A coaching kiemelkedő sikerének titka
Kedden megünnepeltük az International Coach Federation hazai tagozatánál, hogy nemzetközi szakmai szervezetünk amerikai központja "Chapter Award" odaÃtélésevel ismerte el idei társadalmi felelÅ‘sségvállalási kezdeményezésünket. 2012.
Kedden megünnepeltük az International Coach Federation hazai tagozatánál, hogy nemzetközi szakmai szervezetünk amerikai központja "Chapter Award" odaÃtélésevel ismerte el idei társadalmi felelÅ‘sségvállalási kezdeményezésünket. 2012. tavaszán és nyarán közel 50 tagunk 90 ember számára tartott ingyenes karrier-coaching folyamatot kb. 20 millió Ft értékben, amikor nehéz helyzetbe kerültek munkáltatójuk felszámolása miatt. Az ünneplés mellett a projekt vezetÅ‘i összefoglaló elemzést készÃtettek az ügyfelektÅ‘l kapott visszajelzÅ‘ kérdÅ‘Ãvek alapján. Számos szempont szerint értékelték a coachok munkáját a válaszadók. A szempontok túlnyomó többségénél a jó és a kiváló minÅ‘sÃtés összességében 90% (sÅ‘t akár 95%) feletti volt. Pedig nyilván 50 coach 50 féle háttérrel, szakmai filozófiával bÃr. Csak két dolog közös bennük: az ICF kulcskompetenciák és az etikai kódex vezérli tevékenységüket.
Néhány éve a PWC készÃtett egy coachinggal kapcsolatos globális felmérést az ügyfelek körében, több mint 60 ezer válaszadóval. 95% körül volt azok aránya, akik elégedettek voltak a kapott szolgáltatással és kb. ugyanennyien nyilatkoztak arról, hogy hasonló helyzetben most is ugyanúgy igénybe vennék a coachingot. Tehát van itt valami szolgáltatás, ami elképesztÅ‘en magas ügyfélelégedettséget vált ki, annak dacára, hogy rettentÅ‘ szerteágazó hátterű, felkészültségű, tapasztalatú és szakmai hitvallású coachoktól veszik az emberek igénybe. Mi lehet ennek az oka? Hisz még egy kiváló szabolcsi töltött káposzta, vagy Sting legújabb lemeze se arat ennyire osztatlan sikert a fogyasztók körében. Biztos nagyobb arányban fanyalognak, hogy miért nincs benne szálas savanyúkáposzta, vagy hogy a korábbi lemezeken több jó szám volt.
Szerintem elÅ‘ször is az emberek nincsenek hozzászokva, hogy valaki tényleg Å‘szinte érdeklÅ‘déssel odafigyel rájuk, idejét és figyelmét egy-két órára valóban nekik szenteli. Aztán ebben az idÅ‘keretben arról van szó, ami az ügyfélnek fontos, ami Å‘t érdekli, foglalkoztatja. Senki nem kÃvánja ráerÅ‘ltetni se az akaratát, se a tudományát. Nem szándékozik neki megmondani a tutit, és nem próbál ráerÅ‘ltetni egy olyan megoldást, ami másoknál, akár széles körben, be szokott válni. Az ügyfél egyszerűen tisztábban látja egy-egy coaching ülés után a helyzetét, legyen az a jelenben vagy a kÃvánt jövÅ‘ben. Olyan nézÅ‘pontokat próbál ki, ahonnan még nem vizsgálta az adott problémát, és olyan megoldási lehetÅ‘ségeket vesz észre, ami eddig nem jutott az eszébe. Képesnek tartja magát arra, amivel kapcsolatban elÅ‘tte bizonytalan vagy tanácstalan volt. Mindezt a saját maga által meghatározott célokkal kapcsolatban teszi és a saját erÅ‘forrásai mozgósÃtásával. És ha ez Ãgy van, sikerélményben részesül, önbizalma erÅ‘södik. A coach eredményorientált. Nem engedi, hogy a folyamatnak ne legyenek eredményei. Lehet, hogy nem az a végkifejlet, amit elÅ‘zetesen elképzeltek. A célok változhatnak az út során. De ott kell lennie a végén az egyén számára fontos eredménynek, Ãgy ha az ügyfél rátekint a közös munkára, azt hasznosnak fogja látni.
A módszer tehát sikerre van Ãtélve, legfeljebb elrontani lehet. Alapelvei könnyen megtanulhatók és akár egyetlen négybetűs modell következetes alkalmazásával, valamint azzal, hogy a beszélgetés nagyobb részében befogja a száját az ember, egész komoly és gyors sikereket lehet vele elérni. Ahhoz viszont, hogy valaki igazán profi legyen benne, természetesen itt is több ezer órányi tapasztalatra és az arról való rendszeres reflektálásra van szükség. Jó hÃr viszont, hogy amennyiben megfelelÅ‘ alázattal viszonyulnak a módszerhez a kezdÅ‘ coachok, vagy akár a kezdÅ‘ coach szemléletű vezetÅ‘k, az Å‘ ügyfeleik/beosztottaik is jellemzÅ‘en elégedettek lesznek.