A coaching szerepe az üzleti és a magánéletben
A hozzáértő coaching magas művészet és nagy értékű szolgáltatás. Ahhoz, hogy a coachingkapcsolat működőképes lehessen, a kliens nyitottsága és abbéli hajlandósága szükséges, hogy alávesse magát a folyamatnak. Dr. Joe Rubino sikerténer írása a HR Portálnak.
Rendszerint az egyedüli kapcsolat, amellyel az életünk jobbításához rendelkezünk, azokról a területekről származik, amelyeket tudunk, és amelyeket nem tudunk/ismerünk. Miközben azon fáradozunk, hogy többet érjünk el, jellemzően hozzátanulunk a korábbiakhoz, hogy növeljük a tudás területét és megtanuljuk a dolgokat kicsit jobban, picit másként csinálni, vagy egyszerűen többször megismételjük azt, ami a múltban hozott bizonyos eredményeket. Ez a magatartás előre jelezhetően kismértékben fokozatosan megnöveli abbéli képességünket, hogy javítsunk a vállalkozásunkon vagy a környezetünkön.
Hasonlóképpen, amikor a "nem tudom" területén művelődünk, ez a rész is növeli azt a területet, ahol a tudás lakik. Példa: ha nem tudsz bánni a számítógéppel és elhatározod, hogy megtanulod a kezelését, sikeresen vetted az akadályt a nem tudom területen és átvitted a tudom területre. Ténykedéseinknek több, mint 95 százaléka e két arénában zajlik, a tudom és a nem tudom térfélen. Mindazonáltal a legnagyobb fejlődésünk a "tudom - nem tudom arénán" kívülről érkezik, és olyan gondolatok és eszmék sokaságát foglalja magában, amelyekre vakok vagyunk, amelyeknek még a létezéséről sincs sejtelmünk. Ez az a színtér, "amiről nem tudjuk, hogy nem tudjuk", s ahol az áttörés, az "aha-élmény" létrejön.
Nos, hogyan férjünk hozzá ehhez a termékeny talajhoz, ha a létezéséről sem tudunk? A válasz egyszerű: igénybe vesszük egy coach segítségét, hogy felfedezhessük ezt a gazdag birodalmat, amely kívül esik a hétköznapi világlátásunkon és a kihívásokra adott szokásos válaszválasztásainkon. A coach olyan ember legyen, aki maga is magas szintű tudással rendelkezik azon a területen, amelyen coaching szolgáltatást ajánl. A coach valószínűleg profi egy területen és nem feltétlenül az más területeken. Ugyanaz, akit arra képeztek, hogy üzleti ügyekben legyen a tanácsadód, teljesen alkalmatlan lehet arra, hogy az emberi kapcsolatokban vagy spirituális ügyekben segítsen. Az igazi coach nem ad tanácsot és nem adja kölcsön a véleményét. Értékalapon és nem egocentrikusan gondolkodik. Nem manipulál és nem erőlteti saját elképzeléseit a másikra. Mentes mindenféle előítélettől. Nem tanácsadó és nem terapeuta. Nem próbálja védelmezni, ellenőrizni vagy megmenteni azt, akinek coaching szolgáltatást nyújt. Ehelyett meghallgatja az illetőt és végiggondolja, melyek a kihívások, illetve melyik az a kulcsfontosságú hiányzó láncszem, amely - ha egyszer a helyére kerül -, meghozza a kívánt eredményt.
A coach abban segít, hogy észrevegyük, amit nem észlelünk, hiszen nemcsak arra figyel, amit kimondunk, de azt is megjegyzi, amit kihagyunk. Empátiával közeledik a klienshez, ugyanakkor érzelmileg nem kötődik a kimenetelhez/eredményhez. Szolgáltatásának célja, hogy az ügyfél élete optimálisan működjön. Munkája során kérdéseket tesz fel, lehetőségeket vázol fel, kérést fogalmaz meg, néha olyan ügyekkel szembesíti az ügyfelet, amelyek (ön)vizsgálatot, elemzést igényelnek. A hozzáértő coaching magas művészet és nagy értékű szolgáltatás.
Ahhoz, hogy a coachingkapcsolat egyáltalán működőképes lehessen, a kliens abszolút nyitottsága és abbéli hajlandósága szükséges, hogy alávesse magát a folyamatnak. Természetesen teljes diszkréció (titoktartás) is kell hozzá, mert csak emellett lehet feltárni a feltárandókat. Az ítélkezéstől és a tanácsadástól mentes légkör teremti meg a kellő nyitottságot az összes lehetőség alapos kielemzésére.
Coaching szolgáltatást jellemzően az élet hat nagy területének egyikén nyújtanak: üzlet/karrier, egészség és bőség, kapcsolatok, spiritualitás, személyes fejlődés vagy regenerálódás/szenvedélyek. A jó coach tisztázza, hogy a kliense készen áll-e arra, hogy megnyíljon és az említett területek mindegyikét feltárja, vagy esetleg abban maradnak egymással, hogy a közöttük lévő viszonyt egy vagy több területre korlátozzák. A valódi coach értékalapon tevékenykedik, tisztelettel bánik a klienssel, ugyanakkor szívesen szaván fogja az illetőt, hogy komolyan kötelezze el magát a saját kitűnőségei és legjobb érdekei mellett.
A sikeres coach:
Nagyon hasznos bármely coaching kapcsolat esetében, ha a felek előre tisztázzák a kliens általános elvárásait. Ez szerencsés esetben átfogja az illető üzleti és magánéletének valamennyi aspektusát. Ebből a széles perspektívából már lehet tervet készíteni bármilyen cél eléréséhez. Ezek a célok a nagy egész megvalósulásának egy-egy aspektusát jelentik.
A hatékony coaching mind az üzleti, mind a magánéletre helyezheti a hangsúlyt. Az üzleti világban vagy a hálózatépítésben a legjobb a szolgáltatási jogviszonyt egy konkrét témára, egy projektre vagy egy akciótervre építeni, amelynek határideje van. Arra összpontosítva, hogy jól körülírt és mérhető eredmények szülessenek, a coach támogathatja a klienst abban, hogy minden szakaszt a lehető legjobban teljesítsen, legyen szó üzleti vagy magánéleti célokról. A coach abban is segíthet, hogy világosan kirajzolódjon minden feltétel, amelynek szerepe lehet a projekt teljesítésében. Az ilyen feltételek között vannak nem mérhetőek is, amelyekre mégis szükség van a sikerhez. Gondolunk itt a családtagokkal ápolt szorosabb kapcsolatra, a gyermekekkel töltött idő tartalmassá tételére, a naponta csak önmagunkra fordított időre, a jól megérdemelt szabadság eltöltésére stb.
Sokan tévesen azt gondolják, hogy valaki sikeres lehet az üzletben anélkül, hogy az élet más területein is sikeres lenne. Az üzlet, a munka életünk fontos része, de csak egy a többi között. Ha nincs egyensúlyban az említett hat fő életterület, bármekkora üzleti sikert is érünk el, örömünk sosem teljes. Ezért a jó coach abban támogatja kliensét, hogy a nagy egészben gondolkodjon, egy olyan perspektívában, amelyben a végső cél az élet mind a hat prominens területének kiteljesedése. Ez az oka annak, hogy a személyes fejlődés lényegi része bármilyen üzleti coaching kapcsolatnak. Ahogy a személyes fejlődés folyamata beindul, egészen biztos, hogy az üzleti hatékonyság is növekszik.
Miként az olimpiai aranyéremre felkészülő atléta sem gondolja, hogy célját edzői támogatás nélkül elérheti, az emberek döntő többsége is sokat nyerhet a személyi segítővel (edzővel). A coaching örömet és jókedvet adhat hozzá az életünkhöz, amikor önmagunk és vállalkozásunk megújításán fáradozunk. És egy induló coaching kapcsolatnak természetesen az az egyik legnagyobb hozadéka, hogy a kliens maga is elsajátítja a coaching szolgáltatáshoz szükséges kompetenciákat, hogy majdan mások életét javítsa - azokét, akik megkérik erre. Ha az üzleti világban dolgozol és még nincs személyi edződ, komolyan bátorítalak, vágj bele egy ilyen kapcsolatba, hiszen segíti céljaid gyorsabb elérését, amiből mind az üzleti, mind a magánéleted nagyon sokat nyer.
Dr. Joe Rubino, a The Center for Personal Reinvention (Személyes Megújulás Központ) vezetője
www.CenterForPersonalReinvention.com
Dr. Joe Rubino
Dr. Joe Rubino nemzetközileg elismert szakértője az önbecsülésnek, sorsfordító személyes fejlődést elősegítő edző és sikertréner. Eddig megjelent kilenc nagysikerű könyve és két CD sorozata óriási példányszámban kelt el. Művei az önbecsülés visszanyerésétől az üzleti hatékonyság és siker elérésén át a magánéleti örömig és kiteljesedésig nagy ívet rajzolnak le. Közkedvelt előadó és tanfolyamvezető, világszerte ismert a személyes és vezetőfejlesztés terén végzett úttörő munkásságáról, hatékony munkacsoportok működtetéséről, a másikra figyelési és kommunikációs kompetencia fejlesztéséről, életvezetési és vállalkozási coaching, valamint optimális élettervezési munkáiról.
Legkelendőbb könyveit 19 nyelvre fordították le és 48 országban olvassák. Személyes fejlődéssel foglalkozó könyvei:
Lejegyezte: Szabóné Szebenyi Georgina
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk
Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk
Nem csak a mesterséges intelligenciához való alkalmazkodás függvénye, hogy versenyképesek maradunk-e a szakmánkban. Ahhoz, hogy naprakészek maradjunk... Teljes cikk
- Új vezérigazgató veszi át Csányi Sándor helyét az OTP Bank vezetésében 2 hónapja
- Változás a Munka Törvénykönyvében: mi történik, ha a munkavállaló alkalmatlanná válik a munkakörére 2 hónapja
- A 9 százalékos szja nem kapott elsöprő támogatást - Magyar Péter az adórendszerről tovább egyeztetne 2 hónapja
- Magyar Péter: a Tisza megtartja a 13. havi nyugdíjat 3 hónapja
- Nincs mozdíthatatlan munkavállaló: interjú Varga Péterrel, a Manpower ügyvezetőjével 3 hónapja
- Oktatás, egészségügy, nyugdíjasok - ezekről kérdezné meg a közvéleményt a Tisza Párt 3 hónapja
- Ezek a legjobb céges coaching gyakorlatok 4 hónapja
- Nem csak a Z, minden generáció szereti a rugalmas munkavégzést 4 hónapja
- Kiegészítő nyugdíjak, kata-adózás, bérrendezés - ezeket az ígéreteket tette Magyar Péter 4 hónapja
- Vezetőváltás a csomagküldő szolgáltató élén 4 hónapja
- Szijjártó Péter elmondta, mi a kormány gazdaságpolitikájának a "szíve közepe" 5 hónapja