Megjelent: 5 éve

Visszarendeződés, vagy átrendeződés? A munkaerő-kölcsönzés szerepe

A koronavírus okozta világjárvány hatására tömeges elbocsátásokba kezdtek a cégek a világ minden táján, hiszen a válság minden piaci területre kihatott, hol közvetetten, hol pedig közvetve. Magyarországon is lejátszódtak azok a hatásmechanizmusok, ami a külföldi országok munkaerőpiaci folyamatait is befolyásolták az elmúlt 3 hónapban.

images

Az elmúlt két vagy három hónapban markáns visszaesés volt tapasztalható a munkaerő piacon, de nézzük mit várhatunk a jövőben?

Folytatódnak a vírus előtti trendek?



A 2019-es évben is már látszott, de 2020 elején még jobban előtérbe került a munkaerő megtartás és munkahelyi imázs építés fontossága, hiszen a legtöbb vállalkozás tisztában van azzal, hogy sok esetben a munkaerő megtartására nagy hangsúlyt kell fektetni egy dinamikusan mozgó munkaerőpiaci helyzetben. A járvány után a nagy kérdést az adja, hogy a cégek milyen eszközöket fognak bevetni ennek elősegítésére. Az már tisztán látszik, hogy a munkaadók nagy része nem tér vissza a korábbi megszokott sémákhoz, tervekhez. Mutatkozik egyfajta természetes átrendeződés a munkaerőpiacon. Az, hogy mihez vezet ez a piaci mozgolódás még nem tudni biztosan, de változás a küszöbön áll.

„Hálás vagyok, hogy van munkám!”



A válság miatt több ezer ember elveszítette a munkáját, ezt a saját bőrünkön is érezhetjük. A válság hozta kevesebb lehetőség okozhatja azt a jövőképet is, hogy a dolgozók jobban fogják értékelni a munkaviszonyukat, hiszen a cégek kevesebb álláslehetőséget pályáztatnak meg, az álláskeresők pedig sokan jelen vannak a piacon. Így a cégek nagyobb mértékben tudnak a jelöltek között válogatni, sőt elkezdődik a minőségi csere. Ez a piaci rendeződés, azt eredményezheti, hogy az alkalmazottak kevésbé lesznek mozgékonyak a munkaerőpiacon, hiszen kevesebb lehetőség közül tudnak választani. Inkább igyekeznek a biztos munkahelyüket megtartani. A vállalatok szempontjából, ez akár pozitív kicsengést is hozhat hiszen, ha az alkalmazottiak kevésbé mozgékonyak, akkor kevesebb energiát kell a munkaerő megtartásra fókuszálni.

Felértékelődnek a kölcsönvett munkavállalók



Az állomány csökkenést nem csak a főállásúak szintjén jelent meg, hanem minden foglalkoztatási formát érintett. A diákmunkás dolgozók körében 50-70%-kal esett vissza a foglalkoztatotti létszám országszerte. A koronavírus lecsengésével viszont az atipikus foglalkoztatási formák, a diák és a kölcsönzött munkaerő azonnal dinamikusan növekszik, hiszen rugalmasan és gyorsan lehet velük orvosolni egy vállalkozás munkaerőhiányát. A cégek, illetve a folyamataik újraindításakor fontos, hogy a munkaerőt gyorsan, és rugalmas keretek között tudják integrálni, erre a kölcsönzött munkavállalók tökéletes megoldást nyújthatnak, hiszen a felvételhez kapcsolódó adminisztrációs terheket is ki tudja egy vállalat ezzel a foglalkoztatási formával küszöbölni. Az mostani időszakot nézve megfigyelhető, hogy a vállalatok egyre nyitottabbak a diákmunkára és a munkaerő kölcsönzésre, a többi atipikus foglalkoztatási forma mellett, hiszen a kölcsönvett munkavállalók nem jelennek meg a cég állományában, így a rájuk fordított költség nem bérköltségként jelenik meg. Több vállalat is úgy tervezi a következő időszakot, hogy emeli a kölcsönzött állományát, hiszen, ha egy következő vírus hullám éri a gazdaságot, akkor rugalmasabban, és gyorsabban lehet orvosolni a termelés leállítását, és az újra indulását is.

Rakétaszerű indulás? Lehetséges!



Azok a vállalatok, akik a jelenlegi helyzetben éltek az atipikus foglalkoztatás lehetőségével, láthatóan sokkal gyorsabban tudták újraindítani a folyamataikat, így rakétaszerűen tudtak kilőni és újra a termelés útjára állni. Azok a partnereink, akik a kölcsönvett munkavállalóikat elkezdték visszaintegrálni vagy beintegrál új munkavállalókat ilyen formában, sokkal gyorsabban tudták a folyamataikat elkezdeni.

Az következő időszakból még sok kérdés maradt megválaszolatlan a munkaerőpiacot nézve, egy dolog azonban biztos, inkább egy átrendeződés fogja jellemezni a piacot és rengeteg kihívással kell szembenéznünk a következő időszakokban. A 2020-as év nagy nyertesei azok a vállalkozások lehetnek, akik felismerik és merik alkalmazni az atipikus foglalkoztatási formákat, és az abban rejlő lehetőségeket. Mi az euCSOPORT szakértői azt látjuk, hogy rugalmas és jól átgondolt munkaerőgazdálkodással, dinamikusan követhető a piac mozgása.

Zsirmon Norbert
Toborzási szakértő
euCSOPORT
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Befektetés az egészségbe: amikor a mozgás és a mentális jóllét a munkáltatónak is megtérül

A munkáltatói gondoskodás új szintre lépett: ma már nemcsak juttatásokat adunk, hanem valódi jólléti élményt – mérhető üzleti eredményekkel. Teljes cikk

Nem tréning – kihívás: így válik a nyelvtanulás önjáróvá a nyári hónapokban is

Köllner Zsófia, a Linguina alapítója és a Business Fest HR Hacks színpadi előadója arról beszél, hogyan lehet a céges nyelvtanulást... Teljes cikk

Újabb lépés a NEXON szolgáltatásfejlesztésében

A bér- és humánügyviteli szolgáltatások terén piacvezető szerepet betöltő NEXON 2025. június 1-től telefonos ügyfélszolgálati rendszerét... Teljes cikk