logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.01.07 - 5 éve
Csuri Ferenc Gábor

Hogy ne krízismanagerről szóljon a megbízás

Már maga a kifejezés „krízismanager” vagy „válságmenedzser” is riasztó. Még riasztóbb, ha a finanszírozó bank delegálja egyik napról a másikra. A HR vezetők réme egy ilyen feladat, de a személyzeti tanácsadók is összerezzennek, ha a megbízás tárgy rovatában ez jelenik meg.

Az okok egyértelműek. A HR-vezető rögtön a saját bizonytalan és sötét jövőjére gondolhat, a személyzeti tanácsadó cég pedig a majdani behajthatatlan pénzügyi követelésére. Arról nem is beszélve, hogy az ilyen jellegű keresési feladatok teljesítését „tegnapra” várják el és nincs lehetőség „B”-tervre.

Pedig nem kell, hogy idáig fajuljanak a dolgok.

A krízis nem hirtelen jön, rengeteg előjele van, egy folyamat eredménye. Ha a cégben van kiépített és kompetens pénzügyi és értékesítési kontrolling, a tendenciák rendszerint tisztán és időben kirajzolódnak. Hogy mégis azonnali krízismanager igényig jutnak a történések, mindig súlyos vezetői hiányosságra vezethető vissza.

Ha családi cégről van szó és van aktív tulajdonos, ennek a késői felismerésnek valamivel kisebb az esélye, de ott sem kizárt. Különösen ott jelentkezik a halogatásból fakadó időveszteség, ahol a tulajdonos áttekintőképességét már túlhaladta a cég mérete és diverzifikáltsága és ehhez egy erős tekintélyen alapuló irányítási rendszer párosul. Mindenki a karizmatikus tulajdonostól várja a felismerést, annak belső kommunikációját és a cselekvést.

Nemzetközi cég leányvállalatánál a személyes felelősségmegosztás egy tipikus oka a krízis határához érkezésnek. Meetingek tömkelege, munkacsoportok felállítása és optimista előrejelzések, akciótervek sokasága fedheti el a reális folyamatokat és nyomja el a kontrolling jelzéseit. Jó mutatószámokkal rendelkező helyi leányvállalatot is látszólag váratlanul érinthet az egész konszern régen érő válságának felszínre kerülése. (l. Thomas Cook sztori) De csak látszólag! A hivatalos műsoron kívüli kollegiális beszélgetések során már jó előre kirajzolódnak a valós veszélyek körvonalai. Tehetséges és „jó orrú” helyi vezetők ezt pontosan értik és érzik.

Mit kell és lehet tenni, hogy ne krízismanagert kelljen bemutatni a kollégáknak?

Nem halogatni!

Időben felismerni, beismerni, hogy külső segítség nélkül szomorú vége lesz a folyamatoknak és az adekvát reakció elkerülhetetlen. Ez egy felelős tulajdonosi vagy első számú vezetői döntés kérdése. Fájdalmas, de az egyetlen optimális út.

Ha ez a nehéz lépés megtörténik, már nem a riasztóan ható krízismanagerről  és krízismanagementről beszélünk.

A külső, nagy operatív felhatalmazással bíró segítséget pedig lehet elegánsan turn-around-managernek, change-managernek, változásmenedzsernek vagy egyszerűen operatív üzleti tanácsadónak hívni.

Ugye mennyivel jobban hangzik ez így? És mennyivel nagyobb sikerrel is kecsegtet?

A csúcsvezető és a HR meg magabiztosan kereshet ennek megfelelő külsős szakembert. Sem az alkalmazottak, sem az üzletfelek nem esnek pánikba. Annyi tudatosul mindenkiben, hogy üzleti, szervezeti változások lesznek, a tulajdonosi-vezetői kör érti az idők szavát és a cég jövőjére koncentrál, operatív külső szakember segítségét veszi igénybe. Korszerű és dinamikus megoldás választ.

Halogatás helyett, egy időben megtett lépés nemcsak anyagilag a legkifizetődőbb, hanem a cég jövője szempontjából is a legkisebb kockázat mellett a legnagyobb eredményt biztosítja. Arról nem is beszélve, hogy a döntéshozók is emelt fővel tekinthetnek a jövő elé.

 A válságmenedzsmentről többet.

Csuri Ferenc Gábor, FERZIT Kft.

Címkék:
tanácsadás válságmenedzsment interim management consulting interim manager krízismanagement
Csuri Ferenc Gábor

Szabadúszó interim menedzserként és üzleti tanácsadóként dolgozom. Az ügyvezetésben, a kereskedelemben és a feldolgozóipari termelésirányításban járatos generalista vagyok, aki rugalmasan képes vezetői feladatot átvenni és megvalósítani. Németországban végzett okleveles gépészmérnöki és magyar külkereskedelmi közgazdász képzettségem jó alapot adott a magyar és a nemzetközi üzleti életben eddig betöltött pályámhoz és egyben jelenlegi és jövőbeni tevékenységemhez is.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
Interim Management

A blog a cégtulajdonosok, első számú vezetők és a HR szekemberek részére mutatja be az interim menedzsmentben rejlő lehetőségeket valamint - sokszor nem közismert - előnyöket. Ez a korszerű és nagyon rugalmas megoldás számos HR szituációban lényegesen célravezetőbb mint a hagyományos személyzeti tanácsadói utak.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás tippek érthető jog online tanulás profitárgyaló tanulás szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu