Szerző: Berta László
Megjelent: 4 éve

15 óra a volán mögött - a rendőrség lett a buszsofőrök főnöke?

Egy BKV-s buszsofőr a munkaidő után kezdett este 7-kor, és másnap délelőtt 10-kor még buszon ült a Röszke–Hegyeshalom útvonalon. Nemes Gábor, a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke beszélt olyan sofőrrel is, akit hajnal 2-kor kérték meg, hogy mennie kellene Hegyeshalomra. „A rendőrség a Keleti pályaudvaron közölte, hogy ajtó becsuk, és legközelebb Hegyeshalomnál lehet kinyitni. Amikor Hegyeshalomnál a 30 kilométeres sorban hosszú órákon keresztül nem volt senki mellette, nem tudott WC-re elmenni, étkezni. A mai munkakörülmények között a kollégák mindent elvégeznek, csak meg tudjanak felelni az elvárásoknak, de a háttérbeszélgetésekben elpanaszolták, hogy a saját munkáltatóik annyit nem mondtak nekik, hogy ezért mi jár” – nyilatkozta a HR Portálnak Nemes Gábor.

„Örülünk és támogatjuk, hogy ebben a feladatban részt vesznek a BKV munkatársai” – hangsúlyozta Nemes, hogy nem ágál a feladat ellen. Azt pedig a közlekedési vállalat közölte a HR Portállal, hogy eddig körülbelül száz önként jelentkező járművezető szállított menekülteket.

A Volánnál sincs lazaság

Az egyik Volán társaság buszvezetője elmondta, hogy műszak végén felhívták, szállítson menekülteket Budapestről Vámosszabadiba. Kétszer teljesítette a távot egymás után, amikor egy ezredes rá akarta beszélni a harmadik körre. „Hajnali 3-kor keltem, most másnap éjjel kettő van, válaszoltam, mire a rendőr azt mondta, hogy ő meg fél háromkor kelt. Jó, de önnek nem kell vezetnie, feleltem” – idézte fel beszélgetésüket a HR Portálnak. Egyik kollégája a Röszke –Vámosszabadi távot (307 km) nyomta le műszak után. A buszsofőr még nem tudja, mennyi pénzt kap ezért, megrántja a vállát, mert az is lehet, hogy sima órabérben fizetik ki. Úgy hallotta, volt, aki 30 ezret kapott a menekültek szállításakor végzett pluszmunkáért.

Kerestünk több Volán szakszervezetet, hogyan ítélik meg kollégáik túlterheltségét, de választ nem sikerült kicsikarni belőlük. A menekülteket szállító volánosok létszámáról és díjazását egyelőre nem ismerjük. A Volánbusz Zrt. elegendő összesített adat hiányában nem tudott válaszolni kérdéseinkre.

Rendőr irányít, te meg vezetsz

„Kedden hallottuk azt, hogy nem is a BKV koordinál, hanem a rendőrség adja ki az utasításokat. A járművezetők az utolsó pillanatban tudják meg, hogy hova kell menniük. Volt rá példa, hogy elindultak Szentgotthárd felé, aztán valahol Győr irányában, a rendőrség utasítására visszafordították őket és Balassagyarmatra utaztatták. 60-65 kilométeres maximális sebességre képes autóbusszal, időben érkező váltás nélkül nagyon nehéz a járművezetőknek végrehajtani a feladatot. Ezért gond, hogy a munkáltatói jogkört elveszítette a BKV, viszont a felelősség a nyakán maradt az utasok, a sofőr és a jármű miatt” – említi a BKV-val folytatott e heti tárgyalás egyik felismerését a szakszervezet elnöke.

Nemes felvetette, hogy ha menet közben egy autóbusszal valami baj történik, például mert túl sokat vezetett a sofőr a rendőrség utasítására, akkor a felelősség a BKV-t terheli. A szakszervezet a keddi tárgyaláson azt javasolta a BKV-nak, hogy hozzanak létre kihelyezett diszpécserszolgálatot a helyszínen, ahonnan koordinálják a buszokat. Nemes Gábor szerint Röszkén néhány BKV-s munkáltatóval megoldható lenne a szakmai kontrollt, rajtuk keresztül kommunikálhatna a rendőrség a buszsofőrökkel. Így az indokolt váltásokat is meg tudnák tenni.

Nemes arról számolt be lapunknak, hogy a diszpécserszolgálat javaslata nem talált nyitott fülekre a BKV-nál. És nehezen lendül át beszélgetésünk a szerinte veszélyes rendőri szereptúltengésen: „Döbbenet, hogy a rendőrség elvette a munkáltatói jogkört a BKV-tól.”

A szakszervezeti vezető úgy értesült, hogy a kedd éjjeli határzár után is aktuális marad a buszsofőrök munkavégzése, a BKV tájékoztatása szerint folyamatos marad járműveinek bevonása.

„Felengedik a migránsokat a buszra. Először a gyerekeket és a nőket, akik leülnek, aztán felszállnak a férfiak, akiknek azonnal átengedik a helyüket. Volt olyan BKV-s járművezető, aki kezelni akarta ezt a helyzetet. Megpróbálta elmagyarázni, hogy útközben bármi előfordulhat, biztonságosabb, ha a nők és a gyerekek leülnek, hasztalan, mert az ő kultúrájuk mást diktált” – sztorizott a kultúrák buszos találkozásáról Nemes Gábor.


Senki nem tudja, mennyit fizetnek érte

Meg akartuk tudni, mennyi pluszmunkát jelent órában, kilométerben sofőrnek lenni a menekültválságban, de egyelőre nem kaptunk választ a BKV-tól. „Bízunk benne, hogy kollégáink felelősen meg tudják ítélni, milyen állapotban vannak, mit tudnak még vállalni” – írta a BKV a HR Portálnak. Nemes Gábor erre úgy reagált, hogy ez felelőtlenség. Kifejtette, hogy bárkivel előfordulhat, hogy el akar végezni egy faladatot, és túlvállalja magát, ami veszélyes. A magyar és európai szabályokat nem azért találták ki, hogy egy ilyen helyzetben felrúgják. A megfelelő pihenőidőket azért kell betartani, mert hosszú időtartamú vezetés után szükség van a regenerálódásra. Megkérdeztük, de nem lett világos, hogyan vigyáz a közlekedési vállalat a menekülteket szállító sofőrök egészségére: „Mindent megteszünk annak érdekében, hogy munkatársaink a szabályok betartásával járjanak, járhassanak el, munkakörülményeik pedig a lehetőségekhez képest a legmegfelelőbbek legyenek”.

A járművezetők hozzá vannak szokva a nehéz körülményekhez.A BKV kollektív szerződése maximum 11 óra tölthető el vezetéssel, közbeiktatott pihenőidőkkel, de egyértelmű, hogy ezt sok esetben felrúgják a menekültválságban.

A BKV járműveit szeptemberben vonták be a menekültek szállításába, ezért ennek ellentételezése még nem látszik a bérekben – mondta el Nemes Gábor. A BKV kérdésünkre válaszolva leírta, hogy járművezetői munkájának díját mindenkor a kollektív szerződés szerint számolják el: „Azaz mindenki egyéni órabérre, a munkavégzéstől függő pótlékokra, és egyéni rendkívüli munkavégzésének mértéke alapján meghatározott túlóra százalék szerinti túlóra bérre jogosult, melyet a kollektív szerződésünk szerinti bérfizetéskor kapnak meg.” Nemes szerint ebből a mondatból nem derül ki semmi, mert ebben a különleges helyzetben a kollektív szerződés nincs betartva, mert nem sima városi közlekedésről van szó. Az tovább nehezíti az elszámolást, hogy mi van akkor, ha valaki például 15 órát vezet, amit a munka törvénykönyve nem enged meg.

Mivel a bérekre vonatkozóan nem kaptak választ, Nemesék a konzultáció folytatását kérték: „Azt kértük, hogy mielőtt döntenek, egyeztessék a szakszervezettel. A menetlevelekből kiderül, ki mennyit dolgozott, tudni szeretnénk azt, hogy számolják el, és erre a tárgyaláson ígéretet kaptunk.”
Ha BKV- vagy Volán-buszsofőrként érintett volt vagy jelenleg is érintett menekültek szállításában, és megosztaná velünk véleményét, tapasztalatait, kérjük, írjon az info@hrportal.hu vagy a cikk mellett a szerző nevére kattintva.

  • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Munkabalesethez kapcsolódó dokumentáció - a munkáltatóra és munkavédelmi szakemberre váró feladatokkal

Egy balesetnél a munkáltatónak, vezetőnek, helyszínen lévő dolgozónak egyik pillanatról a másikra számos kötelessége, feladata keletkezik. Meg... Teljes cikk

Letölthető munkabaleseti jegyzőkönyv minta és pótlap

A munkáltatónak minden bejelentett, illetve tudomására jutott balesetről meg kell állapítania, hogy munkabalesetnek tekinti-e. Cikkünkben letölthető... Teljes cikk

A foglalkoztatottság miatt nő a munkabalestek száma is

A Pénzügyminisztérium Munkavédelmi Főosztálya napokkal ezelőtt tette közzé az idei első félévben történt munkabalesetek alakulásáról szóló... Teljes cikk