E-learning tananyagkészítés - összefoglalva
E-learning tananyagkészítés során sokfajta nehézségbe ütközhetünk: a rosszul felmért igényekkel kezdve a nem megfelelően megszólított közönségen keresztül a következetlenül összeállított oktatóanyagig többféle hiba csúszhat
Blogunkban sokszor foglalkoztunk az e-learning tananyagkészítés egyes fázisaival. Az e-learning brothers blog bejegyzése ihletett meg, hogy az eddigi cikkeinkben írtakat vázlatosan összefoglaljuk.
E-learning tananyagkészítés során sokfajta nehézségbe ütközhetünk: a rosszul felmért igényekkel kezdve a nem megfelelően megszólított közönségen keresztül a következetlenül összeállított oktatóanyagig többféle hiba csúszhat be azoknál, akik nem rendelkeznek kellő rutinnal. Ennek elkerülése érdekében érdemes felvázolni a legfontosabb teendőket, tananyag szerkesztés megkezdése előtt. Mai cikkünkben ebben szeretnénk segíteni egyfajta sorvezetővel.
Lássuk, mikre kell figyelni a tananyagkészítés során!
Előzetes felmérés
- Ismerjük meg a megrendelőt és az igényeit!
- Ismerjük meg a célközönséget és az előképzettségüket. Szóljon nekik a tananyag!
- Ismerjük meg a tananyagot. Mérjük fel, hogy mely részeket milyen részletességgel kell elsajátítania a tanulóknak!
- Készítsünk forgatókönyveket a tananyag felépítéséről, folyamatairól!
- Ezek után álljunk neki a tananyag létrehozásának!
Tananyag szövegezése
- Döntsük el, hogy formális vagy informális stílusú tananyagot kívánunk létrehozni!
- Döntsük el, hogyan szólítjuk meg a tanulót! Az egész tananyagban így használjuk.
- Fogalmazzunk egyszerűen, érthetően!
- Építsük fel átláthatóan az oldalak tartalmát!
- Ne zúdítsunk egyszerre sok információt a tanulóra, blokkosítsuk a tananyagot!
- Emeljük ki a lényeget, használjunk felsorolásokat!
- Kerüljük a színekkel történő kiemelést!
- Csak indokolt esetben használjuk a félkövér és a dőlt betűket!
Egységesség
- Használjuk következetesen a betűtípust!
- Használjunk egységes színeket, design elemeket!
- Írjunk bevezetést és befejezést minden modulhoz!
- A modulok felépítése és bennük foglalt információmennyiség legyen nagyjából azonos!
- Legyen egységes a navigáció!
- Egységesen fogalmazzuk meg a szövegezést és következetesen használjuk a szavakat is!
- Egységes formátumú képeket használjunk!
Design
- Használjunk a tartalomhoz illő képeket, illusztrációkat!
- A felhasznált illusztrációk segítsék a tananyag megértését!
- Jó minőségű képeket használjunk!
Tesztek
- Döntsük el, hova és mennyi önellenőrző kérdés szükséges, illetve hol kell mérnünk a tanuló teljesítményét!
- A fontos információra kérdezzünk vissza a tananyag közben, ebből is tanulnak a résztvevők!
- A modulok végén és a tananyag végén is használjunk teszteket, mérjük az ezeken elért eredményeket!
- Gondoljuk át, hogy érdemes-e használi kérdésgyűjteményt!
- Mérjük fel, hogy véletlenszerű válasz- és kérdésmegjelenítésre szükségünk van-e!
Minőség-ellenőrzés
- Feltöltés előtt ellenőrizzük és ellenőriztessük a tananyagot tartalmilag, logikailag, kezelhetőségileg is, lehetőleg olyannal, aki nem vett részt a fejlesztésében!
- Ellenőrizzük másik környezetben is a tananyagot: több számítógépen, több böngészőben!
Bízunk benne, hogy elegendő segítséget tudunk ezzel a bejegyzéssel nyújtani mindenkinek, aki tananyagot kíván fejleszteni. A fenti lépések betartásával olyan tananyag készíthető, mely illeszkedik a megrendelő igényeihez és jól tanulható a tanulóknak.
Készítettél már tananyagot? Megosztanád velünk? A kommentek között várjuk szeretettel a tananyagaitokra mutató linkeket!