Megjelent: 6 hónapja

Linkedin

Mire jó a Linkedin egy munkavállalónak és mi hozható ki vállalati oldalon? A világ legnagyobb szakmai közösségi oldalában nagy a potenciál. Sokan önéletrajzként vagy jelölt adatbázisként tekintenek rá, pedig tanulásban, személyes vagy vállalati márkaépítésben is nagy a szerepe.

Linkedin közösségi média karrier márkaépítés-
images

A Linkedin világ legnagyobb szakmai közösségi oldala. Világszerte a felhasználók száma 2025 elején már átlépte az 1 milliárdot, Magyarországról 1,8 millióan vannak fent az oldalon. Ugyan sokat lépett előre az oldal, ám a Facebookkal összevetve kevesebb az aktív felhasználó, sokan még mindig szakmai önéletrajzként tekintenek rá.

Mi mindenre vethető be a Linkedin? Munkavállalóként használható álláskeresésre, szakmai kapcsolatépítésre, személyes márka építésére, tanulásra, véleményvezéri szerep kialakítására.
Vállalati oldalon pedig hatékony eszköz leheta toborzás, belső és külső kommunikációra, a vállalati imázs formálására, employer brandingre és vállalati tanulásra is.

Profil

Nulláról egy jó LinkedIn-megjelenés kialakítása több hét. Nem csupán a személyes oldalra kell időt szánni, hanem a célok, a célcsoportok, a kulcsszavak megfogalmazására, az adott üzlethez kötődő legfontosabb szakmai csoportok és nagy kapcsolati hálóval rendelkező networkerek megtalálására is.

A profiloldal kialakításához fontos egy jó, üzleties fotó. A fényképes profiloldalakat sokkal többen nézik meg és egy jó kép bizalmat kelt. Lényeges a maximum 120 karakteres „headline”, ami leginkább névjegykártyára hasonlít: pozíció, kulcsszavak, a fő termék vagy szolgáltatás, elérhetőség. Egy apró trükk: ha valaki mondjuk Amszterdamban szeretne dolgozni, adja meg lakóhelyként Amszterdamot. Könnyebben megtalálják állások, munkaerő-közvetítők. Ha jó ajánlatot kap, úgyis megoldja a lakhatást.

A következő blokk ismerős lehet álláskeresőknek. A LinkedIn angol nyelvű verziójában „Summary” (Összegzés) a neve és leginkább motivációs levélre hasonlít. Ebben leírhatjuk szakmai céljainkat, munkánkban a legfőbb értékeket, erősségeinket, említést tehetünk szakmai sikereinkről, megadhatjuk, kikhez keresünk kapcsolatot, miben és kinek tudunk megoldást kínálni.

A többi blokk már megegyezik az önéletrajzzal: szakmai tapasztalat (experience), iskolai tanulmányok (education), érdeklődési kör (interests), képességek (skills). Utóbbihoz kérhetünk ajánlást ismerőseinktől. A szakmai tapasztalat blokkban lényeges, hogy ne csak a pozíciót és a cég nevét adjuk meg, hanem a feladatokat, a sikereket és a legfontosabb kulcsszavakat. 

Etikett

A felhasználók követhetnek (follow funkció) cégeket, véleményformálókat (influencer) és csatlakozhatnak csoportokhoz. Utóbbi egyrészt azért is hasznos, mert a csoporttagok ingyenesen írhatnak egymásnak, míg egy ismeretlen megszólításához fizetős szolgáltatást kell igénybe venni (ez a az InMail). Másrészt így bekerülhetünk szakmánk „vérkeringésébe”.

Ha szeretnénk valakit a kapcsolataink közé felvenni, az csak a másik fél jóváhagyásával történhet. A „célszemély” bejelölése után a rendszer sablonlevelet kínál fel nekünk elküldésre (Angolul: I'd like to add you to my professional network on LinkedIn – Szeretnélek hozzáadni a LinkedIn-en szakmai kapcsolataimhoz.) Minél személyre szabottabb a megszólítás, annál nagyobb a sikeres folytatás esélye.

Árnyalhatja és erősítheti bemutatkozásunkat, ha ajánlásokat kapunk korábbi munkatársainktól, vezetőinktől a készségeinkről (skills). A tapasztalatok szerint ha mi kezdjük az ajánlást másokkal, akkor a másik fél bennünket is fog ajánlani. Érdemes őszintén ajánlani, tehát a korábbi kolléga valódi erősségeit, fontos készségeit bejelölni, ugyanis ajánlani is felelősség, és a saját hírnevünket is erősíthetjük/gyengíthetjük egy jó vagy rossz ajánlással. 

Ha sikerült személyes oldalunkat felépíteni, akkor már „csak” aktívnak kell lenni, hogy minél többen megismerjenek. Ehhez írhatunk blogbejegyzéseket. Ha valakinek erre nincs ideje, posztolhatja a szakmájához kapcsolódó egyik friss, érdekes cikk webcímét, amelyhez néhány szavas kommentárt fűzhet. Szakmai csoportokban ajánlatos első körben megfigyelői státuszba helyezkedni, a csoport íratlan szabályait, közlési stílusát megfigyelni és csak utána elkezdeni a vélemény megosztását. A Facebookhoz hasonlító hírfolyamban látható, melyik ismerőssel éppen mi történik – például hány éves évfordulóját ünnepli munkahelyén, éppen mely cégnél kezd. Ilyenkor gratulálhat a sikeres váltáshoz vagy ahhoz, hogy éppen 1-2-3 évet lehúzott a cégnél.

Kik a legaktívabb magyar HR vezetők?

Az Uniomedia kommunikációs ügynökség évente készít listát a Linkedinen követőszámban és aktivitásban legjobb vezetőkről. A tavaly decemberben publikált listát követőszámban a HR vezetők kategóriájában Kalmár Ákos, a Continental HR vezetője vezette. Őt Kósa Barbara (Harman Becker)Solti Andrea (Shell) Varga István Árpád (Vertis) és Gazdag András (Schaeffler) követte. Az engagement (aktivitás) szerinti rangsorban új szereplőként került a lista élére Tóth Zsuzsa, a Telekom HR-vezetője, a második Solti Andrea (Shell). Szintén új szereplő az ötös listán Bán Zoltán (MOL), aki rögtön a harmadik helyen landolt. A negyedik helyre a már említett Kalmár Ákos (Continental) futott be, a top 5 ötödik helyezettje pedig szintén egy új szereplő, Varga Zoltán, a Magyar Suzuki Zrt. HR vezetője lett. 

Annyit érdemes még hozzátenni, hogy LinkedIn a személyes kapcsolatépítést nem váltja ki, inkább kiegészíti.

Mi az az „Open to work” státusz? 

Az „Open to work” az oldalon egy funkció, amivel a munkavállaló jelezheti mások (például toborzók és/vagy ismerősei) felé, hogy nyitott vagy új álláslehetőségekre. Be lehet állítani, hogy pontosan milyen típusú munkát keresel (például teljes munkaidős, részmunkaidős, távmunka stb.). Megadhatod a pozíciók nevét, iparágat, helyszínt. Eldöntheted, hogy ezt az információt csak a toborzók láthatják (ez diszkrétebb, ha épp van munkahelyed, de keresgélsz). Ha nem csinálsz belőle titkot, akkor publikussá is teheted (mindenki láthatja), ilyenkor a profilképedre is kikerül a zöld „#OpenToWork” keret. Ez segít abban, hogy könnyebben rád találjanak a cégek vagy a fejvadászok.

Állás

A Linkedin Jobs a LinkedIn kifejezetten álláskeresésre és toborzásra fejlesztett szekciója egy hatalmas állásportállá nőtte ki magát. Az álláskeresők Linkedin-profiljukkal jelentkezhetnek és minden állásportál funkciója megtalálható itt (böngészés, szűrés, értesítés). A cégek pedig álláshirdetéseket publikálhatnak, célzottan megjeleníthetik a lehetőségeket bizonyos célcsoportoknak és megszólíthatják a megfelelő jelölteket. Mennyibe kerülnek a Linkedin HR-eset célzó termékei? Árlista nincs az oldalon, mindig az az értesítés fogad, hogy árakról lépjen kapcsolatba a cég értékesítési referensével, mert a pontos ár sok tényezőtől függ (cégnagyság, hányan használják, toborzási volumen). Árakat csak a Recruiter Light szolgáltatásról találtunk. 170 dollár/hónaptól indul az előfizetés, 2-5 fős csapatoknak 270 dollár/hótól érhető el.

Linkedin Learning

Említést érdemel még a karrierépítéshez a Linkedin Learning, ami egy online oktatási platform. A célja - nem meglepő módon - készség- és tudásfejlesztés különféle területeken. Lynda.com néven indult az oldal 1995-ben Kaliforniában, amit aztán 2015-ben a Linkedin felvásárolt. Hogy mi található itt? Videó alapú kurzusok iparági szakértők előadásában: üzleti, technológiai és kreatív témában, gyakorlati útmutatók és tanfolyamok formájában. Több mint 16 000–24 000 kurzus érhető el. Tanulási utak (Learning Paths) alakíthatóak ki, amelyek irányt adnak a karrieredhez kapcsolódó készségek fejlesztéséhez. Most az oldal ezt a három trendi témát emeli ki: vezetés, mesterséges intelligencia, kiberbiztonság. A kurzusok elvégzése után tanúsítványt (certificate) szerezhetsz, amelyeket hozzáadhatsz a Linkedin profilodhoz. Mennyibe kerül? Havi díjas  előfizetéses modellel működik, ami magánszemélyeknek körülbelül 25 – 40 dollárba kerül. Cégek és intézmények egyedi ajánlatokat kapnak.

Nyitókép: Pixabay

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért nehezebb ma vezetői állást találni Magyarországon, mint pár éve?

A gazdaság lassulása és az iparági átrendeződések miatt jelentősen csökkent a nyitott vezetői álláshelyek száma Magyarországon. A szűkülő... Teljes cikk

Feladatot keressünk, ne pozíciónevet: Jobangel az álláskeresés titkairól

Jobban merünk állást váltani 2025 őszén, mint korábban? Melyek a főbb dilemmák? Mennyire félünk az AI-tól? Erről is kérdeztük Fazekas Évát, a... Teljes cikk

Ha nem válik be, ingyen újra keresik - fejvadászat garanciával

San Francisco nem bízza a véletlenre a rendőrfőnök-váltást: a város ismét a Ralph Andersen & Associates fejvadászcéget bízta meg, hogy... Teljes cikk