Élményteli digi HR folyamatok - 1. rész: Miért nincs hosszú távon élményteli HR digitalizáció nélkül?
Nemrég egy blogbejegyzésben olvastam, hogy az üzleti életben korábban az volt a mondás, hogy a kisebb halat a nagy eszi meg. Mára ez sokkal inkább úgy hangzik, hogy a lassú halat megeszi a gyors. A digitalizáció közvetlenül és erőteljesen befolyásolja a cég üzletszerzési sebességét, még akkor is - sőt, talán akkor a leginkább -, ha a bevételek alakulásáért felelős munkaerő a megfelelő felszereltség híján nem is áll rendelkezésre vagy nem tudja időben szállítani a termékeket, szolgáltatásokat, esetleg nem tudja eljuttatni azokat a megrendelőhöz.
Az utóbbi években az álláskeresők és a cégek közötti erőegyensúly felborult, és többnyire már nem a jelöltek küzdenek egy-egy jó hely betöltéséért, hanem épp fordítva. Mivel mind az álláskeresőket, mind a munkavállalókat folyamatos impulzusok érik az online felületeken, médiacsatornákon, ezért az a cég, amelyik kimarad a digitális világból vagy épp a modern HR stratégiákból könnyen alulmaradhat a szakemberekért folytatott harcban.
Cikksorozatunkban annak járunk utána, mi történik, ha kimaradunk vagy épp beszállunk a HR digitalizáció világába.
Kell vagy nem kell a digiHR?
Amikor egy ügyvezetővel arról beszélgettünk, hogyan lehet egy nem ismert, alig 30 fős szervezetet másfél év alatt a hatszorosára növelni munkavállalói létszámban, akkor gyorsam a munkahelyváltás hátterében álló motivációk keresésére terelődött a szó. Mivel a főként angol nyelvi szakirodalomból és case studykból azt olvastuk ki, hogy az élményteli szervezet erre a megoldás, és hittünk is benne, hogy ez az ideális irány számunkra, ennek megfelelően kezdtük el felépíteni a szervezetet és annak HR-jét és kommunikációját.
Nagyjából a tervezett létszám elérésével egy időben jelent meg Jacob Morgan: The Employee Exparience Advantage könyve, amelyből a legegyszerűbben visszaigazolhatók azok a pozitív megerősítések és problémák, amivel szembesültünk a fejlesztési folyamatban.
Ez az ábra a lehető legegyszerűbben magyarázza el, hogyan lehet élményteli modern szervezetet építeni. (Forrás: Jacob Morgan, Exmployee Experience)
Nem is lehetne egyszerűbben elmagyarázni, mi az a három fő összetevő, aminek segítségével munkavállalói élménnyel teli szervezetet lehet kialakítani, azaz a foglalkoztatási élmény három fő összetevője: a szervezeti kultúra, a fizikai környezet és a technológiai környezet.
A három komponens közül a szervezeti kultúra az egyetlen, ami nem megfogható, csak érezhető. Azon érzések és érzetek összességét jelenti, amitől reggel gyomorgörccsel vagy izgatottan megyünk a munkahelyünk felé; azoknak az akcióknak és munkahelyi kommunikációs eszközöknek, vezetői stílusoknak és az egymással szemben tanúsított magatartásnak az összessége, amit megél és átérez a munkahelyén a munkavállaló.
A fizikai környezetet az iroda elhelyezkedése, belterei, bútorzata, ezek kényelmessége, praktikussága és biztonságossága adja. A technológiai környezet pedig az a hardver és szoftver eszköztár, amivel a munkavállaló dolgozik a nyomtatótól a beléptető kapukon át a levelezőrendszerig.
Ha a három összetevőből egyre vagy kettőre figyelünk csak oda, akkor az élmény vagy létre sem jön vagy hamarosan elmúlik. Az alapábrából kiindulva elemzések és fejlesztési tervek készíthetők, valamint megállapíthatók, hogy hol van szükség beavatkozásra ahhoz, hogy a szervezetek ne veszítsék el a megszerzett jelölteket és tehetségeket.
Digitalizálás nélkül nincs modern szervezet
Félreértés ne essék, az élmény-mentes szervezetek is sokáig fenn tudnak maradni, viszont jóval több emberi energiát, időt és pénzt kell költeniük arra, hogy a munkatársaik náluk maradjanak dolgozni vagy az elhagyók helyett új munkatársakat vegyenek fel.
Sok esetben az ilyen módon kompenzált munkavállaló nem fogja hozni az eredményeket – mert sokszor nem is tudja a rendes munkafeltételek hiányosságai miatt -, mint amit tudna egy élményteli környezetben.
Gondoljunk csak a fél napokra leálló szerverekre vagy a folyamatosan lefagyó számítógépek miatti stresszre és kieső munkaidőre.
Hol térül meg a befektetés?
A HR digitalizáció tulajdonképpen nem más, mint egy költség- és erőforrásoptimalizálási projekt, amelynek a végeredménye az elégedettebb pályázó, munkavállaló. Továbbá a táblázatgyártás alól felszabadított és foglalkoztatási élményre, egyedi megoldásokra fókuszáló HR csapat, a csökkenő fluktuáció és az elégedettebb munkavállaló.
A megfelelően kialakított rendszer hamar megtérül a könnyebb-gyorsabb és effektívebb kiválasztási és onboarding folyamatok bevezetésével, hiszen a felvételi folyamat felgyorsul, modernizálódik, építi a brandet és kiépített workflow-ival megakadályozza a minőségi romlást. Az optimalizált folyamat nemcsak adminisztrációs időt szabadít fel, de lehetővé teszi a jelöltekkel folytatott odafigyelőbb kommunikációt, és “ügyfélkezelést”, ami előrevetíti a pályázók számára a minőségi emberkezelést is az adott cégben.
A kiválasztási és onboarding folyamat egyes szakaszaiban mérhető és analizálható a jelöltek folyamat-elhagyása, illetve az elégedettsége is. A cikksorozat következő részében ezzel a témával foglalkozunk.
A munkavállalói élmény megteremtését nálatok is a digitalizációval lehet erősíteni? Fél napos workshopunkon segítünk megtalálni a legjobb eredményeket hozó HR digitalizációs lehetőségeket a te vállalatodban.
Contact: [email protected]