logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.09.23 - 5 éve
Karácsony Zoltán

Elegem van a “rugalmas munkából”

Egyre nagyobb buzzword lesz a munka világában a “rugalmas munkavégzés” kifejezés. Ez nem is lenne gond, mert én is szeretek rugalmasan dolgozni. A fő probléma, hogy ezt munkaadó és munkavállaló is másként értelmezi, mindenki azt látja bele, ami érdekeinek a leginkább megfelel. Így pedig valaki rosszul fog járni.

Ma már szinte végig sem lehet ülni egy HR-szakmai rendezvényt anélkül, hogy a “rugalmasság”, a “rugalmas munkavégzési formák”, a “home office” szavak fel ne bukkannának. A legnagyobb hazai állásgyűjtő oldalon az Állásportal.hu-n a rugalmas kulcsszóra közel 800 találatot kapok. Ezekbe belekattintva a leggyakrabban a szó a munkaidővel és munkaszervezéssel kapcsolatban jelenik meg.

Mert aki trendi munkaadóként szeretne megjelenni, neki ezt kell mondania. Az álláshirdetéseket is meghódították ezek a fogalmak. És a koronavírus-járvány alatti home office hónapok szintén ráerősítettek a trendre.

Így képzeli el a munkavállaló
A fő kérdés, hogy ki mit ért rugalmasság és rugalmas munkavégzési formák alatt. Ha egy munkavállalót megkérdezünk, akkor olyan válaszokat kapunk, hogy “jobban össze tudom hangolni a munkát a magánélettel”, “én oszthatom be a munkaidőt”, “akkor dolgozom otthonról, amikor akarok”, “a lényeg, hogy a feladat határidőre elkészüljön”, hogy “éppen hol vagyok, mit csinálok, az senkit sem érdekel”, “megválaszthatom, hogy hány órát dolgozom egy nap”. És persze mindezt munkaszerződésben, a munkaadó eszközeivel (számítógép, telefon, netkapcsolat, esetleg autó).

A munkaadó szemével
A munkaadó szótárában viszont a “költségcsökkentés”, a “hatékonyságnövelés” szavak jelennek meg magyarázatként, hosszabb távon gondolkodó munkaadóknál még a jó munkaerő megtartása. Számára a rugalmasság nem azt jelenti, hogy nem látja a munkavállalót. A kontrollt sem engedi át a munkaidő beosztás felett. Inkább nagyobb munkamennyiséget, rendelkezésre állást vár el a “rugalmastól”, mint a hagyományosan foglalkoztatottól.

A rugalmas formák közül pénzügyileg a munkaadónak a legkisebb megtakarítást a home office hozza, mert akkor csak az irodai költségek csökkennek. Munkaerő-kölcsönzésnél viszont olcsóbb a felmondás, minimális az adminisztrációs költség, részmunkaidőnél a bérteher, vállalkozói szerződéssel pedig mindkettő. Vajon látják a munkavállalók, hogy alkalmazotti státusz helyett egy katás vállalkozói “ajánlat” - amelyet munkaadóként el lehet adni rugalmasnak, win-win szituációnak - milyen előnyökkel jár a cégnek és hátrányokkal a dolgozónak?

A katás vállalkozói lét csapdája
Csak egy példa: A HR Portál bruttó-nettó bér kalkulátora szerint egy 300 ezer forintos bruttó bér a munkáltatónak 357 000 forintjába kerül, amiből a munkavállaló 199 000 forintot kap meg. Vállalkozási szerződés alapján viszont csak 300 ezer forint a cég terhe, a dolgozó katás adózóként pedig körülbelül 240 000 forintot tarthat meg. Látszólag mindenki nyer (a vesztes az állam), mindkét oldalon 50 ezer forint körüli összeg a nyereség. Igen ám, de a munkavállaló a magasabb nettóért cserébe búcsút mondhat a törvényes szabadságnak, a táppénznek, könnyebb őt kirúgni, a végkielégítés szóba sem jöhet, és még nem is hitelezi őt a bank. Ha mindkét fél elégedett a “munkavállaló” katás létével, akkor viszont a munkaadó már csak külsős beszállítóként, freelancer vállalkozóként kezelheti a “munkavállalót”. Minden más nem törvényes és nem fair. Vajon hány munkahelyen történik ez így?

Sok mindent jelenthet a “home office” is
Azt is érzékelem, hogy a home office státuszban is nagy az egyet nem értés munkaadó és munkavállaló között. A munkavállalók egy része megszerette a 100 százalék távmunkát, alig akart visszatérni júniusban vagy még mindig otthonról dolgozik a koronavírus-járvány miatt. Ezzel szemben szinte minden HR vezető, akivel az utóbbi időben beszéltem, jelezte, “ez nem az a home office, amiről régen beszéltünk”, “ez kényszerhelyzet”, valamilyen nyoma lesz ennek a vállalati kultúrában, ám a “személyes jelenlét megkerülhetetlen része az együttműködésnek”. Én is úgy érzem, hogy a személyes találkozások, az irodai térben ötletelés kell a cég túlélését biztosító innovációhoz, a munkahelyi csapatok elköteleződéséhez és a vállalati értékeknek megfelelő munkához. Csak itt is többet ér az igazság kibontása: mit is jelent valójában a rugalmas munkavégzés vagy a hirdetésben belengetett home office.

Jó marketingüzenet egy hirdetésben a “rugalmas munkavégzési lehetőség / home office”. Ám ha ez havi 1-2 nap home office-t takar vagy vállalkozói szerződést, azt inkább becsapásnak érzékeli a jelölt. Érdemes ezt a toborzási folyamat elején tisztázni, mert ezzel is sok pénzt és időt takaríthatunk meg.

Címkék:
home office KATA rugalmas munka
Karácsony Zoltán

2001 óta figyelem az álláspiac minden rezdülését. Ez már több mint munka, inkább szenvedély. A HR Portál szerkesztője vagyok.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Karácsony Zoltán

Merre megy a munka világa?

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu