logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2024.10.18 - 9 hónapja
scotwork

Tényleg ez a legjobb és az utolsó ajánlat?

Döbbentem olvastam a Boeing dolgozóival (illetve szakszervezeteivel) folytatott tárgyalások beszámolóit. A munkáltató azt állítja, hogy a szabályok szerint járnak el, a szakszervezet viszont azzal vádolja a munkáltatót, hogy javaslatait a média különböző csatornáin keresztül üzengeti meg.

A Boeing vezetés ajánlata egy szembetűnő szófordulattal zárult, amit tárgyalóként valószínűleg mindannyian hallottunk már, vagy akár használtuk mi magunk is: ez a legjobb és az utolsó ajánlatunk. A kifejezést sokféleképp értelmezhetjük. Az egyik véglet szerint azt jelenti, hogy a Boeing elérte a rugalmasságának határát, és nyugodtan tekint a patthelyzetre, ami abból adódik, hogy a felek nem tudnak megállapodni. A másik véglet szerint - és talán ez a tipikusabb – a Boeing agresszív tárgyalást folytat, és arra használja ezt a megfogalmazást, hogy erőteljesen befolyásolja a másik fél elvárásait, ugyanakkor kifejezi, hogy van benne némi rugalmasság a megállapodás érdekében. Valószínűleg tehát nem ez lesz a „legjobb” és nem is ez lesz az „utolsó” ajánlata. Mindkét esetben alaposan gondoljuk át az értelmezést, mielőtt állást foglalnánk!

Miért is? Mert mindkét értelmezésben van kockázat. Ha a tárgyaló valóban elérte a tárgyalási rugalmassága határait, akkor nem biztos, hogy érdekében áll az ajánlatát az „utolsó” jelzővel illetni, különösen abban az esetben, ha hosszú távú együttműködésben érdekelt. Ha „kell vagy nem kell” helyzetet teremt, azzal pedig nagy eséllyel feldühíti a másik felet, és még tovább növeli a feszültséget. Amennyiben van még lehetőség a rugalmasságra, és így az ajánlat a későbbiekben módosul, akkor kiderül, hogy a legjobb és utolsó ajánlat valójában nem volt sem az utolsó, sem a legjobb. Az a kisebbik baj, hogy ettől az ajánlatot tevő fél hitelessége megkérdőjeleződik. Még problematikusabb, hogy mindez arra ösztönözheti a másik felet, hogy még keményebb legyen.

Mindkét fenti értelmezés szerint saját magunkat szorítjuk sarokba, ami ritkán vezet jóra.

A tárgyalók számos módon kezelhetik ezeket a kockázatokat, mielőtt a „végleges ajánlat” kifejezés használatának csapdájába esnének:

  • Gondolja át újra, hogy a vitatott témák limitjein túl milyen tételekkel tud értékteremtő cserét lebonyolítani!
  • Gondolja át, hogy tárgyalópartnere miben lehet rugalmas egy mindkét fél által elfogadható megállapodás érdekében!
  • Legyen kész engedni a kevésbé fontos területeken, hogy megállapodhasson egy olyan területen, amely önnek szükséges és fontos!
  • Nyomatékosítsa, hogy miben tud rugalmas lenni annak érdekében, hogy elérje, amit szeretne megkapni!

Ha ön kap egy „utolsó ajánlatot” akkor:

  • Tegyen fel kérdéseket, és derítse ki, hogy valóban tárgyalófele határértékéhez értek-e, vagy csak a versenyszellem mondatja velük ezt a kifejezést!
  • Ha valóban határértéken vannak, akkor keressen olyan területeket, ahol lehetőséget talál az értékcserére, hogy azzal az üzlet az ön részére elfogadható legyen (feltéve persze, hogy azzal a határérték is elfogadható)!
  • Ha egyértelműen nem végleges az ajánlat, akkor vegye ezt észre, és ne vegye fel tárgyalófele ellentmondó viselkedését! Gondolkozzon inkább azon, hogy milyen módon tudja elősegíteni tárgyalófele rugalmasságát úgy, hogy azt ne élje meg hitelvesztésként!

A Boeing a legjobb és utolsó ajánlatát hétfőn küldte el a szakszervezetnek, amire azok kedden azt a választ adták, hogy az ajánlat érdektelen a részükről.

Ez a válasz azt sugallja, mintha azt mondanák: van egy szép sarok a tiétekkel szemben, mi inkább oda szeretnénk beszorulni.

Papp Zoltán fordítása és írása brit kollégánk blogírása alapján

Címkék:
tárgyalástechnika scotwork profitárgyaló tárgyalásikészség-fejlesztás scotwork blog tárgyalási tréning Scotwork tárgyalási blog tárgyalástechnika tréning tárgyalási blog tárgyalási tippek tárgyalási készségek fejlesztése gyakorlati tárgyaslási tippek
scotwork

Átalakítjuk a világ hozzáállását a tárgyalásokhoz!

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
2025-06-11 11:12:12
Vállalom a felelősséget
Scotwork

Tárgyalási tippek olvasmányos történeteken keresztül a Scotwork nemzetközi trénereinek tollából magyarul. Fejlessze tudását, ismerje meg ahogy a profik gyakorolják a tárgyalás művészetét és kapjon ötleteket saját tárgyalásihoz! Legyen Profi Scotwork Tárgyaló!

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek szabadság online tanulás profitárgyaló tanulás tárgyalásikészség-fejlesztás siker önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu