kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Ingázási körkép: Hány kilométert vállal be a magyar?

Az emberek háromnegyede mobilnak tartja magát és akár 60 km-t is utazna egy jobb állásért. A mindennapokban viszont inkább a munkahely megközelítésére szánt percekben mérik a lelkesedést-így egy jobb pozícióért akár 1 órát is utaznának, de általában a 30-40 perces oda utakat tartják a legelfogadhatóbbnak. A cégautó viszont presztízskérdés a vezetőknek: még állásajánlat is bukhat rajta, ha nem kapják meg.

Az emberek háromnegyede mobilnak tartja magát és akár 60 km-t is utazna egy jobb állásért. A mindennapokban viszont inkább a munkahely megközelítésére szánt percekben mérik a lelkesedést-így egy jobb pozícióért akár 1 órát is utaznának, de általában a 30-40 perces oda utakat tartják a legelfogadhatóbbnak. A cégautó viszont presztízskérdés a vezetőknek: még állásajánlat is bukhat rajta, ha nem kapják meg.

A HR-szakma és a munkavállalók mobilitását vizsgáló kutatások - csak az oda út erejéig - kb. 60 km távolságban húzzák meg a munkavállalói "fájdalomküszöböt." Azaz nagyjából ennyire tehető az a távolság, amelyet egy munkavállaló még hajlandó minden egyes nap megtenni a saját otthona és a munkahelye között.

1 órás bejárást még elvállalnak

"Tavaly ősszel mi is felmértük a munkavállalók és az álláskeresők mobilitási hajlandóságát. Eszerint az emberek nagyjából háromnegyede mobilisnak tartja magát - közel kétharmaduk minden gond nélkül megtenne akár 60 kilométert is a munkahelyig - sőt, egytizedük számára még akár napi 100 km utazás is beleférne, ha ez tényleg szakmai fejlődést, előrelépést és nagyobb jövedelmet jelentene a számukra"- mondja Baracskai Ferenc, a Career Soultions Kft. ügyvezető igazgatója. Igaz, a hétköznapi munkaerő-toborzási gyakorlatuk már némiképp árnyalja ezeket az eredményeket. "Minden álláshirdetésünknél előre jelezzük a jelentkezőknek, ha a megpályázott pozíció - akár napi szinten, akár csak hetente 1-2 alkalommal - a vártnál esetleg hosszabb utazással járhat. Ahogy tapasztaljuk, az álláskeresők inkább az órában-percben meghatározható menetidő, mintsem a megtett kilométerek száma alapján szelektálnak, fogalmazzák meg az igényeiket és mondanak igent egy-egy állásajánlatra - így általában körülbelül 45 perces - 1 órás utakat még szívesen felvállalnak egy új vagy épp a jelenleginél jobb pozícióért."

A válság növelte a mobilitási hajlandóságot

Erre a trendre a válság évei még jócskán rá is erősítettek. A gazdaságilag küzdelmesebb években érzékelhetően kapósabbak lettek a több utazással járó, nagyobb munkavállalói mobilitást igénylő állásajánlatok. "Becsléseink szerintkörülbelül 30 százalékkal többen mondtak igent a vártnál hosszabb utazással járó pozíciókra, mint a válság előtt." A munkavállalói mobilitást azért a családi állapot is befolyásolja. "Nemrégiben azért utasított vissza egy jól fizető, de komolyabb napi utazással járó számviteli pozíciót egy édesanya, mert nem tudta volna a munkakört a családi kötelezettségekkel összeegyeztetni."

A mérnökök nyeregben érzik magukat

Ezzel párhuzamosan azért mindig akadnak a pályázók között megrögzött kényelemkedvelők, akik a legcsekélyebb mértékben sem akarnak engedni az elképzeléseikből és a lehető legrövidebb utazással úsznák meg a munkába járást. Igaz, ők többnyire nem a családi kötöttségek miatt ragaszkodnak az elképzeléseikhez, hanem kiemelten piacképes szakmával, komoly szakmai tapasztalattal a hátuk mögött érzik magukat nyeregben. "Kaptunk már olyan mérnöktől önéletrajzot, aki legfeljebb 15 perces útban határozta meg a lak, - és a munkahelye közötti távolságot - méghozzá azzal a plusz megkötéssel, hogy szóba sem jöhetnek azok az állásajánlatok, ahol heti 1-2 alkalommal a cég vidéki telephelyére is le kellene utaznia."

Íme a két véglet álláspályázatokban

Pethő Anikó, az Aarenson Consulting vezető tanácsadója is találkozott már hasonlóan kényelemcentrikus informatikussal - ám a másik véglettel, a végsőkig kitartó és a pozícióért minden kényelmetlenséget felvállaló, ambiciózus pályakezdővel is. "Az első fiatalember pályázati anyagában még azt is precízen feltüntette, hogy mely BKV-járatok vonala melletti és mely közlekedési csomópontokhoz közeli munkahelyet tudna kizárólag elképzelni. A másik véglet viszont az a fiatalember volt, aki éveken keresztül napi 4 órát vonatozott a Budapest-Pécs útvonalon, álmai munkájáért cserébe." Igaz, utóbbi esetben épp ez a lelkesedés lett a későbbi munkahelyváltás oka is: a legtöbb munkavállaló számára kibírhatatlan terhelést jelentene minden nap ennyit utazni a munkahelyre. A szakember tapasztalatai szerint egyébként nem is jellemző - az álláskeresők általában legfeljebb 30-40 perc alatt megközelíthető pozíciókra vadásznak.

A vezetők mobilabbak

A munkavállalói mobilitást a családi állapot és az egyéni ambíciók mellett a munkahelyi hierarchia is meghatározza. "A vezető pozícióban lévők általában mobilabbak, de ez nem pusztán a magasabb jövedelemből, hanem a vezetői pozíciókhoz szükséges személyiségjegyekből is következik"- teszi hozzá Jordán Szabolcs, a Tesk csoportvezetője. Persze a pozícióhoz tartozó cégautó is sokat nyom a latban - habár a válság hatására számos cég lett szűkmarkúbb e területen. Így aztán nem minden esetben támogatják a kollégák utazását - vagy ha igen, inkább próbálják őket abba az irányba orientálni, hogy a közlekedés költségeit már a bértárgyalásokkor igyekezzenek a munkabérbe beépíteni. A cégautó sok vezető számára komoly presztízskérdés is-olyannyira, hogy még állásajánlat is állhat vagy bukhat rajta. "Egy pályázó nemrég azért utasított vissza 1 logisztikai vezetői pozíciót, mert nem kapott volna cégautót - noha a munkahely megközelítéséhez nem volt nélkülözhetetlen a gépkocsi."

Takács Gabriella
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk