Megjelent: 14 éve

Esélyegyenlőségi tervek felülvizsgálata - Most mi a teendő?

Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség elősegítéséről szóló törvény hívta életre az esélyegyenlőségi terv fogalmát, melyet a közszféra munkáltatói legnagyobb részének kötelező volt 2004. december 31-ig elfogadni. A terv megléte egyre nagyobb szereppel bír, hiszen az Európai uniós támogatások elbírálásánál nagyon fontos szempont már ma is, és egyre több pályázati kiírásban válik alapkövetelménnyé.

A kötelezett szervezetek jelentős része el is készítette első tervét határidőre, és legtöbben 2 éves időtartamra fogadták el a dokumentumot. Így 2006 folyamán a szervezetek mintegy 2/3-ának felül kell vizsgálnia tervét.

Az első terv elkészítése sok bizonytalanságot, információ hiányt hozott, a felülvizsgálat újabb kérdéseket vet fel a megbízott esélyegyenlőségi referensek/szakértők számára.
A felülvizsgálat elsődleges célja, hogy kiderüljön sikerült-e a felmért hátrányokat csökkenteni illetve a kitűzött célok felé haladni a szervezetnek. Ugyancsak előfordul hogy olyan változások történtek, vagy előreláthatóan történni fognak a szervezetben, amelyek hatással lehetnek a tervre, vagy érdemes őket kezelni egy felújított dokumentumban (pl. várható létszámleépítés, akadálymentesítés, pályakezdők foglalkoztatásának bővítése). Ugyancsak lehetőséget nyújt a felülvizsgálat arra, hogy a munkavállalók és a munkáltatók újra egy asztalhoz ülve beszélhessenek a témáról és a lehetőségekről.

A felülvizsgálat folyamata nem sokban tér el az első terv elfogadásának folyamatától. A felülvizsgálatnak ki kell térnie arra, hogy a tervben meghatározott intézkedéseket hogyan sikerült megvalósítani. Vajon a tervezett lépések, programok megvalósultak-e, és ha igen hogyan? A konkrét végrehajtás során milyen változások történtek az eredeti elképzelésekhez képest, illetve milyen új nehézségek merültek fel, hogyan sikerült ezeket leküzdeni. Egy meg nem valósított tervből tanulni legalább annyira hasznos, mint egy megvalósítottból.

Érdemes újra elvégezni azokat a felméréséket, amelyeket az első alkalommal és összehasonlítani az eredményeket. Nem gondolom, hogy ilyen rövid idő alatt látványos elmozdulásokat kellene felmutatni, de már az is pozitív, hogyha a kívánt irányba mozdulnak a tendenciák. Ugyancsak hasznos lehet megkérdezni az érintetteket, a munkavállalókat, hogy ők hogyan látják a tervet, szerintük sikerült-e a valós nehézségekre válaszolnia, és sikeresnek értékelik-e a működését, melyek voltak a leginkább hasznos vagy legkevésbé értékes tevékenységek

Ha a vizsgálat elkészült és a munkáltatónak, munkavállalóknak tudomásuk van már a lejáró terv hatásairól, megvalósításáról, elkezdődhetnek az újabb tárgyalások arról, hogy a jövőben milyen további lépések tehetők az esélyegyenlőség érdekében.

Az új tervnek nem kell feltétlenül nagyon másnak lennie, mint az előzőnek. A legtöbb szervezet nem változik meg ennyi idő alatt. Mégis érdemes a jelenlegi igényekhez, lehetőségekhez igazítani a tervet.

Jó munkát és sikeres együttműködést kívánok, kérdéseikkel pedig forduljanak nyugodtan a Fővárosi Esélyegyenlőség Módszertani Iroda munkatársaihoz.

Koltai Luca, irodavezető
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
  • 2020.02.20Készülj fel a 2020-as Munka törvénykönyve változására! Hogyan kell előkészíteni munkajogi szempontból a felmondást? Hogyan működhet jogszerűen az elektronikus munkaidő nyilvántartás? Milyen változások várhatók a Munka törvénykönyvében, az elfogadott uniós irányelvek tükrében? Milyen tanulságok vonhatók le a legújabb munkaügyi bírói gyakorlatból? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A finn Sanna Marin 34 évesen a világ legfiatalabb miniszterelnöke lehet

Miután a finn parlament megszavazza, a 34 éves Sanna Marin lesz a világ legfiatalabb hivatalban lévő miniszterelnöke. Megelőzi a 35 éves Alekszej... Teljes cikk

Munkahelyi laptop beszerzés? Milyen szempontokat érdemes igénybe venni?

Ma már a legtöbb munkahely akkor is laptopot használ, ha lenne hely az asztali számítógépek elhelyezésére. A hordozható gépek kevesebb helyet... Teljes cikk

Donald Trump harmadik negyedévi fizetését eladományozta

Donald Trump amerikai elnök harmadik negyedévi elnöki fizetését az opiát tartalmú szerek elleni küzdelemre adományozta - közölte a Fehér Ház egyik... Teljes cikk