Különböző értékek: A "baby boom"generáció
Fontos, hogy a különböző együtt élő generációk elismerjék egymás létjogosultságát, és tisztelni tudják, vagyis ne vonják kétségbe egymás különböző értékeit. Az utóbbi száz évben felgyorsult a fejlődés. A társadalom a v
Fontos, hogy a különböző együtt élő generációk elismerjék egymás létjogosultságát, és tisztelni tudják, vagyis ne vonják kétségbe egymás különböző értékeit. Az utóbbi száz évben felgyorsult a fejlődés. A társadalom a végletekig atomizálódott, a történelemben még egy háztartásban élő különböző nemzedékek mára teljesen eltérő módon kommunikálnak, és mindez hatással van a gazdasági jelenségekre és a vezetői kihívásokra is.
A jelenségek megismeréséhez, azonosításához és megértéséhez szükség van bizonyos általánosításokra; ezt a célt szolgálja a szociológiában megalkotott csoportosítás, a baby boom, az őket követő X és Y, valamint a most felnövekvő Z generáció jelenségeinek sok szempontból leegyszerűsítő elemzése. Sokan megkérdőjelezik, valóban akkora különbségek vannak-e a különböző generációk viselkedésében és gondolkodásában, hogy ez indokolttá teheti ezeket az általánosításokat. Egy egyszerű analógiával is szeretném megvilágítani, mennyire fontos ez a téma: a nők családi névhasználata példaként nagyszerűen alkalmas a generációs különbségek érzékeltetésére.
A baby boom generáció a ma 50-70 évesek korosztálya, a világháború után született népes nemzedék, akik képviselői napjainkban még a Harvard Business Review szerint a világ első 200 cég igazgatótanácsának 90%-át vezetik, de a következő évtizedben e nemzedék munkavállalói nagy számban vonulnak majd nyugdíjba az egész világon. Ez a korosztály egy rendkívül felkészült, tettrekész és sokat megélt nemzedék, Kelet-Európában mégis a rendszerváltással tömegesen szorultak ki a munkából, gyakran a semmibe, a pályafutásuk közepén sorra megszűnő munkalehetőségek és foglalkoztatási formák, vagy bezárt munkahelyek miatt (lásd: Peredi Ágnes könyvét a „lapátra tett” nemzedékről).
A baby boom generáció tagjainak egész élete során jellemző volt a viszonylagos szűkösség szerte a világban, ezért ők idejekorán megtanulták, hogyan kell takarékosan gazdálkodni az erőforrásokkal. Általában véve elmondható, hogy ők azok, akik számára a „kenyér még szent”. Ők azok, akik képviselői közül sokan még tudnak csirkét bontani és lekvárt főzni, vagy felesleges tárgyakat újrahasznosítani, bármiből bármit barkácsolni, ügyesen és találékonyan „buherálni”. Ezt a talpraesett találékonyságot azonban a mai „eldobótársadalom” már nem tartja nagyra, legfeljebb a „dizájn center” típusú műsorokban űz könnyű tréfát belőle. Sajnos a takarékosságot, mint értéket sem becsüli a fogyasztói társadalom, mindezzel értetlenséget és fájdalmat okozva a baby boom elkeseredett, a pályán kívül szorult, egész élete során takarékosan és szerényen élő tagjainak.
A baby boom hölgyei (többségében például Máriák, Katalinok és Erzsébetek), ha házasságra léptek, jellemzően még férjük teljes nevét felvették a szokásos “né” toldattal, ezzel is kifejezve a tekintély, a hierarchia és hagyományok iránti elkötelezettségüket.
Az ezredfordulóra nagyon sokan e nemzedék tagjai közül passzívvá, kiábrándulttá és cinikussá váltak, de többen is felfedező, kíváncsi érdeklődéssel fordulnak az okkult és sprirituális dolgok felé.
A baby boom generáció tagjai ugyanakkor az ezredfordulóra felfedezték a számítógépek, az internet világát is, ami új lehetőségeket nyitott számunkra a nemzedékükkel és családtagjaikkal való kényelmes kapcsolattartásra.