logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2021.12.21 - 4 éve
Borealis

Borealis Szakmai Fórum – Extra New Ways of Working

Szeptember 23-án a virtuális térben tartottuk meg gondolatébresztő szakmai fórumunkat. A tartalmas eszmecsere során főleg arról volt szó, hogy a COVID-helyzet, a gyors, nehezen követhető változások, a technológiai fejlődés milyen kihívások elé állítják a szervezeteket, s ezekre milyen válaszok adhatók. A cég által a New Ways of Working fogalom alatt összefoglalt öt megközelítést, megoldást öt üzleti mese révén ismerhették meg az érdeklődők.

Bevezető előadásában ügyvezetőnk, Katona Melinda öt „kihíváscsokrot” azonosított, amelyekre a New Ways of Working fogalmába tartozó megoldások keretében választ kell találniuk a szervezeteknek.  

  • Az első az új stratégiai irányok kialakítása, mert egyáltalán nem biztos, hogy ami az adott pontig elvitte a szervezetet, az az új körülmények között is tovább viszi. (Futureproof organization) 
  • A következő nagyon lényeges kihívás, hogy a megváltozott működéshez újfajta tudásra van szükség, a szervezetnek tehát egy változásra képes, tanuló szervezetté kell válnia. (Change readiness)
  • Kritikus, hogy az új helyzetben, a hibrid működés körülményei között a szervezet, a munkatársak teljesítménye ne essen vissza a transzparens célok és az elvárt teljesítménymutatók, a visszajelzési kultúra, a szervezeti bizalom, valamint az objektív teljesítményértékelés hiánya miatt. (Performance)
  • A korábbiaknál is nagyobb szükség van olyan vezetőkre, akik képesek motiválni a munkatársakat, megerősítő/fejlesztő visszajelzéseket adnak, gyorsan reagálnak a felmerült problémákra és képesek gyorsan adaptálni a szervezetet a megváltozott körülményekhez. (Leadership skills)
  • Végül, de nem utolsósorban, ha a szervezet tovább akar létezni, jól akar teljesíteni, szükséges, hogy egészséges maradjon, fizikailag és mentálisan egyaránt. A munkatársaknak új impulzusokra, új energiákra van szükségük, hogy megőrizzék az alkalmazkodóképességüket, és bízniuk kell abban, hogy a szervezet jó úton halad. (Energizing and Resilience)

A kihívások ismertetése után következtek az üzleti mesék, amelyek éppen ezekre a kihívásokra, az adekvát válaszok elmaradásának hatásaira szolgáltak jó példaként, és amelyek a való életből származtak. Az egyes problémák megoldásából a nagyon aktív közönség is alaposan kivette a részét.

I. mese (Futureproof organization)

Ez a történet egy olyan piacvezető nagybankról szólt, amelyik kicsit elkényelmesedett, nem követte az iparágban végbemenő változásokat, nem költött fejlesztésekre. A piacon megjelentek a kis, rugalmas fintech cégek, amelyek új és ügyfélbarát megoldásokkal vonzzák magukhoz az ügyfeleket. A COVID különösen plasztikusa rámutatott a történetben szereplő banknál arra, hogy hová vezethet a fejlesztések elmaradása (hiszen az ügyfelek nem tudtak bankfiókba menni), a fürge konkurensek megjelenése. A forgalom és az ügyfélkör zsugorodásnak indult, kihasználatlan kapacitások jelentek meg házon belül. Ebben a helyzetben fordultak tanácsadóhoz, s tették fel a kérdést, mit tegyenek?

Számos tanácsot kaptak a közönség soraiból, amelyek közül álljon itt néhány: fejlesztési beruházásokat kell végrehajtani, nyitni kell az online megoldások felé, nagy hangsúlyt kell helyezni a munkatársak digitális kompetenciáinak fejlesztésére, spin-off megoldásokat kell bevonzani, fel kell tenni a kérdést, hol akarnak tartani rövid, közép- és hosszú távon stb.

Mindebből az olvasható ki, hogy a jövőálló szervezet soha nem állhat le a fejlesztésekkel, a trendek figyelésével, az azokhoz való gyors és hatékony alkalmazkodással.

II. mese (Change readiness)

A második történet „főhőse” egy olyan cég, amelyik évtizedek óta sikeres a piacon, számos tekintetben azonban a szokásjog alapján működik. A dinamikus fejlődés nyomán elkezdett szétesni a csapat, mert nem volt idő arra, hogy megálljanak, végignézzenek magukon, és rendet rakjanak. A munkavállalók ötleteire nem figyelnek, azokat nem csatornázzák be a menedzsment felé. Az eredmény: növekvő fluktuáció, csökkenő árbevétel, lassuló növekedés. A vezetők felismerték, hogy valami nincs rendben, és tanácsadóhoz fordultak.

Az ismételten tanácsadóvá avanzsáló közönség számos érzékeny, szemfelnyitó kérdést tett fel a vezetőknek. Álljon itt néhány: teljes SWOT-analízis; Miért nem figyelnek oda az „új hangokra”? Mi a cég jövőképe? Mi a legrosszabb forgatókönyv, mitől félnek? Tudnak-e „out of the box”, vagyis a szokásjogon túlmutató módon gondolkodni? Fontos, hogy a felsővezetés is a változások mellé álljon – a kapott visszajelzéseket meghallják és beépítsék.

Ha egy szervezet változni akar, akkor nem ragaszkodhat olyan nehezékekhez (jelen esetben az „Ezt mindig így szoktuk csinálni” megközelítéshez), amelyek megakadályozzák abban, hogy képes legyen a változásra.

III. mese (Performance)

Ez a mese egy olyan 200 fős cégről szól, amelyik a maga piacán a piacvezetők között helyezkedik el. A fokozódó verseny és a költségek emelkedése miatt szűkülő árrés életre hívja az eredményesség fejlesztésére irányuló törekvéseket. A tulajdonos meglátása szerint a teljesítmény és a hatékonyság tekintetében jelentős tartalékok vannak a rendszerben, próbálkozott is már azok kiaknázásával, de nem járt sikerrel. A kollégák fejében teljesen más van, mint az övében. Rádöbbent, hogy a változáshoz a teljesítménykultúra átfogó fejlesztésére van szükség. Tanácsadóhoz fordult, hogy kiderüljön, hol vannak a legnagyobb elakadások.

Az újfent tanácsadói köntösbe bújt közönség szerint például a következőket kellene tenni: motivációs programok; prémiumrendszer bevezetése; ok-okozat-cél visszamérés; transzparenssé kell tenni az eredményeket; nyílt, őszinte kommunikáció; jelen helyzet felmérése adatok mentén, és tudni, hogy mit szeretnénk.

A teljesítmény tehát alapvetően a fejekben dől el, és nem csupán technikai, technológiai, munkaszervezési hanem kulturális kérdés is.

IV. mese (Leadership Skills)

Mesénk hőse egy évtizede dolgozik egy igen kompetitív piacon. A cég vezetőit sokáig belülről, a szakemberek közül emelték ki, akik tehát jó szakemberek voltak, de csak a véletlennek köszönhetően  voltak egyben jó vezetők is. Az utóbbi évek piaci változásai, az informatika fejlődése, az online munkavégzés térhódítása még jobban rámutatott erre a problémára. Kiderült: a vezetők szaktudása és közvetlenség a kollégákkal nem elegendő ahhoz, hogy a cég továbbra is befolyásos szereplője maradjon a piacnak. Növekszik ugyan a vállalat, de a fluktuáció is emelkedik. Hoztak már be kívülről fiatalabb vezetőket. Mit tudnának még tenni? – tették fel a kérdést a tanácsadónak.

A tanácsadó pedig azt javasolta, hogy: hozzanak létre a HR-n belül egy szervezetfejlesztési csapatot, trénerekkel; tiszta célok, transzparens kommunikáció; mind a szervezet, mind a vezetők vállalják a felelősséget; vezetői kompetenciák felmérése, elfogadottságuk a szervezet által; első lépés: exit interjúk készítése; a fiatal vezetők mellé tapasztalt vezető párok és így tovább.

A megváltozott körülmények között, amint a meséből is látható, nem könnyű jó vezetőnek lenni, úgyhogy a cégeknek megéri felmérni, kik azok, akik az adott helyzetben is megállják a helyüket vezetőként, és kik azok, akik ugyan vezetőnek nem igazán megfelelők, szakembernek viszont kiválóak. Valószínűleg mindenki megkönnyebbül, ha az ilyen emberek a helyükre kerülnek.

V. mese (Energizing

Címkék:
Borealis

Stratégiai tervezés és végrehajtás úton tartással, szakmai támogatással. Arra inspiráljuk a vállalkozásokat, hogy kihozzák magukból a legjobbat és partnerek lehessünk a hosszú távon is eredményes változások megvalósításában. Cégfejlesztő, szervezetfejlesztő, üzleti stratégiai tanácsadó vállalkozás vagyunk. Munkatársaink több évtizedes vezetői, üzleti, változáskezelési és szervezetfejlesztési tapasztalatával, emberközpontú gondolkodásmódjával illetve újszerű, digitális HR Tech megoldásainkkal járulunk hozzá a Te céged fejlődéséhez is. Fókuszterületeink: >> New Ways of Working megoldáscsomagok : Jövőbiztos szervezet, Változási képesség, Teljesítménymenedzsment, Vezetői képességek, Energizálás és Reziliencia >> Transzformáció menedzsment >> Jövőalkotó program >> Mérnöki és projekt szolgáltatások - Borealis Engineering Solutions >> Digitális megoldások, HR tech: The Journey megoldáscsomag >> Képzés és fejlesztés - programok kicsiben és nagyban >> ACT4YOU - a tudásmegosztó platform A Borealis Group tagja

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Borealis

Célunk, hogy megosszunk Inspiratív, szakmai tartlamakat, tanácsadói munkánk tapasztalataiból nyert legjobb gyakorlatokat, eseményeink összefoglalóit, szakmai cikkeket munkatársaink tollából. Kimelt témáink: Elkötelezettség és bizalom, HR tech megoldások, visszajelzési kultúra, generációk együttműködése, tudásbarát munkahely, tudástranszfer, kiválóság, generációk együttműködése, női vezetők, stb.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás szabadság profitárgyaló tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu