kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

19 vezérigazgató halt meg tavaly munka közben - jobb "vállalati atlétává" kell válni

Tavaly 19 vezérigazgató halt meg munka közben, de a szám ennél több is lehet. Egyre összetettebb, egyre gyorsabban változó világunkban soha nem volt még ilyen nehéz vállalatot vezetni. A csúcsvezetőknek komoly stratégiát kell kialakítaniuk, hogy fenn tudják tartani a munka-magánélet egyensúlyát - hívja fel a figyelmet a fastcompany.com cikke.

Sportolói fegyelemmel kell edzeni, azaz dolgozni-
images

A tavalyi év a számok alapján nem szolgál örömhírekkel a vállalatvezetők számára: a Challenger, Gray & Christmas munkaerő-közvetítő és tanácsadó cég adatai alapján 2023-ban 1914 vezérigazgató távozott posztjáról. Ez a legmagasabb fluktuációs arány 2002, azaz a felmérés kezdőévétől fogva. A jelentés szerint 19 vezérigazgató halt meg munka közben 2023-ban - ez a kijózanító adat szintén felhívja rá a figyelmet, hogy a vezetők munka-magánélet egyensúlyával foglalkozni kell. 

Sportolói fegyelemmel kell edzeni, azaz dolgozni

Nikhil Deogun, aki a Brunswick Group amerikai kontinensért felelős vezérigazgatója és vezetői tanácsadóként is dolgozik, azt mondja, a fegyelem kulcsfontosságú a kiégés elkerülése érdekében. Deogun felidézi azt a tanácsot, amelyet néhány évvel ezelőtt egy neves vezérigazgató osztott meg vele: "Ahhoz, hogy ezt a munkát fenntarthatóan végezd, jobb "vállalati atlétának" kell lenned". "Tudatos fegyelemmel kell döntened arról, hogy mit csinálsz és kivel találkozol".

A sikeres vezérigazgatók titka olyan rutinok vagy szokások kialakítása, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy elszakadjanak a munkától. Laxman Narasimhan, a Starbucks vezérigazgatója reggel 20 percig, lefekvés előtt pedig 10 percig meditál. Gregg Renfrew, a Beautycounter alapítója és vezérigazgatója elmondta, hogy ő a családot előtérbe helyezve találja meg az egyensúlyt. "Mindig felveszem a telefont, amikor a gyerekeim hívnak, így tudják, hogy fontosak az életemben" - mondja, majd hozzáteszi: "minden este veszek egy forró fürdőt, hogy legyen egy kis időm egyedül lenni - ez egy utolsó, energiát adó pillanat, amikor gondolkodhatok, fellélegezhetek és ellazulhatok."

Az öngondoskodás a munka része

Mivel a vállalatvezetés az utóbbi években egyre összetettebbé vált, a vezérigazgatóknak minden eddiginél nagyobb szükségük van a munka és a magánélet egyensúlyára. Egy stresszes vezető nehezen tudja hatékonyan irányítani azt a munkaerőt, amely még mindig a világjárvány hatásaitól szenved. Nehezebben tud döntéseket hozni egy olyan gazdaságban, amelyben sok a bizonytalansági tényező, és nehezebben navigál a jelentős társadalmi és politikai kihívások között, amelyek egyre inkább beszivárognak a munka világába.

A "nem" egy teljes mondat 

Sok vezérigazgatót az ambíció és a külső megerősítés iránti vágyak keveréke fűt, amely egészségtelen életvitelhez és kiégéshez vezethet. Jerry Colonna, az egykori kockázati tőkebefektető, író és CEO coach arra ösztönzi ügyfeleit, hogy vegyenek részt egy "radikális önvizsgálati" folyamatban, amelynek során felismerik, mi akadályozza őket abban, hogy nemet mondjanak a felesleges találkozókra és kérésekre.

Colonna saját tapasztalatairól is beszél ügyfeleinek: "Ahogy idősebb, őszebb és - vitathatatlanul - bölcsebb lettem, megértettem, hogy azok a dolgok, amelyek arra késztetnek, hogy egyensúly nélkül éljek, hogy lepontozzam a saját életemet és jólétemet, gyakran belső mozgatórugók, amelyek félreértelmezik a világot, és azt gondolják, hogy csak akkor lehetek méltó a szeretetre, ha ironikus módon annyira kimerítem magam, hogy elveszek (vagy, ami még rosszabb, a végén el akarok veszni). A válasz egyszerű (de nehéz): Mondj nemet. Mondjunk nemet még a legfélelmetesebb részeinknek is, amelyek azt mondják, hogy "a sikerem attól függ, hogy kicsinálom magam". Ez egy hazugság, amiből szerencsére már kinőttem."

fotó: freepik

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Támogatás, nem sajnálat: így álljunk a mellrákkal küzdő munkatársaink mellé

A mellrák diagnózisa nemcsak az érintett életét forgatja fel, hanem hatással van a környezetére és a munkahelyi közösségre is. Ilyenkor nem a... Teljes cikk

Nem lustaság, ha nem megy a munka - mutatjuk, mi állhat a háttérben

Ősszel sokan érzik úgy, hogy csökken az energiájuk, nehezebben koncentrálnak, és a munka is egyre nehezebben megy. Ez nem feltétlenül lustaság vagy... Teljes cikk

Nem csak magánügy, hanem munkahelyi ügy is - miért ciki téma Magyarországon a menopauza?

Hőhullámok, fáradtság, hangulatingadozás – tünetek, amelyekről ritkán esik szó a munkahelyeken, pedig több százezer nő életét befolyásolják... Teljes cikk