logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.10.14 - 5 éve
Martin Gyöngyvér

Marketing vezető és HR vezető: kéz a kézben

A HR üzleti társvezetőkkel való kapcsolatápolásáról és együttműködéséről (stakeholder management) szóló sorozat következő részében a marketing vezető és a HR vezető kapcsolatáról írok.

„Tedd ügyfeledet történeteid hősévé.” – Ann Hadley

 

A piacok meghódítása

Mióta piacgazdaság működik a világon, az eladók termékeiket és szolgáltatásaikat kínálva versenyeznek a vásárlók kegyeiért. A vásárlói hajlandóság szempontjainak felkutatásával arra törekednek, hogy a szükségletek minél alaposabb ismerete alapján maguk felé fordítsák a fogyasztókat. Természetesen ebbe a termékek és szolgáltatások tulajdonságain és árain kívül az értékesítés módja és a reklám is beletartozik. Egy cég marketing munkájának mindazt az összetett tevekénységét nevezik, amelyet termékeiért és szolgáltatásaiért a piac meghódítása érdekében végez. A marketing áthatja a cég valamennyi részlegének munkáját, meghatározza üzletpolitikáját, ezáltal nem csak a piac alakítását, befolyásolási módját és eszközeit jelenti, hanem egy teljeskörű gazdasági gondolkodásmódot is. 

A 21. század legmélyebb változásai a gazdasági globalizáció felgyorsulásából, a gyors technológiai újításokból, az éghajlati és környezeti változásokból, az együttműködésen alapuló gazdaság kialakulásából, valamint a szolgáltatások és immateriális javak növekvő fontosságából erednek, amelyek mély hatást gyakorolnak az életmódra, a fogyasztási magatartásra és a szervezetek irányítási folyamataira.

A bizonytalanság és az erős verseny folyamatosan változó forgatókönyvében a marketing komplex kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe. A legfontosabbak a nemzetközi verseny, vagyis a globálisan integrált és a helyi igényeket kielégítő marketing megoldások harmonizálása; az új technológiák, amelyek a marketing folyamatokat alapjában változtatják meg; a marketing innováció, tehát új, adatalapú marketing módszerek alkalmazása; a társadalmi felelősségvállalás, azaz a termékfejlesztés/szolgáltatásnyújtás tekintetében eleget tesz a gazdasági, jogi, etikai és jótékonysági elvárásoknak és a valósághű kommunikáció.

 

Márka guruból az ügyfél szószólója

A marketing vezető (angolul CMO) felelős az üzleti növekedés elősegítéséért, a piaci pozíció és bevételek növeléséért, a márkamenedzsmentért, az ügyfélélményért, a márka- és vállalati kommunikációért, illetve a marketing befektetések pénzügyi megtérüléséért. Szakmai területei közé tartozik a márkaépítés, a marketingkommunikáció (beleértve a hirdetéseket, a promóciókat és a közönségkapcsolatok ápolását), a piackutatás, a termékmarketing, az elosztási csatornák kezelése, az árképzés, az ügyfélszolgálat és az ügyféloldali technológiai fejlesztések megvalósítása.

Kezdetben a marketinget kizárólag kreatív tudományágként kezelték, ez az időszak volt a márkaépítés és a marketingkommunikáció hőskora. A globalizáció, a digitalizáció, az internet és az adatmenedzsment térnyerésével a marketing vezető márka guruból az ügyfél szószólójává vált. Az, aki korábban rámenős, széles közönség ízlését kielégítő márkaüzenetekkel bombázta a piacokat, most több millió globális ügyfél individuális igényét kell felismernie és vágyait teljesítenie. Gyorsan kell reagálnia a folyamatosan változó piaci viszonyokra és a verseny dinamikájára, szükség szerint - valós idejű piaci forgatókönyvek alapján - át kell alakítania a vállalat stratégiáját és végrehajtási terveit, miközben az ügyfelekkel folytatott kommunikáció és interakció során fáradhatatlanul fejleszti a hiteles ügyfélélményt.

Az innovációnak és a piaci kihívásoknak köszönhetően folyamatosan változnak azok a készségek, melyekre a marketing vezetőnek szüksége lesz a jövőben. A folyamatos tanulás és képzés elengedhetetlen a számára ahhoz, hogy lépést tartson a trendekkel. A szükséges készségek közül számomra legkiemelkedőbb a rugalmas és alkalmazkodó vezetési stílus, a marketing technológia (kiugró a készséghiány), illetve a pszichológiai és viselkedési közgazdaságtan ismeretek. A legjobb vezetők olyan emberekkel veszik körül magukat, akik kiegészíthetik meglévő készségeiket.

 

Marketing és HR közös vonásai

A marketing és a HR funkciók sok közös vonást mutatnak.

Mindkét terület az emberek befolyásolására és elköteleződésére összpontosít. Az ügyfél- és a munkavállalói élményen keresztül érik el az érzelmi kötődést, a lojalitást és a versenytársaktól való megkülönböztető jegyek beazonosítását.

Az emberközpontúság egyre nagyobb teret hódít, tehát az ügyfelek és a dolgozók tisztelete, megbecsülése, elvárásaik teljesítése, elégedettségük növelése mindkettő számára elérendő cél.

A valós idejű visszacsatolás jelentősége az ügyfeleknél az elvégzett szolgáltatással vagy a vásárolt termékkel, a dolgozóknál a meglévő elvárások, problémák megértésével és megoldásával áll kapcsolatban.

A szegmentáció hozzásegít az ügyfelek és a dolgozók alaposabb megértéséhez, a megfelelő jövőbeni befektetések meghatározásához és a befektetések megtérüléséhez.

A piackutatások és elemzések (külső/belső) során birtokukba került információkat proaktív módon használják az üzleti célok jelenlegi és jövőbeni eléréséhez.

Hiteles márkanagykövetek (ügyfelek és dolgozók) révén építik a vállalati márkát, növelik a cég hírnevet.

Egymás szemléletmódjának, tapasztalatainak, kihívásainak jobb megértése sok hasonlóságot és számos közös vállalkozást tár fel, amely végső soron egy kivételes ügyfélélmény létrejöttét szolgálja.

 

Együttműködési területeik

A marketing és a HR funkciók összehangolt és folyamatos együttműködés az egész vállalat számára hosszú távú üzleti sikereket eredményezhet az alábbi területeken:

Márkaépítés: Együtt dolgoznak a szervezet márkájának létrehozásán. Közösségi hálok és kommunikációs csatornák segítségével univerzális márkaértékeket és márkaüzeneteket hoznak létre, amely az alkalmazottakra és a pályázókra egyaránt vonatkoznak.

Munkavállalói élmény: Az ügyfélélmény kialakításának módja és tartalma mintaként szolgálhat a munkavállalói élmény hiteles és következetes megalkotásában.

Vállalati kultúra: A teljes és egyedi munkavállalói- és ügyfélélmény elérése érdekében mindketten felelősek a vállalati kultúra ügyfél-központúvá formálásáért.

Tehetségek toborzása és fejlesztése: A marketing megmutatja, hogyan alkalmazható a marketing szemléletmód és eszközrendszer a toborzás során, a HR pedig segít a kulcsfontosságú marketing tehetségek felvételében és fejlesztésében, támogatást nyújt a marketing szervezet tervezésében. 

Kommunikáció: Közösen dolgoznak a kommunikációs módszerek és stílus egységesítésében, a dolgozók márkanagykövetekké válásában. 

Adatok & Analitika: A stratégiai döntésekhez szükséges adatok és a mögöttük húzódó tartalmak megosztása egy holisztikusabb látásmódhoz és a befektetések gyorsabb megtérüléséhez vezethet.

Digitális technológia: A technológiai változások (pl. virtuális- és kiterjesztett valóság, mesterséges intelligencia) megváltoztatják az ügyfelek és dolgozók látásmódját, a cég működését. Egyes technológiák közös kiválasztása és hatékonyságuk értékelése közös érdekük.

 

Üzleti értékteremtés

A marketing vezető és a HR vezető közös értékteremtésének fókuszpontjában az ügyfél és az árbevétel növelése áll.

Mindketten meghatározó szerepet játszanak az ügyfélélmény minőségében és az ügyfelek megtartásában. A HR vezető ezt leginkább a dolgozók elkötelezettségén, ügyfelekhez való hozzáállásán, naprakész szakértelmének és készségeinek fejlesztésén, az ügyfél-központú vállalati kultúra megszilárdításán és a különböző üzleti területek közötti rendszeres együttműködés támogatásán keresztül éri el. Amilyen a munkavállalói élmény, olyan az ügyfélélmény.

Mindkettőjük felelőssége, hogy az általuk megfogalmazott ígéretek valóra váljanak és hiteles márkaélményt nyújtsanak. A szavak csak üres frázisok maradnak, ha nem járul hozzájuk autentikus ügyfél- és munkavállalói élmény. Ez hosszabb távon nem csak kontraproduktív, hanem veszélyes is lehet.

Végül mindkét vezetővel szembeni felsővezetői elvárás a szinergiák kihasználása, a tudásmegosztás, az általuk javasolt befektetések minél gyorsabb, kimutatható megtérülése és az ügyfél-központú vállalati kultúra megteremtése.

Címkék:
hr együttmüködes HR vezetö Üzleti HR HR Mentor
Martin Gyöngyvér

Martin Gyöngyvér vagyok, lassan három évtizede dolgozom üzleti területen, mint HR felsővezető, board tag és HR Mentor. HR mentorként célom a szakmai HR vezetők transzformációjának előmozdítása: üzleti szemléletük és vezetői készségeik formálása segítségével inspirálom őket az üzleti vezetővé válásuk útján. Ez az erős elkötelezettség ösztönzött a „HR Üzleti Vezető” program létrehozására, amelynek részleteit a honlapomon találjátok: www.hrlead.at

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Egy HR Mentor gondolatai

Gondolatok a humán erőforrás szakemberek perspektíva váltásának és a HR szakmai vezetők üzleti vezetővé válásának időszerűségéről. Martin Gyöngyvér HR felsővezető és HR Mentor blogja.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás szabadság profitárgyaló tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu