Megjelent: 11 éve

Social Label: születőben az újfajta CSR-megközelítés

Ma Magyarországon egy munkahely díjat kaphat, mert "családbarát", mert "befogadó", mert "akadálymentes", vagy mert egyszerűen "a legjobb". Legalább tíz olyan elismerés van, amelyet a cégek a társadalmi felelősség terén elért eredményeikért kaphatnak. A díjak egyre divatosabbá válnak, hiszen hozzájárulnak ahhoz, hogy a vállalatok vevőikben és partnereikben kedvező képet alakítsanak ki magukról. Ám ahány díj, annyiféle területét vizsgálja a vállalat működését, és annyiféle mérce alapján ítéli meg ugyanazt a gyakorlatot. Így minél több díjat osztanak, azok annál inkább elértéktelenednek, annál kevesebbet jelentenek mind a cégek, mind azok partnerei számára - áll a lapunknak eljuttatott közleményben.

Európa más országaiban másféle bevált gyakorlat van arra, hogy a cégek társadalmi tudatosságát ösztönözzék. Belgiumban, a hat éve működő Social Label rendszert az állam támogatja, a munkáltatókat adókedvezménnyel és egyéb, a működést segítő támogatásokkal ösztönzik a minősítés megszerzésére. Nagy-Britannia a társadalmilag felelős minősítést azzal támogatja, hogy a cégeknek térítésmentesen lehetővé teszi annak megszerzését. A tanácsadó és a minősítést végző szervezetet az állam tartja fenn.

Nem egy újabb díj

Kormányzati szinten már két éve felmerült az igény arra, hogy egy egységes minősítési rendszert hozzanak létre. Ez kiegészítheti vagy kiválthatja a jelenlegi díjakat, és akár közvetlen gazdasági hasznot hozó kedvezményekkel is összekapcsolható. 2006-ban kormányhatározatban is rögzítették a magyarországi Social Label létrehozásának szándékát, ám a következő két évben lényeges előrelépés nem történt.

Most a Fővárosi Közhasznú Foglalkoztatási Kht. (FKFSZ), az általa létrehozott Szinegál Független Esélyegyenlőségi Tanácsadói Hálózat (Szinegál) tagjaival és más szakemberekkel együttműködésben, uniós támogatással dolgozta ki a magyarországi Social Labelt. A munka során az FKFSZ igénybe vette néhány olyan cég segítségét is, amely saját szervezetében már eredményeket ért el a társadalomtudatosság terén.

A magyarországi Social Label célja azoknak a cégeknek a felkarolása, amelyek már érdeklődést mutatnak a társadalmilag felelős működés iránt. "Nem egy újabb díjat akarunk adni - mondja el Koltai Luca, az FKFSZ innovációs igazgatóhelyettese -; a legtöbb vállalat úgy tartja, hogy jót tenni másokkal jó érzés, különösen akkor, ha ez hasznot is hoz. A célunk ezért egy olyan rendszer kidolgozása volt, amely receptet ad a cégeknek a segítéshez. Vagyis ahhoz, hogy hogyan működjön úgy a szervezet, hogy minden munkavállalója jól érezze magát benne."

Mert a boldog munkavállaló jó munkavállaló: lojális és termelékeny. A Social Label módszert, eszközöket és segítséget ad a munkáltatóknak a társadalmilag felelős működéshez. Nem díj tehát, hanem több annál: átfogó felkészítési és auditrendszer.

A Social Label működése

A nyilvánosságnak december 16-án, egy konferencia keretében mutatják be a rendszert, ettől kezdve vállalkozások regisztrálhatnak a Social Label Klubba. A klubtagok egy önkitöltős kérdőív segítségével felmérhetik majd, hogy hol tartanak a társadalomtudatos gyakorlatok megvalósításában. A kiinduló állapottól függően igénybe vehetik a Szinegál tanácsadóinak segítségét, vagy kérhetik a Social Label auditot.

Az auditon a cég gyakorlatait vizsgálják, ez alapján javasolhatják a társadalmilag felelős vállalkozás minősítés megadását. A minősítésnek három szintje van. A Bronz fokozat kulcsszava a felmérés. Ezt a fokozatot kaphatják azok a vállalatok, amelyek tisztában vannak azzal, hogy dolgozóik között milyen hátrányos helyzetű csoportok képviselői vannak, és azoknak mire van szükségük a beilleszkedéshez, a hatékonyabb munkavégzéshez. Ezüst fokozatúnak az a cég minősül, amely a felmérés és tervezés után már látható lépéseket is tett a sokszínű és mindenki számára elérhető munkahely kialakításáért. Az Ezüst szint kulcsszava a cselekvés. A legmagasabb, Arany minősítés kulcsa a kommunikáció. Az Arany fokozatú szervezetek nyíltan kiállnak a Social Label eszméje mellett, azt nemcsak vállalati gyakorlatukban, de a vevőikkel, partnereikkel való kapcsolatukban is megjelenítik.

A társadalmilag felelős vállalkozás minősítés lényege, hogy nem egyszeri, lezárt folyamat, hanem a folytonos fejlődést ösztönző, nyitott végű rendszer. Minden vállalkozás számára nyitott: egy mikrovállalkozás és egy multi egyaránt hasznát veszi. Jól jöhet a munkaügyi perek és bírságok megelőzésére, vagy a pénzügyi válság hatásainak emberséges, és hosszabb távon megtérülő kezeléséhez. Ugyanakkor nem kíván gyökeres változtatást a cégektől, a meglévő gyakorlatra épít. Ez nemcsak könnyen átláthatóvá teszi a rendszert, de vonzóvá is: a cégek már kis erőfeszítéssel nagy eredményeket érhetnek el. A Social Label a kezdetekben nem igényel a vállalkozástól jelentős anyagi befektetést. Egy Bronz fokozatú cég például felméri ugyan, hogy mennyire akadálymentes, és miben kellene fejlődnie, de nem feltétlenül valósít meg teljes akadálymentesítést. Így azok a cégek is vállalni tudják a szint teljesítését, amelyek anyagi lehetőségei nem engednék az akadálymentesítéssel járó jelentős beruházást.

Megtérül a humán erőforrásba fektetett tőke

A magyarországi Social Label egyszerre eszköz a cégek társadalmilag felelős gyakorlatának és a jó gyakorlatok cseréjét ösztönző együttműködéseinek fejlesztésére. Hozzájárul a társadalomtudatos működés gazdasági előnyeinek tudatosításához. Hiszen - ahogy a minősítést már a kezdeti szakaszban kipróbáló egyik cég tulajdonosa mondta - "a társadalmilag felelős működés olyan humán erőforrás beruházás, amely gazdasági vonalon térül meg".

A Social Label - társadalmilag felelős vállalat minősítés az EQUAL közösségi kezdeményezés keretein belül, a Magyar Kormány és az Európai Szociális Alap finanszírozásával készült.

Garadnay-Erdélyi Tímea
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter