Hazánk sem úszta meg a leépítéseket 2008-ban
Az év vége felé halmozódtak fel a több száz fős leépítésekről szóló hírek Magyarországon, nem véletlenül: a pénzügyi válság hatásai ekkora érték el a hazai munkaerőpiacot. Még mindig nem tudjuk, hány ember állása eshet áldozatul a krízisnek, azonban az biztos, hogy a jövő évben is számolni kell további elbocsátásokkal.
Korábban sem volt rózsás a helyzet
De kezdjük az elején, hiszen az év elején is történt néhány nagyobb arányú elbocsátás itthon, igaz, ezek még nem a pénzügyi válság miatt következtek be. Elsőként a Sanyo Hungary borzolta a dorogi gyár dolgozóinak az idegeit azzal, hogy bejelentette: 640 főt bocsát el a tölthető akkumulátorok gyártásának megszüntetése, illetve Kínába telepítése miatt. A gyártókapacitás felszámolását a növekvő bérköltségekkel indokolták.
Az egyes elemzők szerint csőd szélén álló, sokmilliárdos veszteséget termelő Malév egyebek között több mint háromszáz dolgozót érintő csoportos elbocsátással kívánt költséget megtakarítani: míg a tavalyi 120 fős leépítés adminisztratív területen valósult meg, addig idén pilótáktól és légiutas-kísérőktől vált meg nagy számban a cég. Ezen túl a csoportos létszámleépítés jogi állományban lévő dolgozókat is érintett, továbbá kölcsönzött munkaerőként foglalkoztatott stewardesseknek is búcsút intettek. Később éppen a szabálytalan elbocsátások miatt tiltakoztak a légitársaság pilótái.
A már korábban is a rossz hazai körülményekre panaszkodó Richter idén tovább csökkentette beruházásainak értékét, és ezzel párhuzamosan megvált hétszáz szerződéses dolgozójától, valamint kétszáz beszállítójától. A jelentős nyereségcsökkenést elkönyvelő társaság vezérigazgatója, Bogsch Erik szerint elsősorban a rossz hazai gazdasági és iparági környezetnek, ezen belül az egészségügyi politika negatív hatásainak köszönhető, hogy a magyar piac szerepe tovább mérséklődik a csoporton belül.
Sokan hivatkoztak a rossz piaci helyzetre
A kedvezőtlen piaci körülményekre nem csak a gyógyszergyártó panaszkodott. A magas takarmányárak és az erős forint tépázta meg a Hungerit Zrt. baromfifeldolgozó pénzügyi helyzetét, ezért a cég kétszáz dolgozójától volt kénytelen megválni. Az Interfruct Kft. kereskedelmi vállalat pedig egy tulajdonváltás után döntött úgy: megválik hétszáz dolgozójától.
Bár nem terveztek csoportos létszámleépítést, szeptemberben mégis úgy döntött a General Electric (GE), hogy 224-gyel csökkenti a létszámot a nagykanizsai fényforrásgyárában. A vezetőség akkor arra hivatkozott, hogy az elmúlt három év keresleti változásai kedvezőtlenül érintették a cég hazai részlegének és a szóban forgó gyárnak a gazdálkodását. Később kiderült, összesen ötszáz fős leépítésre készülnek a vállalatnál az átszervezések miatt.
A Debrecen Hús 120 fős csoportos létszámleépítést hajtott végre tevékenységeinek átszervezése miatt, míg a bonyhádi Medina Bőripari Kft. 161 munkavállalót tervezett elbocsátani nyugat-európai piacainak elvesztésének következtében.
És akkor jött a válság…
A pénzügyi válság hatásai az autóiparban mutatkozott legkorábban hazánkban: egyebek között a Bosch jelentett be nagyobb arányú leépítést: a hatvani autóalkatrész-gyárban nagyjából kétszáz-kétszázötven ember jutott erre a sorsra.
Bár az Audinál először azt közölték, hogy nem érzékelik a válság miatti keresletcsökkenést, később mégis bejelentették: a kölcsönzött munkaerőtől szükség esetén megválik a vállalat. Ilyen formában mintegy kétszáz dolgozót foglalkoztatott a cég, akik közül negyvennel már novemberben nem hosszabbítottak szerződést.
Kezdetben a Suzukinál is bizakodóak voltak, amit elsősorban azzal lehet magyarázni, hogy a cég olyan szegmensben népszerű, ahol a mai, megváltozott világban is folyamatosan nő a kereslet. Aztán mégis robbant a bomba, és bejelentették: az 5523 fős dolgozói létszámot 1200 fővel kell csökkenteni. Hozzátették: először a külsősöket, majd a próbaidősöket, illetve a három évnél rövidebb munkaviszonnyal rendelkezőket küldik el, ráadásul az elbocsátás az irodai alkalmazottakat is érintheti.
Nagy bajba kerültek az autóipari beszállítók
Szintén ebben az iparágban működik a Videoton Holdinghoz tartozó VT Autóelektronika Kft., amely közölte: csoportos létszámleépítés keretében négyszáz dolgozójától válik meg. Közleményük szerint a cég a vevői által a jövő évre megadott előrejelzésekhez igazítja a dolgozók létszámát.
Drasztikus leépítést jelentett be az Alcoa is, amely móri gyárából és székesfehérvári hengermű gyáregységéből összesen 730 dolgozót bocsát el jövőre. Az elektromos kábelrendszereket gyártó, jelenleg több mint háromezer dolgozót foglalkoztató móri AFL Hungary Kft.- ben 650 embertől válik meg a cég az autóipari kereslet visszaesése, a költségek növekedése és a globális válság következményeként. A leépítésre három ütemben kerül sor: január végéig 300, február végéig 250, április végéig 150 dolgozót küldenek el, közölte Furulyás Ferenc, a vállalat PR igazgatója.
A székesfehérvári Alcoa-Köfém kft. jelenleg 730 szakembert foglalkoztató hengermű gyáregységéből jövőre - egyelőre még nem rögzített időpontban - 84-en kapják meg a felmondólevelet. Az elbocsátottak fele a hengerműben, másik fele a gyáregységhez tartozó öntödében dolgozik.
Az év végén derült ki az is, hogy Szombathelyen az autókba szerelhető szórakoztató elektronikai cikkeket és alkatrészeket gyártó amerikai tulajdonban lévő Delphi Hungary Kft. kényszerül 250 fős létszámcsökkentésre, majd a Laird Technologies híradástechnikai berendezéseket gyártó cég közölte 500 ember elküldését.
Az elektronikai cégeket sem kerülte el a krízis
Az elbocsátások egyik legnagyobb vesztese pedig Komárom, ahol az elmúlt hetekben a Foxconn és a Perlos – mindkét cég a Nokia beszállítója - összesen 1500 munkahely megszűnését jelentette be.
Bár a Philips szórakoztatóelektronikai termékeket gyártó cég a krízis miatt klasszikus létszámleépítésre ugyan nem kényszerül magyarországi gyáraiban, de nem hosszabbította meg lejáró szerződéseinek egy részét a munkaerő-kölcsönző cégekkel, ami mintegy négyszáz főt érintett. A kölcsönzött és a bedolgozással foglalkoztatott munkavállalóknak egyébként különösen nagy a félnivalója, hiszen ezeket a dolgozókat sokkal egyszerűbb elbocsátani – mondta el korábban lapunknak Adler Judit, a GKI munkatársa. Ráadásul egyre nagyobb számban foglalkoztatnak így dolgozókat hazánkban: a kölcsönzött munkavállalók száma már meghaladja a százezret.
Vállalati forrástól szivárgott ki a hír, miszerint négyszáz fős létszámleépítésre készül a tatabányai Sanmina-SCI, ahol elektronikai összeszereléssel foglalkoznak. Információk szerint a vállalat elsősorban a székesfehérvári gyárból hozott munkaerőt küldi el, az elbocsátott létszámnak csak 20 százaléka lesz tatabányai munkavállaló.
A támogatások és fejlesztések segíthetnek
Bár a szakemberek szerint minden szektorba begyűrűzhet a válság, vannak különösen veszélyeztetett iparágak, mint az autógyártás, elektronika vagy a pénzügyi terület. Az állások megtartásában illetve új munkahelyek létesítésében azonban segíthetnek a kormányzati támogatások és az iparági fejlesztések. A kabinet egyébként 80 milliárd forintot különített el a válság munkaerőpiacra gyakorolt negatív hatásainak enyhítésére. Szakértők úgy vélik: sokat segíthet az átképzés is, amibe azonban nem szabad esztelenül belevágni: ki kell várni, hogy miként körvonalazódnak a gazdaság újjászerveződésének fő irányai – hiszen az mára egyértelművé vált, hogy jelentősen módosulni fog a foglalkoztatási struktúra.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A Microsoft kutatása szerint a mesterséges intelligencia okozta változás hatását az élet szinte minden területén érzékelni fogjuk. Teljes cikk
Az EP felszólít a munkavállalók érzelmi állapotával, magánbeszélgetéseivel és munkaidőn kívüli adataival kapcsolatos adatok feldolgozásának tiltására. Teljes cikk
A közigazgatási szünet alatt is kezdeményezhető ügyintézés elektronikusan a NAV-nál, személyesen az ünnepek alatt is nyitva tartó hivatalt lehet... Teljes cikk
- Robbanás előtt a magyar oktatás: az AI miatt eltűnhetnek a tantárgyak és a tantermek 3 hete
- HR forradalomból HR válság? Így verheti szét az AI a szakmát 3 hete
- Ekkor kezdi meg a dolgozók felvételét a Vulcan Shield Global Békéscsabán 3 hete
- Bizalmatlanságot szül az AI a toborzásban 4 hete
- Világszintű pályakezdőválság: miért a Z generáció lép be a legnehezebb a munkaerőpiacra? 1 hónapja
- Oroszország titkos fegyvere: munkaerő az egyik legzártabb diktatúrából 1 hónapja
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 1 hónapja
- Megtorpant a munkaerő-migráció: ötödével kevesebb bevándorló érkezett a gazdag országokba 2 hónapja
- Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés 2 hónapja
- Pukkan az AI-lufi, jön a józanodás: mégis szükség lesz emberekre a munkahelyen? 2 hónapja
- Czomba Sándor elárulta, mikorra várható a 14. havi nyugdíj bevezetése 2 hónapja

Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja