Szerkezeti és szervezeti megújulás, hogy bővülhessen a cég
Egy 160 fős informatikai cég már hosszabb ideje bizonyított a versenypiacon. Termékei és szolgáltatásai Magyarországon beváltak és elismertek lettek, és további, nemzetközi bővülésben gondolkodtak. A bővülés ötletével párhuzamosan azonban egy furcsa, hátrányosnak értékelt jelenség bukkant fel, miszerint a szoftver fejlesztési folyamat a vártnál lassabban kezdett működni, ahogy bonyolultabb programok megalkotásáról lett szó. Mindeközben az egyik fejlesztő csoportban egyre nőtt az elégedetlen visszajelzés és a fluktuáció - Kökény Tibor pszichológus helyzetelemző írása.
Az Éva-Róbert páros a cég vezetőivel és tulajdonosával ült le egy tájékozódó beszélgetésre, majd az előzetes munkatervüket ismertették. E szerint egy teljes átvilágítás lenne szükséges a vállalaton belül, feltérképezendő a vállalati struktúrát és funkciókat. Ehhez interjúzni kezdtek az egyes részlegek vezetőivel, továbbá a problémás csoporton belül szociogramot (kapcsolati hálót kimutató módszer) vettek fel.
Az eredményekből kiderült, hogy a gyengébben teljesítő csapat csak látszólag a fő probléma, ugyanis ők folyamatosan átvettek egy másik csoporttól el nem végzett feladatokat és munkát. A saját munka mellett felmerülő extra terhelés jelentette a problémát, ezért volt ennél a részlegnél elégedetlenség és magasabb fluktuáció. Így került reflektorfénybe a másik csoport, akiket mentesítettek bizonyos feladatok és megoldandó helyzetek alól.
Az informális kapcsolatok szerepe
Az Éva-Róbert szakember páros az új információk fényében átgondolta a lehetőségeket, és egy vállalati működési diagramot készítettek, mely mellé felvettek egy újabb, immár csoportok vezetői közti szociogramot. Gyorsan kiderült, hogy a vállalat kialakítását egy informális kapcsolatrendszer határozta meg. A döntéshozatal és a működés is lineáris szerkezetű volt, melyben az egyik láncszem lassúsága az egész folyamatra rányomta a bélyegét. A működést lassító csoport vezetője az egyik meghatározó elnökségi tag közeli barátja volt, aki szakmaiságát tekintve nem tudott felnőni a terjeszkedés megkívánta új kihívásokhoz. A közepes szinten még éppen megfelelő csoportvezető a terhek fokozódásával motiválatlanná, majd ellenségessé vált, feladatait igyekezett áttolni a terhelhetőbb részlegekre.
A helyzet kényességét és a vállalaton belüli egyensúly megtartását is szem előtt tartva Éva és Róbert kidolgoztak egy megoldási javaslatot. Ennek része volt egy új szakértő személy behozatala a lassú csoport élére. E mellett a vállalati baráti szerveződést is szükségesnek tartották megőrizni, és bent tartották a közepes szinten még megfelelően funkcionáló csoportvezetőt, egy másik, neutrálisabb munkakört kialakítva számára. Így mind a formális működés feljavíthatóvá vált, mind az informális struktúra megmaradhatott. A vállalati kommunikáció és lineáris szerveződés újragondolása szintén megtörtént, melyet az addigi lineáris helyett egy csillag alakú struktúra váltott volna fel.
A javasolt változtatásokat folyamatosan vezették be a cégben, miután megbeszélték a vezetővel és az elnökséggel a javaslatot. Külön figyelmet szenteltek az új szervezeti alakzatok (lineáris helyett csillag) felállításakor a csapatok közti kommunikáció betanítására. A projekt sikerességét nagyban segítette a közös, növekedési cél elérése, valamint a vezetőség nyitottsága a külső szakember igénybevételére.
Kökény Tibor
pszichológus
www.kokeny.com
https://kokenytiborpszichologia.wordpress.com
- 2023.06.06Napi, heti pihenőidő és az új visszaélés-bejelentési törvény A workshop második felében azzal foglalkozunk, hogy az Európai Unió Bírósága 2023. márciusában egy magyar ügy kapcsán kimondta, hogy a heti és a napi pihenőidőt elkülönítve kell kiadni. Ez a magyar „általános munkarend” alapulvételével azt jelenti, hogy a szombati és vasárnapi naptári napokra eső heti két pihenőnap előtt kell kiadni a 11 órás napi pihenőidőt, tehát péntek 13.00 óra után munka már nem végezhető.
Részletek
Jegyek
- 2023.06.27IFRS Halasztott adó képzés Élő, interaktív, online képzés a nemzetközi beszámolókészítési elvek szerint az adózás számviteli kezeléséről. Fő cél: - a halasztott adó fogalmának megismertetése: mitől halasztott? - a halasztott adó elszámolásának célja és jelentősége - a számítás esetei és gyakorlati példákon keresztüli bemutatása.
Részletek
Jegyek
- 2023.09.01I Land gamifikált készségfejlesztés Gamifikált készségfejlesztő e-learning programunk játszva tanít: 30 napon keresztül, napi 20-30 percben egy izgalmas virtuális küldetésen vezetjük végig a résztvevőket.
Részletek
Jegyek
- 2023.10.10MŰEGYETEMI ÁLLÁSBÖRZE 150+ KIÁLLÍTÓ, TÖBB SZÁZ ÁLLÁS ÉS SZAKMAI GYAKORLAT VÁR! Kiállítóink hallgatókat, frissdiplomásokat és tapasztalt munkavállalókat is várnak állásajánlataikkal.
Részletek
Jegyek
A munkavállalói résztulajdonosi program (MRP), egy több, mint 20 éve létező eszköz, amellyel munkavállalóinkat motiválni, és ösztönözni lehet. A... Teljes cikk
Egy éve dolgozik vezetőként és fejleszt jövőálló szervezetet Popovics László, informatikai szakember a Bahamákon. A cég, ahol dolgozik az elmúlt... Teljes cikk
Tehetségpiacok létrehozása, belső információáramlás, súrlódásmentes digitalizáció – három lehetőség a HR területek számára, hogy... Teljes cikk
- Új marketing és kommunikációs igazgató az Euronicsnál 2 hónapja
- Hogyan kérj segítséget a munkahelyeden? - 6 lépésben 3 hónapja
- Lehet-e együttérző módon kommunikálni az elbocsátást? 4 hónapja
- A változáskezelés 3 alapelve - interjú Sebők Mariannával, az OPUS TIGÁZ és az OPUS TITÁSZ HR vezetőjével 4 hónapja
- Ne engedd, hogy egy rossz főnök hátráltassa karrieredet! 5 hónapja
- HR Trendek 2023 5 hónapja
- Felhatalmazó légkör, önállóság, egymás segítése - így építi a szervezeti kultúrát az AYCM 6 hónapja
- Csapatépítő játékok 7 hónapja
- Három bank szervezeti összeolvadásáért és 10 000 munkavállalóért felel - Dobi Kitti, a Magyar Bankholding HR igazgatója 7 hónapja
- Új szabályokat kell megtanulnunk, hogy ne legyünk udvariatlanok a digitális térben 7 hónapja
- A megtartás Szent Grálja: a Mattering 7 hónapja