Megjelent: 11 éve

Kihívások a viselkedészavaros vezetők fejlesztésében

A rossz, cukorban túl bő táplálkozás, a mozgásszegény életmód, a tartós kiegyensúlyozatlanság, a túl sok stressz, a negatív, kevéssé támogató családi környezet és a genetikai hajlam együttesen eredményezi azt, hogy egyre több ADHD-s (figyelemzavaros hiperaktivitás-zavar - Attention Deficit Hyperactivity Disorder) jelenik meg a környezetünkben. Jól kezelhető ez a tünetegyüttes, de ehhez az is kell, hogy időben diagnosztizálják. Ebben, és a viselkedésük elfogadhatóvá fejlesztésében, illetve a külvilág által roncsolt önképük újrakonstruálásában tud az ADHD coaching segíteni. A Human Bridge ( www.humanbridge.hu ) legújabb kihívása éppen az, hogy az ADHD-soknak kiutat, a körülötte élőknek, velük foglalkozó, őket kiválasztó és értékelő szakembereknek pedig fogódzót nyújtson.

Szinte nincs olyan személy, aki ne játszott, dolgozott, barátkozott, vagy élt volna ADHD-ssal. Mivel az ADHD alkati jellegzetesség, általában a korai években felismerhetővé válik, és az esetek jelentős részében felnőttkorra nem múlik el, csak kezelhetőbbé válik, így fontos egy picit beszélni a gyerekkori megjelenési formáiról is. A felnőttkori ADHD diagnosztizálása is a gyerekkori viselkedés feltérképezésével kezdődik. Dr. Csiky Miklós gyermekpszichiátert kérdeztük a jelenség egészségügyi hátteréről, és a tapasztalatairól. Miklós 15 éve foglalkozik ADHD-s gyermekekkel külföldön és idehaza. Ő a hazai adatok alapján 5 százalékosnak, nyugaton 7 százalékosnak ítéli meg egy-egy adott populáción belül az ADHD-sok arányát. Ez törvényszerűség, ami nem válogat sem a társadalmi osztályok közt, sem a földrajzi régióban. Legfeljebb vannak népcsoportok, amelyek jobban tolerálják az ADHD-t kísérő szimptómákat, és van, ahol ez elviselhetetlen.
Híres ADHD-sok

  • Jim Carey
  • Cher
  • Kirk Douglas
  • Whoopi Goldberg
  • Steven Spielberg
  • Henry Ford
  • Bill Gates
  • Steve Jobs
  • Salvador Dali
  • Vincent Van Gogh
  • Churchill
  • John F. Kennedy
  • Robert F. Kennedy
  • Agatha Christie
  • Jules Verne


  • Iskolarendszertől a munkahelyig: kudarcok

    Sajnos a magyar iskola egyáltalán nem nyitott arra az impulzivitásra és kreativitásra, ami egy ADHD-st jellemez. Dr. Csiky Miklós paciensei is a 6-7 éves korosztályból kerülnek ki leginkább, és utána az összes, jelentősebb élettani váltás egy-egy újabb hullámot jelent a betegfelvételnél.

    A betegség megjelenését tekintve létezik csak figyelemzavaros, csak hiperaktív, és vegyes, hiperaktív és figyelemzavaros (ADHD) tünetegyüttes is. A lányok főleg az első csoportba tartoznak, és sokszor inkább csak nagyobb korukban, más zavarokkal, például depresszióval, szorongásos zavarokkal fordulnak szakemberhez. "Leginkább a harmadik csoportba tartozó, magatartási problémákkal küzdő fiúk kerülnek hozzánk"- állítja a gyermekpszichiáter szakember. A leggyakoribb ítéletként - a gyerekek feje fölött - a pedagógusok szájából ez szokott elhangozni: "Ez a gyerek többre lenne képes annál, ahogy teljesít". A képességeik ugyanis szinte soha nem mutatkoznak meg az ún. "kivitelező funkcióik" zavara, illetve a fokozatosan kialakuló szélsőséges motiválatlanságuk miatt.

    A kezeletlen ADHD-soknál felnőttkorra kialakulnak az úgynevezett másodlagos károsodások is. Ezek azok a tünetek, amelyek a sok frusztráció következtében jelennek meg, nem kifejezetten ADHD-s tünetek.

    Azért nehéz az élete ezeknek az embereknek, mert a jellemző viselkedésük iránt - mivel nem felel meg a mai kulturális konvencióknak és elvárásoknak - a társadalom elutasító, intoleráns. Ennek következtében- másodlagos károsodást okozva - az ADHD-s gyerek azt a tükröt kapja, amely alapján már 8-10 éves korra negatív énképe alakul ki. 13-15 éves korára pedig teljes motiválatlanság, és az újtól való félelem tapasztalható.

    Szorongás, depresszió, kényszeresség hátterében gyakran áll a sorozatos kudarc, a mindenki által való elutasítottság érzése, amely mögül kiviláglik, kikandikál egy hajdan volt "ördögfióka" kajla képe.

    Csiky Miklós szerint az ADHD szimptómái három területen okoznak kudarcot. Párkapcsolatoknál, a karrierben/munkahelyen és a pénzügy területén életvezetési problémák formájában jelentkezik a defektus. Ennek következtében az ADHD-sok között gyakoribb a válás, a megszokottnál is jóval több esetben fordul elő a munkahely-váltás, foglalkozás-váltás, illetve a bevétel és a kiadás során egyaránt megmutatkozik a szervezetlenségük. Zűrös a pénzbeosztásuk, ők az úgynevezett "impulzív pénzköltők".

    A kezeletlen ADHD nagyon sok esetben függőségekhez is vezet. Körükben gyakoribb a nemi betegség, tinédzserkori terhesség. Gyerekként kisebb, felnőttként nagy balesetek elszenvedői közül is sok az ADHD-ban szenvedő.

    Negatívumokat ellensúlyozó pozitívumok

    A felnőtt ADHD-s-t a mentális zavarok diagnosztikáját meghatározó, amerikai Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders írja le azt, mit is láthatunk akkor, ha a sors összehoz minket velük. Az ADHD-s felnőtt a részletek felett elsiklik, és gondatlanságból gyakran elkövet hibákat a munkahelyen. Feladat végzéskor vagy játékos elfoglaltságok esetén a figyelem fenntartása nehéz a számára. A keze és a lába izeg-mozog vagy "ficereg" ülés közben, és muszáj elhagynia az ülőhelyét olyan helyzetekben, amikor ülni kellene. Az illető nem figyel, mikor közvetlenül hozzá beszélnek, ő ugyanakkor mértéktelenül sokat beszél, és félbeszakít másokat. E mellett az utasításokat nem követi, és nem tudja befejezni a munkát. Nem képes nyugodtan szabadidős tevékenységeket folytatni, nem képes dolgokat és cselekvéseket megszervezni. Már válaszol, pedig még a kérdés sem hangzott el.

    Mintha egy állandó motor hajtaná, mindig mennie kell, de közben állandóan nyugtalannak vagy álmatlannak érzi magát. A napi feladatokban feledékeny, olyan dolgokat állandóan elveszít, melyek feladatok, tevékenységek elvégzéséhez szükségesek.

    Ugyanakkor olyan pozitív viselkedési tulajdonságokkal is bírnak ezek az emberek, amelyek ritkák - és talán pont ezért annyira értékesek is - a mai társadalomban. Tele vannak ötlettel, rettentően kreatívak, és nem ismernek határokat. Magas az IQ-juk, és ezért szinte nincs az a bonyolult helyzet, amit ne lehetne szinte azonnal megértetni velük. Iszonyú gyors a felfogásuk, a reakciójuk. Magukkal ragadják az embert, és lendületet adnak az ülő folyamatoknak. Képesek koncentrálni, de nem általánosságban, hanem egy-egy számukra nagyon érdekes területen. Igazi "szakbarbárok", akik roppant mélyre, alaposan ássák bele magukat a területük kérdéseibe. Ezek azok a tulajdonságok, amelyek vezetői székbe segítettek számtalan, ADHD-s embert az elmúlt évtizedekben. Mivel azonban az életnek nemcsak egy spektruma van, ezért a többi vizsgálatakor könnyen belefuthat ő maga is abba a helyzetbe, hogy a karrierje ugyan sikeres, de a magánélete romokban hever, és jó, ha a hétszámjegyű fizetéséből egy albérlet kijön.

    Minden szervezetben találkozunk ADHD-s kollégával, aki gyakran a legjobb szakember!

    Azt tapasztaltuk a Human Bridge-nél, hogy egyre több olyan vezető jelent meg nálunk a különböző fejlesztési programjaink keretében, akik mások voltak ugyan, de egymáshoz - a viselkedésük tekintetében - borzasztóan hasonlítottak. Ezekre a vezetőkre jobban ránézve rájöttünk a másság okára, és arra, hogy egyénileg kell őket fejleszteni, de a velük való bánásmódot is meg kell tanítani azoknak, akik a környezetükben élnek.

    A szeptember 3-án megjelent Human Bridge HR Magazinban lehet olvasni a személyes érintettségemről, a szakmai elkötelezettségemről, és az ezen a területen jelentkező kihívásokról egy rövid összefoglalót: http://humanbridge.hu/szakmai-irasok

    Az ADHD időben történő felismerése és megfelelő módú kezelése társadalmilag fontos téma. Éppen ezért évekkel ezelőtt örömmel fogadtam el Hajdú Ágnes, az ADHD Magyarország Alapítvány vezetőjének felkérését, hogy fejlesszük ki, és kezdjük el az érintett szülők és pedagógusok edukálását coaching módszertannal. Az ADHD coaching szemléletű támogatói képzést Wieland Veronikával fejlesztettük ki. A képzés esszenciája, hogy vegyesen épít a moderációra és a coachingra úgy, hogy figyelembe veszi az ADHD sajátosságait.

    Közben egyre több olyan vezetővel kezdtem coaching folyamatot, akiknél felismertem az ADHD-t, viszont Ők maguk nem tudtak róla. Mindegyik esetben szükség volt arra, hogy "átírjam" a coaching nagykönyvet, és beillesszem a coaching szemléletű fejlesztésbe az ADHD-ról való tudásomat, tapasztalataimat. A coaching csak így tudott sikeres lenni, és adott lehetőséget ezeknek a vezetőknek saját magukra másként ránézni, saját magukat végre elfogadni, szeretni.

    Számtalan esetben beszélgettem HR-esekkel arról, milyen szakemberek jelentkeznek náluk, akik a sikeres kiválasztás után nem tudnak beilleszkedni, vagy akit nem tud a cég megtartani. Egy interjú során nem biztos, hogy a legjobb szakmai hátterű, de ADHD-s jelölt ki tudja magából hozni azt, ami benne rejlik, és a "furcsa" viselkedése miatt kihullik két forduló közt. Ezért megfelelőbb a számukra a speciális, ADHD-s Assessement Center (AC) összeállítása. A legjobb szakembert a sikeres kiválasztás után is el lehet veszíteni, ha nem készül fel az ő speciális "onbording"-jukra a HR-es, és a szervezet.

    Ha a többi, HR-es funkciót nézzük, akkor sem ugyanúgy kell az ADHD-s kollégákkal bánni, mint a többiekkel. Más okoz számukra elégedettséget, máshogy lehet az ő teljesítményüket értékelni, máshogy kell számukra workshopokat szervezni, prezentálni és egészen más útja van az ő fejlesztésüknek.

    Speciális hozzáállás: ADHD coaching

    A felnőtt ADHD-sok kezelésének rengeteg, egyénileg kialakított, több elemből álló módozata van. Bármelyik módszer sikeres, de megfelelő módon támogató, lazán, de szervezetten élő környezet nélkül nincs esélye az ADHD-snak a beilleszkedésre, ezért a környezettel és az tünethordozóval egyetemben foglalkozni kell.

    Az ADHD Alapítvány tapasztalatai szerint a gyógyszeres kezelést kiegészítve a kognitív viselkedésterápián, a pszichodrámán, a sportterápián, a zeneterápián, a lovas terápián keresztül most már a coaching is eredményt hozó módja lehet a kezelésnek. A coaching bizonyítottan remek eszköze az ADHD-sok fejlesztésének, de nem mindegy, hogy milyen módszerekkel, eszközökkel dolgozik a coach, mert ebben is lényeges újításokat kellett kikísérletezni.

    Egyik, mostanra már kiforrottan működő, sikeres, egyedülálló szakmai újítás az ADHD coach képzés , mely ősszel indul először Magyarországon. A coaching szemléletű vezetőknek, HR vezetőknek, képzési vezetőknek, trénereknek, szervezetfejlesztőknek, egyéni és/vagy team coaching tapasztalattal rendelkező coach-oknak szeretném ajánlani ezt a programot, hiszen szinte mindenkinek a környezetében él ADHD-s.

    Nagyon sok információt lehet ma már az Internetről is összegyűjteni ebben a témában, de a szindróma nagyon komplex, nem fér bele néhány cikkbe a strukturált tudás, és nem is lehet minden árnyalatát leírni. A képzésen elsajátítható az ADHD-s tünetek felismerésének képessége, a diagnosztikai eszközök és az alternatív kezelési módok megismerése, szakemberek által biztosított elméleti és gyakorlati háttér, az ADHD speciális fejlesztési forma biztonságos és gyakorlatorientált megtanulása.

    Új formához új coaching eszközök, struktúrák és célok

    A képzés tartalmi része is sok-sok tapasztalat, és elgondolás után alakult ki. Aminek változnia kellett a klasszikus coaching sztenderdekhez képest, az már a coaching stratégia során látható. Sokkal fokozottabban kell figyelni az alapok, az együttműködési szabályok lefektetésére egy ADHD-ssal való munka során. Az ügyfél hiperérzékeny stílusát mindig nagyon kell figyelni, és az így megjelenő igényeit kell "lefordítani", illetve ahhoz alkalmazkodni. A nemzetközi (ICF) coaching elvárásokat, kompetenciákat ADHD-s működésmódra kell "átkapcsolni".

    Sokkal erőteljesebb aktív hallgatást igényel egy hiperaktív ügyfél, és az eszközök közül is jelentősen át kell gondolni, minek vagyunk, és milyen mértékben a birtokában. Sokaknál nagyon jól használható a direkt beszéd, az erőteljes helyzetelemzés, hiszen ki kell tudni hámozni a lényeget abból, amiről sok esetben hosszú ideje, parttalan monológot hallunk. Sok esetben pedig csupán a humor az egyetlen segédeszközünk. Nagyon jó hatású a vizualizációs technika, hiszen a figyelemzavarosokat sokszor csak vizuális ingerrel lehet fókuszban tartani.

    Az ADHD Coach egyik legfontosabb feladata az, hogy a közös munka során struktúrákat és rendszereket teremtsen az ember köré, hiszen ez fogja majd őt "megtartani". Bármilyen lehet és bárkitől érkezhet a segítség, támogatás, mert minden helyzet jó, ami, vagy aki független az ügyféltől. Mivel az idő "átfolyik" az ADHD-sokon, ezért folyamatosan fókuszáltatni kell az ügyfelet az agendára. Gyakorta kell például emlékeztetőt küldeni a számukra, és még ez sem garancia arra, hogy valóban ott lesz az ülésen. A munka során folyamatosan emlékeztetni kell az ADHD-s coachee-t a nagyfokú felelősségvállalásra, és segíteni kell a tudatosságának a megteremtésében is.

    Ha jól működik az ADHD Coach, akkor az ügyfél eljuthat oda, ami a legnagyobb "jótétemény" egy ADHD-val küzdő személy számára. Megismeri végre önmagát, és eldobhatja az álarcát, olyan rendszerben élhet végre, amelyben a beilleszkedéséhez hasznos, új készségeket és új szokásokat tud elsajátítani. Önismeret, időgazdálkodás, tervezés, vagy akárcsak a napi rutin kialakítása nélkül ugyanis szinte esélytelenek ezek az emberek a kiegyensúlyozott, boldog élet megélésére.

    Bölcskei Mónika
    www.humanbridge.hu

    További cikkek a ADHD-s tapasztalatokról:

    http://www.hrportal.hu/hr/hatsobol-az-elso-padba-adhd-coaching-szemleletu-tamogatok-kepzese-20130617.html
    http://munkajog.hu/rovatok/napi-hr/problema-vagy-inkabb-kincs-a-hiperaktiv-dolgozo
    http://www.figyelemkontroll.hu/bolcskei-monika-a-coaching-lenyege-hogy-kerdesekkel-feltarja-a-masik-emberben-levo-valaszokat/
    http://humanbridge.hu/szakmai-irasok/egymast-mozgosito-gondolatok-innovativitas-a-coachingban
    • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Idegenrendészeti törvény: első tapasztalatok - szakmai tájékoztató reggelit szervez az Expat Center

    Megjelent az új idegenrendészeti törvény végrehajtási rendelete, újra be lehet nyújtani tartózkodási engedély iránti kérelmeket az Országos... Teljes cikk

    Munkaerőpiaci fordulatok: Innováció és alkalmazkodás a HR-ben

    A vállalatoknak 2024-ben is nagy kihívásokkal kell szembenézniük a munkaerőtoborzás, valamint munkaerőmegtartás tekintetében, hiszen a... Teljes cikk

    A legdrágább munkakör a betöltetlen munkakör. De mennyi az annyi?

    Minden betöltetlen kulcspozíció veszteségforrás, mert jelentős termeléskieséssel jár, a meglévő állományra nehezedő többletterhelés okozta... Teljes cikk