Szerző: Berta László
Megjelent: 5 éve

15 óra a volán mögött - a rendőrség lett a buszsofőrök főnöke?

Egy BKV-s buszsofőr a munkaidő után kezdett este 7-kor, és másnap délelőtt 10-kor még buszon ült a Röszke–Hegyeshalom útvonalon. Nemes Gábor, a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke beszélt olyan sofőrrel is, akit hajnal 2-kor kérték meg, hogy mennie kellene Hegyeshalomra. „A rendőrség a Keleti pályaudvaron közölte, hogy ajtó becsuk, és legközelebb Hegyeshalomnál lehet kinyitni. Amikor Hegyeshalomnál a 30 kilométeres sorban hosszú órákon keresztül nem volt senki mellette, nem tudott WC-re elmenni, étkezni. A mai munkakörülmények között a kollégák mindent elvégeznek, csak meg tudjanak felelni az elvárásoknak, de a háttérbeszélgetésekben elpanaszolták, hogy a saját munkáltatóik annyit nem mondtak nekik, hogy ezért mi jár” – nyilatkozta a HR Portálnak Nemes Gábor.

„Örülünk és támogatjuk, hogy ebben a feladatban részt vesznek a BKV munkatársai” – hangsúlyozta Nemes, hogy nem ágál a feladat ellen. Azt pedig a közlekedési vállalat közölte a HR Portállal, hogy eddig körülbelül száz önként jelentkező járművezető szállított menekülteket.

A Volánnál sincs lazaság

Az egyik Volán társaság buszvezetője elmondta, hogy műszak végén felhívták, szállítson menekülteket Budapestről Vámosszabadiba. Kétszer teljesítette a távot egymás után, amikor egy ezredes rá akarta beszélni a harmadik körre. „Hajnali 3-kor keltem, most másnap éjjel kettő van, válaszoltam, mire a rendőr azt mondta, hogy ő meg fél háromkor kelt. Jó, de önnek nem kell vezetnie, feleltem” – idézte fel beszélgetésüket a HR Portálnak. Egyik kollégája a Röszke –Vámosszabadi távot (307 km) nyomta le műszak után. A buszsofőr még nem tudja, mennyi pénzt kap ezért, megrántja a vállát, mert az is lehet, hogy sima órabérben fizetik ki. Úgy hallotta, volt, aki 30 ezret kapott a menekültek szállításakor végzett pluszmunkáért.

Kerestünk több Volán szakszervezetet, hogyan ítélik meg kollégáik túlterheltségét, de választ nem sikerült kicsikarni belőlük. A menekülteket szállító volánosok létszámáról és díjazását egyelőre nem ismerjük. A Volánbusz Zrt. elegendő összesített adat hiányában nem tudott válaszolni kérdéseinkre.

Rendőr irányít, te meg vezetsz

„Kedden hallottuk azt, hogy nem is a BKV koordinál, hanem a rendőrség adja ki az utasításokat. A járművezetők az utolsó pillanatban tudják meg, hogy hova kell menniük. Volt rá példa, hogy elindultak Szentgotthárd felé, aztán valahol Győr irányában, a rendőrség utasítására visszafordították őket és Balassagyarmatra utaztatták. 60-65 kilométeres maximális sebességre képes autóbusszal, időben érkező váltás nélkül nagyon nehéz a járművezetőknek végrehajtani a feladatot. Ezért gond, hogy a munkáltatói jogkört elveszítette a BKV, viszont a felelősség a nyakán maradt az utasok, a sofőr és a jármű miatt” – említi a BKV-val folytatott e heti tárgyalás egyik felismerését a szakszervezet elnöke.

Nemes felvetette, hogy ha menet közben egy autóbusszal valami baj történik, például mert túl sokat vezetett a sofőr a rendőrség utasítására, akkor a felelősség a BKV-t terheli. A szakszervezet a keddi tárgyaláson azt javasolta a BKV-nak, hogy hozzanak létre kihelyezett diszpécserszolgálatot a helyszínen, ahonnan koordinálják a buszokat. Nemes Gábor szerint Röszkén néhány BKV-s munkáltatóval megoldható lenne a szakmai kontrollt, rajtuk keresztül kommunikálhatna a rendőrség a buszsofőrökkel. Így az indokolt váltásokat is meg tudnák tenni.

Nemes arról számolt be lapunknak, hogy a diszpécserszolgálat javaslata nem talált nyitott fülekre a BKV-nál. És nehezen lendül át beszélgetésünk a szerinte veszélyes rendőri szereptúltengésen: „Döbbenet, hogy a rendőrség elvette a munkáltatói jogkört a BKV-tól.”

A szakszervezeti vezető úgy értesült, hogy a kedd éjjeli határzár után is aktuális marad a buszsofőrök munkavégzése, a BKV tájékoztatása szerint folyamatos marad járműveinek bevonása.

„Felengedik a migránsokat a buszra. Először a gyerekeket és a nőket, akik leülnek, aztán felszállnak a férfiak, akiknek azonnal átengedik a helyüket. Volt olyan BKV-s járművezető, aki kezelni akarta ezt a helyzetet. Megpróbálta elmagyarázni, hogy útközben bármi előfordulhat, biztonságosabb, ha a nők és a gyerekek leülnek, hasztalan, mert az ő kultúrájuk mást diktált” – sztorizott a kultúrák buszos találkozásáról Nemes Gábor.


Senki nem tudja, mennyit fizetnek érte

Meg akartuk tudni, mennyi pluszmunkát jelent órában, kilométerben sofőrnek lenni a menekültválságban, de egyelőre nem kaptunk választ a BKV-tól. „Bízunk benne, hogy kollégáink felelősen meg tudják ítélni, milyen állapotban vannak, mit tudnak még vállalni” – írta a BKV a HR Portálnak. Nemes Gábor erre úgy reagált, hogy ez felelőtlenség. Kifejtette, hogy bárkivel előfordulhat, hogy el akar végezni egy faladatot, és túlvállalja magát, ami veszélyes. A magyar és európai szabályokat nem azért találták ki, hogy egy ilyen helyzetben felrúgják. A megfelelő pihenőidőket azért kell betartani, mert hosszú időtartamú vezetés után szükség van a regenerálódásra. Megkérdeztük, de nem lett világos, hogyan vigyáz a közlekedési vállalat a menekülteket szállító sofőrök egészségére: „Mindent megteszünk annak érdekében, hogy munkatársaink a szabályok betartásával járjanak, járhassanak el, munkakörülményeik pedig a lehetőségekhez képest a legmegfelelőbbek legyenek”.

A járművezetők hozzá vannak szokva a nehéz körülményekhez.A BKV kollektív szerződése maximum 11 óra tölthető el vezetéssel, közbeiktatott pihenőidőkkel, de egyértelmű, hogy ezt sok esetben felrúgják a menekültválságban.

A BKV járműveit szeptemberben vonták be a menekültek szállításába, ezért ennek ellentételezése még nem látszik a bérekben – mondta el Nemes Gábor. A BKV kérdésünkre válaszolva leírta, hogy járművezetői munkájának díját mindenkor a kollektív szerződés szerint számolják el: „Azaz mindenki egyéni órabérre, a munkavégzéstől függő pótlékokra, és egyéni rendkívüli munkavégzésének mértéke alapján meghatározott túlóra százalék szerinti túlóra bérre jogosult, melyet a kollektív szerződésünk szerinti bérfizetéskor kapnak meg.” Nemes szerint ebből a mondatból nem derül ki semmi, mert ebben a különleges helyzetben a kollektív szerződés nincs betartva, mert nem sima városi közlekedésről van szó. Az tovább nehezíti az elszámolást, hogy mi van akkor, ha valaki például 15 órát vezet, amit a munka törvénykönyve nem enged meg.

Mivel a bérekre vonatkozóan nem kaptak választ, Nemesék a konzultáció folytatását kérték: „Azt kértük, hogy mielőtt döntenek, egyeztessék a szakszervezettel. A menetlevelekből kiderül, ki mennyit dolgozott, tudni szeretnénk azt, hogy számolják el, és erre a tárgyaláson ígéretet kaptunk.”
Ha BKV- vagy Volán-buszsofőrként érintett volt vagy jelenleg is érintett menekültek szállításában, és megosztaná velünk véleményét, tapasztalatait, kérjük, írjon az info@hrportal.hu vagy a cikk mellett a szerző nevére kattintva.

  • 2021.01.17Adatvédelmi alapismeretek Ha szeretné rövid idő alatt elsajátítani az adatvédelmi alapismereteket vagy nem találkozott még a GDPR-ral, de szeretne ezen változtatni, akkor e-learning tananyagunkat Önnek ajánljuk. Videónk segítségével megismerkedhet az alapfogalmakon kívül az adatkezelési jogalapok rendszerével, valamint az adatkezelés alapelveivel is. Fél napos konzultációs lehetőségünk segítségével a videóval kapcsolatos kérdéseit vagy egyéb problémáit megbeszélheti a téma szakértőjével, dr. Sepsi Tiborral. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A távmunka-rendelet csapdái - erre figyeljünk munkaadóként (1.)

Az átfogó szabályozás eddig elmaradt, ám november 11-én Kormányrendelet (487/2020. (XI.11.) jelent meg a távmunkáról a veszélyhelyzet idejére,... Teljes cikk

Újabb 66 testkamerával védi jegyvizsgálóit a MÁV

A MÁV-Start 66 új testkamerát szerzett be, így már 174 ilyen eszköz támogatja a jegyvizsgálók munkáját. Teljes cikk

Koronavírus: kérik vissza a buszsofőrök a kordont

A tavasszal már bevált első ajtós kordonok visszaállítását és a maszkviselés alóli felmentést kéri a közösségi közlekedésben dolgozó... Teljes cikk