logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2021.03.02 - 4 éve
Martin Gyöngyvér

Informatikai vezető és HR vezető: munkavállalói élmény teremtés a digitális világban

A HR üzleti társvezetőkkel való kapcsolatápolásáról és együttműködéséről (stakeholder management) szóló sorozat utolsó részében az informatikai vezető (CIO) és a HR vezető együttműködésére hozok egy gyakorlati példát. Mit tehet a HR vezető a szervezeti reziliencia fokozásáért a digitális térben? Hogyan járul hozzá a digitális munkavállalói élmény a tehetségek bevonzásához és megtartásához? Mik a digitális munkavállalói élmény kialakításának lépései? Hogyan érheted el a befektetési javaslatod jóváhagyását?

A digitális munkavállalói élmény születése

Nézzünk meg egy követendő példát a két üzleti vezető közös munkájáról. A ServiceNow Informatikai Igazgatója (CIO), Chris Bedi és Emberi Erőforrás Igazgatója (CPO), Pat Wadors beszélgetnek a digitális munkavállalói élmény kialakításáról (lerövidített video transcript):

Pat: Az egyik legmeghatározóbb pillanatom veled kapcsolatban az volt, amikor a munkavállalói képzési térképet terveztük. 

Chris: Nagyszerű volt. A munkavállalói élményről beszélgettünk és egyszer csak elkezdtünk rajzolni. Azt mondtad, hogy kódolnunk kell a munkavállalói élmény útját. Kíváncsi voltam, hogy milyen technikai megoldást tudnánk az egyes lépésekben alkalmazni. A tervezés végén valami mégiscsak hiányzott. 

Pat: Biztos akartam lenni abban, hogy nem tévesztettük szem elől a munkavállalókat. Vagyis azt, hogy a munkavállalók hogyan érezzék magukat a számukra fontos pillanatokban. A HR és az IT kooperációjának hatására fokozottabban tudunk a munkavállalók kiszolgálására koncentrálni és egyben üzletcentrikusak maradni. Olyan munkavállalói élményt hozunk létre, amely kiemel minket a versenytársaink sorából. 

Chris: Alapvető munkavállalói pillanatok még mindig analóg térben folynak, sok a manuális folyamat. Ennek kiváltásában is fontos szerepe van a munkavállalói élmény digitalizálásának. A vonzó és felhasználóbarát digitális munkavállalói élmény a HR és az IT közös gondolkodásának a gyümölcse.

 

A munkavállalói élmény kulturális, fizikai és technológiai aspektusokból épül fel. A technológia szerves része az életünknek a munkában és a tanulásban is. Észrevetted, hogy az emberek nem csak használják a technológiát, hanem személyes kapcsolatuk van vele? A digitális munkavállalói élmény (röviden DEX) középpontjában a munkavállalók munkakörnyezetén belüli digitális interakciója áll. A DEX lefedi a munkavállalók teljes életciklusát, hiszen minden tapasztalatnak van digitális összetevője. A DEX fizikai, érzékszervi, érzelmi és racionális szinteken fejti ki a hatását és fokozza az egyéni élményt.  

Megfogalmazódik a kérdés, hogy a digitális transzformáció előmozdítását, a szervezeti reziliencia növelését és az üzleti eredményességet fokozó digitális munkavállalói élmény kialakításában HR vezetőként mi a Te stratégiai szereped.  

 

A sokoldalú digitális munkavállalói élmény 

Egy nemrégiben készült felmérés a digitális munkavállalói élmény értékéről feltárta, hogy milyen szoros korreláció áll fenn az alkalmazottak számára nyújtott pozitív digitális élmény és a vállalat üzleti sikere, illetve hírneve között. Ebből szemezgetek számodra 3 fontos megállapítást:

A jól megtervezett és megvalósított DEX hozzájárul a vállalat versenyképességéhez, az üzleti növekedéshez, a szervezet rezilienciájához és a munkavállalók pozitív hangulatához. 
A szűkülő tehetségek piacán a DEX tehetségmágnesként szolgál. A munkavállalók sokkal nagyobb eséllyel ajánlják cégüket, ha az nagyszerű digitális élményt nyújt. 
A válaszadók mintegy háromnegyede elvárja, hogy szervezetük a lehető legjobb digitális eszközöket nyújtsa a számukra és a dolgozók szeretnének részt venni a digitális megoldásokkal kapcsolatos döntéshozatalban.
 

A digitális munkavállalói élmény jelen van a nap minden pillanatában a munkahelytől és a munkavégzés módjától függetlenül. Íme néhány példa:

  • Az alkalmazottak és a technológia közötti zökkenőmentes kapcsolat a digitális munkahelyi élmény lényege. Az automatizálás, digitális eszközök és egyéb alkalmazások lehetővé teszik számunkra a remote munkavégzést, a megfelelő információkhoz, forrásokhoz való gyors hozzájutást és a hatékonyabb munkát. 
  • A kitűnő digitális ügyfélélmény feltétele a kitűnő digitális munkavállaló élmény. A dolgozók fogyasztói szintű technológiai élményre vágynak. Ennek ellenkezője kudarcot, csalódást és elégedetlenséget okoz, amely negatívan befolyásolja az ügyfélélményt. 
  • Az együttműködés kulcseleme a szervezet hatékony működésének. A digitális munkahelyek biztosítják a dolgozók közötti folyamatos kapcsolattartást, kommunikációt, együttműködést és kiemelkedő szerepet játszanak a szervezeti silók megszüntetésében, valamint a tudásmegosztásban. 
  • Az élethosszig tartó tanulás különböző online formái lehetővé teszik új ismeretek ’just-in-time, at the point of work‘ elsajátítását, a munkavállalók saját ütemben haladhatnak az anyaggal, ami bármikor, bárhonnan, bármilyen eszközről hozzáférhető számukra.
  • A digitális munkahely óriási előnyt jelenthet az üzleti vezetőknek. A blogolás, kommentek, videóhívások, mobil intranet, fotómegosztás és egyéb digitális megoldások révén a vezetők fokozott jelenlétre, hatékony kommunikációra tehetnek szert a szervezetben, illetve hozzáférhetőbbé válhatnak a dolgozók számára. 
  • A DEX egyik legfontosabb szempontja a digitális eszközök, amelyekkel az alkalmazott kölcsönhatásba lép. A dolgozók gyors, élményszerű, könnyen használható, személyre szabott technológiát igényelnek. A lassú vagy elavult eszközök csökkentik a morált, az elkötelezettséget és a termelékenységet. 

 

Stratégiai HR támogatás a vonzó digitális munkavállalói élményért

Amikor HR vezetőként a funkciódon túl a stratégiára fókuszálsz, majd partnerségre lépsz más kulcsfontosságú üzleti területtel, akkor sokkal hamarabb érsz célba és megnövelheted saját üzleti befolyásodat. Az informatikai és a HR vezetők összefogása kritikus a fenntartható üzleti eredményesség szempontjából. Ide tartozik a digitális transzformáció, a hosszú távú szervezeti reziliencia és a szervezeti hatékonyság. 

Bár számos lehetőség kínálkozik a DEX fejlesztésére, a HR vezetők fókuszában leginkább a HR szervíz, a tehetséggondozás, a dolgozói elégedettség, a keresés, az onboarding, az együttműködés és a kommunikáció áll.

Íme néhány gyakorlati lépés az informatikai vezető és a HR vezető együttműködésére a DEX HR aspektusokból való megvalósításához:

1. lépés: Elemzés
Először is értsétek meg a témához kapcsolódó jelenlegi helyzetet, folyamatokat, a munkavállalók elégedettségét és a hiányokat. Milyen technológiákkal rendelkezünk (rendelkezünk-e egyáltalán)? Támogatják-e az üzleti céljainkat ezek a rendszerek és digitális eszközök? Tud-e minden alkalmazott biztonságosan és gyorsan hozzáférni a munkájához szükséges információkhoz időtől, helytől és digitális eszköztől függetlenül? Hol mutatkoznak különbségek a munkavállalói igények és a rendelkezésre álló eszközök között? Hogyan befolyásolja a jelenlegi digitális munkavállalói élmény a kritikus tehetségek bevonzását és megtartását? - ilyen és ehhez hasonló kérdések hasznosak a feltárásban.

2. lépés: DEX stratégia
Miután egyértelmű, hogy az alkalmazottak mit és hogyan éreznek a jelenlegi DEX iránt, döntsétek el, milyen üzleti eredményeket szeretnétek elérni - ideértve a munkavállalók fokozottabb elkötelezettségét vagy hatékonyságát is. Fogalmazzatok meg egy - az üzleti stratégiához illő -  DEX jövőképet és stratégiát. Hogyan fogja a DEX a szervezeten belüli termelékenységet növelni, az ügyfélélményt pozitívan befolyásolni, a munkavállalók együttműködését elősegíteni, az onboarding folyamatot felgyorsítani? Mit tehetünk annak érdekében, hogy egyszerű, intuitív és a munkavállalókra összpontosító digitális munkatapasztalatot nyújtsunk? - néhány gondolatindító kérdés a sok közül. A stratégia megalkotásában minden érdekelt felet vonjatok be; ideértve az informatikai vezetőt, a HR vezetőt (vagyis téged), az üzleti vezetőket és a munkavállalókat. 
 

3. lépés: DEX befektetési terv
A befektetési javaslat elkészítéséhez szükségetek van a piacon található digitális megoldásokat kínáló szolgáltatók és termékeik, szolgáltatásaik alapos ismeretére, kipróbálására, azok összehasonlítására.  
A stratégia tervhez kapcsolódó befektetési javaslat (üzleti esettanulmány) megírása, prezentációja és elfogadtatása az egész folyamat egyik leglényegesebb mozzanata. A jól előkészített üzleti esettanulmány abban segít benneteket, hogy a projekt kiemelkedjen a szervezet más prioritásai közül. Ez kulcsfontosságú a projekt jóváhagyásának és vállalati finanszírozásának tekintetében. Egy jól felépített üzleti esettanulmány az alábbi tartalommal bír: vezetői összefoglaló, a projekt céljai és követelményei, opciók értékelése, stratégiai-pénzügyi-szociális előnyök, pénzügyi modell, kockázatok, megvalósítási stratégia, ajánlás és projekt engedélyezés, kérdés-felelek, mellékletek. Ha az üzleti esettanulmány bemutatása meggyőzőnek és hitelesnek bizonyul a felsővezetőitek szemében, akkor nagyobb esélye van a jóváhagyásnak.
 

4. lépés: Megvalósítás, értékelés, monitoring, fejlesztés 
A DEX megálmodása, megtervezése, jóváhagyatása és megvalósítása csapatmunka. Észszerű egy elkötelezett, motivált csapat kijelölése, ahol a tagokat az esetleges kihívások vagy kudarcok sem tántorítják el a céltól. Érdemes a felsővezetés mellett a munkavállalókat is tájékoztatni a projekt egyes mérföldköveinél elért eredményekről. A megvalósítást követően rendszeresen elemzéseket kell végeznetek a munkavállalói élmény és az üzleti eredmények hatékonyságára vonatkozóan. Emellett gondoskodnotok kell a digitális infrastruktúra és digitális eszközök naprakészségéről, folyamatos fejlesztéséről.

 

A technológia a HR stratégia mozgatórugója 

Az üzleti világ örökké változó feltételei közepette a vállalatoknak nincs más választásuk, mint a digitális működés útján járni. A DEX a szervezeti reziliencia egyik motorja, emellett hozzájárul a bevételek növeléséhez, az alacsonyabb költségekhez és az ügyfél hűséghez. 

A munkáltató vonzereje, a munkavállalók hűsége, elkötelezettsége és termelékenysége nő, amikor a dolgozók a számukra megfelelő technológiát használhatják a munkahelyükön. A DEX nem lehetőség, hanem szükségszerűség. 

A technológia már nem pusztán eszköz a HR stratégia végrehajtásához: a technológia szerves része a HR stratégiának. A HR üzleti vezetőknek meg kell értenie a digitális folyamatokat, eszközöket, azok használatát, illetve azok kapcsolatát és hatását az üzleti működésre. 

 

Források: The CIO-CHRO partnership by ServiceNow on Youtube, The digital employee experience research by VMware, Digital employee experience by Interact
 

Címkék:
hr együttmüködes HR vezetö Üzleti HR HR Mentor
Martin Gyöngyvér

Martin Gyöngyvér vagyok, lassan három évtizede dolgozom üzleti területen, mint HR felsővezető, board tag és HR Mentor. HR mentorként célom a szakmai HR vezetők transzformációjának előmozdítása: üzleti szemléletük és vezetői készségeik formálása segítségével inspirálom őket az üzleti vezetővé válásuk útján. Ez az erős elkötelezettség ösztönzött a „HR Üzleti Vezető” program létrehozására, amelynek részleteit a honlapomon találjátok: www.hrlead.at

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Egy HR Mentor gondolatai

Gondolatok a humán erőforrás szakemberek perspektíva váltásának és a HR szakmai vezetők üzleti vezetővé válásának időszerűségéről. Martin Gyöngyvér HR felsővezető és HR Mentor blogja.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu