Megjelent: 5 éve

Vállalati wellnesz programok pro és kontra

A vállalati wellnesz programok egyik legismertebb selling point-ja a munkavállalók egészségének javulása következtében realizálható költségcsökkentés. A program további hozadékai, mint például a kiegyensúlyozott, lelkes és produktív alkalmazottak , az elköteleződött kollégák sem maradnak említés nélkül, hiszen a jó szolgáltatás automatikusan fókuszál minderre.

Vajon valóban ennyire hatékony lehet egy egészségfejlesztő program? Tényleg elérkezett az idő arra, hogy komolyan vegyük a piacot és feltérképezzük a szolgáltatókat és tanácsadókat?

A válaszadást mindenképpen meg kell, hogy előzze egy alapos kutatás. A következőkben felsorolnék néhány támpontot, ami mentén az érintett felelős megkezdheti búvármunkáját a témában.

Jó tudni, hogy egy 2013-ban megjelent kutatás szerint (RAND Corporation – Workplace Wellness Program Study) a vállalati egészség fejlesztő programok hatékonysága alig kimutatható:
- A résztvevők csupán 0.5 kg fogyást értek el 1-3 éven belül
- A koleszterinszint csökkenés kapcsán nincsenek kimutatható változások
- Néhány résztvevő szokott csak le a dohányzásról, s ők is csak rövid távon
- Statisztikailag elenyésző a költség csökkenésének kimutatása $2.38/hó (I. év) és $3.46/hó (V. év)
- A kórházi kezelések és sürgősségi ellátások száma statisztikailag elenyésző

A tanulmány arra is rámutat, hogy a wellnesz programokban résztvevő vállalatok csupán 44 százaléka rendelkezett kiértékelési rendszerrel és csak 2 százalék készített részletes megtakarítási becsléseket.

Itt kell, hogy felismerje minden potenciális egészséget célzó programot fejlesztő/vásárló vállalat, hogy a munka nem a program adaptálásáról szól csupán.

A wellnesz struktúra maga, és a benne foglaltak lehetnek szuper hatékonyak, de ha nincsenek indulási, ongoing és cél adatok, akkor a legtökéletesebbre szabott egészségfejlesztés is szét fog esni.

Gyakori és végzetes jelenség az is, hogy nem megfelelő számban köteleződnek el az alkalmazottak a program felé. Erre a problémára kihangsúlyozottan kell figyelni és nagyon erős stratégiát kell építeni hozzá.
Ezen a ponton kapcsolódik be a vezetőség részvétele. Kell és szükséges, hogy bekapcsolódjon a programba mindenki, ezzel is elősegítve az elköteleződést.

Lépjünk most át 2015-be és nézzük meg mit gondolnak másképp azok a vállalatok, akik sikeresen és kimutathatóan hatékonyan menedzselik le az in-house wellnesz programokat!

Meglepő módon az ő elméletük szerint a költségcsökkentés nem közvetlen cél, egyszerűen csak nyitottak arra, hogy egészségfejlesztés alapú csomagokat nyújtsanak az alkalmazottaiknak. Ezek a csomagok pedig teljesen modernek és sokszor coaching alapúak, de legalábbis ’body and mind’ megközelítésűek. Így kaphat benne szerepet például a jóga, mindfulness, stresszmenedzsment, life coaching.

Tehát a trend abban kezd elmozdulni, hogy a coaching, mint eszköz egy populárisabb formát öltve eléri a menedzsment szint alatt dolgozókat is.
Persze a mérési és follow up adatok ebben a rendszerben is elengedhetetlenek. Azonban a mátrix nem a koleszterinszintet fogja kiemelten vizsgálni, hanem például adott csapatok hatékony együttműködésének kimutathatóságát.

Az új szemléletű programok fejlesztésének alapjai nem különböznek sokban a klasszikus wellnesz programoktól. Mark Bertolini, az egészségügyi szolgáltatásokat értékesítő AETNA cég elnöke a program kialakításának fontos és kritikus pontjait a következőkben definiálta:

- Egyszerű
- Elköteleződést támogató
- Személyes értékeken alapuló
- Cél orientált
- Jól illeszthető az emberek mindennapjaiba

A vezetőség részvétele az ő meglátása szerint is kiemelkedő szerephez jut a programok vállalati kultúrába illesztése során.

Üzleti szempontból is kedvezőbbek a modern struktúrák. A mérési adatok azt bizonyítják, hogy az életvezetés alapú programok meghozzák a klasszikus wellnesz programok által várva várt költségcsökkenést és számos, számokkal igazolható egyéni változást is eredményeznek, mint a súly vesztés, alacsonyabb gyógyszertári kiadások és kevesebb betegség miatt távol töltött idő.

Összefoglalva tehát azt láthatjuk, hogy az igények formálják a vállalati wellnesz iparágat, hiszen a dolgozók elsősorban olyan mindennapi emberek, akiknek a bevezetés egy egészségesebb életbe sokkal hatékonyabb módszer, mint egy kész program, mely nem biztos, hogy a karakterüknek megfelelő és emiatt megakadályozza az elköteleződésüket
.
Csurgó Krisztina
wellnesz tanácsadó, személyi edző

  • 2020.03.207 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz Részletek Jegyek
  • 2020.03.31Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A cégek piaci értékét is meghatározhatja kultúrájuk

A befektetők és a társadalom is nagyobb nyitottságot vár el a szervezetektől - derül ki az EY több mint 1000 pénzügyi vezető körében készített... Teljes cikk

Mitől lesz elkötelezett a munkavállaló?

A HR nagy témája manapság az employee experience (EX), a munkavállalói élmény. Ha ez rossz, a hatás előbb-utóbb a fő üzleti mutatókban is... Teljes cikk

Ha az alapok nincsenek rendben, ne akarjunk wellbeinggel foglalkozni

A kiégés, elkötelezettség hiánya a legtöbb vállalatnál előtérbe helyezte a wellbeing kérdését, miközben Csikós-Nagy Katalin, fluktuációkezelő... Teljes cikk