Szerző: HR Portal
Megjelent: 5 órája

Linkedin

Mire jó a Linkedin egy munkavállalónak és mi hozható ki vállalati oldalon? A világ legnagyobb szakmai közösségi oldalában nagy a potenciál. Sokan önéletrajzként vagy jelölt adatbázisként tekintenek rá, pedig tanulásban, személyes vagy vállalati márkaépítésben is nagy a szerepe.

Linkedin közösségi média karrier márkaépítés-
images

A Linkedin világ legnagyobb szakmai közösségi oldala. Világszerte a felhasználók száma 2025 elején már átlépte az 1 milliárdot, Magyarországról 1,8 millióan vannak fent az oldalon. Ugyan sokat lépett előre az oldal, ám a Facebookkal összevetve kevesebb az aktív felhasználó, sokan még mindig szakmai önéletrajzként tekintenek rá.

Mi mindenre vethető be a Linkedin? Munkavállalóként használható álláskeresésre, szakmai kapcsolatépítésre, személyes márka építésére, tanulásra, véleményvezéri szerep kialakítására.
Vállalati oldalon pedig hatékony eszköz leheta toborzás, belső és külső kommunikációra, a vállalati imázs formálására, employer brandingre és vállalati tanulásra is.

Profil

Nulláról egy jó LinkedIn-megjelenés kialakítása több hét. Nem csupán a személyes oldalra kell időt szánni, hanem a célok, a célcsoportok, a kulcsszavak megfogalmazására, az adott üzlethez kötődő legfontosabb szakmai csoportok és nagy kapcsolati hálóval rendelkező networkerek megtalálására is.

A profiloldal kialakításához fontos egy jó, üzleties fotó. A fényképes profiloldalakat sokkal többen nézik meg és egy jó kép bizalmat kelt. Lényeges a maximum 120 karakteres „headline”, ami leginkább névjegykártyára hasonlít: pozíció, kulcsszavak, a fő termék vagy szolgáltatás, elérhetőség. Egy apró trükk: ha valaki mondjuk Amszterdamban szeretne dolgozni, adja meg lakóhelyként Amszterdamot. Könnyebben megtalálják állások, munkaerő-közvetítők. Ha jó ajánlatot kap, úgyis megoldja a lakhatást.

A következő blokk ismerős lehet álláskeresőknek. A LinkedIn angol nyelvű verziójában „Summary” (Összegzés) a neve és leginkább motivációs levélre hasonlít. Ebben leírhatjuk szakmai céljainkat, munkánkban a legfőbb értékeket, erősségeinket, említést tehetünk szakmai sikereinkről, megadhatjuk, kikhez keresünk kapcsolatot, miben és kinek tudunk megoldást kínálni.

A többi blokk már megegyezik az önéletrajzzal: szakmai tapasztalat (experience), iskolai tanulmányok (education), érdeklődési kör (interests), képességek (skills). Utóbbihoz kérhetünk ajánlást ismerőseinktől. A szakmai tapasztalat blokkban lényeges, hogy ne csak a pozíciót és a cég nevét adjuk meg, hanem a feladatokat, a sikereket és a legfontosabb kulcsszavakat. 

Etikett

A felhasználók követhetnek (follow funkció) cégeket, véleményformálókat (influencer) és csatlakozhatnak csoportokhoz. Utóbbi egyrészt azért is hasznos, mert a csoporttagok ingyenesen írhatnak egymásnak, míg egy ismeretlen megszólításához fizetős szolgáltatást kell igénybe venni (ez a az InMail). Másrészt így bekerülhetünk szakmánk „vérkeringésébe”.

Ha szeretnénk valakit a kapcsolataink közé felvenni, az csak a másik fél jóváhagyásával történhet. A „célszemély” bejelölése után a rendszer sablonlevelet kínál fel nekünk elküldésre (Angolul: I'd like to add you to my professional network on LinkedIn – Szeretnélek hozzáadni a LinkedIn-en szakmai kapcsolataimhoz.) Minél személyre szabottabb a megszólítás, annál nagyobb a sikeres folytatás esélye.

Árnyalhatja és erősítheti bemutatkozásunkat, ha ajánlásokat kapunk korábbi munkatársainktól, vezetőinktől a készségeinkről (skills). A tapasztalatok szerint ha mi kezdjük az ajánlást másokkal, akkor a másik fél bennünket is fog ajánlani. Érdemes őszintén ajánlani, tehát a korábbi kolléga valódi erősségeit, fontos készségeit bejelölni, ugyanis ajánlani is felelősség, és a saját hírnevünket is erősíthetjük/gyengíthetjük egy jó vagy rossz ajánlással. 

Ha sikerült személyes oldalunkat felépíteni, akkor már „csak” aktívnak kell lenni, hogy minél többen megismerjenek. Ehhez írhatunk blogbejegyzéseket. Ha valakinek erre nincs ideje, posztolhatja a szakmájához kapcsolódó egyik friss, érdekes cikk webcímét, amelyhez néhány szavas kommentárt fűzhet. Szakmai csoportokban ajánlatos első körben megfigyelői státuszba helyezkedni, a csoport íratlan szabályait, közlési stílusát megfigyelni és csak utána elkezdeni a vélemény megosztását. A Facebookhoz hasonlító hírfolyamban látható, melyik ismerőssel éppen mi történik – például hány éves évfordulóját ünnepli munkahelyén, éppen mely cégnél kezd. Ilyenkor gratulálhat a sikeres váltáshoz vagy ahhoz, hogy éppen 1-2-3 évet lehúzott a cégnél.

Kik a legaktívabb magyar HR vezetők?

Az Uniomedia kommunikációs ügynökség évente készít listát a Linkedinen követőszámban és aktivitásban legjobb vezetőkről. A tavaly decemberben publikált listát követőszámban a HR vezetők kategóriájában Kalmár Ákos, a Continental HR vezetője vezette. Őt Kósa Barbara (Harman Becker)Solti Andrea (Shell) Varga István Árpád (Vertis) és Gazdag András (Schaeffler) követte. Az engagement (aktivitás) szerinti rangsorban új szereplőként került a lista élére Tóth Zsuzsa, a Telekom HR-vezetője, a második Solti Andrea (Shell). Szintén új szereplő az ötös listán Bán Zoltán (MOL), aki rögtön a harmadik helyen landolt. A negyedik helyre a már említett Kalmár Ákos (Continental) futott be, a top 5 ötödik helyezettje pedig szintén egy új szereplő, Varga Zoltán, a Magyar Suzuki Zrt. HR vezetője lett. 

Annyit érdemes még hozzátenni, hogy LinkedIn a személyes kapcsolatépítést nem váltja ki, inkább kiegészíti.

Mi az az „Open to work” státusz? 

Az „Open to work” az oldalon egy funkció, amivel a munkavállaló jelezheti mások (például toborzók és/vagy ismerősei) felé, hogy nyitott vagy új álláslehetőségekre. Be lehet állítani, hogy pontosan milyen típusú munkát keresel (például teljes munkaidős, részmunkaidős, távmunka stb.). Megadhatod a pozíciók nevét, iparágat, helyszínt. Eldöntheted, hogy ezt az információt csak a toborzók láthatják (ez diszkrétebb, ha épp van munkahelyed, de keresgélsz). Ha nem csinálsz belőle titkot, akkor publikussá is teheted (mindenki láthatja), ilyenkor a profilképedre is kikerül a zöld „#OpenToWork” keret. Ez segít abban, hogy könnyebben rád találjanak a cégek vagy a fejvadászok.

Állás

A Linkedin Jobs a LinkedIn kifejezetten álláskeresésre és toborzásra fejlesztett szekciója egy hatalmas állásportállá nőtte ki magát. Az álláskeresők Linkedin-profiljukkal jelentkezhetnek és minden állásportál funkciója megtalálható itt (böngészés, szűrés, értesítés). A cégek pedig álláshirdetéseket publikálhatnak, célzottan megjeleníthetik a lehetőségeket bizonyos célcsoportoknak és megszólíthatják a megfelelő jelölteket. Mennyibe kerülnek a Linkedin HR-eset célzó termékei? Árlista nincs az oldalon, mindig az az értesítés fogad, hogy árakról lépjen kapcsolatba a cég értékesítési referensével, mert a pontos ár sok tényezőtől függ (cégnagyság, hányan használják, toborzási volumen). Árakat csak a Recruiter Light szolgáltatásról találtunk. 170 dollár/hónaptól indul az előfizetés, 2-5 fős csapatoknak 270 dollár/hótól érhető el.

Linkedin Learning

Említést érdemel még a karrierépítéshez a Linkedin Learning, ami egy online oktatási platform. A célja - nem meglepő módon - készség- és tudásfejlesztés különféle területeken. Lynda.com néven indult az oldal 1995-ben Kaliforniában, amit aztán 2015-ben a Linkedin felvásárolt. Hogy mi található itt? Videó alapú kurzusok iparági szakértők előadásában: üzleti, technológiai és kreatív témában, gyakorlati útmutatók és tanfolyamok formájában. Több mint 16 000–24 000 kurzus érhető el. Tanulási utak (Learning Paths) alakíthatóak ki, amelyek irányt adnak a karrieredhez kapcsolódó készségek fejlesztéséhez. Most az oldal ezt a három trendi témát emeli ki: vezetés, mesterséges intelligencia, kiberbiztonság. A kurzusok elvégzése után tanúsítványt (certificate) szerezhetsz, amelyeket hozzáadhatsz a Linkedin profilodhoz. Mennyibe kerül? Havi díjas  előfizetéses modellel működik, ami magánszemélyeknek körülbelül 25 – 40 dollárba kerül. Cégek és intézmények egyedi ajánlatokat kapnak.

Nyitókép: Pixabay

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kinek kell a stressz meg a felelősség? Mi lesz a multikkal, ha senki sem akar középvezető lenni?

A munkaerőpiac éppen a feje tetejére készül állni: a fiatal generációk nem vágynak középvezetői székekbe, a cégek pedig egyre nehezebben... Teljes cikk

Íme a hat legnagyobb ügyvezetői kihívás: a munkaerő az élen

4 kontinens, 26 ország, közel 700 vállalat első számú vezetője körében készített kutatást a legnagyobb kihívásokról az International Executive... Teljes cikk

Conscious unbossing: csak mítosz, hogy nem akar vezető lenni a Z generáció?

Munkaerő-piaci attitűdkutatások szólnak arról, hogy a mostani huszonévesek - a Z generációsok - nem vágynak vezetői szerepre. Főként az ezzel... Teljes cikk