15 óra a volán mögött - a rendőrség lett a buszsofőrök főnöke?
Egész napon át vezettek a menekülteket szállító BKV és Volán sofőrök, de azt még senki nem tudja, mennyi pénzt kapnak érte hó végén. A BKV elveszítette munkáltatói jogait, miután száz járművezetője a rendőrök utasításait hajtotta végre?
„Örülünk és támogatjuk, hogy ebben a feladatban részt vesznek a BKV munkatársai” – hangsúlyozta Nemes, hogy nem ágál a feladat ellen. Azt pedig a közlekedési vállalat közölte a HR Portállal, hogy eddig körülbelül száz önként jelentkező járművezető szállított menekülteket.
A Volánnál sincs lazaság
Az egyik Volán társaság buszvezetője elmondta, hogy műszak végén felhívták, szállítson menekülteket Budapestről Vámosszabadiba. Kétszer teljesítette a távot egymás után, amikor egy ezredes rá akarta beszélni a harmadik körre. „Hajnali 3-kor keltem, most másnap éjjel kettő van, válaszoltam, mire a rendőr azt mondta, hogy ő meg fél háromkor kelt. Jó, de önnek nem kell vezetnie, feleltem” – idézte fel beszélgetésüket a HR Portálnak. Egyik kollégája a Röszke –Vámosszabadi távot (307 km) nyomta le műszak után. A buszsofőr még nem tudja, mennyi pénzt kap ezért, megrántja a vállát, mert az is lehet, hogy sima órabérben fizetik ki. Úgy hallotta, volt, aki 30 ezret kapott a menekültek szállításakor végzett pluszmunkáért.
Kerestünk több Volán szakszervezetet, hogyan ítélik meg kollégáik túlterheltségét, de választ nem sikerült kicsikarni belőlük. A menekülteket szállító volánosok létszámáról és díjazását egyelőre nem ismerjük. A Volánbusz Zrt. elegendő összesített adat hiányában nem tudott válaszolni kérdéseinkre.
Rendőr irányít, te meg vezetsz
„Kedden hallottuk azt, hogy nem is a BKV koordinál, hanem a rendőrség adja ki az utasításokat. A járművezetők az utolsó pillanatban tudják meg, hogy hova kell menniük. Volt rá példa, hogy elindultak Szentgotthárd felé, aztán valahol Győr irányában, a rendőrség utasítására visszafordították őket és Balassagyarmatra utaztatták. 60-65 kilométeres maximális sebességre képes autóbusszal, időben érkező váltás nélkül nagyon nehéz a járművezetőknek végrehajtani a feladatot. Ezért gond, hogy a munkáltatói jogkört elveszítette a BKV, viszont a felelősség a nyakán maradt az utasok, a sofőr és a jármű miatt” – említi a BKV-val folytatott e heti tárgyalás egyik felismerését a szakszervezet elnöke.
Nemes felvetette, hogy ha menet közben egy autóbusszal valami baj történik, például mert túl sokat vezetett a sofőr a rendőrség utasítására, akkor a felelősség a BKV-t terheli. A szakszervezet a keddi tárgyaláson azt javasolta a BKV-nak, hogy hozzanak létre kihelyezett diszpécserszolgálatot a helyszínen, ahonnan koordinálják a buszokat. Nemes Gábor szerint Röszkén néhány BKV-s munkáltatóval megoldható lenne a szakmai kontrollt, rajtuk keresztül kommunikálhatna a rendőrség a buszsofőrökkel. Így az indokolt váltásokat is meg tudnák tenni.
Nemes arról számolt be lapunknak, hogy a diszpécserszolgálat javaslata nem talált nyitott fülekre a BKV-nál. És nehezen lendül át beszélgetésünk a szerinte veszélyes rendőri szereptúltengésen: „Döbbenet, hogy a rendőrség elvette a munkáltatói jogkört a BKV-tól.”
A szakszervezeti vezető úgy értesült, hogy a kedd éjjeli határzár után is aktuális marad a buszsofőrök munkavégzése, a BKV tájékoztatása szerint folyamatos marad járműveinek bevonása.
Senki nem tudja, mennyit fizetnek érte
Meg akartuk tudni, mennyi pluszmunkát jelent órában, kilométerben sofőrnek lenni a menekültválságban, de egyelőre nem kaptunk választ a BKV-tól. „Bízunk benne, hogy kollégáink felelősen meg tudják ítélni, milyen állapotban vannak, mit tudnak még vállalni” – írta a BKV a HR Portálnak. Nemes Gábor erre úgy reagált, hogy ez felelőtlenség. Kifejtette, hogy bárkivel előfordulhat, hogy el akar végezni egy faladatot, és túlvállalja magát, ami veszélyes. A magyar és európai szabályokat nem azért találták ki, hogy egy ilyen helyzetben felrúgják. A megfelelő pihenőidőket azért kell betartani, mert hosszú időtartamú vezetés után szükség van a regenerálódásra. Megkérdeztük, de nem lett világos, hogyan vigyáz a közlekedési vállalat a menekülteket szállító sofőrök egészségére: „Mindent megteszünk annak érdekében, hogy munkatársaink a szabályok betartásával járjanak, járhassanak el, munkakörülményeik pedig a lehetőségekhez képest a legmegfelelőbbek legyenek”.
A járművezetők hozzá vannak szokva a nehéz körülményekhez.A BKV kollektív szerződése maximum 11 óra tölthető el vezetéssel, közbeiktatott pihenőidőkkel, de egyértelmű, hogy ezt sok esetben felrúgják a menekültválságban.
A BKV járműveit szeptemberben vonták be a menekültek szállításába, ezért ennek ellentételezése még nem látszik a bérekben – mondta el Nemes Gábor. A BKV kérdésünkre válaszolva leírta, hogy járművezetői munkájának díját mindenkor a kollektív szerződés szerint számolják el: „Azaz mindenki egyéni órabérre, a munkavégzéstől függő pótlékokra, és egyéni rendkívüli munkavégzésének mértéke alapján meghatározott túlóra százalék szerinti túlóra bérre jogosult, melyet a kollektív szerződésünk szerinti bérfizetéskor kapnak meg.” Nemes szerint ebből a mondatból nem derül ki semmi, mert ebben a különleges helyzetben a kollektív szerződés nincs betartva, mert nem sima városi közlekedésről van szó. Az tovább nehezíti az elszámolást, hogy mi van akkor, ha valaki például 15 órát vezet, amit a munka törvénykönyve nem enged meg.
Mivel a bérekre vonatkozóan nem kaptak választ, Nemesék a konzultáció folytatását kérték: „Azt kértük, hogy mielőtt döntenek, egyeztessék a szakszervezettel. A menetlevelekből kiderül, ki mennyit dolgozott, tudni szeretnénk azt, hogy számolják el, és erre a tárgyaláson ígéretet kaptunk.”
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A kormány megvédi a magyar munkahelyeket, ezért kiemelten kezeli a foglalkoztatáshoz kapcsolódó szabálytalanságok megelőzését is - hangsúlyozta... Teljes cikk
Az európai parlamenti képviselők szerdán új szabályokat fogadtak el a munkahelyi káros anyagoknak való kitettség korlátozására, negyven év óta... Teljes cikk
Miért komoly probléma az egészséges (munkában)megtartási HR-stratégia hiánya? - teszi fel a kérdést Papp Tamás István HR szakember. Decemberben az... Teljes cikk
- Hétfőn is folytatódik a Volán-sztrájk, ezek a járatok maradnak ki 3 hónapja
- MÁV-Volán bértárgyalás: elég vagy nem elég munkavállalónként plusz havi 70 ezer forint? 3 hónapja
- Hatalmas az érdeklődés a Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogram iránt 3 hónapja
- Ekkora béremelést kaphatnak a MÁV-Volán dolgozók 3 hónapja
- Újabb Volán-sztrájk jöhet 3 hónapja
- Komoly változások lesznek januártól a MÁV vezetésében 4 hónapja
- Érik az újabb Volán-sztrájk 4 hónapja
- A makói gumigyár vezetősége beperelte a Gumiipari Szakszervezeti Szövetséget és annak elnökét 4 hónapja
- A munkahelyek védelme érdekében folytatódik az újraiparosítási hitelprogram 4 hónapja
- A technológiai innovációt, a műszaki és mérnöki kutatómunka terén kiemelkedő teljesítményeket díjazták 5 hónapja
- Megvan, ki fog őrködni Magyarország költségvetése fölött 5 hónapja