Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 11 éve

Business coaching - megrendelésre

Az Egyesült Államokban a nagy földrajzi távolságok már közel 10 éve életrehívtak egy szolgáltatást, amelynek neve: coach közvetítés. 2007-re már a magyar coaching piac is elérte azt az érettségi szintet, amely szükségessé tette ezen tevékenység honosítását.

- Magyarországon természetesen nincsenek olyan hatalmas távolságok, mint az USA-ban, mégis a földrajzi adottság volt az egyik mozgatórugója a coach közvetítés, mint új szolgáltatás szükségességének. Egy budapesti coachnak - speciális eseteket leszámítva - nem éri meg három órát oda és három órát visszautaznia, ha Pécsre felkérik egy másfél órás coaching találkozásra. Ilyenkor a coach legtöbb esetben nemet mond, legfeljebb, ha az adott városban van coach ismerőse, megadja annak az elérhetőségét. Ez esetben tehát a coachee, vagy a megbízó vállalat HR-ese tovább keresgél.

A másik ok, ami miatt elindítottuk a szolgáltatást, mert hosszútávon kívánunk a piacon maradni és úgy gondoljuk ez csak tisztességes piaci magatartással érhető el, azaz ha nem vállalunk el minden feladatot, nem adjuk a nevünket olyanokhoz, amiben nem tudunk megfelelő színvonalon segíteni - mondta el Komócsin Laura, a Business Coach Kft., az első magyar coach közvetítő ügyvezetője.

- De az igazi kezdőlökést egy meglepő eset adta. Az egyik legnagyobb bank régióvezetője kinevezése napján megkeresett, hogy segítsek neki az új pozíciójában, hogy minél hamarabb belenőjön a cipőbe. Másnap megkezdtük a munkát, mindketten nagy lelkesedéssel, konkrét fejlődési útvonalat felrajzolva készültem épp a harmadik találkozásunkra, amikor a coacheem telefonált, hogy rossz híre van, nagyon sajnálja, de le kell mondania a találkát. Kiderült ugyanis, hogy a banknak szerződése van egy tréning/coaching céggel és mivel előléptették, neki is dedikáltak egy coachot. Ezzel nem járt jól sem a coachee, sem a megbízó cég, és megkockáztatom, a coach sem. A coachee nem tudott megnyílni a coachának, nem tudtak együtt dolgozni, mert tudta, hogy ugyanaz a coach dolgozik az egész felsővezetésnek, ezért nem mert hozzá őszinte lenni. Így a vezetőnél nyílván nem érhető el olyan fejlődés, mint amit lelkesen, teljes bedobással csinál, csak egy nyögvenyelős, kötelező házifeladat lett, színjáték, csak kötelezően kitöltötték felületes beszélgetésekkel a másfél órát - mesélte el az esetet Komócsin Laura.

Egyre több coach képzés van ma már Magyarországon is, melyek között nehéz eligazodni. Vannak 1-2 napos elméleti jellegűek, illetve igazán gyakorlatorientált több hónapos/féléves kurzusok is. A legtöbb HR vezető, illetve a legtöbb vezető (hiszen ők a business coach ügyfelek) fülében egyre ismertebb a kifejezés, már nem kell magyarázkodni miben is más, mint egy tréning, vagy éppen tanácsadás. Így lassan a magyar coaching piac is elérte azt az érettségi szintet, hogy szükség lett egy közvetítőre a coachok és a coacheek, vagy a megbízók között.

Mi kifejezetten Business Coach közvetítésre szakosodtunk, azaz nem az életviteli (life) coaching a fő fókuszunk, de nyilván nehéz a kettőt teljesen elválasztani egymástól. Úgy szoktunk fogalmazni, hogy a privát részbe addig a szintig megyünk bele, amíg az befolyással, hatással van az üzleti/munkahelyi teljesítményre.

-És mi az üzleti modell?

- A cél az, hogy a piac mindegyik szereplője jól járjon. Jól jár a coachee, hiszen van választási lehetősége, "megnézhet magának" 3-4 coachot is kötelezettség nélkül és úgy, hogy ez nem kerül neki semmibe. Jól jár a coachee megbízója, hiszen ha a megfelelő coachot választja magának, akkor biztosan hatékonyabban tudnak majd együtt dolgozni, sikeresebb lesz a vezető, sikeresebb lesz a cég. Jól jár a coach. Ha őt választja, akkor azért, mert nem kellett értékesítéssel, áralkukkal foglalkoznia, hiszen nem ez a fő profilja. Ha nem őt választják, akkor nem kell belesodródnia egy kötelező coachingba, ami eddigi tapasztalataink alapján, ha nincs is halálraítélve, mindenképp kellemetlen. Azaz mindenki csinálja azt, amihez a legjobban ért, amit a legnagyobb örömmel végez.

-Milyen a coach "lefedettség"?

- Hogy egy adott megkeresésre melyik coachot közvetítsük ki, ahhoz több paramétert veszünk figyelembe: egyrészt hasznos, ha van iparági ismerete, így vannak coachaink, akik a pénzügyi szektorban tevékenykednek (bankok, biztosítók, lízing cégek), vannak akik inkább az FMCG világot ismerik, de vannak, akik az olajiparban dolgoztak. Nem ez a legfontosabb szempont a választásnál, de nem árt, ha egy nyelvet beszél a coach és a coachee, azaz nem a terminus technicus egyeztetéssel telik a drága idő.

Igyekszünk földrajzi lefedettséget is biztosítani. Nyilván a coachok és a coacheek többsége is fővárosi, mégis egyre nagyobb az igény vidéken is. Vannak tehát coachaink Dél-Magyarországon, Kelet-Magyarországon és a nyugati régióban egyaránt. Maga a téma (Időgazdálkodás, konfliktuskezelés, arculat, kommunikáció) is befolyásolja, hogy kit ajánlunk, azaz ha a megkereséskor már tudni lehet, hogy a vezetőnek legnagyobb gondja a csapatának motiválása, akkor ebben jártas szakembert ajánlunk.

De természetesen az is befolyásoló szempont, hogy ki érhető el. Mivel a business coaching egy prémium termék, ezért igyekszünk úgy osztani a feladatokat, hogy egy időben egy coachnak 10 coacheenál többje ne legyen.

- Hogyan tudják biztosítani a megfelelő színvonalat?

A minőségbiztosításunk három lépcsős. Egyrészt van egy előzetes kvalifikáció (eddigi képzettség, referencia, ajánlás). Másrészt folyamatos fejlesztés, tudásátadás (rendszeres coach kerekasztal beszélgetések a gyakorlati tapasztalatok megosztására, esettanulmányok átbeszélése, szakirodalom megosztás, minden coachnak elérhető a Coach szupervisio, konzultáció, közös módszertan, eszköztár, metodológia). Harmadik lépcső pedig a visszajelzés. Az eddigi tapasztalat az, hogy a coachok a munkájukat hihetetlen lelkesedéssel végzik, két rész van, amit nem szeretnek benne, az egyik ez értékesítés (ezt a feladatot azonnal leveszi a vállukról a coach közvetítő), másrészt a visszajelzés kérés. Pedig tudjuk, hogy ettől fejlődik a coach is a legjobban. Ezért a coaching sorozat végén mi felvállaljuk ezt a feladatot is.

businesscoach.hu
Follow hrportal_hu on Twitter

Vezetői hatékonyság a komfortzónán túl

„Az igazi kihívás az, hogy a komfortzónánkon kívül is hatékonyak tudjunk maradni.” Anthony Kasozi ismert tanár, tanácsadó, facilitátor és coach, a Quilibra Consulting alapítója és vezetője, illetve számos egyéb tanácsadói, üzleti és oktatási intézmény és szervezet képviselője, a Coaching Határok Nélkül (CHN) workshop-sorozat 7. évadának utolsó eseményét tartotta júniusban, a különféle határokon átívelő vezetői hatékonyságról.tovább..

További cikkek
Az eddigi legnagyobb sztrájkra készülnek a Ryanair-nél

A Reuters hírügynökség értesülései szerint jövő szerdán és csütörtökön 600 járatát törli a légitársaság, mert a dolgozók sztrájkba... Teljes cikk

Az ukrán kormány megtiltotta az állami vállalatoknak, hogy nagy összegű prémiumokat adjanak

Megtiltotta az ukrán kormány az állami vállalatoknak, hogy jutalomként nagy összegű bónuszokat fizessenek alkalmazottaiknak az ország jelenlegi... Teljes cikk

Négymilliárdos adócsalási ügyben 50 ember ellen emeltek vádat

Vádat emeltek ötven ember ellen Bács-Kiskun megyében, mert egy számlázási láncon keresztül több mint négymilliárd forint adót csaltak el. A... Teljes cikk

Halálos munkabaleset Mosonmagyaróváron

Mosonmagyaróváron, a Mofém-gyár területén életét vesztette egy 23 éves munkás, akit egy bontásra ítélt vasbeton szerkezet temetett maga alá -... Teljes cikk

Az időskori szegénység és az oktatás a németek legfontosabb problémája

Az időskori szegénységet és a gyermekek oktatásban való esélyegyenlőségét említették első helyen abban a felmérésben, melyben a Bild am Sonntag... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár