logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.08.12 - 5 éve
KINCENTRIC

Erős munkavállalói élménnyel zárjuk a járvány első hullámát

A Kincentric Globális Munkavállalói Élmény Kutatásának tanulságairól Bakos Rékával beszélgettünk

Világszerte elégedett munkavállalók és eltökélt, fejlődni vágyó vállalatok – kimagaslóan jó munkavállalói élményt mért a Kincentric COVID pulzusmérése és Globális Munkavállalói Élmény Kutatása 2020 első félévében. Az ok egyszerű, a cégek a kényszerből hozott megszorítások mellett az emberséges megoldások megtalálására is törekedtek. Többségük nem is térne le az új útról.

Agilis üzleti- és HR stratégiára, törődő és elkötelező vezetőkre és a kollégákkal folytatott folyamatos párbeszédre lesz szüksége a cégeknek, ha a járvány-helyzet után is erősödni akarnak. Ez már biztosan látszik a Kincentric legújabb Globális Munkavállalói Élmény Kutatásából, melynek során arra keresték a választ, hogy hogyan hatott a járvány a vállalatok munkavállalói élmény megközelítésére, hogyan alakulnak át a HR prioritások, s vajon a krízis helyzet képes lesz-e alapjaiban megváltoztatni a szervezeti kultúrát, vagy visszatérünk a régi kerékvágásba.

Nincs visszaút

Bakos Réka, a Kincentric vezető tanácsadója és a kutatás vezetője szerint utóbbira már most biztos választ lehet adni: kizárt, hogy valaha is visszatérjünk a régi kerékvágásba. Olyan gyorsan és olyan nagyot változott a munka világa a Covid-helyzet hatására, hogy lehetetlennek tűnik a régi normák felélesztése. Szerencsére a cégek többsége globális szinten is így látja: 55 százalékuk már aktívan készül a jövőre, 7 százalékuk még mindig a krízismenedzsmenttel küzd, és csupán 39 százalékuk gondolja azt, hogy visszatérhet a korábbi állapotokhoz.

A megkérdezett HR-esek szerint globális szinten jól kezelték a vállalatok a járvány-helyzetet, sőt az adatok azt mutatják, hogy a kollégák 81 százaléka is elégedett volt azzal, ahogy munkáltatói menedzselték a krízist. Nagyon erős munkavállalói élménnyel zárult az első járvány-hullám, ami egyértelműen az emberséges hozzáálláson múlt.

– Intenzív időszakon vagyunk túl, amely folyamatos, de változó mértékű stresszt okozott a munkaerőpiaci szereplőknek. Amellett, hogy a vállalatoknak globálisan is határozott és sokszor fájdalmas lépéseket kellett hozniuk (64 százalékuk fagyasztotta be a munkaerőfelvételt, 39 százalékuk függesztette fel a munkavégzést és 33 százalékuk csökkentette a fizetéseket), szerencsére sokan ismerték fel, hogy ebben a helyzetben is tehetnek a munkavállalói élmény javításáért – mondja Bakos Réka.

 

Költöttek a mentális egészségre

Világszerte a cégek 56 százaléka fektetett munkavállalói jóllét szolgáltatásokba, mert belátták, hogy kezelni kell a krízishelyzet okozta pszichés nyomást is. 40 százalékuk a továbbiakban is tervez stresszmenedzsment támogatásokkal, derül ki, és azt is megtudjuk, hogy Magyarországon erre az utóbbi hónapokban a nemzetközinél alacsonyabb volt a hajlandóság.
Bakos Réka elmondja, hogy a felmérések alapján globális értelemben két csoport stresszszintjét érintette kifejezetten rosszul a járvány-krízis, a nőkét és a fiatal generáció tagjaiét. – A nők helyzete talán egyértelműbb: a világon mindenhol az ő feladatuk lett a munkájuk mellett még a gyerekeket is ellátni. A mai fiatalok pedig nem voltak még munkaerőpiaci szereplők a 2008-as válság idején, így egyrészt nincs tapasztalatuk egy ilyen típusú krízis kezelésében, másrészt sokan egyedül élnek és elszigetelődtek, vagy még nem engedhetik meg maguknak a saját lakást, így a lakótársakkal egy légtérben próbáltak dolgozni, olyan otthonokban, ahol nem feltétlenül sikerült biztosítani a nyugodt munkához szükséges körülményeket.

Túl szép, hogy igaz legyen?

A stresszmenedzsment mellett a cégek 40 százaléka fektetett technológiai fejlesztésekbe, és 50 százalékuk tervezi, hogy folytatja is ezt. 27 százalékuk megtartó- és veszélyességi pótlékkal kompenzálta a járványveszélynek jobbban kitett munkakörben dolgozó kollégákat, és 36 százalékuk mondja azt, hogy a Covid utáni következő normalitásban is biztosítja majd az otthoni munkavégzés lehetőségét. Ez nagy szám, az előrejelzések szerint Európában 40 százalék lesz azok aránya, akik legalább a munkaidő egy részében home office-ban folytathatják a munkát.
Világszerte a cégek 34 százaléka növelte a képzési-fejlesztési büdzséjét, 33 százalékuk pedig a vezetőképzésekre is nagyobb hangsúlyt fordított. Ők egészen biztosan felkészültebben várják a válság következő szakaszát, tudjuk meg Bakos Rékától. – A most nagyon magas szintet mutató munkavállalói élmény az elhúzódó bizonytalanság, a növekvő stressz és nagyobb munkamennyiség miatt várhatóan be fog zuhanni, azok a vállalatok, amelyek fektetnek a vezetőképzésbe, egy lépéssel előrébb járnak a többieknél – kezdi.

Értekezlet a nappaliból?

Hiszen mikor fordulhatott elő korábban, hogy egy CEO a saját nappalijából, a családjával a háttérben tartott eligazítást az alkalmazottainak? Bakos Réka szerint korábban erre nem volt példa, de mivel a járvány-helyzet miatt nem csak a közvetlen kollégáink, de a vezetők emberi oldalát is megismertük, megváltoztak az elvárások.

Bakos Réka– Már tudjuk, hogy empatikus légkörben, megértést és támogatást biztosítva is lehet dolgozni, így innentől kezdve ez lesz a norma. Azok a cégek, amelyek vezetői tudják ezzel tartani a lépést, megkülönböztetőbb munkavállalói élményt, és így erősebb elkötelezettséget érhetnek el – avat be. Hozzáteszi, az elmúlt félév legnagyobb tanulsága talán épp ez: ha növelni akarjuk a munkavállalói elkötelezettséget, akkor új alapokra kell helyeznünk a kapcsolódást és a kommunikációt.

De számos egyéb fronton is lépést kell tartani a változással: a vállalatok 53 százaléka mondja azt, hogy a járvány-helyzet miatt gyorsabban lépett meg eddig csak halogatott fejlesztéseket. Globálisan 40 százalékuk fektetett új technológiák beszerzésébe, de ahhoz, hogy a most szerzett előnyt megtartsák, nem lesz elég egyhelyben toporogni. Ahogy Bakos Réka mondja, már most el kell kezdeni készülni a Covid-ot követő normalitásra, ami nagyban eltér majd attól, amit eddig ismertünk.  A munkaerőpiaci átrendeződés elkezdődött, és azok a cégek várhatnak a továbbiakban is magas munkavállalói élményt, amelyek nem akarnak visszatérni régi normához, hanem képesek felkészülni a változásokra és alkalmazkodni az új elvárásokhoz.

 

 

Nyitókép: freepik.com

Címkék:
KINCENTRIC

Kultúra és elkötelezettség. Az elkötelezettségre úgy tekintünk, mint üzleti eszközre – legyen a szervezetnek 50 vagy akár 250 000 munkavállalója. A magas teljesítőképességű kultúrák elkötelezett dolgozókból és olyan meghatározó pillanatokból származnak, amelyek a leginkább inspirálják, vezetik és elősegítik a munkavállalók fejlődését. Mi támogatást nyújtunk ezeknek a meghatározó pillanatoknak a kialakításában úgy, hogy a szervezet a legjobb embereit sikeresen meg tudja tartani és közben kivételes eredményeket érjen el.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
A jövő munkahelye

Miltől lesz élmény egy cégnél dolgozni? Melyek a meghatározó pillanatok? Hogyan mérhetjük és segíthetjük az elkötelezettséget? Miért fontos foglalkozni a vezetők elkötelezettségével? Ezekről, a Kincentric friss trendjeiről szól blogunk.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek érthető jog online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu