kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Tudásmenedzsment: megújítja a szervezetet

A tudásmenedzsment egyre gyakrabban emlegetett fogalom a menedzsment kutatások és a vállalati gyakorlatok oldaláról. Ennek ellenére kevés gazdálkodó szervezet van tisztában azzal, hogyan is kell értelmezni, miért fontos ez számukra, mit is kell tenniük, hogy működőképes rendszert tudjanak sikerrel üzemeltetni.

Az eredményeket felmutatni képes cégek is elsősorban a nagyvállalati szférából kerülnek ki, míg a kis- és középvállalkozások tudomást sem akarnak venni arról, hogy ők sem kerülhetik el a sorsukat, ha a piacon akarnak maradni. Ez esetben pedig jobb megelőzni a szükség kényszerét, és esetleg lényegesen nagyobb lépésekkel haladni előre, mint utólag a "futottak még" kategóriában küzdeni az életben maradásért.

A tudásmenedzsment nem teljesen új keletű menedzsment technika. Módszerei nagyon sok cég működésében akár tudattalanul is tetten érhetők. Miért nem tudjuk azt mondani, hogy a magyar vállalatok kifogástalanul működtetik az általuk kialakított tudásmenedzsment rendszert? A titok a rendszerszemléletben, a gondolkodásban, az értékrendben, a viselkedésben, az attitűdökben rejlik, mely egyre fontosabbá válik a globalizálódó világban és társadalmakban. A technikai megoldásokkal ellentétben, és/vagy azok mellett olyan értékek kerülnek előtérbe a vállalati gyakorlatban, mint a bizalom, az emberi megbízhatóság, az érzelmi intelligencia, a segítségnyújtás, a tudásátadás és megosztás, a kultúra, a motiváció, megbecsülés, stb. Ezek a fogalmak és a hozzájuk köthető módszertan az emberi erőforrás középpontba helyezését igényli.

Így hangzott Dr. habil. Bencsik Andrea, a Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara docensének 2010. április 14-én a Széchenyi István Egyetemen, Győrben megrendezett Tanulás-Tudás-Gazdasági Sikerek című tudományos konferencián tartott bevezetője. A konferencia az egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara, Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskolája, valamint a Lifelong Learning Magyarország Alapítvány szervezésében valósult meg.

A regionális politikában is egyre inkább előtérbe kerül a tudásmenedzsment. Prof. Dr. Rechnitzer János, a Széchenyi István Egyetem rektor helyettese és a Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskola vezetője a fejlesztési menedzsment más menedzsment rendszerekhez képest tapasztalt különlegességeiről számolt be, ahol kiemelte, hogy a fejlesztések eredményei más ágazatokhoz képest is később jelennek meg, amelyek más típusú tervezést, az eredmények összetettebb mérését igénylik. Példának felhozta a Széchenyi István Egyetemen épülő könyvtárat, melynek pl. a hallgatók tudásában bekövetkező fejlesztő hatása csak évek múltán lesz igazán érzékelhető.

Dr. habil. Noszkay Erzsébet, az MTA Vezetés és Szervezéstudományi Bizottsága Tudásmenedzsment Albizottságának elnöke egy új tudásmenedzsment modellről számolt be, melyet kapilláris modellnek neveztek el. E modellben a felülről jövő kezdeményezésen alapuló tudásmenedzsment rendszerekkel ellentétben nem kívánnak változtatni a szervezeti kultúrán. Ez egyfajta szervezeti önfejlődést takar, ahol a tudás, a változás az alkalmazottak egy csoportjától kiindulva magától terjed el a szervezetben.

Alois Kauer, az Audi Akademie Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója a rendszerelvű vezetésről tartott előadásában azt hangsúlyozta ki, hogy a vezetés nem egy pozíció, hanem egy funkció, s ami nem velünk született képesség, hanem tanulható és tanulni is kell.

Az elhúzódó válság marketing következményeiről Prof. Dr. Józsa László, a Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Karának dékánja számolt be. Felhívta többek között a figyelmet arra, hogy azok a vállalatok, melyek a válság alatt is többet költenek marketingre, azok a válságot követően gyorsabb fejlődésre számíthatnak. Mindemellett jobban oda kell figyelni a marketing rendszerek hatékonyságának vizsgálatára, mivel pl. a sales promotion, vagy a hirdetőrendszerek hatékonysága általában csökkent az utóbbi időben.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A jövő a bátor lányoké: így válhatnak a tinik az AI-korszak nyerteseivé

A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk

Képzések: ingyenes és online tanfolyamok, felnőttképzési lehetőségek

Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk

Rémisztő számok: a magyar iskolások nyelvtanulásban sereghajtók

2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk