Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 14 éve

Munkavállalás Hollandiában

Az EU-csatlakozástól függetlenül a magyar állampolgároknak továbbra is munkavállalási engedélyre van szüksége, ha Hollandiában szeretnének munkát vállalni. Annak jártunk utána, milyen lépésekkel kerülhetünk be a németalföldi munkaerőpiacra. Emellett néhány érdekességet is gyűjtöttünk a munka hollandiai világából.

EU-csatlakozásunkat követően Hollandia csak részben nyitotta meg munkaerőpiacát. 2006 májusáig az új tagállamokból származó dolgozóknak a munkavállaláshoz munkavállalási engedélyre van szükségük.


Hivatalos fordítás kell a végzettségről

A munkavállalási engedély iránti kérelem benyújtásáért a munkáltató felel. A kérelemhez kell a munkát kereső személy diplomájának, illetve bizonyítványainak másolatát. Ha az ilyen diplomák vagy bizonyítványok nem angol, német, francia vagy holland nyelven készültek, azokat hiteles fordítóval le kell fordíttatni.

Az engedélyt kérvényezőkre általánosságban két eljárás vonatkozik. Az egyik a teljes körű munkavállalási engedélyezési eljárás. Az eljárás során az engedély kiadását megelőzően ellenőrzik, hogy az adott munkakört - amelyre a munkavállaló pályázott - holland vagy más "régi" tagállamból származó munkavállaló valóban nem tudja betölteni.

A másik esetben - mivel néhány ágazat és szakma mentesül a szokásos munkavállalási engedélyezési eljárás alól - az új tagállamokból származó munkavállalóknak két héten belül ellenőrzés nélkül kiadják a munkavállalási engedélyt. A munkavállaláshoz egy úgynevezett SOFI-szám is szükséges. Ez a szám adó és TB szám is egyben, és az adóhivatalban kell igényelni.


Akik gyorsabban kaphatnak engedélyt: műtős, sofőr, matróz, hentes...

Ez az "egyszerűsített eljárás" a következő szakmák esetében fordul elő: nemzetközi gépjárművezetők, matrózok és kormányosok, műtőasszisztensek, röntgenterápiás laboránsok és röntgen diagnosztikai laboránsok, hentesek és kicsontozók. Az illetékes hivatal ezen munkakörök betöltésekor a munkavállalási feltételeket, a munkavégzés körülményeit és az elszállásolást vizsgálja.

A három hónapnál rövidebb ideig tartózkodó munkavállalóknak csak munkavállalási engedélyre van szükségük, az ennél hosszabb ideig Hollandiában tartózkodó dolgozóknak viszont tartózkodási engedélyre is kell.


Három hónapnál tovább maradók: kell tartózkodási engedély is

A tartózkodási engedély megszerzéséhez először fel kell keresni saját országának holland nagykövetségét vagy konzulátusát, és kérelmet kell benyújtani az ideiglenes tartózkodási engedély, az úgynevezett MVV iránt, amely egyébként 50 euróba kerül.

A Hollandiába történő érkezéskor az MVV-t tartózkodási engedélyre kell cserélni, amelyért a munkát kereső személynek magának kell folyamodnia. Megszerzéséhez alá szükséges aláírnia egy nyilatkozatot arról, hogy nem szerepel a bűnügyi nyilvántartásban, illetve be kell nyújtania érvényes útlevelét, hiteles születési anyakönyvi kivonatát, a munkáltatóval kötött munkaszerződését és 4 db színes útlevélfényképet.

A munkavállalás előtt ajánlott beszerezni a helyi társadalombiztosítási szerveknél az ún. E-adatlapot. Ezek az adatlapok biztosítják a beutazók számára az ingyenes betegellátást baleset vagy betegség esetén. A munkavállalók TB kártyát kapnak, amely ingyenes állami kórházi ellátást és a Nemzeti Egészségközpontban szintén ingyenes orvosi ellátást biztosít számukra.

Hollandiában a törvény lehetővé teszi a munkaszerződések szóbeli és írásbeli megkötését is.


A napi munkaidő maximum 8,5 óra lehet

A törvény által előírt teljes munkaidőben foglalkoztatottak esetében a heti munkaidő maximum 48 óra/hét. A napi munkaidő nem lehet több 8,5 óránál. A munkahét öt napból áll, melyből egy kötelező pihenőnap. A gyakorlatban a legtöbb munkaszerződésben a heti munkaidőt 36-40 órában, a napi munkaidőt pedig 7,5 órában állapítják meg. A kohászati és gépipari területeken négy napos munkahetet alkalmaznak.

Az EU tagállamok állampolgárai három hónapig kereshetnek munkát Hollandiában. Ezen idő meghosszabbítható, ha bizonyítást nyer, hogy a munkavállaló továbbra is állást keres, és jó esélye van, hogy foglalkoztatni fogják.


Ahová be kell jelentkezni

Amint a munkavállaló munkába áll a munkáltató köteles a munkavállalót a társadalombiztosítási intézményekhez bejelenteni. A munkavállaló nevét bejegyzik a betegbiztosító irodánál, amely bejelenti a munkavállalót a nyugdíjbiztosítónál és a munkanélküli biztosító intézményben. A munkavállaló regisztrációs számot kap, amely alapján a társadalombiztosító nyilvántartja a biztosítási időszakokat és fizetéseket. Ezen időszakok alapján kell a járulékokat befizetni. A nyugdíjbiztosító TB kártyát küld a munkavállalónak, amelyet a munkáltatónak kell átadni. Ha a munkaviszony megszűnik, a biztosítási kártyát a munkáltató visszaadja a munkavállalónak.

Oroszi Babett, 2005. október 7.

Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Márciusban 13,7 százalékkal nőtt a nettó átlagbér Romániában

A nettó átlagbér értéke elérte a 3075 lejt (209 400 forint), ami 4,8 százalékkal volt magasabb az előző havi, februári nettó átlagbérhez képest.... Teljes cikk

Áprilisban 2,7 százalékra csökkent a munkanélküliség Csehországban

Csehországban a munkanélküliségi ráta áprilisban 2,7 százalékra csökkent a márciusi 3 százalékról - közölte a cseh munkaügyi hivatal pénteken... Teljes cikk

A német kormány elkötelezett az EU-n kívülről származó képzett munkavállalók bevándorlása mellett

Horst Seehofer szövetségi belügyminiszter az úgynevezett harmadik országokból - az EU-n kívülről - származó képzett munkavállalók... Teljes cikk