kapubanner for mobile
Megjelent: 21 éve

Távmunka - jövőképregények

A béremelések mellett a vállalatok egyre több juttatással próbálják munkavállalóik kegyeit elnyerni. A távmunka bevezetésével bővíthető a jutalomrendszer, hiszen a többség szívesen dolgozna akár csak alkalmilag is távmunkában.

images

Távmunka - jövőképregények 2004. augusztus 2. Illés Mihály A béremelések mellett a vállalatok egyre több juttatással próbálják munkavállalóik kegyeit elnyerni. A távmunka bevezetésével bővíthető a jutalomrendszer, hiszen a többség szívesen dolgozna akár csak alkalmilag is távmunkában. Budapesten a munkavállalók átlagosan napi 1,5 órát töltenek utazással. Ezt az átlagos utazási időt alapul véve heti 1 nap távmunka esetén már éves szinten 10 munkanap, heti 5 nap távmunka esetén pedig 50 munkanap szabadulhat fel. A kimutatások szerint évente átlagosan 1-2 nappal kevesebb betegszabadságot vesznek ki a távmunkások, mivel például egy enyhébb lefolyású betegség esetén a munkavállaló a munkáját otthoni környezetben továbbra is el tudja végezni. A távmunka által kialakult munkaszervezés révén a munkavállalóknak nagyobb rálátásuk lehet az általuk végzett munkára, a velük kapcsolatos elvárásokra, határidőkre és a felelősségi körökre. Ez a rálátás a felmérések szerint nyugodtabb, kiszámíthatóbb közérzetet ad a munkavállalóknak. Lehetőség a költségcsökkentésre Folyamatokban gondolkodva Távmunka megvalósítása során nem munkakört, hanem munkafolyamatot vizsgálunk. Hangsúlyozni kell, hogy egy munkafolyamat telephelytől való függetlenítése csak akkorlehetséges, ha:    pontosan meghatározták a munkafolyamatot  a munkavégzés projekt/munkafeladat felépítésű    kiépült a munkafolyamat távoli elvégzését támogató infrastruktúra  a munkafolyamatban nincs szükség helyhez kötött erőforrások felhasználására    nincs szükség a munkatársak közti intenzív személyes kommunikációra  olyan mérési rendszert vezettek be, amely a folyamatokba épített kontrollpontok segítségével támogatja a munkafolyamat elvégzésének objektív ellenőrzését. A fenti szempontok segítségével a munkaadó tetszőleges időpillanatban képes a munkavállaló munkáját ellenőrizni, szükség esetén pedig az infrastruktúra segítségével kapcsolatot tud vele létesíteni. A munkaadó elsődleges érdeke, hogy a munkavégzés a lehető leghatékonyabb legyen, és minél kevesebb bizonytalansági tényezőt tartalmazzon. Természetes törekvés továbbá, hogy költséghatékony működés mellett minél nagyobb profitot realizáljanak a vállalatok. Ennek fényében a távmunka csakis akkor tud szélesebb körben elterjedni a vállalatok életében, ha gazdasági szempontból összekapcsolható a vállalati célokkal, és garantálható a hagyományos munkavégzés által elérhető működési biztonság, valamint hatékonyság. A gyakorlat igazolja, hogy a távmunka alkalmazásával a munkaadók jelentős költségcsökkentéseket tudnak realizálni. A távmunka előnyei leginkább három fő területen jelentkeznek, melyek a következők: a munkavégzés hatékonyságának növelése, az üzemeltetési költségek csökkentése és a munkaerő megtartása a vállalati kultúra növelése révén. A speciális munkaszervezés és az infrastruktúra lehetővé teszi, hogy az olyan cégek, amelyeknek több leányvállalata is van, az elvégzendő munkafeladatokat a legkülönbözőbb szempontok (költség, tudás, terheltség) alapján osszák szét. Különösen értékes megtakarításokat eredményezhet ez azoknál a vállalatoknál, amelyeknek az Európai Unió több tagállamában is vannak irodáik, hiszen a tagállamok közötti munkabérkülönbség gyakran meghaladja a 30 százalékot. Ez azonnali megtakarításra ad lehetőséget az érintett vállalatoknak. Intel - virtuális iroda      Fluktuáció ellen A távmunka lehetősége nagyban hozzájárulhat a cégkultúra és a munkamagánélet kiegyensúlyozását célzó programok minőségi javulásához, ezzel növelve a munkavállalók elégedettségét és a céghez való lojalitást. A felmérések szerint távmunka esetén átlagban 30-40 százalékkal csökkenthető a fluktuáció. Figyelembe véve a munkaerő-keresés és -betanítás idejét, továbbá az ezzel járó költségeket, a fluktuáció csökkentése komoly költségmegtakarítást hozhat a vállalatoknak. Már a távmunka részleges alkalmazásával is felgyorsulhat a munkaerő-felvétel folyamata, mivel a telephelytől távolabbról is választhatók a jelentkezők, és a kedvezőbb munkafeltételek miatt sokkal többen jelentkeznek. A munkaerő elégedettsége tehát érték a vállalat számára.Már-már virtuális irodának nevezhető az Intel számítástechnikai megoldásokat, számítástechnikai építő elemeket szállító multinacionális nagyvállalat hazai képviselete. "Mindössze négyen vagyunk az Intel alkalmazásában, és a névjegyeinken is az otthoni telefonszámunk szerepel" - mondja Golubeff Róbert, a cég regionális disztribúciós igazgatója. Az igazgató néha ugyan bejár a bérelt, apró alapterületű irodába, de inkább csak az egyelőre még nem digitalizált postát és faxüzeneteket ellenőrzi. Azokat a tevékenységeket, amelyekhez nem kell feltétlenül az Intel közvetlen alkalmazásában lenni, rendre kiszervezik. "Néha azért összeülünk a kollegákkal, mert a személyes kapcsolat nagyon fontos. Ilyenkor elmegyünk egy jó étterembe, vagy bérlünk egy tárgyalót és megbeszéljük a legfontosabb teendőket" - avat be a szakember. Mivel az Intelnél mind a négyen mérhető eredményektől függő prémiumért dolgoznak, nincs szükség arra, hogy állandó ellenőrzés alatt tartsák egymást, vagy mérjék az egzakt munkával töltött perceket.  A kapcsolattartásban pedig a legmodernebb hi-tech technika segít, alkalmazzák az internetet, mobiltelefonokat, a különböző messengereket. Mindenkinek vezeték nélküli csatlakozásra is alkalmas notebookja van, amivel reptereken és szállodákban is azonnal rácsatlakozhatnak a világhálóra. Ha kell, telefonkonferenciát is tartanak a régió többi munkatársával. "Az iroda mindig ott van, ahol éppen a mobilom és a notebookom található" - magyarázza Golubeff Róbert a távmunka felsőfokának lényegét. Az infrastuktúra és a szervíz költségeit a cég állja, míg a magáncélú használatot az alkalmazottak fizetik. A távmunkának egyetlen komoly hátránya van a szakember szerint: az ember vagy túl sokat dolgozik, vagy túl keveset. Mindenesetre nagy önfegyelem kell ahhoz, hogy a távmunkában dolgozó személy a megfelelő munkamennyiséget betartsa. Az Intel titkos adatainak védelme könnyen megoldható VPN (virtual private network), vagyis virtuális magánhálózat alkalmazásával. Ennek lényege, hogy egy titkosított csatorna jön létre a jelszóval rendelkező felhasználó és az Intel belső hálózata között, amelyen aztán kockázat nélkül lehet áramoltatni a védettséget igénylő adatokat. Biodigit - egy negatív példa Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM), valamint a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) közös pályázatán győztes, hatmillió forintos támogatásból tizenkét új távmunkahelyet létrehozó Biodigit kft.