Távmunka: Amerikában dinamikus növekedés, nálunk stagnálás
Egy felmérés szerint 45 millió amerikai dolgozik valamilyen formában munkahelyétől távol, egy év alatt pedig 30 százalékkal nőtt a klasszikus távmunkát végzők aránya. Míg ott dinamikusan terjed a távmunka, addig Magyarországon a cégek nem vagy csak ritkán alkalmazzák.
A távmunkában, azaz a hagyományos munkahelytől távol, számítógép és internet segítségével történő foglalkoztatás a fejlettebb országokban egyre népszerűbb.
Az International Telework Association & Council (ITAC) és a Dieringer Research Group friss kutatása szerint az Egyesült Államokban a vizsgált két hetes időszakban 45,1 millió amerikai - az összes munkavállaló 30 százaléka - dolgozott munkaadójától távol - otthonról, autóból, nyaralás alatt, az ügyfelénél. Összességében 26 millióra tehető azoknak a száma, akik havonta egy napot, 22 millióra, akik heti legalább egy napot otthonról, klasszikus távmunkában dolgoznak, ami 30 százalékos növekedés az egy évvel korábbi helyzethez képest.
Egy másik, 2003-as felmérés szerint az európai országok közül Hollandiában, a skandináv országokban és az Egyesült Királyságban a legelterjedtebb, ahol a munkavállalók 15-25 százaléka dolgozik részben otthonról.
A magyarországi helyzet évek óta változatlan, a vállalatok - néhány kivételtől eltekintve - nem lelkesednek a munkavállalók ilyen jellegű foglalkoztatásáért. A munkaszerződéssel foglalkoztatott távmunkások arányát 1-2 százalékra becsülik, ha tágabb értelemben -például az önfoglalkoztató és mobil távmunkásokat is belevéve- 4-5 százalék lehet az arány.
Költségcsökkentő és hatékonyságnövelő
Szakértők szerint a távmunka egyrészt nagy mértékben növeli a dolgozók munkájának hatékonyságát, másrészt pedig alkalmazásával jelentős mértékben lecsökkennek az ügyviteli és az irodabérlés kapcsán felmerülő vállalati költségek. A munkáltató számára emellett hozzáférhetővé válik a földrajzilag távol eső munkaerőpiac, a hagyományos módon elérhetetlen szakértelem. És mivel az egész ország területéről toborozhatja a jelölteket, jóval nagyobb esélye adódik a minden szempontból ideális munkavállaló megtalálására.
30-40 százalékos megtakarítást is hozhat az átállás
Hét éve alkalmazza a távmunkát a Netgral Informatikai Kft, amely projektjeihez 30-40 távmunkást foglalkoztat. "Sokszor csak bizonyos projektekre alkalmazunk munkavállalókat - megbízásuk a feladat elvégeztével megszűnik" - tájékoztatott Kádár Krisztián Miklós ügyvezető igazgató. Véleménye szerint a távmunkára való átállás akár 30-40 százalékos megtakarítást is jelenthet a cégeknek, hiszen a ténylegesen ledolgozott órák után fizet a munkáltató - és ebbe sem az ebéd-, sem a kávészünet nem tartozik bele.
A magyar főnök szereti, ha szem előtt van a dolgozó
Minimális elterjedése azzal is magyarázható, hogy a magyar cégvezetők zöme nem szívesen önállósítja dolgozóit. Szeretik, ha a kollégák szem előtt vannak, és ha folyamatosan nyomon tudják követni munkájukat" - magyarázta a Netgral Kft. ügyvezetője, aki szerint a távmunkások munkáját sokkal jobban nyomon lehet követni, mivel minden munkával töltött órájukat dokumentálniuk kell. Ez az ő érdekük is, hiszen fizetésüket is e munkaidő-nyilvántartás alapján kapják - mondta Kádár Krisztián Miklós.
Az ügyvezető nem tart attól, hogy a kollégák otthonról dolgozva elszigetelődnek: "E-mailen, messengeren, skype-on tartjuk a kapcsolatot. A dolgozók elszigetelődésétől nem félünk, véleményem szerint még így is többet beszélgetünk egymással, mint a közös irodában dolgozók", véli.
Szigorúak az otthoni iroda kialakítására vonatkozó előírások
"Alkalmazásának terjedését gátolja továbbá, hogy az otthon kialakítandó munkakörnyezetre ugyanazon munkavédelmi, balesetvédelmi, tűzvédelmi, érintésvédelmi és ergonómiai előírások vonatkoznak, mint az irodai környezetre. A Netgralnál otthonról dolgozók esetében a munkakörnyezet megfelelő kialakításáért a munkavállaló felel. A dolgozókat abban az esetben alkalmazzuk, ha be tudnak mutatni egy környezettanulmányi nyilatkozatot, amely bizonyítja, hogy munkakörnyezetük a törvényi előírásoknak megfelel.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen... Teljes cikk
A home office a COVID előtt, jellemzően multinacionális vállalatnál dolgozók kiváltsága volt, a járvány alatt viszont irodai munkakörökben... Teljes cikk
Egy újabb 4 napos munkahét projekt! A PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának 280 munkatársa hétfőtől csütörtökig fog dolgozni a három... Teljes cikk
- Kiderült, miben látják a kockázatot a pénzügyi vezetők 2 hete
- Ennyi pénzből lehet megélni a magyarok szerint 2 hete
- Az szja-bevallási tervezetek átnézésére hívja fel a figyelmet az adóhivatal 3 hete
- Lehet távmunkázni, csak előléptetés nem jár érte 1 hónapja
- Ez a legjobban fizető szakma, amiben a leginkább jellemző a távmunka 1 hónapja
- Ilyen várakozásokkal tekint a jövőbe 103 nagyvállalat 1 hónapja
- Home office munka 1 hónapja
- Felmérés: a dolgozók több mint fele új munkát keresne, ha többet kéne bejárnia az irodába 2 hónapja
- Új trend terjed a munkaidő-beosztásban: dolgozz akkor, amikor a teljesítőképességed csúcsán vagy 2 hónapja
- Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett 2 hónapja
- Ezekért a fejlesztésekért térnének vissza az irodába a hibrid munkarendben dolgozó munkavállalók 2 hónapja