kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Ingázási körkép: Hány kilométert vállal be a magyar?

Az emberek háromnegyede mobilnak tartja magát és akár 60 kilométert is utazna egy jobb állásért. A mindennapokban viszont inkább a munkahely megközelítésére szánt percekben mérik a lelkesedést - így egy jobb pozícióért akár 1 órát is utaznának, de általában a 30-40 perces oda utakat tartják a legelfogadhatóbbnak. A cégautó viszont presztízskérdés a vezetőknek: még állásajánlat is bukhat rajta, ha nem kapják meg.

images

A HR-szakma és a munkavállalók mobilitását vizsgáló kutatások - csak az oda út erejéig - kb. 60 km távolságban húzzák meg a munkavállalói "fájdalomküszöböt." Azaz nagyjából ennyire tehető az a távolság, amelyet egy munkavállaló még hajlandó minden egyes nap megtenni a saját otthona és a munkahelye között.


1 órás bejárást még elvállalnak



"Tavaly ősszel mi is felmértük a munkavállalók és az álláskeresők mobilitási hajlandóságát. Eszerint az emberek nagyjából háromnegyede mobilisnak tartja magát - közel kétharmaduk minden gond nélkül megtenne akár 60 kilométert is a munkahelyig - sőt, egytizedük számára még akár napi 100 kilométer utazás is beleférne, ha ez tényleg szakmai fejlődést, előrelépést és nagyobb jövedelmet jelentene a számukra"- mondja Baracskai Ferenc, a Career Soultions Kft. ügyvezető igazgatója. Igaz, a hétköznapi munkaerő-toborzási gyakorlatuk már némiképp árnyalja ezeket az eredményeket. "Minden álláshirdetésünknél előre jelezzük a jelentkezőknek, ha a megpályázott pozíció - akár napi szinten, akár csak hetente 1-2 alkalommal - a vártnál esetleg hosszabb utazással járhat. Ahogy tapasztaljuk, az álláskeresők inkább az órában-percben meghatározható menetidő, mintsem a megtett kilométerek száma alapján szelektálnak, fogalmazzák meg az igényeiket és mondanak igent egy-egy állásajánlatra - így általában körülbelül 45 perces - 1 órás utakat még szívesen felvállalnak egy új vagy épp a jelenleginél jobb pozícióért."


A válság növelte a mobilitási hajlandóságot



Erre a trendre a válság évei még jócskán rá is erősítettek. A gazdaságilag küzdelmesebb években érzékelhetően kapósabbak lettek a több utazással járó, nagyobb munkavállalói mobilitást igénylő állásajánlatok. "Becsléseink szerint körülbelül 30 százalékkal többen mondtak igent a vártnál hosszabb utazással járó pozíciókra, mint a válság előtt." A munkavállalói mobilitást azért a családi állapot is befolyásolja. "Nemrégiben azért utasított vissza egy jól fizető, de komolyabb napi utazással járó számviteli pozíciót egy édesanya, mert nem tudta volna a munkakört a családi kötelezettségekkel összeegyeztetni."


A mérnökök nyeregben érzik magukat



Ezzel párhuzamosan azért mindig akadnak a pályázók között megrögzött kényelemkedvelők, akik a legcsekélyebb mértékben sem akarnak engedni az elképzeléseikből és a lehető legrövidebb utazással úsznák meg a munkába járást. Igaz, ők többnyire nem a családi kötöttségek miatt ragaszkodnak az elképzeléseikhez, hanem kiemelten piacképes szakmával, komoly szakmai tapasztalattal a hátuk mögött érzik magukat nyeregben. "Kaptunk már olyan mérnöktől önéletrajzot, aki legfeljebb 15 perces útban határozta meg a lak, - és a munkahelye közötti távolságot - méghozzá azzal a plusz megkötéssel, hogy szóba sem jöhetnek azok az állásajánlatok, ahol heti 1-2 alkalommal a cég vidéki telephelyére is le kellene utaznia."


Íme a két véglet álláspályázatokban



Pethő Anikó, az Aarenson Consulting vezető tanácsadója is találkozott már hasonlóan kényelemcentrikus informatikussal - ám a másik véglettel, a végsőkig kitartó és a pozícióért minden kényelmetlenséget felvállaló, ambiciózus pályakezdővel is. "Az első fiatalember pályázati anyagában még azt is precízen feltüntette, hogy mely BKV-járatok vonala melletti és mely közlekedési csomópontokhoz közeli munkahelyet tudna kizárólag elképzelni. A másik véglet viszont az a fiatalember volt, aki éveken keresztül napi 4 órát vonatozott a Budapest-Pécs útvonalon, álmai munkájáért cserébe." Igaz, utóbbi esetben épp ez a lelkesedés lett a későbbi munkahelyváltás oka is: a legtöbb munkavállaló számára kibírhatatlan terhelést jelentene minden nap ennyit utazni a munkahelyre. A szakember tapasztalatai szerint egyébként nem is jellemző - az álláskeresők általában legfeljebb 30-40 perc alatt megközelíthető pozíciókra vadásznak.


A vezetők mobilabbak



A munkavállalói mobilitást a családi állapot és az egyéni ambíciók mellett a munkahelyi hierarchia is meghatározza. "A vezető pozícióban lévők általában mobilabbak, de ez nem pusztán a magasabb jövedelemből, hanem a vezetői pozíciókhoz szükséges személyiségjegyekből is következik"- teszi hozzá Jordán Szabolcs, a Tesk csoportvezetője. Persze a pozícióhoz tartozó cégautó is sokat nyom a latban - habár a válság hatására számos cég lett szűkmarkúbb e területen. Így aztán nem minden esetben támogatják a kollégák utazását - vagy ha igen, inkább próbálják őket abba az irányba orientálni, hogy a közlekedés költségeit már a bértárgyalásokkor igyekezzenek a munkabérbe beépíteni. A cégautó sok vezető számára komoly presztízskérdés is - olyannyira, hogy még állásajánlat is állhat vagy bukhat rajta. "Egy pályázó nemrég azért utasított vissza 1 logisztikai vezetői pozíciót, mert nem kapott volna cégautót - noha a munkahely megközelítéséhez nem volt nélkülözhetetlen a gépkocsi."

Takács Gabriella
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Évi 70 millió forintos fizetésért keresnek háziorvost

Évi 150 ezer fontért, azaz mintegy 70 millió forintért keresnek az Egyesült Királyság legtávolabbi, legeldugottabb szigeteinek háziorvosi... Teljes cikk

Ittasan dolgozó buszsofőr ellen mondták ki az ítéletet

Nem jogerősen egy év felfüggesztett szabadságvesztésre ítélt az Egri Járásbíróság egy ittasan dolgozó buszsofőrt Egerben - közölte a Heves... Teljes cikk

Autószerelő drogdíler ellen emeltek vádat, aki műhelyében árulta a kábítószert

A Bács-Kiskun Vármegyei Főügyészség jelentős mennyiségű kábítószerre elkövetett kábítószer-kereskedelem, új pszichoaktív anyaggal... Teljes cikk