kapubanner for mobile
Szilágyi Katalin
Megjelent: 13 éve

Új motivációs eszközök kellenek az Y generációhoz

Az Y generáció a munka fogyasztója, tudatos, információt gyűjt leendő munkahelyéről, világos preferenciákkal rendelkezik, összehasonlít és ítélkezik, még mielőtt a munkaadó találkozna vele. A karrier és a folyamatos fejlődés olyan alapelvárása a fiataloknak, amire egyelőre kevés munkaadó tud kielégítően reagálni - mondta portálunknak Toldi Gábor, a HVG HR Center igazgatója, akivel arról beszélgettünk, hogyan motiválható az ifjabb nemzedék.

images

- Az új generáció karriervágyainak kezelése és szakmai előrejutásának átláthatósága, motiválása kulcsfontosságú lesz a munkáltatók számára, máskülönben elvesztik tehetségeiket. Mi mérvadó leginkább az Y generáció számára, a munkájukat, munkahelyüket illetően?

- A Y vagy más néven is emlegetett facebook generáció egy egészen újfajta megközelítéssel áll a munkához. Munkahely választásuk preferenciái sokban eltérnek a korábbi generációktól. Számukra fontos a munka-magánélet egyensúly, a munkahelyen jól szeretnék érezni magukat, sikereket szeretnének elérni, elismerésben részesülni, amilyen gyorsan csak lehet! Egyfajta misszióval rendelkeznek, céljuk jobbá tenni a világot, ezért szempont, hogy a munkaadójuk kellően környezettudatos-e vagy sem. A karrier és a folyamatos fejlődés olyan alapelvárásuk, amire egyelőre kevés munkaadó tud kielégítően reagálni. A közelmúltban megjelent egy új könyv a témában Tehetségmágnesek címmel, a szerzőpáros Schuman és Sartain úgy fogalmaznak, ez a generáció úgy keres állást, mint ahogy más terméket vásárol. Az Y generáció a munka fogyasztója, tudatos, információt gyűjt, világos preferenciákkal rendelkezik, összehasonlít és ítélkezik, még mielőtt a munkaadó egyáltalán találkozna vele! Engedjen meg egy példát, ami egy hónapja történt a HVG Állásbörzén, egyik kiállítónkat megkereste egy fiatalember, aki tökéletesen megfelelt az adott pozícióra. A következőket mondta: olyan munkahelyet keresek, ahol legkésőbb ötkor abba lehet hagyni a munkát, nincs túlóra, eddigi tapasztalatomnak megfelelően dolgozhatok, továbbá legfeljebb 3 éven belül magasabb pozícióba kerülhetek.

- Ez a történet is jól mutatja, hogy a mai fiatalok számára fontos a vezetői karrier és az ezzel járó magas fizetés. De mi mással válhat még vonzóvá egy vállalat a számukra?

- A szakma egyre többet beszél munkáltatói márkaépítésről, azon belül is munkáltatói érték ígéretről (EVP=employment value proposition). A hitelesség ennek a célcsoportnak kiemelten fontos, azt kommunikálja magáról egy vállalat, ami igaz is rá! Ezeknek az álláskeresőknek kiemelten fontos a fejlődés, a tanulás, ami nem feltétlenül jelent pozíciót. Egy magyarországi felmérés alapján a magyar Y generáció számára kevésbé fontos a fizetés és a megbízhatóság, ami viszont kiemelt érték számukra az a nemzetközi háttér, karrierlehetőség, szakmai fejlődés.

- Nemcsak az Y, hanem a többi generációval kapcsolatban is igaz, hogy a motiváció és az ösztönzés évek óta vezeti a HR-esek előtt álló kihívások listáját. Miért megy ez olyan nehezen?

- Véleményem szerint a HR itt tehet talán a legtöbbet a vállalat üzleti sikerességéért. Egy a célokhoz, piachoz, és emberekhez igazított motivációs rendszer, egy megfelelő vezetői kultúra kétszámjegyű növekedést jelenthet egy vállalat életében, függetlenül az adott gazdasági környezettől. Danial H. Pink a Motiváció 3.0 című könyvében arról beszél, hogy a korábbi büntető és elismerő motivációs rendszerek nem minden esetben működnek, sőt, akár hosszú távon csökkentheti a teljesítményt. Ír egy a belső motivációra épülő motivációs struktúráról is: azért csinálom, mert élvezem. Jó példa erre a wikipedia. Gondolta volna bárki, hogy a világ legnagyobb értelmező kézi szótárát, amely több mint 40 nyelven elérhető a világban, olyan emberek fogják működtetni, frissen tartani, akik ezért nem kapnak pénzt és semmiféle elismerést? A legnagyobb gond még mindig a HR szervezeteken belül betöltött helyéről szól. Kevesen ismerik el, és látják be, hogy a vállalati kultúra, a vezetői kultúra igenis hatással van az üzletre. Aki viszont felismeri és alkalmazza az új megközelítéseket, üzleti előnyre tehet szert.

A témáról bővebben: Tehetségmágnesek avagy az Y generáció motiválása címmel tart előadást Toldi Gábor a III. HR a gyakorlatban, avagy változások és lehetőségek 2011-ben című konferencián 2010. november 16-án 13 órai kezdettel. www.sztmsz.hu
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk