kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Tényleg munkaerőhiány van? Vagy elavultak a megoldásaink?

Alapvető változások tapasztalhatók a munkaerőpiacon, amelyek szerint a vállalati vezetőknek fokozottabb figyelmet kell fordítaniuk a munkavállalói elégedettség megőrzésére, dolgozóik megtartására. Ennek hatására a cégeknek olyan megoldásokat kell kidolgozniuk, amelyek túlmutatnak a korábban megszokott cafeteria elemeken, és a munkatársak mentális és fizikai egyensúlyának teljes körű megteremtésére irányulnak - derül ki a Humánpolitika.com Közhasznú Egyesület és az All You Can Move (AYCM) által életre hívott reprezentatív kutatásából.

15 éve szerettem volna egy discmant! Szerintem voltunk még így páran. Ha viszont idén karácsonyra kapnék egyet, azzal már nem sokat tudnék kezdeni.

Az Y generáció még játszott pöttyös labdával, de már a technikai fejlődés mellett nőtt fel. Minden másodpercben készen áll a változásokra. A korosztály képviselői és az elvárásaik is folyamatosan változnak. Munkáltatóként ezt észre kell vennünk, ha talpon szeretnénk maradni. Ha nem tudunk lépést tartani, a munkaerő érthető módon mást fog választani helyettünk. Az okot tehát tudjuk, a kérdés inkább az, hogy miért nem lépünk?

Még évekig beszélhetünk a munkaerőhiányról? Miért nem dolgozunk hatékonyan a megoldáson?

Korunk egyre feszítőbb problémája a fluktuáció, a job-hopper jelenség. A tehetséges, lelkes és ügyes munkaerő nagyon gyorsan továbbáll, miután napok alatt képes magának olyan vonzóbb munkáltatót találni, ahol nem csak elvégzi a munkát, hanem szeret is ott dolgozni. Márpedig ők a legnagyobb kincs egy szervezet életében.

Az Y-ok születésük óta azt hallgatják, hogy különlegesek, és ennek megfelelő bánásmódot is szeretnének, a Z-k esetében ehhez még az is hozzáadódik, hogy már be sem csomagolják a véleményüket, azaz tálcán kínálják a megoldási ötleteket, csak észre kéne venni.

Az alkalmazottak részéről egyre markánsabbá válik az az igény, hogy vállalataik kellő figyelmet fordítsanak elégedettségük, vagyis jó közérzetük, mentális és fizikai egyensúlyuk fenntartására vagy helyreállítására. A vállalati gondoskodás mára vitathatatlanul a munkaerőpiac egyik legfontosabb elemévé vált. Éppen ezért a cégeknek olyan béren kívüli juttatási rendszereket kell működtetniük, amelyek a dolgozók egészségének megőrzésére fókuszálnak a munkahelyükön éppen úgy, mint azon kívül.

A mai fiatalok nem szeretik a kötöttségeket, éppen ezért egyre több cégnél van lehetőség például home officre-ra, ami egy frappáns válasz az igényekre, de sajnos csak egy kérdésre. Az már sajnos rég nem elég, hogy 1-1 fronton hatékonyak vagyunk, átfogó megoldás kell, vagy még nagyon sokáig küzdeni fogunk a munkaerőhiánnyal.

Érdemes megreformálni a munkáltatói márkát, és megelőzni a bajt, a HR megoldásokra pedig ideje befektetésként tekinteni, hiszen gyorsan megtérülnek.

A piacvezetők komolyan veszik a munkavállalói élmény megteremtését, és az élelmesebbek már rájöttek, hogy a csocsóasztal és a sörcsap már nem elég. Ehelyett a valódi megoldásokat részesítik előnyben.

A Humánpolitika.com és az All You Can Move 2019-es kutatása igazolja, hogy a vállalatok sikeressége nagymértékben függ a munkavállalói élménytől. Az elvárások ezen a területen valóban egyre erősebbek, amelyet a több mint 5000 személy megkérdezésével készült felmérés eredményei is tükröznek. A válaszadók több mint 50 százaléka ugyanis azt jelezte: kész lenne munkahelyet váltani, ha olyan ajánlatot kapna, ahol az egészségre pozitívan ható juttatások szélesebb körűek. Ide pedig egyre több elemet sorolnak, hiszen a kutatásban résztvevők szerint az egészséges étkeztetés, az inspiráló munkakörnyezet éppen úgy az elégedettségük növelését biztosító eszközök közé tartozik, mint a mentál-wellness, illetve a sportolási lehetőségek biztosítása is.

A kutatás eredményei szerint a kiegyensúlyozottság biztosítása holisztikus megközelítést vár el a szervezetektől. A megkérdezettek csaknem 55 százaléka például azért tette le a voksát jelenlegi munkahelye mellett, mert a tanulás és a fejlődés feltételeit biztosítottnak látta. Volt, aki örömét fejezte ki, hogy munkahelyén mentál-higiéniás programok, coach vagy pszichológus is rendelkezésre áll. Közel egyharmaduk már azt emelte ki: a szervezete melletti döntésében szerepet játszott, hogy támogatják a sportolási lehetőségeket is. Az jól érzékelhető, hogy a testmozgás iránti igény roppant erős az alkalmazottak körében. A „Mit hiányolsz a munkahelyeden?” kérdésre a legnagyobb arányban (27%) a megfelelő fizetést említették. A második helyen 24%-kal azonban már az állt, hogy nem támogatják a testmozgási törekvéseiket.

A megfelelő munkakörnyezet és alapbér mellé tehát olyan juttatásokkal kell előállni, melyek igazodnak ezekhez az igényekhez. Érdemes olyan szolgáltatást választani, ami minél szélesebb körben, kortól és nemtől függetlenül minden kolléga számára azonos mértékben pluszt jelent.

Egy konditerem nem lesz elég, még akkor sem, ha nagyon közel van az irodához, hiszen van, aki nem emelhet súlyt, de szívesen úszna, és olyan is, aki a túlsúlya miatt nem szívesen ugrál biciklis nadrágban a főnöke mellett. Sőt sokan nem akarják cipelni az edző táskájukat a város másik végéből, de az utca végén lévő jóga terembe szívesen járnának.

A 2017-ben Magyar Termék Nagydíjat nyert All You Can Move SportPass idén ünnepelte megalakulásának a 20. évfordulóját és a legjobb HR megoldásként terjedt el. 20 éve veszi le a HR szakemberek válláról a sportoltatás terhét, akár a munkáltató anyagi terhe nélkül is. Ha utána számolunk, hogy azok a kollégák, akik heti 2-3 alkalommal sportolnak, átlagosan évi 3 nappal kevesebbet töltenek betegállományban. Egy gyors számítást követően rögtön látszik, hogy mekkora összeget takaríthatnánk meg, arról nem is beszélve, hogy a fitt munkaerő mennyivel jobban teljesít a munkahelyen. Az AYCM programja ráadásul az év utolsó hónapjaiban, december 31-ig rövid hűségidővel is tesztelhető.

A piacvezető vállalatok nagyon komolyan foglalkoznak a témával, és az sem ritka, hogy akár 100%-ban térítik a dolgozók sportolását. Sőt, vannak, akik már az aláírásukban is használják a felelős munkáltatók védjegyét, ezzel is pozícionálva a munkáltatói márkát.

Ennek (is) köszönhetően a munkakeresők könnyen felismerhetik, hogy merre érdemes indulni, és nem adják alább. A feladat tehát adott, a kérdés csak az, hogy meg akarjuk-e oldani a problémát vagy beérjük félmegoldásokkal és még évekig kesergünk.


  • 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek