logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2025.10.01 - 2 hónapja
Jobsgarden Kft.

A fizetés többé nem titok: így készülj a bértranszparenciára

2026-tól új játékszabályok jönnek: az EU-ban minden munkáltató számára kötelező lesz a bértranszparencia. Sok cégben ez elsőre riadalmat kelthet, hiszen nem kis feladatról van szó, de a megfelelő előkészítéssel nemcsak megfelelni lehet a szabályozásnak, hanem üzleti előnnyé is formálhatjuk. Hogyan?

Úgy, hogy a bérátláthatóságot nem kényszerként, hanem stratégiai lehetőségként kezeljük. Cikkünkben megmutatjuk, milyen előnyöket hozhat a transzparencia a cégeknek és a munkavállalóknak, hogyan illeszthető be az üzleti tervezésbe, miért kulcsfontosságú a bérfelmérés, és miként segíthet a kommunikáció vagy akár egy külső HR-szakértő abban, hogy a kötelezettségből valódi versenyelőny váljon.

Mit nyerhetnek a cégek és a munkavállalók?

A bérezés eddig sok munkahelyen érzékeny téma: kevés információ, sok feltételezés, és gyakran bizonytalanság övezi. A bértranszparencia célja nem az, hogy mindenki pontosan lássa mások fizetését, hanem az, hogy világos és következetes keretek szabályozzák a bérezést. Ez kiszámíthatóbbá teszi a rendszert és csökkenti a találgatásokból fakadó feszültséget.

A munkavállalók számára a bértranszparencia nagyobb biztonságot jelent

Érthetőbbé válik a bérrendszer, világossá, hogy milyen szempontok szerint alakul a fizetés, és kiszámíthatóbbá, hogy milyen előrelépési lehetőségek vezethetnek magasabb bérsávhoz. Ez a kiszámíthatóság erősíti a fair érzést is, hiszen a dolgozók azt tapasztalják, hogy a bérezés nem pusztán egyéni alku eredménye, hanem átlátható keretek mentén zajlik. 

A cégek számára mindez kézzelfogható üzleti előnyt hozhat

Csökken a fluktuáció, mert a munkatársak kevésbé keresnek új állást, ha érzik az igazságosságot; versenyelőnyhöz jutnak a munkaerőpiacon, hiszen a nyíltan kommunikáló vállalatok hitelesebbnek tűnnek a jelöltek szemében; ráadásul erősödik a munkáltatói márka is. A transzparencia üzenete ugyanis egyszerű, de erőteljes. Ezentúl nem üres frázisokat látunk majd az álláshirdetésekben, mint a „piaci átlag feletti bérezés” vagy a „versenyképes fizetés”, hanem konkrét, kiszámítható és tisztességes bér megjelölést.

Mennyire lesz nyilvános a fizetés?

Sokakban merül fel a kérdés, mekkora betekintést enged majd a konkrét fizetésekbe a szabályozás. Magyarországon jelenleg a bértranszparencia nem jelenti azt, hogy mindenki nyilvánosan láthatja, ki mennyit keres. Ugyanakkor a munkavállalóknak joguk lesz tájékoztatást kérni arról, hogy azonos munkakörben mennyit keresnek az ellenkező nemű kollégáik. Az EU-s szabályozás és a hazai jogszabályi törekvések a következő években várhatóan fokozatosan növelik a béradatok átláthatóságát, különösen a nemek közötti bérszakadék csökkentése érdekében. 

Hogyan érdemes felkészülni a bértranszparenciára?

A bérátláthatóság nem pusztán jogszabályi megfelelés kérdése, hanem szervesen kapcsolódik a cég üzleti tervezéséhez és HR-stratégiájához. Ahhoz, hogy a vállalkozás valóban előnyt kovácsoljon a változásból, időben meg kell vizsgálni, milyen alapokon nyugszik a jelenlegi bérrendszer. Ez nem egy gyors, „last minute” feladat, hanem tudatos építkezés: a bérezési struktúra átláthatóvá és versenyképessé tétele csak akkor működik, ha az üzleti célokkal és a munkaerő-megtartási stratégiával is összhangban áll.

Az első lépés: bérfelmérés és helyzetkép

A bértranszparencia korszakában a vállalatok nemcsak a saját munkatársaik felé lesznek elszámoltathatóak, hanem a piac felé is: az álláshirdetésekben közzétett bérsávokat más cégek is látni fogják, így minden döntés közvetlenül befolyásolja a vállalat versenyképességét. 

  1. Belső bérstruktúra átvilágítása: a felkészülés első lépése egy átfogó bérfelmérés. Ennek része a belső bérstruktúra átvilágítása, vagyis annak megértése, milyen logika mentén alakultak ki a fizetések, hol vannak indokolatlan különbségek, illetve milyen aránytalanságok húzódhatnak meg az azonos munkakörben dolgozók között. 

  2. Bérpiaci benchmark: ugyanilyen fontos a külső összehasonlítás is: mennyire versenyképes a cég bérezése a szektorban és a régióban? Hiszen ha a bérszintek túl alacsonyak, a toborzás válik nehézzé, ha viszont jóval a piaci szint fölött mozognak, az hosszú távon tarthatatlan terhet róhat a vállalkozásra. 

A bérpiaci felmérés tehát nem adminisztratív feladat, hanem stratégiai alap: világos térképet ad a cégek kezébe, amely egyszerre segít megérteni a belső helyzetet és a külső pozíciót.

Kommunikáció nélkül nincs siker

Az átlátható bérrendszer csak akkor működik, ha a munkatársak értik és elfogadják. Ehhez pedig tudatos, következetes kommunikációra van szükség:

  • Magyarázzuk el a logikát: mi alapján kerülnek meghatározásra a fizetési sávok?

  • Mutassuk meg a fejlődési utat: hogyan tud valaki magasabb kategóriába lépni?

  • Legyünk következetesek: ha a gyakorlat nem tükrözi a kommunikált elveket, a transzparencia hiteltelenné válik.

A jelöltek felé is kulcsfontosságú a nyílt kommunikáció. Egy álláshirdetés, amely konkrét fizetési sávot tartalmaz, sokkal vonzóbb és bizalomépítőbb, mint egy „versenyképes fizetés” típusú általános megfogalmazás.

Bértranszparencia külső támogatással: az interim HR szerepe

Bár a nagyvállalatok többségénél külön HR-részleg működik, sokszor még ott is szükség lehet külső szakértő bevonására, például extra kapacitás vagy speciális tudás miatt. A kisebb cégeknél pedig előfordulhat, hogy a HR-feladatokat egyetlen kolléga látja el, vagy egyáltalán nincs dedikált HR, így számukra különösen nagy értéket jelenthet az interim HR-támogatás. 

A külső szakember rugalmasan illeszkedik a vállalat igényeihez: ha van HR, átveszi a plusz terheket és szakértői szemmel támogatja a folyamatot; ha nincs, akkor teljes menedzsmentet vállal, a bérfelméréstől a kommunikációs tervig. Ez nemcsak időt spórol a vezetésnek, hanem garanciát is ad arra, hogy a cég valóban megfeleljen a jogszabályi elvárásoknak.

Kötelezettségből lehetőség

A bértranszparencia 2026-ban minden EU-s cég számára kötelező lesz, de hogy ki tekint rá teherként, és ki stratégiai lehetőségként, az már vezetői döntés kérdése. Azok a vállalkozások, amelyek időben elkezdik a felkészülést – bérfelméréssel, tudatos kommunikációval és szükség esetén külső szakértők bevonásával –, nemcsak kipipálják a megfelelést, hanem erős, vonzó munkahelyi kultúrát építenek. Végső soron a bértranszparencia nem a számokról szól. Hanem a tisztességről, a bizalomról és arról, hogy a munkahely több legyen, mint pusztán egy kifizetőhely.

Címkék:
Jobsgarden Kft.

A Jobsgarden az üzleti élet elismert HR szolgáltatójaként elsősorban műszaki, logisztikai, IT, pénzügyi és business adminisztrációs területeken tevékenykedő, tehetséges és jól képzett szakembereket kapcsol össze a multinacionális és hazai munkaerő-piac szereplőivel. Büszkék vagyunk arra, hogy több mint 15 éve iparágunk élvonalába tartozunk, melyet a kiválóan képzett, lelkes és elkötelezett csapatunknak köszönhetünk. Velük együtt sikerül a folyamatos megújulás, és alkalmazkodás a körülöttünk zajló gyors változásokhoz.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-11-14 15:41:45
Agilitás vagy túlélés? Hogyan építs, működtess és fejlessz adaptív szervezeti kultúrát a bizonytalan világban? 3.
2025-11-14 13:55:45
A stressz nem az ellenség – Új tudományos szemlélet a munkahelyi kihívások kezelésére
2025-11-12 10:26:55
Blended (whisky) program fogyaszd felelősséggel!
Jobsgarden-megvan a helyed!

A Jobsgarden az üzleti élet elismert HR szolgáltatójaként elsősorban műszaki, logisztikai, IT, pénzügyi és business adminisztrációs területeken tevékenykedő, tehetséges és jól képzett szakembereket kapcsol össze a multinacionális és hazai munkaerő-piac szereplőivel.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda elearning Munka Törvénykönyve önéletrajz Scotwork tárgyalás tárgyalástechnika stressz képzés munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás scotwork kiválasztás vezetőfejlesztés szervezetfejlesztés tippek változás érthető jog tanulás szabadság online tanulás profitárgyaló önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu