sebességkorlátozás miatt vannak torlódások. Úgy véli, ez így lesz, amíg a BRFK a végére nem jut annak a vizsgálatnak, hogy miért ütközött össze két metrókocsi. Addig is a Fehér út - Pillangó utca közötti kb. egy kilométeres szakaszt pár perccel hosszabb idő alatt teszi meg a metró oda és vissza.

- Erre rakódnak újabb percek a lassítás miatt torlódó metrók miatt.
- Az utasok kevésbé érzékelik, de megnövelték a követési időt is: a baleset előtt csúcsidőben 2 és fél perces volt két metró közötti várakozási idő, azóta 3 és fél perc lett.

Gulyás Attila szerint így jön össze az 5-10 perccel hosszabb utazási idő annak, aki végállomástól végállomásig utazik a M2 vonalon.

A „lassú jel” elrendelése határozatlan időre történt, vagyis nem tudják még a dolgozók, hogy mikor tér vissza rendes kerékvágásba az életük, ami alaphelyzetben is stresszes.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Alig alszanak, mégis bírniuk kell: riasztó adatok a magyar dolgozók egészségéről

Friss, több mint 2800 magyar munkavállalót vizsgáló kutatás szerint a dolgozók jelentős része krónikus stresszel, alváshiánnyal és egészségtelen... Teljes cikk

Már minden régióban pályázhatnak a hazai kkv-k munkavédelmi eszközök beszerzésére

Szeptember 15-től már minden régióban pályázhatnak a kkv-k a munkabiztonságot erősítő eszközökre - jelentette be hétfői közleményében Czomba... Teljes cikk

1,1 millió elvesztett munkanap: láthatatlan betegség bénítja a magyar munkaerőt

Egyre több magyar munkavállalót érintenek a mentális betegségek, elsősorban szorongás és depresszió, ami évente több mint 1,1 millió... Teljes cikk