Megjelent: 6 éve

Vállalati wellnesz programok pro és kontra

A vállalati wellnesz programok egyik legismertebb selling point-ja a munkavállalók egészségének javulása következtében realizálható költségcsökkentés. A program további hozadékai, mint például a kiegyensúlyozott, lelkes és produktív alkalmazottak , az elköteleződött kollégák sem maradnak említés nélkül, hiszen a jó szolgáltatás automatikusan fókuszál minderre.

Vajon valóban ennyire hatékony lehet egy egészségfejlesztő program? Tényleg elérkezett az idő arra, hogy komolyan vegyük a piacot és feltérképezzük a szolgáltatókat és tanácsadókat?

A válaszadást mindenképpen meg kell, hogy előzze egy alapos kutatás. A következőkben felsorolnék néhány támpontot, ami mentén az érintett felelős megkezdheti búvármunkáját a témában.

Jó tudni, hogy egy 2013-ban megjelent kutatás szerint (RAND Corporation – Workplace Wellness Program Study) a vállalati egészség fejlesztő programok hatékonysága alig kimutatható:
- A résztvevők csupán 0.5 kg fogyást értek el 1-3 éven belül
- A koleszterinszint csökkenés kapcsán nincsenek kimutatható változások
- Néhány résztvevő szokott csak le a dohányzásról, s ők is csak rövid távon
- Statisztikailag elenyésző a költség csökkenésének kimutatása $2.38/hó (I. év) és $3.46/hó (V. év)
- A kórházi kezelések és sürgősségi ellátások száma statisztikailag elenyésző

A tanulmány arra is rámutat, hogy a wellnesz programokban résztvevő vállalatok csupán 44 százaléka rendelkezett kiértékelési rendszerrel és csak 2 százalék készített részletes megtakarítási becsléseket.

Itt kell, hogy felismerje minden potenciális egészséget célzó programot fejlesztő/vásárló vállalat, hogy a munka nem a program adaptálásáról szól csupán.

A wellnesz struktúra maga, és a benne foglaltak lehetnek szuper hatékonyak, de ha nincsenek indulási, ongoing és cél adatok, akkor a legtökéletesebbre szabott egészségfejlesztés is szét fog esni.

Gyakori és végzetes jelenség az is, hogy nem megfelelő számban köteleződnek el az alkalmazottak a program felé. Erre a problémára kihangsúlyozottan kell figyelni és nagyon erős stratégiát kell építeni hozzá.
Ezen a ponton kapcsolódik be a vezetőség részvétele. Kell és szükséges, hogy bekapcsolódjon a programba mindenki, ezzel is elősegítve az elköteleződést.

Lépjünk most át 2015-be és nézzük meg mit gondolnak másképp azok a vállalatok, akik sikeresen és kimutathatóan hatékonyan menedzselik le az in-house wellnesz programokat!

Meglepő módon az ő elméletük szerint a költségcsökkentés nem közvetlen cél, egyszerűen csak nyitottak arra, hogy egészségfejlesztés alapú csomagokat nyújtsanak az alkalmazottaiknak. Ezek a csomagok pedig teljesen modernek és sokszor coaching alapúak, de legalábbis ’body and mind’ megközelítésűek. Így kaphat benne szerepet például a jóga, mindfulness, stresszmenedzsment, life coaching.

Tehát a trend abban kezd elmozdulni, hogy a coaching, mint eszköz egy populárisabb formát öltve eléri a menedzsment szint alatt dolgozókat is.
Persze a mérési és follow up adatok ebben a rendszerben is elengedhetetlenek. Azonban a mátrix nem a koleszterinszintet fogja kiemelten vizsgálni, hanem például adott csapatok hatékony együttműködésének kimutathatóságát.

Az új szemléletű programok fejlesztésének alapjai nem különböznek sokban a klasszikus wellnesz programoktól. Mark Bertolini, az egészségügyi szolgáltatásokat értékesítő AETNA cég elnöke a program kialakításának fontos és kritikus pontjait a következőkben definiálta:

- Egyszerű
- Elköteleződést támogató
- Személyes értékeken alapuló
- Cél orientált
- Jól illeszthető az emberek mindennapjaiba

A vezetőség részvétele az ő meglátása szerint is kiemelkedő szerephez jut a programok vállalati kultúrába illesztése során.

Üzleti szempontból is kedvezőbbek a modern struktúrák. A mérési adatok azt bizonyítják, hogy az életvezetés alapú programok meghozzák a klasszikus wellnesz programok által várva várt költségcsökkenést és számos, számokkal igazolható egyéni változást is eredményeznek, mint a súly vesztés, alacsonyabb gyógyszertári kiadások és kevesebb betegség miatt távol töltött idő.

Összefoglalva tehát azt láthatjuk, hogy az igények formálják a vállalati wellnesz iparágat, hiszen a dolgozók elsősorban olyan mindennapi emberek, akiknek a bevezetés egy egészségesebb életbe sokkal hatékonyabb módszer, mint egy kész program, mely nem biztos, hogy a karakterüknek megfelelő és emiatt megakadályozza az elköteleződésüket
.
Csurgó Krisztina
wellnesz tanácsadó, személyi edző

  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Fókuszban a megélhetési juttatások! - Ingyenes A koronavírus-járvány a vállalatoknál talán a HR-es szakembereknek adta a legtöbb megoldandó feladatot. Olyan nehézségekkel kellett szembenézniük, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. Nem maradt ki a kihívások sorából a dolgozói juttatások témája sem: a tapasztalat azt mutatta, hogy a pandémiás időszak alatt a cégek jelentős része nem tudta kiadni a juttatásokat a korábban megszokottak szerint. Egy gyorsan változó, bizonytalan piaci és jogi környezet komoly rugalmasságot igényelt és igényel a mai napig a munkáltatók részéről. A cégek számára elengedhetetlenné vált, hogy újragondolják korábban alkalmazott, bevált megoldásaikat, és olyan rendszert hozzanak létre, amelyet – az igények igen dinamikus, folyamatos változása okán – a későbbiekben is viszonylag könnyen tudnak alakítani, módosítani. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter