logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2025.09.22 - 2 hónapja
Kacsur Eszter

A belső kommunikáció csapdája: Miért nem értjük meg egymást – és mit tehetünk végre ellene?

Ugyanazokat a szavakat használjuk – mégsem ugyanazt értjük alatta. Egy jól megfogalmazott e-mailre passzív-agresszív válasz érkezik. Egy segítő szándék kritikának tűnik. Egy brainstorming ülés elakad, mert két kolléga teljesen más tempóban gondolkodik. Ismerős? Ez nem „emberi hiba”. Ez működésbeli különbség. És a legtöbb szervezetben nem ismerik fel, hogy ez a láthatatlan különbség mennyi időt, energiát és bizalmat emészt fel nap mint nap.

A „puha” készségek kemény következményei

A Harvard Business Review egyik friss kutatása szerint a vezetők 89%-a gondolja úgy, hogy az együttműködési zavarok hátráltatják a csapatok eredményességét. Mégis, a szervezetek többsége továbbra is KPI-centrikus működésben gondolkodik – miközben a valódi teljesítményt gyakran az érzelmi és viselkedési illeszkedés dönti el.

A Gallup szerint a munkavállalók közel 70%-a úgy érzi, hogy a napi félreértések fő oka a különböző kommunikációs stílus. Ezeket a különbségeket azonban a vezetők gyakran nem azonosítják időben – vagy nem tudják, mit kezdjenek velük.


Mi történik, ha tudatosan kezeljük ezeket a különbségeket?

Egy hazai technológiai startup – több mint 100 fős, dinamikusan bővülő csapattal – néhány hónapja egy új típusú belső fejlesztési folyamatot vezetett be. Nem klasszikus tréningként kommunikálták, hanem mint egyfajta „közös működési térképet”, amely segít értelmezni a kollégák közti különbségeket.

A program alapját egy digitálisan támogatott viselkedési profilrendszer adta, amely:

  • az egyéni működésmódokat egyszerű, közérthető nyelven mutatja be
  • lehetővé teszi a munkatársak közötti működési eltérések tudatosítását
  • és nem egyetlen alkalomra épít, hanem a mindennapi működésbe is beágyazódik

Hat hónap alatt mérhető változások történtek:

  • 23%-kal nőtt a részlegek közötti önkéntes együttműködés
  • 18%-kal csökkent a belső konfliktusok száma
  • A HR visszajelzései szerint az új munkatársak beilleszkedése átlagosan 30%-kal gyorsabbá vált

A kulcs? Egy olyan keretrendszer, amely nem címkéz, hanem értelmez – és párbeszédet indít. A fókusz nem azon volt, hogy „ki milyen típus”, hanem hogy hogyan tudunk hatékonyan együttműködni annak ellenére, hogy különbözünk.


Működési térkép a csapatodhoz – anélkül, hogy bárkit dobozba zárnál

A klasszikus személyiségtesztek gyakran azért veszítik el erejüket, mert egy statikus pillanatfelvételt nyújtanak. Az újabb generációs, digitálisan támogatott rendszerek viszont dinamikusak, kontextusérzékenyek, és valóban alkalmazhatók a napi munkavégzés során.

Ezek a megközelítések:

  • nem diagnosztizálnak, hanem segítenek értelmezni a viselkedést
  • nem egyszeri alkalmakra épülnek, hanem folyamatosan használhatóak
  • nem sablonos javaslatokat kínálnak, hanem szerepre és kapcsolatra szabott működési útmutatókat

A visszajelzések alapján a legnagyobb értékük abban rejlik, hogy nem egy polcra tett tananyag maradnak, hanem valóban támogatják a vezetőket és csapatokat:

  • projektindítások előtt
  • onboarding során
  • visszajelző beszélgetésekhez való felkészüléskor
  • vagy éppen konfliktusmegelőzés céljából

Miért van erre most különösen nagy szükség?

A hibrid munkavégzés és a digitális kommunikáció térnyerésével sok csapat elveszítette a spontán kapcsolódás lehetőségét. A korábban természetes folyosói egyeztetések, gesztusok, nonverbális jelek tompán vagy egyáltalán nem jelennek meg virtuális környezetben.

Ez azt eredményezi, hogy a félreértések gyakorisága nő, miközben az ezek kezeléséhez szükséges készségek vagy eszközök sokszor hiányoznak a szervezeti kultúrából.

Ráadásul a klasszikus soft skill tréningek gyakran túl általánosak – és nem adják meg azt a kontextust, amire a vezetőknek és a munkatársaknak valóban szükségük lenne.


A vezetők legnagyobb dilemmája: Hogyan kommunikáljak négy különböző emberrel egyszerre?

A csapatok sokszínűsége működésbeli eltéréseket is jelent – és ezek kezeléséhez ma már elérhetőek olyan rendszerek, amelyek:

  • segítenek felismerni, ki vágyik strukturált útmutatásra, és ki inkább autonómiára
  • rámutatnak, ki igényli a rendszeres visszajelzést, és ki szorong a túlzott kontrolltól
  • megmutatják, ki preferálja a gyors döntést, és ki az, aki előbb tervezni szeret
  • támogatást nyújtanak abban, hogy a vezetők tudatosan igazítsák kommunikációjukat a különböző működési preferenciákhoz

A visszajelzések szerint, ahol ilyen rendszerszintű támogatás beépült a vezetői munkába, ott gyorsabban történik a fejlesztés, hatékonyabb a delegálás, és kevesebb konfliktust kell utólag kezelni.


Visszajelzési kultúra új szinten – egy nemzetközi példán keresztül

Egy kelet-európai, több országban működő szolgáltató központ a középvezetői szinten vezette be ezt a szemléletet. A cél az volt, hogy javuljon a visszajelzések minősége és hatása.

Az eredmények három hónap után:

  • 35%-os javulás a belső elégedettségi felmérésben a „vezetői hozzáférhetőség” területén
  • a középvezetők közel 80%-a aktívan alkalmazta a kapott működési útmutatókat a 1:1 megbeszélések előtt
  • több száz munkatárs jelezte vissza, hogy érthetőbbé és elfogadhatóbbá vált számukra a vezetői kommunikáció

Az eszköz nem „HR-projektként” élte túl – hanem a vezetői működés természetes részévé vált.


Záró gondolat – Az együttműködés nem adottság. Tanulható.

A jövő szervezeteiben a legfontosabb kérdés nem az lesz, hogy kik ülnek az asztalnál – hanem hogy hogyan tudnak együttműködni. És ez a „hogyan” tanulható, fejleszthető, sőt, rendszerszinten is támogatható.

Nem kell mindenkinek pszichológusnak lennie – de szükség van olyan eszközökre, amelyek segítenek értelmezni a különbségeket. És nem egyszeri tréning formájában, hanem a mindennapokhoz illeszkedően.


Három kérdés, amit érdemes feltenni egy csapat működése kapcsán:

  1. Hány olyan félreértés történik naponta, amelynek nincs is nyoma – csak hatása?
  2. Hányszor értelmez egy visszajelzést két ember teljesen máshogy – és ennek mi az ára?
  3. Mi történne, ha nemcsak jó szakembereitek, hanem összehangolt csapatotok lenne?

A válaszok ott kezdődnek, ahol a működés megértése és tudatosítása is elkezdődik.

Címkék:
Kacsur Eszter

Kacsur Eszter a Harrison Assessments és a Wiley magyarországi partnere, és az ezen nagymúltú amerikai vállalatok hazai képviseletét ellátó ArkhaDome Consulting alapítója és ügyvezetője, a munkahelyi kultúra- és vezetői fejlesztés, valamint tehetségmenedzsment területén szerzett sokéves tapasztalattal. A munkavállalói fejlesztés szakértője, aki számos vállalat számára nyújtott tanácsadást a munkavállalói elkötelezettség, a csapatdinamika, a mentális egészség valamint a vezetői és munkavállalói készségek fejlesztése terén. Kiemelt szakterületei közé tartoznak a személyiség-, munkapreferencia- és csapatdinamikai felmérések, valamint a valódi és mély pszichés rétegeket érintő emberi változás elősegítése. Támogatásával a Harrison Assessments rendszere sikeresen segíti a vállalatokat abban, hogy pontosan megértsék munkavállalóik motivációit, preferenciáit, erősségeit és fejlődési lehetőségeit. Emellett a Wiley ’Everything DiSC’ és ’the 5 behaviors’ módszereinek alkalmazásával hozzájárul a csapatok magasabb szinten és hatékonyabban való működéséhez, és a kielégítőbben működő munkahelyi kapcsolatok, ezáltal a kellemesebb munkahelyi légkör kialakításához. A blogbejegyzéseiben gyakorlati megoldásokat és hasznos tanácsokat oszt meg HR szakemberekkel és vezetőkkel, amelyek segítik őket a munkahelyi kultúra és a vezetői hatékonyság fejlesztésében.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-11-14 15:41:45
Agilitás vagy túlélés? Hogyan építs, működtess és fejlessz adaptív szervezeti kultúrát a bizonytalan világban? 3.
2025-11-14 13:55:45
A stressz nem az ellenség – Új tudományos szemlélet a munkahelyi kihívások kezelésére
2025-11-12 10:26:55
Blended (whisky) program fogyaszd felelősséggel!
ArkhaDOME

A blogbejegyzéseiben gyakorlati megoldásokat és hasznos tanácsokat oszt meg HR szakemberekkel és vezetőkkel, amelyek segítik őket a munkahelyi kultúra és a vezetői hatékonyság fejlesztésében.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda elearning Munka Törvénykönyve önéletrajz Scotwork tárgyalás tárgyalástechnika stressz képzés munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás scotwork kiválasztás vezetőfejlesztés szervezetfejlesztés tippek változás érthető jog tanulás szabadság online tanulás profitárgyaló önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu