logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2021.07.22 - 4 éve
Borealis

Az agilis vállalat stabilitásának 4 pillére – Egyensúly és fókuszáltság

Az agilis vállalat, amint arról korábban írtunk, nem attól agilis, hogy szünet nélkül változik, változtatja a stratégiát, az irányt. Az agilis vállalat rugalmas, de ugyanakkor stabil is. Stabilitása négy pilléren nyugszik, amelyből kettőt, a bizalmi kultúrát és a rítusokat egy korábbi írásunkban mutattunk be. Most a két másik pillérre, az egyensúlyra és a fókuszáltságra fordítjuk figyelmünket.

Egyensúly

Az egyensúly kegyelmi állapot. Ritkán adatik meg, hogy egy vállalat, egy személy tökéletes egyensúlyi állapotban legyen. Ugyanakkor mindenki folyamatosan törekszik rá, mert mindenkiben, minden szervezetben is, van egy „keljfeljancsi”, amelyiknek köszönhetően érzékelhető az egyensúlytól való eltérés, és felmerül az ahhoz való visszatérés igénye.

Egy szervezetnek, egy embernek az a feladata, hogy amikor érzékeli az egyensúlytól való eltérést, igyekezzen a lehető legkisebbre mérsékelni a kimozdulás amplitúdóját. A túl nagy kilengés ugyanis veszélyezteti az egyén, illetve a szervezet intaktságát.

Milyen súlypontok léteznek egy szervezetben, amelyek támogatják az egyensúlyi állapothoz történő visszatérést?

 Fontos és kritikus a nagyon stabil, robosztus értékrend. A jól működő, strukturált, a saját céljaikkal és értékeikkel tisztában lévő cégek egy kívülről jövő sokk hatására általában 10-15%-os amplitúdóval mozdulnak ki. Az ilyen vállalatok probléma esetén nem kezdik kétségbeesetten rángatni a kormányt, hanem erejük és céljaik teljes tudatában őrzik meg a kontrollt az irányítás felett.

Az egyensúly esetében egy másik lényeges kérdés, hogy egy kilengés után mennyi idő alatt tud visszatérni a szervezet a középső, egyensúlyi állapotba. Mi kell ahhoz, hogy egy szervezet a kilengés után a lehető leggyorsabban tudja ezt megtenni? Először is az, hogy amikor érzékeli a kilengést, megálljon, visszatekintsen és elemezze a helyzetet. Olyan megállító kérdéseket kell feltennie, mint hogy:

„Van-e ezzel a helyzettel dolgom?”,

„Mi a hatása rám annak, ami történik, rövid, közép-, és hosszú távon?”

 Mindez azért lényeges, mert nagyon sokszor az emberek és a szervezetek egyaránt, a bizonytalanság és az abból fakadó félelem hatására pótcselekvésekbe fognak. Úgy érzik, hogy feltétlenül tenniük kell valamit, de nem átgondoltan cselekszenek, és ezzel sokkal többet ártanak, mint amennyit használnak.

Nagyon fontos a vezető személye: hogyha ugyanis a vezető pánikba esik, akkor a szervezet is pánikba esik. Olyan vezetőre van szükség, aki nehéz helyzetben is higgadt tud maradni, s nem kezdi el ő maga rángatni a szervezetet.

Fókuszáltság

Ha a szervezet képes arra, hogy észlelje és elemezze a problémát, akkor ez lehetőséget ad neki a fókuszált beavatkozásra. A fókuszáltság elérése érdekében nagyon lényeges, hogy a tevékenységét rövid és középtávú akciókra bontsa le. Akkor ugyanis sokkal jobban hozzá tudja igazítani a tényleges működését a céljaihoz. Fontos, hogy jól állítsa be a mérések gyakoriságát: a gyakori méréseknek csekély az információtartalmuk, ha pedig ritkán mér, akkor azt kockáztatja, hogy nagyon eltér az iránytól, és irreális erőfeszítésbe kerül visszatérni a helyes útra.

A fókuszáltság növelésének egyik legfontosabb feltétele, hogy a szervezet ne azt nézze, hogy mások az adott helyzetben mit csinálnak, hanem arra koncentráljon, neki mi a célja, tisztában legyen azzal, hogy ő kicsoda, mit akar elérni.

Ezt egyébként manapság, amikor minden csatornán ömlik ránk az információ, nagyon nehéz megvalósítani. Egy ilyen világban még könnyebb elveszíteni a fókuszt, magánembernek és szervezetnek egyaránt.

Márpedig nagyon lényeges, hogy a szervezet ne szórja szét az energiáit, ne akarjon mindenre reagálni, mindent kipróbálni, mindent felülvizsgálni és felülbírálni. Amint korábban írtuk: Képes legyen bizonyos, számára fontos ügyekben, folyamatokban koncentráltan elmélyülni, ne szórja szét folyamatosan az energiáit mindenfelé. Arra áldozzon energiát, erőforrást, ami számára lényeges.

Mert ahol a fókusz, ott az erő. És ahol az erő, ott az üzleti siker.

 

A sorozat eddig megjelent cikkei:

  • Magas vízállás idején könnyű kapitánynak lenni
  • Bizalom és rítusok

 

Címkék:
Borealis

Stratégiai tervezés és végrehajtás úton tartással, szakmai támogatással. Arra inspiráljuk a vállalkozásokat, hogy kihozzák magukból a legjobbat és partnerek lehessünk a hosszú távon is eredményes változások megvalósításában. Cégfejlesztő, szervezetfejlesztő, üzleti stratégiai tanácsadó vállalkozás vagyunk. Munkatársaink több évtizedes vezetői, üzleti, változáskezelési és szervezetfejlesztési tapasztalatával, emberközpontú gondolkodásmódjával illetve újszerű, digitális HR Tech megoldásainkkal járulunk hozzá a Te céged fejlődéséhez is. Fókuszterületeink: >> New Ways of Working megoldáscsomagok : Jövőbiztos szervezet, Változási képesség, Teljesítménymenedzsment, Vezetői képességek, Energizálás és Reziliencia >> Transzformáció menedzsment >> Jövőalkotó program >> Mérnöki és projekt szolgáltatások - Borealis Engineering Solutions >> Digitális megoldások, HR tech: The Journey megoldáscsomag >> Képzés és fejlesztés - programok kicsiben és nagyban >> ACT4YOU - a tudásmegosztó platform A Borealis Group tagja

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Borealis

Célunk, hogy megosszunk Inspiratív, szakmai tartlamakat, tanácsadói munkánk tapasztalataiból nyert legjobb gyakorlatokat, eseményeink összefoglalóit, szakmai cikkeket munkatársaink tollából. Kimelt témáink: Elkötelezettség és bizalom, HR tech megoldások, visszajelzési kultúra, generációk együttműködése, tudásbarát munkahely, tudástranszfer, kiválóság, generációk együttműködése, női vezetők, stb.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu