Megjelent: 18 éve

Business coaching - megrendelésre

Az Egyesült Államokban a nagy földrajzi távolságok már közel 10 éve életrehívtak egy szolgáltatást, amelynek neve: coach közvetítés. 2007-re már a magyar coaching piac is elérte azt az érettségi szintet, amely szükségessé tette ezen tevékenység honosítását.

- Magyarországon természetesen nincsenek olyan hatalmas távolságok, mint az USA-ban, mégis a földrajzi adottság volt az egyik mozgatórugója a coach közvetítés, mint új szolgáltatás szükségességének. Egy budapesti coachnak - speciális eseteket leszámítva - nem éri meg három órát oda és három órát visszautaznia, ha Pécsre felkérik egy másfél órás coaching találkozásra. Ilyenkor a coach legtöbb esetben nemet mond, legfeljebb, ha az adott városban van coach ismerőse, megadja annak az elérhetőségét. Ez esetben tehát a coachee, vagy a megbízó vállalat HR-ese tovább keresgél.

A másik ok, ami miatt elindítottuk a szolgáltatást, mert hosszútávon kívánunk a piacon maradni és úgy gondoljuk ez csak tisztességes piaci magatartással érhető el, azaz ha nem vállalunk el minden feladatot, nem adjuk a nevünket olyanokhoz, amiben nem tudunk megfelelő színvonalon segíteni - mondta el Komócsin Laura, a Business Coach Kft., az első magyar coach közvetítő ügyvezetője.

- De az igazi kezdőlökést egy meglepő eset adta. Az egyik legnagyobb bank régióvezetője kinevezése napján megkeresett, hogy segítsek neki az új pozíciójában, hogy minél hamarabb belenőjön a cipőbe. Másnap megkezdtük a munkát, mindketten nagy lelkesedéssel, konkrét fejlődési útvonalat felrajzolva készültem épp a harmadik találkozásunkra, amikor a coacheem telefonált, hogy rossz híre van, nagyon sajnálja, de le kell mondania a találkát. Kiderült ugyanis, hogy a banknak szerződése van egy tréning/coaching céggel és mivel előléptették, neki is dedikáltak egy coachot. Ezzel nem járt jól sem a coachee, sem a megbízó cég, és megkockáztatom, a coach sem. A coachee nem tudott megnyílni a coachának, nem tudtak együtt dolgozni, mert tudta, hogy ugyanaz a coach dolgozik az egész felsővezetésnek, ezért nem mert hozzá őszinte lenni. Így a vezetőnél nyílván nem érhető el olyan fejlődés, mint amit lelkesen, teljes bedobással csinál, csak egy nyögvenyelős, kötelező házifeladat lett, színjáték, csak kötelezően kitöltötték felületes beszélgetésekkel a másfél órát - mesélte el az esetet Komócsin Laura.

Egyre több coach képzés van ma már Magyarországon is, melyek között nehéz eligazodni. Vannak 1-2 napos elméleti jellegűek, illetve igazán gyakorlatorientált több hónapos/féléves kurzusok is. A legtöbb HR vezető, illetve a legtöbb vezető (hiszen ők a business coach ügyfelek) fülében egyre ismertebb a kifejezés, már nem kell magyarázkodni miben is más, mint egy tréning, vagy éppen tanácsadás. Így lassan a magyar coaching piac is elérte azt az érettségi szintet, hogy szükség lett egy közvetítőre a coachok és a coacheek, vagy a megbízók között.

Mi kifejezetten Business Coach közvetítésre szakosodtunk, azaz nem az életviteli (life) coaching a fő fókuszunk, de nyilván nehéz a kettőt teljesen elválasztani egymástól. Úgy szoktunk fogalmazni, hogy a privát részbe addig a szintig megyünk bele, amíg az befolyással, hatással van az üzleti/munkahelyi teljesítményre.

-És mi az üzleti modell?