-nél nem igazán lelkesek a távmunka eredményeivel kapcsolatban. Az ipari- és orvosi-elektronika gyártására szakosodott cégnél számítógépes adatrögzítésre hozták létre a munkahelyeket. A számítógépek megvásárlásának, az internetes kapcsolatok kiépítésének, a kapcsolattartó személy képzésének és a kommunikációs költségeknek nagy részét a cégnek magának kell állnia. "Pályázat esetén is féléves vagy akár egyéves utófinanszírozás van, ami szinte kigazdálkodhatatlan" - mondja a kft. képviseletében Topor Gyula. Szerinte a távmunka törvényi szabályozásai nem megfelelőek, nem egyértelműek." Nincs kellően szabályozva a munkaidő megállapítása, a szabadságolás, a betegszabadság, a közüzemi számlák rendezése, emellett az eszközhasználattal kapcsolatos jogi álláspont, valamint a szolgáltatók rugalmatlansága is nehézséget okoz" - panaszolja a kft. képviselője. Arra a kérdésre, hogy a vállalatnak összességében bevált-e a távmunkahelyek létrehozása, egyértelműen nemleges választ kapunk. "Nem vált be, rossz a hatékonyság és a számonkérhetőség" - állítja Topor Gyula, aki azért arról is beszámol, hogy mindezek ellenére tovább kísérleteznek. A költséghatékonyság, mint a távmunka előnye, egyelőre megkérdőjelezhető, a megtakarítás nem jelentkezett a vállalatnál, ugyanis a távmunkában dolgozók hatékonysága nem megfelelő. Médiaipar - kultúraváltás "Óriási siker a távmunkahelyek alkalmazása" - mondja Hegedüs István, a Budapesti Piac Rt. és a Magyar Könyvklub Kiadó és Kereskedelmi Rt. igazgatótanácsi elnöke, aki mindkét vállalatnál 10-10 millió forintot nyert az IHM-FMM pályázaton, és mindkét cégnél 20-20 új távmunkahelyet hozott létre. "Mindkét cégünk a médiaiparban tevékenykedik, ahol sok távmunkában végezhető munkakört lehet betölteni" - mondja az elnök, aki arról is beszélt, hogy a pályázaton nyert 20-20 munkahelynél jóval több távmunkahely létesült már a cégeknél. Nagy változás volt a cégvezetésben a vezetési kultúra megváltozása, és a vezetői szempontok átértékelése. "A távmunkában dolgozó munkatársainkat kénytelenek vagyunk többször ellenőrizni, mint azokat, akik velünk egy irodában dolgoznak" - mondja Hegedüs István. Az első időben ennek nagy költségei vannak, de amikor már minden zökkenőmentesen megy - ez általában a második évtől van -, érezhetők a távmunka költségcsökkentő hatásai. A kontroll módját is ki kellett dolgozni, ugyanis kezdetben e-mail tenger árasztotta el a főnökséget, akik így nem tudták megállapítani, hogy valójában ki mennyi időt foglalkozik a munkájával. Egy másik hátránya a távmunkának, hogy ma a munkavállalók szeretnének inkább vállalkozói jogviszonyban dolgozni, ez azonban a két vállalat számára nem elfogadható. Csak olyan munkavállalót alkalmaznak, aki rendes munkaviszonyban végzi a távmunkát. (A pályázat is csak ilyen munkahelyet támogatott.) A gond az, hogy az EVA-t fizető vállalkozók béreivel a hagyományos jogviszony keretében szinte lehetetlen lépést tartani. A két bér közötti különbséget nagyon nehéz összehangolni. "A megoldás az lenne, ha nem csak a távmunkára való előírásokat, de a bérezési rendszert is közelítenék a hagyományos munkaviszonyéhoz" - jelentette ki Hegedüs István. Az infrastruktúra kiépítését és a szervízköltségeket a cég állja, a közüzemi számlákban azonban a cég nem osztozik az alkalmazottakkal.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"A munka nem vár" – coworking térrel jönnek a jövő vonatai

Egy floridai vasúttársaság coworking terekké alakítja állomásait és vonatait, hogy az utasok útközben is hatékonyan dolgozhassanak. A távmunka új... Teljes cikk

Le kell szögezni: az irodai kultúra, ahogy eddig ismertük, halott

Navigating Hybrid Work, azaz "a hibrid munka világa" címmel készült kiállítás az angliai Oxford Brookes Egyetem Think Human (Gondolkodj emberként)... Teljes cikk

Kevés pénz, kevés esély – miért nem terjed el a részmunkaidő Magyarországon?

Magyarországon alig elérhető a részmunkaidős foglalkoztatás. Ráadásul a részállások sokszor alacsonyabb fizetéssel és kevesebb előrelépési... Teljes cikk