logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2015.06.04 - 10 éve
hlcoaching01

A bárd vagy a hit a lelkesítőbb?

A bárd vagy a hit a lelkesítőbb? Mi a HR-es szerepe a dolgozók szemében? Bár a bevezető a szokásos témákat ragadta meg, olvassa végig a cikket, mert egy szokatlan következtetésre jutottunk, ami talán sokat segíthet a HR munka sor

A bárd vagy a hit a lelkesítőbb?

Mi a HR-es szerepe a dolgozók szemében?

Bár a bevezető a szokásos témákat ragadta meg, olvassa végig a cikket, mert egy szokatlan következtetésre jutottunk, ami talán sokat segíthet a HR munka során!

Minden tankönyv, cikk, életszagú tapasztalat azt mondja, hogy alapvetően 2 dologgal lehet motiválni és munkára bírni a cégben a dolgozókat.

Az egyik elv a folyamatos ellenőrzés mellett teszi le a voksot, amikor is az alkalmazottak minden idejét szabályozza a vezetőség és a sarkukban áll, hogy érezzék: dolgozniuk kell.

A másik nézőpont azonban az, amikor a cég képes megteremteni a kreatív, teremtő, szeretetteljes munkahelyi légkört. Vagyis, amikor a cég úgy gondolkozik, hogy a dolgozók kényelme fontos ahhoz, hogy a kreativitásuk és az alkotótevékenységük, az ötleteik útján kibontakozhasson.

 

Vajon melyiknek hol van értelme és mikor? Melyik cég melyiket követi és kin múlik a döntés?

Mit tehet a HR vezető ennek kapcsán?

 

Nézzük csak sorra ezeket a kérdéseket, mert mind lépésről lépésre érdekesek!

Melyik nézőpont hol célravezetőbb?

Hiszek abban, hogy az emberek látják maguk előtt a célt, és ha látják és értik munkájuk szükségességét, céljait és miértjeit, akkor a meggyőződésükké válik, hogy azt kell tenniük szorgalommal és hittel.

Azoknál a cégeknél, ahol a dolgozók vannak annyira tudatosak, és vannak annyira képességeik tudatában, hogy mindezt felmérjék, ott csak ártana a szigorúan szabályozott, kontrollált rendszer.

A legtöbb értelmiségi nem vezethető ilyen szigorú bárddal a feje felett. Így az a cégvezető vagy tulajdonos, aki felettük ilyen kontrollt és motivációt akar gyakorolni, épp maga alatt vágja a fát. Az értelmiségi vagy értelmes alkalmazott ugyanis a túlzott szigort úgy éli meg, hogy a cég bizalmatlan felé.

Ez való igaz. Ott, ahol a kontroll ilyen erős, ott a dolgozó önmagában nem érték, csupán egy gyártó robot, akinek nem is kell gondolkodnia, csak végrehajtania. Azt viszont gyorsan és kérdés nélkül, hatékonyan.

A nagy szigor és folyamatos ellenőrzés kiöli a dolgozókból azt, amitől a humán erőforrás más, mint egy gép: a hajtóerőt, az ötlet, a leleményességet.

Ez pedig nem lehet érdeke a cégnek.

 

Melyik cég melyik elvet követi a dolgozói motiválásában?

Azok a cégvezetők, vagy tulajdonosok, akik alapvetően bizalmatlanok a világgal szemben, akik tartanak attól, hogy „átverik őket” mások, azok jobbára ezt a vezetői módszert követik. Állnak a munkatársaik sarkában és folyamatosan noszogatják őket a gyorsabb, alaposabb munkára. A bárd pedig csak bizonyos esetben jó eszköz a motivációra. A félelem tartósan hátráltatja az embert, mintsem előbbre lépésre vagy hatékonyabb munkára késztetné.

Ez az elfogadottabb módszer azoknál a cégeknél is, ahol a fizikai dolgozók jelentik a többséget az állományon belül.

 

Azok a cégvezetők pedig, akik tudják, hogy a cég életében és előbbre jutásához fontos a dolgozóik kreativitása, lelkesedése, azok inkább a kellemes, motiváló légkör megteremtésére törekszenek.

Persze, így is akadnak olyan alkalmazottak, akiknek a belső hajtóereje nem elégséges, és akiknek időnként a „fejére kell koppintani”.

Ahol a dolgozói állomány többségével értelmiségi vagy szellemi dolgozó, ott inkább a pozitív motiváció a célravezető.

 

Mit tehet a HR vezető a helyes motiváció kiválasztása érdekében?

Minél inkább azt hangoztatjuk, hogy fontos az emberi munkaerő, és hogy gondoskodni kell a kellemes, szeretetteljes, ösztönző légkörről, annál biztosabb, hogy annak az embernek a cégben, aki a HR-rel foglalkozik, nagy szerepe van ebben.

 

Vagyis a HR vezető nem egy szigorú vezető kell legyen, hanem sokkal inkább egy „lelkesítő specialista” vagy „kedélyállapot-felelős” – mint annak idején a „Mókus Örs nótafája vagy hahota felelőse”.

Ez fontos szerep akkor is, ha most épp elviccelem.

Azokban a cégekben, ahol a HR vezető veszi a fáradtságot, és napi rendszerességgel félretolja az asztalon az aktákat, hogy kilásson mögüle a munkatársakra, ott a dolgozók valóban érzik, hogy fontosak.

Naponta néhány percet kell csupán szánnia egy-egy középvezetőre, egy-egy csoportvezetőre, egy-egy munkatársra, picit érdeklődni, kérdezni, dicsérni, odafigyelni, és az emberek – akiknek valóban lelkük van – ettől szárnyakat kaphatnak.

A legjobb motiváció mindenek felett az a szeretet és hit, amit egy-egy emberbe bele tudunk tenni. Ha a vezető hisz a beosztottjában, - sőt! KÉPES TÖBBET LÁTNI BENNE, mint MAGA a DOLGOZÓ – akkor a beosztott ettől a hittől szárnyra kap, és a legtöbb esetben fel is nő a feladathoz.

A „Teher alatt nő a pálma” mondás is csak úgy igaz, ha abban a pálma felé hitünk is árad. Minden pálma felnő, ha más is, és ő maga is elhiszi, hogy képes rá! A hite és vezetői hite, bizalma nélkül, csak egy szintet képes elérni, de rugaszkodni kevés lesz.

Szóval, a HR-es felelőssége nem csupán a toborzás, kiválasztás, szerződés, bérek, képzések kialakítása, hanem a kedvesség, a beszélgetés, az egy-egy dicsérő odafigyelés is!

Csupán napi 20-45 perc – érdemes rászánni: körbe menni a cég egy-egy részlegén és beszélgetni az emberekkel!

Én kipróbáltam, és elképesztő erővel bír…

 

Sok sikert hozzá!

 

Némethi Erika

Csapat és szervezetfejlesztés megoldások

Címkék:
hlcoaching01

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
Empatikus Krízismenedzsment

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu