A szakszerű vezető tizenhat ismérve
Amikor a tavalyi kutatásunk előkészítésével foglalatoskodtunk egy évvel ezelőtt, megpróbáltuk összeszedni azokat a vezetői ismérveket, kompetenciákat, amelyek kívánatos voltával kapcsolatban széles körű egyetértés tapasztalh
Amikor a tavalyi kutatásunk előkészítésével foglalatoskodtunk egy évvel ezelőtt, megpróbáltuk összeszedni azokat a vezetői ismérveket, kompetenciákat, amelyek kívánatos voltával kapcsolatban széles körű egyetértés tapasztalható a nemzetközi szakirodalomban és vállalatvezetési gyakorlatban egyaránt. A napokban megszólított Dr. G. Tóth Károly egy szakmai rendezvényen és azt mondta, hogy szerinte nem is a tudatos (kontra intuitív) vezetőt írjuk le ezekkel a jellemzőkkel, hanem a szakszerű vezetőt. Innen származik a bejegyzés címe. Mivel még blogbejegyzésben nem tettem közzé a listát, csak a kutatási beszámoló tartalmazza, gondoltam most megteszem. A főkategóriákat Henry Mintzbergtől kölcsönöztük.
A szakszerű (tudatos) vezető tehát a személyes kompetenciák tekintetében
- fejleszti önismeretét,
- tisztában van személyes értékeivel, szerepeivel, céljaival,
- eredményesen és hatékonyan gazdálkodik idejével,
- tanul, fejlődik
az interperszonális kompetenciák területén
- kultúrát épít, értékeket közvetít, példát mutat,
- bizalmi légkört teremt,
- motiváló munkakörnyezetet biztosít,
- kreativitást, innovációt serkent,
- célokat tűz ki mások számára (segít másoknak a célkitűzésben), elvárásokat tisztáz
- támogató, fejlesztő visszajelzést ad,
- fejleszti beosztottait,
- konfliktusokat old meg,
- csapatot épít,
- kapcsolatokat épít,
végül cselekvési kompetenciákként
- jövőképet alkot a szervezet/terület számára,
- megvalósít, eredményeket ér el.
Ezt az egyszerű kis tizenhatos listát könnyen használhatja bárki a saját vezetői továbbfejlődésének kiindulópontjaként. Egyszerűen elhelyezheti saját magát egy tízes skálán abban a tekintetben, hogy mennyire jellemző rá az adott tétel. Nyílván, mint minden önbevallásos értékelés, ez is torzíthat. Ideális esetben a környezetében dolgozó személyektől is kérheti, hogy értékeljék az egyes interperszonális és cselekvési kompetenciákkal kapcsolatban. Azokkal érdemes legelőször foglalkozni, amelyeket fontos területnek ítélünk a sikeres működéshez, de az általunk ideálisnak tartott szinttől eltér az (ön)értékelés.