Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 6 hónapja

Szerkezeti és szervezeti megújulás, hogy bővülhessen a cég

Egy 160 fős informatikai cég már hosszabb ideje bizonyított a versenypiacon. Termékei és szolgáltatásai Magyarországon beváltak és elismertek lettek, és további, nemzetközi bővülésben gondolkodtak. A bővülés ötletével párhuzamosan azonban egy furcsa, hátrányosnak értékelt jelenség bukkant fel, miszerint a szoftver fejlesztési folyamat a vártnál lassabban kezdett működni, ahogy bonyolultabb programok megalkotásáról lett szó. Mindeközben az egyik fejlesztő csoportban egyre nőtt az elégedetlen visszajelzés és a fluktuáció - Kökény Tibor pszichológus helyzetelemző írása.

images

Miután a csoport vezetője nem volt képes orvosolni a helyzetet, felülről pedig nem tudtak segíteni, külső szakembert kerestek. Így találták meg Évát, aki a szervezetek rendszereiben és működésében járatos munkapszichológus volt. Mivel nem egyszemélyesnek tűnő feladat volt a megbízás, Éva egy kollégáját, Róbertet is felkérte, hogy működjenek együtt a megoldás megkeresésében.

Az Éva-Róbert páros a cég vezetőivel és tulajdonosával ült le egy tájékozódó beszélgetésre, majd az előzetes munkatervüket ismertették. E szerint egy teljes átvilágítás lenne szükséges a vállalaton belül, feltérképezendő a vállalati struktúrát és funkciókat. Ehhez interjúzni kezdtek az egyes részlegek vezetőivel, továbbá a problémás csoporton belül szociogramot (kapcsolati hálót kimutató módszer) vettek fel.

Az eredményekből kiderült, hogy a gyengébben teljesítő csapat csak látszólag a fő probléma, ugyanis ők folyamatosan átvettek egy másik csoporttól el nem végzett feladatokat és munkát. A saját munka mellett felmerülő extra terhelés jelentette a problémát, ezért volt ennél a részlegnél elégedetlenség és magasabb fluktuáció. Így került reflektorfénybe a másik csoport, akiket mentesítettek bizonyos feladatok és megoldandó helyzetek alól.

Az informális kapcsolatok szerepe

Az Éva-Róbert szakember páros az új információk fényében átgondolta a lehetőségeket, és egy vállalati működési diagramot készítettek, mely mellé felvettek egy újabb, immár csoportok vezetői közti szociogramot. Gyorsan kiderült, hogy a vállalat kialakítását egy informális kapcsolatrendszer határozta meg. A döntéshozatal és a működés is lineáris szerkezetű volt, melyben az egyik láncszem lassúsága az egész folyamatra rányomta a bélyegét. A működést lassító csoport vezetője az egyik meghatározó elnökségi tag közeli barátja volt, aki szakmaiságát tekintve nem tudott felnőni a terjeszkedés megkívánta új kihívásokhoz. A közepes szinten még éppen megfelelő csoportvezető a terhek fokozódásával motiválatlanná, majd ellenségessé vált, feladatait igyekezett áttolni a terhelhetőbb részlegekre.

A helyzet kényességét és a vállalaton belüli egyensúly megtartását is szem előtt tartva Éva és Róbert kidolgoztak egy megoldási javaslatot. Ennek része volt egy új szakértő személy behozatala a lassú csoport élére. E mellett a vállalati baráti szerveződést is szükségesnek tartották megőrizni, és bent tartották a közepes szinten még megfelelően funkcionáló csoportvezetőt, egy másik, neutrálisabb munkakört kialakítva számára. Így mind a formális működés feljavíthatóvá vált, mind az informális struktúra megmaradhatott. A vállalati kommunikáció és lineáris szerveződés újragondolása szintén megtörtént, melyet az addigi lineáris helyett egy csillag alakú struktúra váltott volna fel.

A javasolt változtatásokat folyamatosan vezették be a cégben, miután megbeszélték a vezetővel és az elnökséggel a javaslatot. Külön figyelmet szenteltek az új szervezeti alakzatok (lineáris helyett csillag) felállításakor a csapatok közti kommunikáció betanítására. A projekt sikerességét nagyban segítette a közös, növekedési cél elérése, valamint a vezetőség nyitottsága a külső szakember igénybevételére.

Kökény Tibor
pszichológus
www.kokeny.com
https://kokenytiborpszichologia.wordpress.com


Follow hrportal_hu on Twitter

Élményfókuszú HR: A munkavállalói élménytervezés rögös út, de el kell rajta indulni

A digitális világban a növekvő átláthatóság és a Y generáció egyre nagyobb befolyása miatt a munkavállalók produktív, élvezetes munkára vágynak. A Brandbook.hu szervezésében tartott Service Design Day 2018. c. rendezvény 3. szakterületi szekcióján az élményfókuszú HR gyakorlati megoldásait vitatták meg a kerekasztal-beszélgetés résztvevői. tovább..

További cikkek
Most egy IX. kerületi gimnáziumban mondott fel 15 tanár

Egy újabb botrányos igazgatóválasztás miatt áll a bál, ezúttal a IX. kerületi Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnáziumban. Teljes cikk

A parlamentekben is éri zaklatás a nőket

A női politikusok és parlamenti dolgozók fele állítja, hogy érte már zaklatás vagy fenyegették meg nemi erőszakkal. Mindezt úgy, hogy közben a... Teljes cikk

Riválisa ügyfeleit próbálta lenyúlni az Amazon

Az Amazon emberei visszaéltek a versenytárs levelezőrendszerével, a rivális eBay eleadóival vették fel a kapcsolatot. Ezzel piaci szabályokat is sértettek. Teljes cikk

Vártnál nagyobb mértékben csökkent a munkanélküli segélyt kérők száma az Egyesült Államokban

Elemzők által vártnál nagyobb mértékben csökkent az első alkalommal munkanélküli segélyért folyamodók száma a múlt héten az Egyesült Államokban. Teljes cikk

A BMW üzemi tanácsai is nyitottak a debreceni beruházásra

A BMW üzemi tanácsai is nyitottak arra, hogy a vállalat autógyárat építsen Debrecenben - mondta Palkovics László innovációs és technológiai... Teljes cikk