Vállalati wellnesz programok pro és kontra
A vállalati wellnesz programok egyik legismertebb selling point-ja a munkavállalók egészségének javulása következtében realizálható költségcsökkentés. A program további hozadékai, mint például a kiegyensúlyozott, lelkes és produktív alkalmazottak , az elköteleződött kollégák sem maradnak említés nélkül, hiszen a jó szolgáltatás automatikusan fókuszál minderre.
A válaszadást mindenképpen meg kell, hogy előzze egy alapos kutatás. A következőkben felsorolnék néhány támpontot, ami mentén az érintett felelős megkezdheti búvármunkáját a témában.
Jó tudni, hogy egy 2013-ban megjelent kutatás szerint (RAND Corporation – Workplace Wellness Program Study) a vállalati egészség fejlesztő programok hatékonysága alig kimutatható:
- A résztvevők csupán 0.5 kg fogyást értek el 1-3 éven belül
- A koleszterinszint csökkenés kapcsán nincsenek kimutatható változások
- Néhány résztvevő szokott csak le a dohányzásról, s ők is csak rövid távon
- Statisztikailag elenyésző a költség csökkenésének kimutatása $2.38/hó (I. év) és $3.46/hó (V. év)
- A kórházi kezelések és sürgősségi ellátások száma statisztikailag elenyésző
A tanulmány arra is rámutat, hogy a wellnesz programokban résztvevő vállalatok csupán 44 százaléka rendelkezett kiértékelési rendszerrel és csak 2 százalék készített részletes megtakarítási becsléseket.
Itt kell, hogy felismerje minden potenciális egészséget célzó programot fejlesztő/vásárló vállalat, hogy a munka nem a program adaptálásáról szól csupán.
A wellnesz struktúra maga, és a benne foglaltak lehetnek szuper hatékonyak, de ha nincsenek indulási, ongoing és cél adatok, akkor a legtökéletesebbre szabott egészségfejlesztés is szét fog esni.
Gyakori és végzetes jelenség az is, hogy nem megfelelő számban köteleződnek el az alkalmazottak a program felé. Erre a problémára kihangsúlyozottan kell figyelni és nagyon erős stratégiát kell építeni hozzá.
Ezen a ponton kapcsolódik be a vezetőség részvétele. Kell és szükséges, hogy bekapcsolódjon a programba mindenki, ezzel is elősegítve az elköteleződést.
Lépjünk most át 2015-be és nézzük meg mit gondolnak másképp azok a vállalatok, akik sikeresen és kimutathatóan hatékonyan menedzselik le az in-house wellnesz programokat!
Meglepő módon az ő elméletük szerint a költségcsökkentés nem közvetlen cél, egyszerűen csak nyitottak arra, hogy egészségfejlesztés alapú csomagokat nyújtsanak az alkalmazottaiknak. Ezek a csomagok pedig teljesen modernek és sokszor coaching alapúak, de legalábbis ’body and mind’ megközelítésűek. Így kaphat benne szerepet például a jóga, mindfulness, stresszmenedzsment, life coaching.
Tehát a trend abban kezd elmozdulni, hogy a coaching, mint eszköz egy populárisabb formát öltve eléri a menedzsment szint alatt dolgozókat is.
Persze a mérési és follow up adatok ebben a rendszerben is elengedhetetlenek. Azonban a mátrix nem a koleszterinszintet fogja kiemelten vizsgálni, hanem például adott csapatok hatékony együttműködésének kimutathatóságát.
Az új szemléletű programok fejlesztésének alapjai nem különböznek sokban a klasszikus wellnesz programoktól. Mark Bertolini, az egészségügyi szolgáltatásokat értékesítő AETNA cég elnöke a program kialakításának fontos és kritikus pontjait a következőkben definiálta:
- Egyszerű
- Elköteleződést támogató
- Személyes értékeken alapuló
- Cél orientált
- Jól illeszthető az emberek mindennapjaiba
A vezetőség részvétele az ő meglátása szerint is kiemelkedő szerephez jut a programok vállalati kultúrába illesztése során.
Üzleti szempontból is kedvezőbbek a modern struktúrák. A mérési adatok azt bizonyítják, hogy az életvezetés alapú programok meghozzák a klasszikus wellnesz programok által várva várt költségcsökkenést és számos, számokkal igazolható egyéni változást is eredményeznek, mint a súly vesztés, alacsonyabb gyógyszertári kiadások és kevesebb betegség miatt távol töltött idő.
Összefoglalva tehát azt láthatjuk, hogy az igények formálják a vállalati wellnesz iparágat, hiszen a dolgozók elsősorban olyan mindennapi emberek, akiknek a bevezetés egy egészségesebb életbe sokkal hatékonyabb módszer, mint egy kész program, mely nem biztos, hogy a karakterüknek megfelelő és emiatt megakadályozza az elköteleződésüket
.
Csurgó Krisztina
wellnesz tanácsadó, személyi edző
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mesterséges intelligencia forradalmáról kiderülhet, hogy nem váltja be a hozzá fűzött reményeket: az iparág veszteséges, a projektek többsége... Teljes cikk
Bár a hazai webáruházak többsége továbbra is növekedésre számít, komoly versenyhelyzettel kell szembenézniük. A Temu és más nemzetközi piacterek... Teljes cikk
A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk
- Hogyan teheted vonzóbbá a munkahelyedet a digitális térben? 1 hónapja
- A nő, aki megmutatta: az álommelót nem megtalálni, hanem kitalálni kell 2 hónapja
- Energiafüggetlenség cégeknek – így hoz megtakarítást a napelemes rendszer 2 hónapja
- A vezetők többsége szerint a Z generáció a legnehezebben motiválható generáció a munkahelyen 2 hónapja
- Új korszak a munkahelyeken: a dolgozók és a főnökök is csak túlélni akarnak 2 hónapja
- 75 millióval segíti a kormány a kórházi dolgozókat 3 hónapja
- Erre figyelj, ha Z generációsokat veszel fel a csapatodba 3 hónapja
- 10 milliárddal emelkedik a vállalati e-autó támogatási program keretösszege 3 hónapja
- Hogyan érdemes hatékonyan leváltani a járműflottát? 3 hónapja
- Indul a Minősített Vállalati Hitel 4 hónapja
- A Z generáció olyat kér, amit sok cég nem akar meghallani 4 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja