logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2019.11.08 - 6 éve
People Solutions

Kifogásból jeles! De akkor ki végzi a munkát?

Nem az én hibám, hogy megszületett ez a poszt, vagy mégis? Változatos kifogásokat gyűjtöttünk össze a munka és a felelősség hárításáról.

"Senki nem mondta meg, mit kell tenni.  A főnököm ötlete volt, hogy legyen egy ilyen bejegyzés. Nem gondoltam volna, hogy azonnal kell. Senki nem kérte számon, gondoltam nem is annyira fontos. Nem az én hibám, hogy késtünk a megjelenésével." - ugye milyen ismerősen csengenek ezek a mondatok? Pedig csak a 2003-as Partners In Leadership "20 kipróbált és bevált kifogás" listájából szemezgettünk az Óz elv könyv alapján. A 16 éves gyűjtemény viszont annyira örökzöld, hogy valószínűleg most is felfedezhetnénk ezeket véletlenszerűen kiválasztott cégek folyosói beszélgetéseiben.

A rút kifogások, mint Jancsira és Juliskára leselkedő vasorrú bába ugranak elő időről-időre a bokorból, és akadályozzák a projektek előrehaladását. A CABA idei kutatási adatai szerint egy munkavállaló HETI 31 PERCET panaszkodik a főnökére és további 2 ÓRA 45 PERCET úgy általában a munkájára. Ez is csak mind kifogás a munkavégzés helyett?

Ennél előfordulnak extrémebb példák is a feladatok megúszására. Szintén idei felmérés szerint a több mint ezer válaszadó 42 százaléka (!) füllentett munkaadójának, hogy megnézhesse a March Madness kosárlabda bajnokságot valós időben. A kifogások közt szerepelt például fogfájás, migrén, a feleség vagy a gyerek betegsége, a kocsi lerobbanása, de a legjobbnak a független zsűri "a macskám beteg" érvet választotta. Ezek viszont még mind a nagyjából hihető kategóriába tartoznak, de ha valaki véletlen a macska eledelét fogyasztotta el a tonhal konzerv helyett és ettől lebetegedett, vagy tanúskodnia kellett egy bűntényben és közben kirabolták - már a megkérdőjelezhető kategóriát súrolják. 

"Jó kifogás sose rossz"

Egy kifogás minél hosszabb, annál kevésbé hihető el a főnök számára - állítja a CareerBuilder. A Cambridge Egyetem kutatói szerint pedig a sikeres mentegetőzés lényege, hogy meggyőzze a másik felet arról, hogy a szándék valójában erkölcsileg megfelelő volt. Csak éppen egy külső körülmény megakadályozta az ígéret végrehajtását.

Kép: Alison Czinkota, The Balance 2018 (Forrás: The Balance Careers)

Kifogás és kifogás között is vannak persze különbségek. Egy évben egyszer egy kosármeccs miatt lógni a munkából még mindig elfogadhatóbb problémának tűnik, mint a munkát és a feladatokat folyamatosan valamilyen külső körülményre hárítani. A bejegyzés elején szereplő kifogások már annyira átitatták a mindennapokat, hogy a munkavállaló nem csak a felettesét és kollégáit, hanem saját magát is abba a hitbe ringatja, hogy ezért nem tudta megoldani a feladatokat. Mert "ez nem az én dolgom", "ez nem az én osztályom" vagy mert "túl sok dolgom van most" és ezért nincs időm dolgozni. A probléma hárítása állandósul, a feladatok nem haladnak, a vezetők pedig csak csodálkoznak az eredmények hiányán.

Mi segíthet még a munkavállalók kifogásainak leszerelésében? Hogyan lehet elérni, hogy nagyobb felelősséget vállaljanak a saját munkájukért? A Nordconn november 20-i üzleti reggelijén kiderül, ahol a "cselekvő felelősség" témakörének hazai legnagyobb szakértője, Csébfalvi János is előadást tart. A Nordconn ügyvezetője, Renfer Péter bemutatja, hogyan lehet a dolgozói motivációt digitális megoldásokkal is elősegíteni. Az Auchan szervezet fejlesztési igazgatójával, Pulinka Ágnessel pedig megbeszéljük, hogyan lehet a közös felelősségvállalással a szervezeti teljesítményt felpörgetni. Ha nincs már több kifogásod a regisztráció ellen, akkor kattints ide, és gyere el ingyenes üzleti reggelinkre: https://nordconn.com/uzleti-reggeli/

Címkék:
HR tanácsadás üzletireggeli
People Solutions

A versenyképesség és a piac előtt tartható növekedés kulcsa a HR-ben jelenleg zajló strukturális változás. A People Solutions blog gyakorlati példákat ad a változás legfontosabb témáihoz kapcsolódóan: HR, üzleti és IT területek közötti együttműködés, HR stratégiai partnerség, az Üzleti területek szerepe a HR-ben, munkatársak megtartása és elkötelezettségnövelése, a HR digitalizációja, a csapatba illeszkedés, multiskill kollégák toborzása, projektek változásmenedzsment támogatása. Kontakt: https://www.nordconn.com/

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-30 07:46:15
KvantHumanisztika Kurzus 2
2025-06-27 22:06:40
Belülről nem megy? Mit tud az Interim HR, amit más nem?
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
People Solutions blogja

Gyakorlati példák a HR-ben zajló változás változás legfontosabb témáihoz kapcsolódóan. Többek közt a HR, az üzleti és IT területek közötti együttműködés, HR stratégiai partnerség, munkatársak megtartása és elkötelezettség-növelése vagy a HR digitalizációja.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu