kapubanner for mobile
Megjelent: 18 éve

Esélyegyenlőségi tervek felülvizsgálata - Most mi a teendő?

Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség elősegítéséről szóló törvény hívta életre az esélyegyenlőségi terv fogalmát, melyet a közszféra munkáltatói legnagyobb részének kötelező volt 2004. december 31-ig elfogadni. A terv megléte egyre nagyobb szereppel bír, hiszen az Európai uniós támogatások elbírálásánál nagyon fontos szempont már ma is, és egyre több pályázati kiírásban válik alapkövetelménnyé.

A kötelezett szervezetek jelentős része el is készítette első tervét határidőre, és legtöbben 2 éves időtartamra fogadták el a dokumentumot. Így 2006 folyamán a szervezetek mintegy 2/3-ának felül kell vizsgálnia tervét.

Az első terv elkészítése sok bizonytalanságot, információ hiányt hozott, a felülvizsgálat újabb kérdéseket vet fel a megbízott esélyegyenlőségi referensek/szakértők számára.
A felülvizsgálat elsődleges célja, hogy kiderüljön sikerült-e a felmért hátrányokat csökkenteni illetve a kitűzött célok felé haladni a szervezetnek. Ugyancsak előfordul hogy olyan változások történtek, vagy előreláthatóan történni fognak a szervezetben, amelyek hatással lehetnek a tervre, vagy érdemes őket kezelni egy felújított dokumentumban (pl. várható létszámleépítés, akadálymentesítés, pályakezdők foglalkoztatásának bővítése). Ugyancsak lehetőséget nyújt a felülvizsgálat arra, hogy a munkavállalók és a munkáltatók újra egy asztalhoz ülve beszélhessenek a témáról és a lehetőségekről.

A felülvizsgálat folyamata nem sokban tér el az első terv elfogadásának folyamatától. A felülvizsgálatnak ki kell térnie arra, hogy a tervben meghatározott intézkedéseket hogyan sikerült megvalósítani. Vajon a tervezett lépések, programok megvalósultak-e, és ha igen hogyan? A konkrét végrehajtás során milyen változások történtek az eredeti elképzelésekhez képest, illetve milyen új nehézségek merültek fel, hogyan sikerült ezeket leküzdeni. Egy meg nem valósított tervből tanulni legalább annyira hasznos, mint egy megvalósítottból.

Érdemes újra elvégezni azokat a felméréséket, amelyeket az első alkalommal és összehasonlítani az eredményeket. Nem gondolom, hogy ilyen rövid idő alatt látványos elmozdulásokat kellene felmutatni, de már az is pozitív, hogyha a kívánt irányba mozdulnak a tendenciák. Ugyancsak hasznos lehet megkérdezni az érintetteket, a munkavállalókat, hogy ők hogyan látják a tervet, szerintük sikerült-e a valós nehézségekre válaszolnia, és sikeresnek értékelik-e a működését, melyek voltak a leginkább hasznos vagy legkevésbé értékes tevékenységek

Ha a vizsgálat elkészült és a munkáltatónak, munkavállalóknak tudomásuk van már a lejáró terv hatásairól, megvalósításáról, elkezdődhetnek az újabb tárgyalások arról, hogy a jövőben milyen további lépések tehetők az esélyegyenlőség érdekében.

Az új tervnek nem kell feltétlenül nagyon másnak lennie, mint az előzőnek. A legtöbb szervezet nem változik meg ennyi idő alatt. Mégis érdemes a jelenlegi igényekhez, lehetőségekhez igazítani a tervet.

Jó munkát és sikeres együttműködést kívánok, kérdéseikkel pedig forduljanak nyugodtan a Fővárosi Esélyegyenlőség Módszertani Iroda munkatársaihoz.

Koltai Luca, irodavezető
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Évi 70 millió forintos fizetésért keresnek háziorvost

Évi 150 ezer fontért, azaz mintegy 70 millió forintért keresnek az Egyesült Királyság legtávolabbi, legeldugottabb szigeteinek háziorvosi... Teljes cikk

Ittasan dolgozó buszsofőr ellen mondták ki az ítéletet

Nem jogerősen egy év felfüggesztett szabadságvesztésre ítélt az Egri Járásbíróság egy ittasan dolgozó buszsofőrt Egerben - közölte a Heves... Teljes cikk

Autószerelő drogdíler ellen emeltek vádat, aki műhelyében árulta a kábítószert

A Bács-Kiskun Vármegyei Főügyészség jelentős mennyiségű kábítószerre elkövetett kábítószer-kereskedelem, új pszichoaktív anyaggal... Teljes cikk