Szerző: Berta László Megjelent: 3 éve

15 óra a volán mögött - a rendőrség lett a buszsofőrök főnöke?

Egy BKV-s buszsofőr a munkaidő után kezdett este 7-kor, és másnap délelőtt 10-kor még buszon ült a Röszke–Hegyeshalom útvonalon. Nemes Gábor, a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke beszélt olyan sofőrrel is, akit hajnal 2-kor kérték meg, hogy mennie kellene Hegyeshalomra. „A rendőrség a Keleti pályaudvaron közölte, hogy ajtó becsuk, és legközelebb Hegyeshalomnál lehet kinyitni. Amikor Hegyeshalomnál a 30 kilométeres sorban hosszú órákon keresztül nem volt senki mellette, nem tudott WC-re elmenni, étkezni. A mai munkakörülmények között a kollégák mindent elvégeznek, csak meg tudjanak felelni az elvárásoknak, de a háttérbeszélgetésekben elpanaszolták, hogy a saját munkáltatóik annyit nem mondtak nekik, hogy ezért mi jár” – nyilatkozta a HR Portálnak Nemes Gábor.

„Örülünk és támogatjuk, hogy ebben a feladatban részt vesznek a BKV munkatársai” – hangsúlyozta Nemes, hogy nem ágál a feladat ellen. Azt pedig a közlekedési vállalat közölte a HR Portállal, hogy eddig körülbelül száz önként jelentkező járművezető szállított menekülteket.

A Volánnál sincs lazaság

Az egyik Volán társaság buszvezetője elmondta, hogy műszak végén felhívták, szállítson menekülteket Budapestről Vámosszabadiba. Kétszer teljesítette a távot egymás után, amikor egy ezredes rá akarta beszélni a harmadik körre. „Hajnali 3-kor keltem, most másnap éjjel kettő van, válaszoltam, mire a rendőr azt mondta, hogy ő meg fél háromkor kelt. Jó, de önnek nem kell vezetnie, feleltem” – idézte fel beszélgetésüket a HR Portálnak. Egyik kollégája a Röszke –Vámosszabadi távot (307 km) nyomta le műszak után. A buszsofőr még nem tudja, mennyi pénzt kap ezért, megrántja a vállát, mert az is lehet, hogy sima órabérben fizetik ki. Úgy hallotta, volt, aki 30 ezret kapott a menekültek szállításakor végzett pluszmunkáért.

Kerestünk több Volán szakszervezetet, hogyan ítélik meg kollégáik túlterheltségét, de választ nem sikerült kicsikarni belőlük. A menekülteket szállító volánosok létszámáról és díjazását egyelőre nem ismerjük. A Volánbusz Zrt. elegendő összesített adat hiányában nem tudott válaszolni kérdéseinkre.

Rendőr irányít, te meg vezetsz

„Kedden hallottuk azt, hogy nem is a BKV koordinál, hanem a rendőrség adja ki az utasításokat. A járművezetők az utolsó pillanatban tudják meg, hogy hova kell menniük. Volt rá példa, hogy elindultak Szentgotthárd felé, aztán valahol Győr irányában, a rendőrség utasítására visszafordították őket és Balassagyarmatra utaztatták. 60-65 kilométeres maximális sebességre képes autóbusszal, időben érkező váltás nélkül nagyon nehéz a járművezetőknek végrehajtani a feladatot. Ezért gond, hogy a munkáltatói jogkört elveszítette a BKV, viszont a felelősség a nyakán maradt az utasok, a sofőr és a jármű miatt” – említi a BKV-val folytatott e heti tárgyalás egyik felismerését a szakszervezet elnöke.

Nemes felvetette, hogy ha menet közben egy autóbusszal valami baj történik, például mert túl sokat vezetett a sofőr a rendőrség utasítására, akkor a felelősség a BKV-t terheli. A szakszervezet a keddi tárgyaláson azt javasolta a BKV-nak, hogy hozzanak létre kihelyezett diszpécserszolgálatot a helyszínen, ahonnan koordinálják a buszokat. Nemes Gábor szerint Röszkén néhány BKV-s munkáltatóval megoldható lenne a szakmai kontrollt, rajtuk keresztül kommunikálhatna a rendőrség a buszsofőrökkel. Így az indokolt váltásokat is meg tudnák tenni.

Nemes arról számolt be lapunknak, hogy a diszpécserszolgálat javaslata nem talált nyitott fülekre a BKV-nál. És nehezen lendül át beszélgetésünk a szerinte veszélyes rendőri szereptúltengésen: „Döbbenet, hogy a rendőrség elvette a munkáltatói jogkört a BKV-tól.”

A szakszervezeti vezető úgy értesült, hogy a kedd éjjeli határzár után is aktuális marad a buszsofőrök munkavégzése, a BKV tájékoztatása szerint folyamatos marad járműveinek bevonása.

„Felengedik a migránsokat a buszra. Először a gyerekeket és a nőket, akik leülnek, aztán felszállnak a férfiak, akiknek azonnal átengedik a helyüket. Volt olyan BKV-s járművezető, aki kezelni akarta ezt a helyzetet. Megpróbálta elmagyarázni, hogy útközben bármi előfordulhat, biztonságosabb, ha a nők és a gyerekek leülnek, hasztalan, mert az ő kultúrájuk mást diktált” – sztorizott a kultúrák buszos találkozásáról Nemes Gábor.


Senki nem tudja, mennyit fizetnek érte

Meg akartuk tudni, mennyi pluszmunkát jelent órában, kilométerben sofőrnek lenni a menekültválságban, de egyelőre nem kaptunk választ a BKV-tól. „Bízunk benne, hogy kollégáink felelősen meg tudják ítélni, milyen állapotban vannak, mit tudnak még vállalni” – írta a BKV a HR Portálnak. Nemes Gábor erre úgy reagált, hogy ez felelőtlenség. Kifejtette, hogy bárkivel előfordulhat, hogy el akar végezni egy faladatot, és túlvállalja magát, ami veszélyes. A magyar és európai szabályokat nem azért találták ki, hogy egy ilyen helyzetben felrúgják. A megfelelő pihenőidőket azért kell betartani, mert hosszú időtartamú vezetés után szükség van a regenerálódásra. Megkérdeztük, de nem lett világos, hogyan vigyáz a közlekedési vállalat a menekülteket szállító sofőrök egészségére: „Mindent megteszünk annak érdekében, hogy munkatársaink a szabályok betartásával járjanak, járhassanak el, munkakörülményeik pedig a lehetőségekhez képest a legmegfelelőbbek legyenek”.

A járművezetők hozzá vannak szokva a nehéz körülményekhez.A BKV kollektív szerződése maximum 11 óra tölthető el vezetéssel, közbeiktatott pihenőidőkkel, de egyértelmű, hogy ezt sok esetben felrúgják a menekültválságban.

A BKV járműveit szeptemberben vonták be a menekültek szállításába, ezért ennek ellentételezése még nem látszik a bérekben – mondta el Nemes Gábor. A BKV kérdésünkre válaszolva leírta, hogy járművezetői munkájának díját mindenkor a kollektív szerződés szerint számolják el: „Azaz mindenki egyéni órabérre, a munkavégzéstől függő pótlékokra, és egyéni rendkívüli munkavégzésének mértéke alapján meghatározott túlóra százalék szerinti túlóra bérre jogosult, melyet a kollektív szerződésünk szerinti bérfizetéskor kapnak meg.” Nemes szerint ebből a mondatból nem derül ki semmi, mert ebben a különleges helyzetben a kollektív szerződés nincs betartva, mert nem sima városi közlekedésről van szó. Az tovább nehezíti az elszámolást, hogy mi van akkor, ha valaki például 15 órát vezet, amit a munka törvénykönyve nem enged meg.

Mivel a bérekre vonatkozóan nem kaptak választ, Nemesék a konzultáció folytatását kérték: „Azt kértük, hogy mielőtt döntenek, egyeztessék a szakszervezettel. A menetlevelekből kiderül, ki mennyit dolgozott, tudni szeretnénk azt, hogy számolják el, és erre a tárgyaláson ígéretet kaptunk.”
Ha BKV- vagy Volán-buszsofőrként érintett volt vagy jelenleg is érintett menekültek szállításában, és megosztaná velünk véleményét, tapasztalatait, kérjük, írjon az info@hrportal.hu vagy a cikk mellett a szerző nevére kattintva.

Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A foglalkoztatók 70 százalékánál találtak munkaügyi jogsértést

Munkaügyi szabálytalanságot találtak a vizsgált 13 316 munkáltató 70 százalékánál, az ellenőrzött több mint 54 ezer munkavállalónak pedig a 68... Teljes cikk

Figyelmeztető sztrájk az Audi gyárban

Két órás figyelmeztető sztrájkot hirdetett péntek délelőttre az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ), miután a csütörtöki... Teljes cikk

Készülhetnek az ellenőrzésre a pékek, cukrászok és vagyonvédők

Idén a sütő- és cukrászipari tevékenységet folytató vállalkozások körében tart majd célvizsgálatokat a munkaügyi hatóság, de sok... Teljes cikk

Komoly döntést kell hozniuk a Honvédkórház dolgozóinak

A Honvédkórház hét fővárosi és öt vidéki telephelyén több ezer civil alkalmazottnak, köztük orvosoknak, ápolóknak és más szakdolgozóknak öt... Teljes cikk

Két év alatt 20 százalékkal emelné dolgozói bérét az Audi Hungaria

Két év alatt húsz százalékkal növelné minden munkavállalója bérét az Audi Hungaria Zrt. Németh Sándor, az AHFSZ elnöke arról tájékoztatta az... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár