Esélyteremtés szakképzéssel - hogyan lehetséges?
Egy közelmúltban rendezett konferencián arra a kérdésre keresték a választ, hogy a szakképző iskoláknak milyen lehetőségeik vannak a befogadó oktatás megteremtésére saját intézményi kereteiken belül.
Napjainkban, amikor a társadalmi és gazdasági fejlődés elengedhetetlen feltétele az oktatási és képzési rendszer hátránykompenzáló hatásának növelése, különös figyelmet kell kapnia a hátrányos helyzetű csoportok minőségi oktatásának és ehhez kapcsolódóan a szakképzési intézmények szakmai támogatásának. A befogadó iskola megteremtését szolgáló elvekről és gyakorlatokról szóló előadásában főként ezt hangsúlyozta Dr. Köpeczi-Bócz Tamás, a Budapesti Corvinus Egyetem docense, az Oktatásfejlesztési Observatory Központ vezetője.
Ezután Tony Booth, a Cambridge-i Egyetem professzora mutatta be az ún. inklúziós indexet, amelyet munkatársaival együtt fejlesztett ki. Ez az iskolafejlesztési eszköz az iskolai élet minden aspektusát érintve körvonalazza, mit is jelent az inklúzió a gyakorlatban: a tanári szobában, az osztálytermekben vagy az iskolaudvaron. Előadásából fény derült arra is, hogy az inklúzió kifejezést a hazai szakmai körökben használt terminológiánál jóval tágabb értelemben, a mindenki számára esélyt teremtő iskolai szemléletmódra használja.
Bognár Mária programvezető, a korai iskolaelhagyás európai szakértői csoportjának hazai képviselője az eddig 400 gyermeket "megmentő" Dobbantó programról, illetve a korai iskolaelhagyást és a fiatalok munkanélkülivé válását megelőzni hivatott program továbbélési lehetőségeiről beszélt.
Mártonfi György, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet kutatója a szakképzési és munkaerő-piaci (re)integrációs programok hazai sajátosságairól tartott előadást, amelyben számos, a hátrányos helyzetű tanulók esélyeinek növelését szolgáló programról, köztük a Szakiskolai Fejlesztési Programról, az Integrációs Pedagógiai Rendszerről, az Útravalóról, a Tanodákról és az Arany János Programokról esett szó.
A nap további részében három műhelymunkán dolgoztak-gondolkodtak együtt a résztvevők. Külföldi előadónkkal az ún. inklúziós index gyakorlati alkalmazásáról beszélgethettek. Az intézményi önértékelésről Molnárné Stadler Katalin szakképzési minőségbiztosítási szakértő vezetett kerekasztal-beszélgetést, amelyen az önértékelésben már gyakorlatot szerzett szakképző intézmények osztották meg tapasztalataikat az érdeklődőkkel. A harmadik workshopon a befogadás terén sikeres, példaértékű projekteket megvalósító intézmények vezetőivel és a résztvevőkkel beszélgetett Bognár Mária.
A konferencia a PSIVET - Esélyteremtés szakképzéssel című uniós projekt keretében valósult meg. A projekt leggyakorlatiasabb részére október végén kerül sor, amikor 24 szakképzésben dolgozó vezető ingyenes, a témához kapcsolódó továbbképzésben vehet részt. Az esélyteremtés és a befogadó szemlélet megteremtése mellett elkötelezett vezetői teameket a jelentkezésként megküldött motivációs anyaguk alapján választottuk kilettek kiválasztva. A 30 órás, gyakorlatorientált pedagógus-továbbképzés a befogadás témáját műhely-jellegű, az egymástól való tanulásra építő képzés során mélyíti el, miközben a résztvevőknek új módszerek és technikák megismerésére és alkalmazására nyílik lehetőségük.
A konferencia és a képzés aktívan kíván hozzájárulni ahhoz, hogy az iskolai gyakorlatba beágyazódjon a tágabb értelemben vett inkluzív oktatás. A "mindenki iskolája" szemlélet által fejlődhet a tanárok módszertani kultúrája, csökkenhet a diákok lemorzsolódása, s mindez - hosszú távon - pozitív hatással lehet az egyes egyének életminőségének javulásán keresztül a társadalom és a gazdaság fejlődésére - írja a portálunkhoz eljuttatott sajtóközlemény.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A tanári béremelés hatására rekordokat dönt a pedagógusképzésre való jelentkezés, és az iskolaigazgatókhoz is soha nem látott számú... Teljes cikk
A pénteken életbe lépett adótörvény-módosítások értelmében az automatikus pótlékmentes részletfizetés összeghatára megduplázódott, így már... Teljes cikk
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) tiltakozik a kormány azon terve ellen, hogy a pedagógusok teljesítményértékelés alapján járó havi 20–60 ezer... Teljes cikk
- KIM: Technikumi végzettséggel magasabb jövedelem érhető el, mint gimnáziumival 2 hete
- Így nézhet ki a 2025/2026-os tanév szakképzési tanév rendje 3 hete
- Több mint 1300 diák szakképzését támogatja egy alapítvány 3 hete
- Kihirdették a 2025/2026-os tanév rendjét 3 hete
- Üvegplafon a ma munkavállalójának: még mindig van vele dolgunk? 3 hete
- Mégsem lesz miniiskola az ovikban? – ezt kell tudni az új kötelező fejlesztésről 4 hete
- Utódok az élen! 2.generációnál a staféta! 2 hónapja
- Együttműködést kötött a BYD a dél-alföldi régió szakképzési centrumaival és az SZTE-vel 2 hónapja
- Ezek az iskolatípusok a legnépszerűbbek a nyolcadik osztály után 2 hónapja
- Miért nincs MI-t érintő oktatási stratégia és jó ötlet-e leépíteni a bölcsészképzést? 2 hónapja
- Az igénylők közül ennyien kapták meg eddig a munkáshitelt 2 hónapja