kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Szerkezeti és szervezeti megújulás, hogy bővülhessen a cég

Egy 160 fős informatikai cég már hosszabb ideje bizonyított a versenypiacon. Termékei és szolgáltatásai Magyarországon beváltak és elismertek lettek, és további, nemzetközi bővülésben gondolkodtak. A bővülés ötletével párhuzamosan azonban egy furcsa, hátrányosnak értékelt jelenség bukkant fel, miszerint a szoftver fejlesztési folyamat a vártnál lassabban kezdett működni, ahogy bonyolultabb programok megalkotásáról lett szó. Mindeközben az egyik fejlesztő csoportban egyre nőtt az elégedetlen visszajelzés és a fluktuáció - Kökény Tibor pszichológus helyzetelemző írása.

Miután a csoport vezetője nem volt képes orvosolni a helyzetet, felülről pedig nem tudtak segíteni, külső szakembert kerestek. Így találták meg Évát, aki a szervezetek rendszereiben és működésében járatos munkapszichológus volt. Mivel nem egyszemélyesnek tűnő feladat volt a megbízás, Éva egy kollégáját, Róbertet is felkérte, hogy működjenek együtt a megoldás megkeresésében.

Az Éva-Róbert páros a cég vezetőivel és tulajdonosával ült le egy tájékozódó beszélgetésre, majd az előzetes munkatervüket ismertették. E szerint egy teljes átvilágítás lenne szükséges a vállalaton belül, feltérképezendő a vállalati struktúrát és funkciókat. Ehhez interjúzni kezdtek az egyes részlegek vezetőivel, továbbá a problémás csoporton belül szociogramot (kapcsolati hálót kimutató módszer) vettek fel.

Az eredményekből kiderült, hogy a gyengébben teljesítő csapat csak látszólag a fő probléma, ugyanis ők folyamatosan átvettek egy másik csoporttól el nem végzett feladatokat és munkát. A saját munka mellett felmerülő extra terhelés jelentette a problémát, ezért volt ennél a részlegnél elégedetlenség és magasabb fluktuáció. Így került reflektorfénybe a másik csoport, akiket mentesítettek bizonyos feladatok és megoldandó helyzetek alól.

Az informális kapcsolatok szerepe

Az Éva-Róbert szakember páros az új információk fényében átgondolta a lehetőségeket, és egy vállalati működési diagramot készítettek, mely mellé felvettek egy újabb, immár csoportok vezetői közti szociogramot. Gyorsan kiderült, hogy a vállalat kialakítását egy informális kapcsolatrendszer határozta meg. A döntéshozatal és a működés is lineáris szerkezetű volt, melyben az egyik láncszem lassúsága az egész folyamatra rányomta a bélyegét. A működést lassító csoport vezetője az egyik meghatározó elnökségi tag közeli barátja volt, aki szakmaiságát tekintve nem tudott felnőni a terjeszkedés megkívánta új kihívásokhoz. A közepes szinten még éppen megfelelő csoportvezető a terhek fokozódásával motiválatlanná, majd ellenségessé vált, feladatait igyekezett áttolni a terhelhetőbb részlegekre.

A helyzet kényességét és a vállalaton belüli egyensúly megtartását is szem előtt tartva Éva és Róbert kidolgoztak egy megoldási javaslatot. Ennek része volt egy új szakértő személy behozatala a lassú csoport élére. E mellett a vállalati baráti szerveződést is szükségesnek tartották megőrizni, és bent tartották a közepes szinten még megfelelően funkcionáló csoportvezetőt, egy másik, neutrálisabb munkakört kialakítva számára. Így mind a formális működés feljavíthatóvá vált, mind az informális struktúra megmaradhatott. A vállalati kommunikáció és lineáris szerveződés újragondolása szintén megtörtént, melyet az addigi lineáris helyett egy csillag alakú struktúra váltott volna fel.

A javasolt változtatásokat folyamatosan vezették be a cégben, miután megbeszélték a vezetővel és az elnökséggel a javaslatot. Külön figyelmet szenteltek az új szervezeti alakzatok (lineáris helyett csillag) felállításakor a csapatok közti kommunikáció betanítására. A projekt sikerességét nagyban segítette a közös, növekedési cél elérése, valamint a vezetőség nyitottsága a külső szakember igénybevételére.

Kökény Tibor
pszichológus
www.kokeny.com
https://kokenytiborpszichologia.wordpress.com


  • 2024.09.19PANNON HR KONFERENCIA 2024. Hagyományos őszi Pannon HR Konferenciánkon, ahol ismét neves előadókkal, érdekes és aktuális témákkal, izgalmas kerekasztal beszélgetésekkel készülünk. Célunk, hogy lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kutatás: az új munkatársak felvétele a legnagyobb kihívás a pénzügyi vezetők szerint

A pénzügyi vezetők (CFO-k) 70%-a nem tervezi átszervezni pénzügyi osztályát a következő két évben - állapítja meg a Deloitte 2024-es... Teljes cikk

Az AI-szorongás hatása a munkavállalókra

Hogyan hat az AI jelenléte a munkavállalói jóllétre és milyen eszközökkel lehet befolyásolni ezt a hatást? Egyes iparágakban a technológia... Teljes cikk

Ilyen arányban alkalmaznak a magyar cégek mesterséges intelligenciát

A magyar cégek 20 százaléka már alkalmaz, 18 százaléka pedig két éven belül tervez bevezetni mesterséges intelligencián (MI) alapuló megoldásokat,... Teljes cikk