Szempontok a sikeres szervezeti kultúraváltáshoz
Egy szervezet kultúrájának megváltoztatása az egyik legnagyobb kihívás a vezetés számára. A közös értékrend, az alapvető feltevések a szervezet viselkedési normáiról a kultúra tartóoszlopai, ugyanakkor a változás legnagyobb gátja is.
A vállalati kultúra megváltoztatásához mindenekelőtt részleteiben meg kell ismerni a meglévő kultúra jellemzőit, sajátosságait, majd megvizsgálni, hogy ez a kultúra összhangban van-e a vállalat által felvállalt stratégiával. Maga a stratégia válasz a környezet kihívásaira, ezért áttételesen a környezet elemzésére is szükség van. A környezeti kihívásokkal összhangban kell lennie a környezettel való harmóniát és sikeres működést biztosító stratégiának, a stratégiát pedig egy vele harmonizáló, megvalósítását segítő vállalati kultúrának kell támogatnia. A sikeres vállalati működéshez a kulcsot e hármas összhang megteremtése biztosítja.
A kultúra megváltoztathatóságáról alkotott vélemény szorosan kapcsolódik a vállalati kultúra értelmezéséhez. Az antropológusi (az emberek közötti szociális konstrukció átrendezése), a funkcionális megközelítés (endogén célok, környezeti jelzések, azokra adandó válaszok) különbözőképpen kezeli a megváltoztathatóság kérdését.
A kultúraváltásnak több oka is lehet:
- Teljesítményproblémák
- Technológiai változás
- Szervezeti célok megváltozása
- Piaci változás, a piac környezetének változása
- Verseny élesebbé válása
- Vagyonnövekedés
- Szervezeti növekedés
- Hazai cég nemzetközivé válása
A kultúra megváltoztatását kiváltó tényezők egyik csoportja információs jellegű, kommunikációval terjed, melyek a vállalati filozófia, misszió és a vállalati identitás módosítása.
Másik csoportja a tapasztalatokból fakad. Egy-egy sikeres, újszerű akció példaértékű lehet, hatása szélesebb területre is kisugárzik. Hogy ez a sugárzás valóban létre is jöjjön, ahhoz több feltétel teljesülése is szükséges:
- A sikernek átütőnek kell lennie
- Egyértelműen új irányt kell mutatnia a viselkedési minták között
- A felső vezetés nyilvános támogatása, pozitív értékelése elengedhetetlen
- Utánozható legyen
Amikor változás történik egy cégen belül, a vezetők szinte minden esetben valamiféle ellenállással találják szembe magukat. Egyrészről a szervezeti tagok azok, akiknél létrejön az ellenállás. Ragaszkodni próbálnak a szokásokhoz, félnek az újtól, ismeretlentől, el akarják kerülni a bizonytalanságot, féltik az állásukat, fizetésüket. Ha az emberek nem ismerik, nem értik, vagy félreértik a tervezett változás okát, célját, vagy bármilyen más jellemzőjét, akkor gyakran még a számukra kedvező változásnak is ellenállnak, mivel kedvezőtlennek vélik. Ilyesmi általában olyan szervezetekben fordul elő, ahol nincs megfelelő kommunikáció és kölcsönös bizalom a vezetés és a dolgozók között.
Másrészt vannak a szervezeten belül olyan tényezők, melyek gátjai lehetnek a változásnak. Ilyenek a szervezet korábbi befektetései, a szervezeten belüli megállapodások, egyezségek, valamint az erőforráskorlátok.
Ezeken kívül gátló tényező lehet még, ha a változás rosszul irányított, s a vezetők nem vesznek tudomást az ellenállásról. Ám az ellenállást legjobb, ha kezeljük. Fontos, hogy a vállalat felismerje az ellenállást okozó tényezőket, s olyan stratégiai módszereket alkalmazzon, melyekkel ezek megszűntethetők.
Ilyen módszerek lehetnek:
Képzés és kommunikáció
Az információhiányból vagy félreértésből adódó ellenállás könnyen megelőzhető az emberek tájékoztatásával, kérdések megválaszolásával, a tervezett változás elmagyarázásával.
Bevonás, részvétel
Ha az érintetteket bevonják a változtatás megtervezésébe és bevezetésébe, akkor kétfajta jótékony hatás is jelentkezhet. Egyrészt a bevont személyek szaktudását is fel lehet használni, másrészt a közösen megtervezett változást sajátjuknak érezhetik.
Segítségnyújtás
A segítőkészség megnyilvánulhat például érzelmi támogatásban, rendkívüli szabadságolásban a változás egyes fárasztó szakaszai után.
Tárgyalás, megegyezés
Ha bizonyos személyek, vagy csoportok érdekeltek a változásban és elegendő hatalommal rendelkeznek a változtatás megnehezítéséhez, vagy akár a meghiúsításához is, akkor tárgyalni kell velük. Meg kell találni az ösztönzésük módját, fel kell nekik ajánlani valamit az esetleges hiányuk kompenzálására.
Manipuláció
Csak végső esetben ajánlatos használni, ha a fenti módszerek egyike sem jár eredménnyel.
Kényszerítés
A manipulációhoz hasonlóan szintén csak legvégső esetben alkalmazandó módszer, mely történhet nyíltan, vagy burkoltan. Leggyakoribb megjelenési formái az áthelyezéssel, elbocsátással való fenyegetés, fegyelmi kiosztása, vagy prémiumok megvonása. Az egyik legkockázatosabb eljárás.
A kulturális váltás nagy nehézsége abból is adódik, hogy a katasztrofális helyzetek kivételével (mint például a világháború, vagy valamilyen természeti csapás) a változás csak az egyénekben végbemenő személyes belső átalakuláson keresztül érhető el, ami mindannyiunk tapasztalatai szerint meglehetősen nagy akadállyal néz szembe. Az egyénre külsőleg erőltetett kényszer gyakran töréshez vezet, ami a szervezet belső légkörét mérgezve sokszor kulcsfontosságú személyek elvesztéséhez - rosszabb esetekben a konkurenciához való átpártolás útján - vezethet. Ezért az egyéni viselkedéssel kapcsolatban fontos kutatások folynak.
A vállalat stabilitását erősíti a vállalati kultúra
A vállalati szervezet megváltoztatása hatással van a munkamegosztásra, a hatáskörökre, a felelősségre, befolyásolja a döntési folyamatot. Mindez kihat a vállalati kultúrára is.
Vígh Balázs
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk
- Hatalmas sikerrel zárult az első BeneFit SHARE konferencia 3 hete
- A hibát nem az emberben, hanem a folyamatban keressük - Gyarmati Katalin, a Nissin Foods HR vezetője 1 hónapja
- Kimerülő szervezetek, technostressz - új kihívások a vállalati világban 4 hónapja
- Családias vagy családbarát munkahely? 5 hónapja
- Mit vár a munkahelyétől a Z-generáció? 8 hónapja
- Vietnám utazás: Nyüzsgő városok és látványos természeti környezet 10 hónapja
- Változásmenedzsment: az AI hatása a munkavállalói elégedettségre és elkötelezettségre 10 hónapja
- 5 lépés a magasan teljesítő vállalati kultúra felé 10 hónapja
- Olimpiai alapelvek a vállalati működésben: interjú Nikovics Évával, az Allianz Hungária Zrt. People and Culture igazgatójával 10 hónapja
- Így ellensúlyozzuk egy halmozottan hátrányos helyzetű iparág kevésbé vonzó tényezőit - interjú Szabóné Bánfalvi Mariannával, a BorsodChem HR Szolgáltatási Főosztályának vezetőjével 10 hónapja
- Így kell feldolgozni a változást, ha kopogtat az ajtón 11 hónapja