- A cél az, hogy a piac mindegyik szereplője jól járjon. Jól jár a coachee, hiszen van választási lehetősége, "megnézhet magának" 3-4 coachot is kötelezettség nélkül és úgy, hogy ez nem kerül neki semmibe. Jól jár a coachee megbízója, hiszen ha a megfelelő coachot választja magának, akkor biztosan hatékonyabban tudnak majd együtt dolgozni, sikeresebb lesz a vezető, sikeresebb lesz a cég. Jól jár a coach. Ha őt választja, akkor azért, mert nem kellett értékesítéssel, áralkukkal foglalkoznia, hiszen nem ez a fő profilja. Ha nem őt választják, akkor nem kell belesodródnia egy kötelező coachingba, ami eddigi tapasztalataink alapján, ha nincs is halálraítélve, mindenképp kellemetlen. Azaz mindenki csinálja azt, amihez a legjobban ért, amit a legnagyobb örömmel végez.

-Milyen a coach "lefedettség"?

- Hogy egy adott megkeresésre melyik coachot közvetítsük ki, ahhoz több paramétert veszünk figyelembe: egyrészt hasznos, ha van iparági ismerete, így vannak coachaink, akik a pénzügyi szektorban tevékenykednek (bankok, biztosítók, lízing cégek), vannak akik inkább az FMCG világot ismerik, de vannak, akik az olajiparban dolgoztak. Nem ez a legfontosabb szempont a választásnál, de nem árt, ha egy nyelvet beszél a coach és a coachee, azaz nem a terminus technicus egyeztetéssel telik a drága idő.

Igyekszünk földrajzi lefedettséget is biztosítani. Nyilván a coachok és a coacheek többsége is fővárosi, mégis egyre nagyobb az igény vidéken is. Vannak tehát coachaink Dél-Magyarországon, Kelet-Magyarországon és a nyugati régióban egyaránt. Maga a téma (Időgazdálkodás, konfliktuskezelés, arculat, kommunikáció) is befolyásolja, hogy kit ajánlunk, azaz ha a megkereséskor már tudni lehet, hogy a vezetőnek legnagyobb gondja a csapatának motiválása, akkor ebben jártas szakembert ajánlunk.

De természetesen az is befolyásoló szempont, hogy ki érhető el. Mivel a business coaching egy prémium termék, ezért igyekszünk úgy osztani a feladatokat, hogy egy időben egy coachnak 10 coacheenál többje ne legyen.

- Hogyan tudják biztosítani a megfelelő színvonalat?

A minőségbiztosításunk három lépcsős. Egyrészt van egy előzetes kvalifikáció (eddigi képzettség, referencia, ajánlás). Másrészt folyamatos fejlesztés, tudásátadás (rendszeres coach kerekasztal beszélgetések a gyakorlati tapasztalatok megosztására, esettanulmányok átbeszélése, szakirodalom megosztás, minden coachnak elérhető a Coach szupervisio, konzultáció, közös módszertan, eszköztár, metodológia). Harmadik lépcső pedig a visszajelzés. Az eddigi tapasztalat az, hogy a coachok a munkájukat hihetetlen lelkesedéssel végzik, két rész van, amit nem szeretnek benne, az egyik ez értékesítés (ezt a feladatot azonnal leveszi a vállukról a coach közvetítő), másrészt a visszajelzés kérés. Pedig tudjuk, hogy ettől fejlődik a coach is a legjobban. Ezért a coaching sorozat végén mi felvállaljuk ezt a feladatot is.

businesscoach.hu
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők

Egyre több vállalatnál van igény coaching-típusú vezetésre, coach kompetenciákra. Épülnek ki a belső coach pool-ok, emellett sok cég keres külső... Teljes cikk

Rajtuk múlhat a toborzás sikere: így képezd a hiring managert

A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk

Kulcsemberek: kik is ők és hogyan tarthatóak meg?

Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk