logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2018.10.09 - 7 éve
Kappel Katalin

A közösségi közlekedés „akadálytelisége” mint munkavállalást (is) korlátozó tényező

Október 2-án, kedden egy izgalmas kerekasztal-beszélgetésen vehettem részt az Önállóan lakni-közösségben élni mozgássérült érdekvédelmi csoport szervezésében a Premier Kultcaféban. A rendezvény a „Még mindig úton vagyunk”-

Október 2-án, kedden egy izgalmas kerekasztal-beszélgetésen vehettem részt az Önállóan lakni-közösségben élni mozgássérült érdekvédelmi csoport szervezésében a Premier Kultcaféban. A rendezvény a „Még mindig úton vagyunk”- Mozgáskorlátozott emberek a tömegközlekedésben címet viselte – nem hiába, hiszen célja volt egyrészt annak bemutatása, hogy a budapesti tömegközlekedés akadálymentességével kapcsolatosan milyen nehézséggel szembesülnek még napjainkban is mozgássérült embertársaink, másrészt a résztvevők felvázolták az elmúlt időszakban a területen elért eredményeket, megoldásokat és a tervezett változásokat is. Haladunk az úton tovább töretlenül… Az eseményen megjelent szakértők két kiemelt témával foglalkoztak: az akadálymentes autóbusz- és villamosjáratok számának a növelése, valamint a mopedhasználók általános helyzete került terítékre. Bár számos eredmény mutatható fel a Budapesten belüli közlekedés akadálymentességi fejlesztése terén, és jó néhány iniciatíva van aktuálisan is kilátásba helyezve, az is elmondható, hogy továbbra sem különösen megoldott a mozgássérült személyek távolsági közlekedése, mely jelentős akadályokat gördít mindazok elé, akik környéki településekről járnak be a fővárosba vagy vidéken próbálnak eljutni A-ból B-be. A beszélgetés résztvevői hosszasan taglalták a mopedhasználók helyzetét is: egy közelmúltban lezajlott kutatás arra világított rá, hogy a mopedek szállítása csak egy adott pozícióban kivitelezhető teljes biztonsággal, ezért a Közlekedéstudományi Intézet saját feladataként tűzte ki, hogy a mopedek szállítására megoldási javaslatokat dolgozzanak ki, melynek során azonban elengedhetetlen egyes szempontok figyelembe vétele (pl. az utasnak ne kelljen kiszállnia a mopedből; azzal olyan módon manőverezhessen, ami a biztonságos elhelyezkedést biztosítja a számára, és olyan átalakítások valósuljanak meg, amellyel maga a jármű is alkalmassá válik a moped szállítására). A kérdést bonyolítja, hogy nincsen egységes EU-s szabályozás a mopedek tömegközlekedésben való részvételét illetően, így egyes országokban megengedett, máshol tiltott, illetve vannak olyan helyek is, ahol a szolgáltatókra bízzák, hogy efelől rendelkezzenek. Sajnos jelenleg jelentősen megnehezített a mopedekkel történő közlekedés a városban, a technikai akadályok mellett a társadalmi szereplők (például a gépjárművezetők, az utastársak, stb.) sem kellőképpen felkészültek a felmerülő szituációk megfelelő kezelésére. Mindezen tényezők a célcsoport tagjait szociálisan is hátrányosan érintik, hiszen a negatív társadalmi megítélés mellett kiszorulhatnak a munkaerőpiacról is és a közösségi programokban való részvételük is jelentősen korlátozódik. Gondoljunk csak bele abba a helyzetbe, amikor egy állásinterjúra való eljutás válik akadályozottá (mert az interjú helyszíne több órányi utazással közelíthető meg, holott az akadálymentességet nélkülöző járművekkel a többségi társadalom tagjai lehet, hogy fél óra alatt eljutnak oda), vagy amikor a bejárás megoldatlanságából adódóan maga a munkavállalás lehetetlenül el teljesen, holott az illető a betöltendő állásra minden más tekintetben abszolút alkalmasnak bizonyulna. Mindez amiatt, mert mozgássérültségben érintett társaink számára csak részben biztosítottak a biztonságos közlekedéshez szükséges feltételek. Különösen nehezített a helyzet azok számára, akik esetében az idegrendszeri károsodások nem csak mozgásszervi, hanem téri tájékozódásbeli problémákat is eredményeztek. A mozgássérültek mellett ne feledkezzünk meg továbbá az egyéb fogyatékossággal élő társainkról sem, akik számára - pl. az infokommunikációs akadálymentesség hiányában - sok esetben ugyanolyan tortúrát jelenthet a fővárosi vagy vidéki közösségi közlekedés. Azt is érdemes észben tartani, hogy egyes megoldások nem kifejezetten egy célcsoport akadálymentességi igényeit szolgálják, hanem más csoportok számára is rengeteg előnnyel járhatnak. A beszélgetés mindenki megelégedésére pozitív kimenetellel zárult, a jelenlevő felek hosszú távú együttműködésben állapodtak meg, és számos konkrét akció helyeződött kilátásba. Szóba került például a mopedek rögzítésének megoldására a kanadai illetőségű Q' Straint cég által kidolgozott speciális rögzítési megoldás, a Quantum, melynek tesztelésére, valamint az érintettekkel való egyeztetésre a BKK képviselője nyitottnak mutatkozott, ennek érdekében pedig a tervek szerint a közeljövőben egy pilot programot indítanak az eszköz "élesben" való kipróbálására forgalmasabb buszközlekedési viszonyok között. Mit gondoltok, hogyan válhatna hatékonyabbá a közösségi közlekedés az egyes fogyatékossági csoportok számára? Adtatok korábban visszajelzést a közlekedési vállalatok részére? Ismertek esetleg jól működő külföldi gyakorlatokat? Kappel Katalin, munka- és szervezet szakpszichológus Forrás: https://onalloanlakni.blog.hu/2018/10/03/_meg_mindig_uton_vagyunk_mozgaskorlatozott_emberek_a_tomegkozlekedesben

Címkék:
megváltozott munkaképesség
Kappel Katalin

Érdekességek, beszámolók a megváltozott munkaképesség témaköréből

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
Megváltozott munkaképesség blogja

Megváltozott munkaképességű személyek nyílt munkaerő-piaci foglalkoztatásához kapcsolódó tudnivalók, beszámolók, ötletek, tippek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu