Szerkezeti és szervezeti megújulás, hogy bővülhessen a cég
Egy 160 fős informatikai cég már hosszabb ideje bizonyított a versenypiacon. Termékei és szolgáltatásai Magyarországon beváltak és elismertek lettek, és további, nemzetközi bővülésben gondolkodtak. A bővülés ötletével párhuzamosan azonban egy furcsa, hátrányosnak értékelt jelenség bukkant fel, miszerint a szoftver fejlesztési folyamat a vártnál lassabban kezdett működni, ahogy bonyolultabb programok megalkotásáról lett szó. Mindeközben az egyik fejlesztő csoportban egyre nőtt az elégedetlen visszajelzés és a fluktuáció - Kökény Tibor pszichológus helyzetelemző írása.
Az Éva-Róbert páros a cég vezetőivel és tulajdonosával ült le egy tájékozódó beszélgetésre, majd az előzetes munkatervüket ismertették. E szerint egy teljes átvilágítás lenne szükséges a vállalaton belül, feltérképezendő a vállalati struktúrát és funkciókat. Ehhez interjúzni kezdtek az egyes részlegek vezetőivel, továbbá a problémás csoporton belül szociogramot (kapcsolati hálót kimutató módszer) vettek fel.
Az eredményekből kiderült, hogy a gyengébben teljesítő csapat csak látszólag a fő probléma, ugyanis ők folyamatosan átvettek egy másik csoporttól el nem végzett feladatokat és munkát. A saját munka mellett felmerülő extra terhelés jelentette a problémát, ezért volt ennél a részlegnél elégedetlenség és magasabb fluktuáció. Így került reflektorfénybe a másik csoport, akiket mentesítettek bizonyos feladatok és megoldandó helyzetek alól.
Az informális kapcsolatok szerepe
Az Éva-Róbert szakember páros az új információk fényében átgondolta a lehetőségeket, és egy vállalati működési diagramot készítettek, mely mellé felvettek egy újabb, immár csoportok vezetői közti szociogramot. Gyorsan kiderült, hogy a vállalat kialakítását egy informális kapcsolatrendszer határozta meg. A döntéshozatal és a működés is lineáris szerkezetű volt, melyben az egyik láncszem lassúsága az egész folyamatra rányomta a bélyegét. A működést lassító csoport vezetője az egyik meghatározó elnökségi tag közeli barátja volt, aki szakmaiságát tekintve nem tudott felnőni a terjeszkedés megkívánta új kihívásokhoz. A közepes szinten még éppen megfelelő csoportvezető a terhek fokozódásával motiválatlanná, majd ellenségessé vált, feladatait igyekezett áttolni a terhelhetőbb részlegekre.
A helyzet kényességét és a vállalaton belüli egyensúly megtartását is szem előtt tartva Éva és Róbert kidolgoztak egy megoldási javaslatot. Ennek része volt egy új szakértő személy behozatala a lassú csoport élére. E mellett a vállalati baráti szerveződést is szükségesnek tartották megőrizni, és bent tartották a közepes szinten még megfelelően funkcionáló csoportvezetőt, egy másik, neutrálisabb munkakört kialakítva számára. Így mind a formális működés feljavíthatóvá vált, mind az informális struktúra megmaradhatott. A vállalati kommunikáció és lineáris szerveződés újragondolása szintén megtörtént, melyet az addigi lineáris helyett egy csillag alakú struktúra váltott volna fel.
A javasolt változtatásokat folyamatosan vezették be a cégben, miután megbeszélték a vezetővel és az elnökséggel a javaslatot. Külön figyelmet szenteltek az új szervezeti alakzatok (lineáris helyett csillag) felállításakor a csapatok közti kommunikáció betanítására. A projekt sikerességét nagyban segítette a közös, növekedési cél elérése, valamint a vezetőség nyitottsága a külső szakember igénybevételére.
Kökény Tibor
pszichológus
www.kokeny.com
https://kokenytiborpszichologia.wordpress.com
- 2024.09.19PANNON HR KONFERENCIA 2024. Hagyományos őszi Pannon HR Konferenciánkon, ahol ismét neves előadókkal, érdekes és aktuális témákkal, izgalmas kerekasztal beszélgetésekkel készülünk. Célunk, hogy lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. Részletek Jegyek
- 2024.09.26recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen! Részletek Jegyek
- 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába. Részletek Jegyek
- 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában. Részletek Jegyek
A pénzügyi vezetők (CFO-k) 70%-a nem tervezi átszervezni pénzügyi osztályát a következő két évben - állapítja meg a Deloitte 2024-es... Teljes cikk
Hogyan hat az AI jelenléte a munkavállalói jóllétre és milyen eszközökkel lehet befolyásolni ezt a hatást? Egyes iparágakban a technológia... Teljes cikk
A magyar cégek 20 százaléka már alkalmaz, 18 százaléka pedig két éven belül tervez bevezetni mesterséges intelligencián (MI) alapuló megoldásokat,... Teljes cikk
- Tanulmány: ezért egyre több a csendes felmondás a magyar cégeknél 2 hete
- Így hat a dolgozókra a munkahelyi konfliktus 3 hónapja
- Megvan a végleges döntés a következő magyar űrhajósról 4 hónapja
- A munkaidőnk mindössze 5 százalékát töltjük kommunikációval 4 hónapja
- 5 generáció a munkahelyen: generációs kérdések az üzleti szolgáltató központokban 4 hónapja
- Munkahelyi alumni élethosszig: stratégiai fontosságú a jó kapcsolat fenntartása a volt kollégákkal 5 hónapja
- Nagy baj, ha nem világos a munkavállalók számára, hogy mi kell az előléptetéshez 5 hónapja
- Felmérés: a vállalatvezetők nem állnak készen a változások menedzselésére 5 hónapja
- Felsővezetők a Linkedinen: hogyan lehet jól csinálni? 5 hónapja
- A dolgozók kétharmada heti 1-2 meetinget időpocsékolásnak tart 6 hónapja
- Ennyien dolgoztak a kommunikációs iparágban tavaly 6 hónapja