Szerző: Berta László
Megjelent: 4 éve

Stressz-fészek a cammogó kettes metró

December eleje óta stresszel naponta háromszáz metrós és több tízezer utas az M2 vonalán csúcsidőben. Sok a feszültség, de ennek kezelésére nem kapnak külön támogatást a metró forgalmi dolgozói a Budapesti Közlekedési Vállalattól (BKV) a Metróközlekedési Dolgozók Szakszervezete szerint. Az utasok pedig csak akkor nem készülnek ki, mielőtt beérnének a munkahelyükre, ha van technikájuk a stressz kezelésére.

Az utasokkal találkozó mintegy 300 metrós forgalmi dolgozó - vagyis járművezető és forgalomirányító - naponta kap ingerült beszólásokat azoktól, akik nem tudnak felpréselődni a járművekre, vagy megviselten szállnak le azokról.

Több mint egy hónapja annak, hogy összeütközött két metró a Pillangó utcai megállónál, az ügy kivizsgálásáig lassítják a forgalmat, ami összesen 5-10 perccel lassabb haladást jelent a teljes szakaszon. Főként a reggeli csúcsidőben nagy a tömeg. Gyakori a veszekedés a járművekre felnyomuló utasok között, a szidalmakból jut a metró dolgozóinak is. Gulyás Attila, a Metróközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke arról tájékoztatta lapunkat, hogy a BKV nem ad külön a stressz oldására irányuló támogatást a forgalomlassítás miatt leterhelt dolgozóinak, pedig a december 5. óta huzamosan fennálló probléma miatt indokolt volna.

Kifejtette, hogy miért túlterhelt az a mintegy 300 forgalmi dolgozó, aki közvetlenül találkozik az utasokkal az M2 szakaszon.

- „Főként a 90 metróvezető van leterhelve, mert a szokott rendtől eltérően nem tudják egy hónapra előre a beosztásukat. Három nappal korábban értesülnek arról, mikor kell dolgozni menniük, mikor lesz szabadnapjuk. Főleg a családosoknak nehéz tervezniük a napjaikat” - mondta Gulyás Attila, a Metróközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke.

- A metróvezetők után a forgalomirányítók vannak leginkább kitéve az extra terhelésnek. Gulyás Attila elmondta, hogy velük is gyakorta ingerültek az utasok.

- Jelenleg hárommal kevesebb metró közlekedik a szakaszon, mint normál üzemben (kettőt a baleset miatti vizsgálat ideje alatt nem használhatnak), ezért a 16 metró műszaki karbantartására még nagyobb energiákat mozgósítanak, mert a közlekedés biztosítása miatt az üzemképességük biztosítása elengedhetetlen feladat.

- Különösen nagy terhelést kapnak a Déli pályaudvar végállomáson vonat visszafordításban részt vevő 4-5 dolgozó, akik a szakszervezeti vezető szerint a balesetet követő napokban nehéz körülmények között, hidegben, huzatban dolgoztak. Gulyás elmondta, hogy a szakszervezet a munkáltatóval egyeztetve elérte, hogy pihenőidőben legyen fűtött helyiségük, amelybe a szakszervezet mikrohullámú sütőt vásárolt ital- és italmelegítésre.

- A metrósok a BKK-tól kapják az újabb és újabb verziókban kisakkozott menetrendeket, amire a BKV beosztáskészítő munkatársai próbálják rászervezni a metróvezetőket. A szakszervezeti vezető szerint a beosztáskészítők számára ez komoly igénybevételt jelent, mert a közlekedésszakmai kihívás mellett figyelemmel kell lenniük a Kollektív Szerződésben leírt foglalkoztatási szabályok betartására és a járművezetők túlterheltségére.

metró

Megkérdeztük Gulyás Attilát, hogy milyen támogatást ad a BKV a dolgozóknak a stresszoldásra, mire az volt a válasza, hogy semmit. Nem létezik erre külön program, a munkáltató álláspontja: „Ezt ki kell bírni” - mondta Gulyás Attila, a Metróközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke.


Hangoskönyv, telefonlista



Több tízezer utasnak kell naponta felzsúfolódnia a kevesebb metróra, vagyis nekik sem könnyű megúszni, hogy már a munka előtt felhúzzák magukat. Az 5-10 perces késés könnyen beboríthat egy munkanapot, és erre nagy esély van a kettes metróval utazóknak, mert a kritikusnak mondható csúcsidőszakok elég szélesek: reggel 6-8, délután 15-18,30-ig tartanak. Gulyás Attila tapasztalata szerint leginkább a Déli pályaudvartól az Őrs Vezér tere felé várható a metrók torlódása, de ez mindig változhat, szóval nehéz rá felkészülni. Az utasok száma pedig nem csökken, hiszen nehezen váltható ki mással a metró.

A stressz abból lesz, ha valami másként történik, mint ahogy azt elterveztük - röviden és egyszerűen fogalmazva, persze. Hamar Domonkos, a Hamar Productivity Consulting Kft. ügyvezetője szerint ebben a konkrét esetben azonban van lehetőség arra, hogy elkerüljük: tegyük fel, hogy a délelőtti és a délutáni csúcsidőben munkába igyekvők és hazatérők nagy része tudja, mi vár rá az M2-es metróvonalon. S ha volt része tülekedésben, várakozásban, stresszben, akkor felkészülhet.

„Megtervezi, mennyi időt szán az utazásra. Persze, hosszabb menetidővel tervez, mint szokott, így önmagában az, hogy tovább tart a közlekedés, nem fog stresszt okozni. Sőt, ha a tervezettnél előbb ér úti céljához, akkor azt sikerként élheti meg” - mondta lapunknak Hamar Domonkos.

Mi a megoldás, ha nem fér fel az első metróra, vagy váratlanul megáll két megálló között a metrószerelvény - és vannak pluszpercek, napi szinten tízpercek? Az időgazdálkodással foglalkozó Hamar Domonkos kiszámolta, hogy évente több mint két hónapnyi időt fordíthat tanulásra, jegyzetelésre, miközben közösségi közlekedéssel utazik, ezért sosem lesz a saját maga sofőrje, vagyis alkalmazkodnia kell a helyi közlekedési viszonyokhoz. Az elkerülhetetlen metrón zötykölődés közben, reggeli csúcsban várakozásban az olvasást ajánlja. Ha akkora a tumultus, hogy mindkét kéz foglalt, akkor a hangoskönyv a megoldás.

„Nekem például van egy telefonlistám, amin rajta van az összes elintézendő telefonhívásom. Nem azt mondom, hogy remek dolog, ha váratlanul 5-10 perc késéssel kell számolni, de egyből kevésbé kellemetlen, ha az alatt el lehet valamit intézni” - mondta Hamar Domonkos.

Persze egy kisebb szóváltás, netán tolakodó figura képes kizökkenteni az embert a nyugalmából, ezért nem csak az időt kell megtervezni: „Az ember készüljön fel a váratlanra” - mondta Hamar Domonkos.


Elfogadás, relaxáció



Arról, hogyan képes erre, Márky Ádámmal, a Center for Mindful Leadership ügyvezetőjével beszélgettünk. Márky szerint a reggeli tömeg szinte biztosan stresszt fog kiváltani az utazókból. Van pár javaslata egy ilyen helyzetre.

Fogadjuk el, hogy nem tudunk változtatni a zsúfoltságon. Azon tudunk változtatni, hogy hogyan állunk ehhez.

- Hunyjuk be a szemünket és figyeljünk a légzésünkre. Nem baj, ha nem tudjuk kizárni a külvilágot. Az sem baj, ha meglöknek közben. Ilyenkor vegyük észre, hogy elkalandoztunk és figyeljünk megint a légzésünkre.

- Mosolyogjunk. A testünk és a testhelyzetek nagyon erősen befolyásolják, azt hogyan érezzük magunkat: például, ha feszültek vagyunk, akkor izmaink is feszesebbek, ha ellazítjuk őket, akkor a bennünk lévő feszültség is oldódik. Ha mosolygunk, akkor jobban fogjuk érezni magunkat, és csökken a stressz érzetünk.
- Fogadjuk el, hogy idegesek vagy dühösek vagyunk és ne hibáztassuk magunkat emiatt. Teljesen normális, ha rosszul érezzük magunkat a tömeg miatt. Ha elfogadjuk ezt az érzést, akkor sokkal könnyebben el is tudjuk engedni.
- Hallgassunk komolyzenét. Kutatások bizonyítják, hogy a klasszikus zene oldja bennünk a feszültséget és a szorongást.

- Ha lehet, induljunk el korábban és sétáljunk. Akár az is segít, hogyha csak az utolsó megállót gyalogoljuk le. Nem csak jót tesz az egészségünknek, de a fejünk is kitisztul, mire beérünk a munkahelyre.

- Ha nem teszünk semmit, akkor a reggeli stresszt bevisszük magunkkal a munkahelyünkre, és mivel a stressz bizonyítottan rontja a kognitív funkciókat, sokkal rosszabbul fogjuk végezni a munkákat. Ráadásul a kollégáinkkal is sokkal barátságtalanabbak leszünk.

- „Sokat segíthet ilyenkor, ha ismerünk relaxációs módszereket és a munkahelyünkön van csend- vagy relax szoba (esetleg egy csocsó asztal), ahol van pár percünk, hogy visszaszerezzük a fókuszt és ahelyett, hogy egész nap a BKK-s panaszlevelünket fogalmaznánk fejben, hatékonyan dolgozhassunk” - mondta Márky Ádám.


Mi lassít?



Gulyás Attilát szakszervezeti vezető szerint a problémák onnan kezdődnek, hogy a Fehér út és a Pillangó utca között a felszínen közlekedő vonatok a baleset óta nem gyorsíthatnak fel a megszokott 60 km/órás sebességre, ehelyett maximum 26 km/órával cammognak. Gulyás szerint emiatt gyakori a metrószakaszon a járművek torlódása.

Igaz, hogy hárommal kevesebb metrószerelvény közlekedik, vagyis ugyanannyi utasnak kevesebb helyen kell elférnie, de Gulyás úgy látja, igazából a sebességkorlátozás miatt vannak torlódások. Úgy véli, ez így lesz, amíg a BRFK a végére nem jut annak a vizsgálatnak, hogy miért ütközött össze két metrókocsi. Addig is a Fehér út - Pillangó utca közötti kb. egy kilométeres szakaszt pár perccel hosszabb idő alatt teszi meg a metró oda és vissza.

- Erre rakódnak újabb percek a lassítás miatt torlódó metrók miatt.
- Az utasok kevésbé érzékelik, de megnövelték a követési időt is: a baleset előtt csúcsidőben 2 és fél perces volt két metró közötti várakozási idő, azóta 3 és fél perc lett.

Gulyás Attila szerint így jön össze az 5-10 perccel hosszabb utazási idő annak, aki végállomástól végállomásig utazik a M2 vonalon.

A „lassú jel” elrendelése határozatlan időre történt, vagyis nem tudják még a dolgozók, hogy mikor tér vissza rendes kerékvágásba az életük, ami alaphelyzetben is stresszes.
  • 2021.06.23Visszatérés az irodába, de hogyan? Visszacsöppenni az irodai forgatagba kihívásokkal teli feladat, tudatosan megtervezett lépések mentén azonban viszonylag zökkenőmentessé tehetjük a folyamatot. Részletek Jegyek
  • 2021.06.28Minőségellenőr képzés A minőségellenőrök felkészítése a minőségellenőrzési és fejlesztési tevékenységek eredményes elvégzésére. A minőségellenőrzéshez szükséges alapvető ismeretek és módszerek készségszintű elsajátítása, a résztvevők minőségirányítási kompetenciájának fejlesztése. Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Létrejött a Magyar Munkavédelmi Akadémia

A cél a munkavédelmi szakma értékének, presztízsének és elismertségének növelése. Teljes cikk

Mit tehet a munkáltató a védettségi igazolvánnyal nem rendelkező munkavállalók esetén?

Milyen következményekkel járhat a védettségi igazolvány léte vagy hiánya a munkaviszonyban? Megszüntethető-e a védettségi igazolvánnyal nem... Teljes cikk

Nem kerülhetnek előrébb az oltási sorban a pedagógusok

Sok pedagógus életkoránál és betegségeinél fogva már megkapta az oltást, és továbbra is a legveszélyeztetetttebbek, az idősek és krónikus... Teljes cikk