logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.04.01 - 5 éve
jobangel

Álláskeresés válságban: könnyebb lesz, mint 2008-ban volt!

A jó hír az, hogy 2008 óta sokminden változott a HR-es világ háza táján, és pozitív értelemben!

A vírushelyzet meghozta a kedvezőtlen változást, van már magyarországi nagyváros, ahol naponta 60-70 új álláskereső jelenik meg a munkaügyi központban. Lehetséges, hogy ők olyan álláskeresők, akiknek még sosem kellett válságban állást keresni, így a bizonytalanságuk még nagyobb. Ez most másfajta „válság”, mint a 2008-as. Álláskeresői szempontból főleg, mert közben volt egy munkaerőhiányos időszak is, amit azelőtt még sosem tapasztaltunk. És persze több munkaerő nem lett, a strukturális munkaerőhiány sok helyen megmarad, és mellette felerősödik az egyébként is meglévő strukturális munkanélküliség. Jól behatárolható azon ágazatok köre, ahol megállt az élet, turizmus, szolgáltatóipar, és home office ide vagy oda, megsínyli az „irodás” világ is a keresletek visszaesését.

Röviden összefoglalva, ezek azok körülmények, amikhez alkalmazkodni kell.

A jó hír az, hogy 2008 óta sokminden változott a HR-es világ háza táján, és pozitív értelemben!

Ritkán pozitívkodok, sőt, kifejezetten elutasítom a hurráoptimista, „direkt jó, hogy eltörted a lábad, micsoda lehetőség” c. álmotivációs szösszeneteket. De realista hozzáállásból is vannak jó hírek:

  1. Online állástalálás

Ma is naponta látok HR-es posztokat, amikben arról cserélnek tapasztalatot komoly HR-es szakemberek, hogy ki milyen módszerekkel toboroz, interjúztat és léptet be a a cégbe(!) online módon kollégát. Képzeld el, amikor az új munkahelyen az első munkanapod máris home office. És hosszú ideig az is lesz.

  1. Home office

A HR-eseknek a hirtelen jött home office-szal lett egy plusz feladatuk: ahol eddig nem volt, meg kellett oldani a home officehoz tartozó teljesítményértékelést, kontrollokat (ez utóbbi az IT-nak is adott feladatokat). Ebben az a jó hír, hogy a szemlélet még a legvaskalaposabb tekintélyelvű vezetőnél is elindított egy szemléletváltást: kezdik érteni, hogy mégsem azt kell figyelni, hogy valaki „tisztességesen” leüli-e a munkaidőt a monitor előtt.

Miután ez a berendezkedés be fog válni – mert ahol nem, ott jön a csőd – a jövőben, a koronavírus utáni időkben is meg fog tudni maradni.

A leendő munkahelytől való földrajzi távolság, a magánéletedből eredő időbeosztás (pl. gyerekek ellátása) kevésbé lesznek fontosak: home office-ban csak a határidőre leszállított jó minőségű munka a fontos. Hogy ezt hajnal kettőkor, vagy este tízkor tudtad megcsinálni, nem számít. Akkor dolgozol, amikor alkalmas.

A csapatba illeszkedés is kevésbé probléma: ha emberek nincsenek összeterelve egy helyiségbe, akkor nem idegesíti egyiküket a másik csipszeszacskócsörgetése, a fejhallgatóból kiszivárgó zene neszei, a torokköszörülés, a diszkriminatív vagy hasonlóan elfogadhatatlan szólamai. Mindenki idegesítő szokásai megmaradnak a 4 fal között :)

A nehezebben beilleszkedők, szorongásos személyiségzavarral küzdők, asperger-szindrómások, magasan funkcionáló autisták, melankolikusok, mind kaphatnak lehetőséget. A csapat fogalma más értelmet nyer, de ez már egy külön poszt tárgya.

  1. Kompetencia alapú toborzás

A legritkább esetben látom azt, hogy „kell a papír”, ezen végre túl vagyunk. Ahol törvény előírja+közigazgatásban kell a papír, máshol már elég a tudás is :)

Ezzel álláskeresőként sok munkánk lesz, a kronologikus önéletrajzi forma felejtős lett... Majd megtanulunk kompentencia-alapon önéletrajzot írni (én már évekkel ezelőtt készítettem ilyen mintákat, ami akkor formabontó volt, most majd természetes lesz. Ingyenesen letölthetők itt. )

  1. Vezetőképzés

Hirtelen prioritássá vált a vezetők képzése: a képzett vezető képes távolról is motiválni, mentorálni, tudja a jelentések bekérésének módját, tud priorizálni. A mikromenedzselés felett eljárt az idő, ami jó hír lehet sokaknak.

A mikromenedzselő, szorongó és ettől zsarnok vezetők számára különösen nehéz idők jönnek. Úgy érzi majd, kicsúszott a kontroll a kezéből, nem tud mindenre odafigyelni, és ettől még inkább szorongani fog. Ha képzés és home office működéssel érkező sikerek mentén meglátja azt, hogy tud ez így is működni, talán megváltozik.

Hozzáteszem, szintén HR-esek között láttam olyan tanácskérő posztokat, ahol még a vaskalapos vezető meggyőzésére kellett érveket gyűjteni: miért is jó a home office. Mert az egyetlen út, hogy életben maradjon a cég…

  1. „Alternatív” foglalkoztatási formák

Szabadúszók, részmunkaidősök, megosztott munkakörben dolgozók, megváltozott munkaképességűek mind-mind új lehetőségeket találhatnak. A szemléletváltással kinyílik a világ, végre visszajuthatunk a józan észhez: a munkáltatók feladatok elvégzésére keresnek alkalmas embert, az emberek feladatokat keresnek, amiben jól tudnak teljesíteni, és amiért fizetnek…

  1. Munkaerőmegtartás

A munkanélküliség megnövekedésével első ránézésre ez nem is probléma, már miért is lenne gond megtartani a munkaerőt, jöhet majd a rosszemlékű mondás, hogy „százan állnak sorban az állásodért”.

Szerencsére tanultak sokan abból a világból, és rájöttek: A fluktuáció nem dicsőség, hanem veszteség, és a rémsztoris munkahely nem vonzó az employer branding (munkáltatói márka) óta. Rossz munkáltatóhoz csak az megy dolgozni, akinek nincs választása, és csak addig marad ott, amíg nem lesz választása. Az átjáróház-modell nem versenyképes ma már, a keménykeű vezető pedig nem félelmetes, hanem nevetséges.

A cégen belüli tudás igazi érték, meg kell tartani. Egyre inkább olvashatók vélemények, hogy a válság utáni újranyitás sikerének egyik kulcseleme, hogy mennyire lesznek hatékonyak a kollégák. Márpedig az lesz hatékony, aki ismeri a cég rendszereit, tudja, milyen ügyben kit kell felhívni, hová nyúljon, ha keres valamit.

És milyen fura, a válságnak még elmélyülni sem volt ideje (szerencsére), és máris a válság utáni sikereket akarják megalapozni cégek és vezetők. 2008-ban nem így gondolkodtak emberek, a technológia sem volt ennyire fejlett, így most reális esélyünk lehet egy rövid válságra, az elhúzódó, elmélyülő helyett.

# # #

Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg!

Ha neked is személyes (jelen helyzetben csakis online, kamerás, élő konzultációs) segítségre van szükséged az álláskeresésedben, karrierváltásodban, válogass tematikus szolgáltatásaimból! További információkért látogasd meg Facebook-oldalam!

# # #

Címkék:
home office válság coronavirus
jobangel

Jómagam nem vagyok HR-es, nem vagyok bizonyítványokkal igazoltan “szakember” a témában. Viszont évek óta látom, hallom, teszem, csinálom, álltam (ültem) az asztal mindkét oldalán: álláskereső is voltam, kollégákat is kerestem. Sokat olvastam róla, először én kaptam tanácsokat, majd lassan én magam is elkezdtem adni őket, szerencsére eredménnyel. Lassan egy évtizede már veszem a bátorságot, hogy segítsek másoknak önéletrajzot írni, állásinterjúra felkészülni. A Jobangel blog azért jött létre, hogy valódi segítséget nyújtson az álláskeresőknek. Tippek, trükkök, gyakorlati útmutatók, szemléletformálás!

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
JobAngel

önéletrajz minta letöltés, álláskeresés, álláskereső tapasztalatok, önéletrajz, állásinterjú, cv, állás

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu