Milyen kihívásokkal küzdenek a vezetők 2021-ben, és hogyan tudnak felkészülni rájuk?

2019-es felmérések szerint a jó vezetők akár nyolcszorosára képesek növelni a dolgozók vállalat iránti elkötelezettségét*. Ez a termelékenység javulásában, a fluktuáció mérséklődésében, a hiányzások akár 41%-os csökkentésében** mutatkozik meg, ezáltal jelentős hatással van a vállalat pénzügyi teljesítményére és versenyképességére.
(*O.C Tanner Global Culture Riport; **Gallup)
2019 óta gyökeresen változott meg az életünk. Az elkötelezettség, eredményesség, jelenlét, motiváció, teljesítmény, versenyképesség teljesen új megvilágítást kapott. A korábbi mérőszámok, az ezek elérését megcélzó módszerek, vezetői eszközök felülvizsgálatra szorulnak. Egyes becslések szerint 20-30 évnyi fejlődés igénye sűrűsödött egyetlen évbe. Nem csoda hát, ha ebben a folyamatosan változó, felgyorsult, digitalizálódó világban úgy érezzük, összecsapnak fejünk fölött a hullámok, nem tudunk fókuszálni a hosszú távú tervekre, célokra, nyomasztanak a határidők, szétforgácsolnak minket az azonnali megoldást igénylő, sürgős feladatok. Az alábbi cikkben a BENT szakmai közösség két szakemberét hívtam együttgondolkodásra.
Hol lehet elakadás?
Molnár Szilvia, karrier- és HR tanácsadó, vezetői coach, tréner egyik ügyfele - aki egy 200 fős nemzetközi vállalat középvezetője - a vezetői coaching során azt a problémát hozta be, hogy amikor vezetőként benne van egy olyan folyamatban, amely stratégiai tervezést igényel, közben pedig sürgetik a határidők, illetve folyamatosan “fontosabbnál fontosabb” feladatokkal találják meg őt a kollégák, és várják tőle a döntést, akkor nemcsak, hogy nem tudja, hogyan priorizáljon, de képtelen inspirálóan vezetni a csapatát.
Eleinte úgy vélte, hogy a home office is csak rontott ezen a helyzeten, hiszen azt érezte, hogy a megbeszélések hatékonysága csökkent az online térben. Azzal küszködött, hogy az online megbeszélések során a nézeteltérések miatt egyre több konfliktusa támadt, melyet az időhiány és a fizikai távolság miatt nem volt képes kezelni.
A vezetőfejlesztés során az ügyfél felismerte a problémája okait: nem volt elég hatékony a kommunikációja, nehezére esett nehéz helyzetekben építő jellegű visszajelzést adni, illetve rugalmasan alkalmazkodni új helyzetekhez. Felfedezte önmagában, hogy ha a konfliktuskezelésben és az önmenedzselésben fejlődik, akkor a kihívása valódi oka kezelhetővé válik. Nem is gondolnánk, hogy mindezek bizony az érzelmi intelligencia fontos összetevői. Daniel Goleman szerint a munkahelyi sikerességünk, eredményességünk 80%-ban az érzelmi intelligenciánktól függ, és a boldogulásunkhoz csak 20 %-ban járul hozzá a „klasszikus” IQ.
Mi segítette az ügyfelet a továbblépésben?
Elsősorban a szemléletváltás és önreflexió, mely során felismerte, mi az, amiben vezetőként először neki szükséges változtatnia ahhoz, hogy minél hatékonyabban, másokhoz magasabb minőségben kapcsolódva legyen képes kommunikálni és win-win helyzeteket kialakítani. Így nemcsak a vezetői hatékonysága, de a csapat munkájának eredményessége is megsokszorozódik.
Mi a tanulság?
Amíg benne vagyunk egy helyzetben, nehezen látjuk a kiutat, a megoldást. Ha sikerül kissé eltávolodni a problémától és úgy rátekinteni a saját kihívásainkra, sokszor kiderül, hogy nem is azzal van dolgunk, ami a felszínen látszik. Ebben segítségünkre lehet egy coach, vagy akár egy csoport, ahol meghatározott keretek között, biztonságos légkörben dolgozhatunk az elakadásunkon, új erőforrásokat fedezhetünk fel magunkban és új eszközöket találhatunk a megoldáshoz.
Ahelyett, hogy megpróbálnánk “megjavítani” a hibásnak vélt működésünket, érdemes megismerni, miért is működünk az adott módon, és kis lépésenként változtatni a szokásainkon - véli Tóthné File Edina, business coach, tréner, mediátor. Ősi agyunk, tudatalattink ösztönösen reagál mindenre, ami ismeretlen, ami új - lássuk be ebből volt bőven az elmúlt időszakban - és ha megnyomja a vészcsengőt, félelmeink kiszorítják a kreativitást, gondolkodást, tervezést, logikát. Választhatjuk azt az utat is, hogy kisebb lépésekben, kisebb, könnyebben teljesíthető célokat kitűzve, kitartóan haladunk. Ilyenkor szinte észrevétlenül építhetünk be új szokásokat, újra tudjuk programozni agyunkat, és a feszültség és kudarcélmény helyett örömet találhatunk a változás folyamatában.
A jelenkor kihívásaira válaszul a BENT szakmai közösség Jövőálló Vezetők címmel indított workshop-sorozatot, amelynek célja, hogy a résztvevők saját ütemükben, lépésről-lépésre fejlődhessenek vezetői készségeik, kompetenciáik terén és alakítsanak ki új szokásokat a tudatos vezetővé válás útján. A résztvevők kis létszámú csoportban, egymást támogatva, inspiráló, bizalmi légkörben dolgozhatnak egy-egy kihívásuk megoldásán. Vezetői szereptudatuk megerősödik, a csoportos coaching módszerével a saját erőforrásaik megsokszorozódnak. Nyár előtt az utolsó programsorozat májusban indul. Az eseményen olyan új utakat fedeznek fel, melyek segítik őket abban, hogy a sokféle megoldási lehetőség közül megtalálják a számukra legkedvezőbbet.
fotó:https://www.pexels.com/