Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 11 éve

Business coaching - megrendelésre

Az Egyesült Államokban a nagy földrajzi távolságok már közel 10 éve életrehívtak egy szolgáltatást, amelynek neve: coach közvetítés. 2007-re már a magyar coaching piac is elérte azt az érettségi szintet, amely szükségessé tette ezen tevékenység honosítását.

- Magyarországon természetesen nincsenek olyan hatalmas távolságok, mint az USA-ban, mégis a földrajzi adottság volt az egyik mozgatórugója a coach közvetítés, mint új szolgáltatás szükségességének. Egy budapesti coachnak - speciális eseteket leszámítva - nem éri meg három órát oda és három órát visszautaznia, ha Pécsre felkérik egy másfél órás coaching találkozásra. Ilyenkor a coach legtöbb esetben nemet mond, legfeljebb, ha az adott városban van coach ismerőse, megadja annak az elérhetőségét. Ez esetben tehát a coachee, vagy a megbízó vállalat HR-ese tovább keresgél.

A másik ok, ami miatt elindítottuk a szolgáltatást, mert hosszútávon kívánunk a piacon maradni és úgy gondoljuk ez csak tisztességes piaci magatartással érhető el, azaz ha nem vállalunk el minden feladatot, nem adjuk a nevünket olyanokhoz, amiben nem tudunk megfelelő színvonalon segíteni - mondta el Komócsin Laura, a Business Coach Kft., az első magyar coach közvetítő ügyvezetője.

- De az igazi kezdőlökést egy meglepő eset adta. Az egyik legnagyobb bank régióvezetője kinevezése napján megkeresett, hogy segítsek neki az új pozíciójában, hogy minél hamarabb belenőjön a cipőbe. Másnap megkezdtük a munkát, mindketten nagy lelkesedéssel, konkrét fejlődési útvonalat felrajzolva készültem épp a harmadik találkozásunkra, amikor a coacheem telefonált, hogy rossz híre van, nagyon sajnálja, de le kell mondania a találkát. Kiderült ugyanis, hogy a banknak szerződése van egy tréning/coaching céggel és mivel előléptették, neki is dedikáltak egy coachot. Ezzel nem járt jól sem a coachee, sem a megbízó cég, és megkockáztatom, a coach sem. A coachee nem tudott megnyílni a coachának, nem tudtak együtt dolgozni, mert tudta, hogy ugyanaz a coach dolgozik az egész felsővezetésnek, ezért nem mert hozzá őszinte lenni. Így a vezetőnél nyílván nem érhető el olyan fejlődés, mint amit lelkesen, teljes bedobással csinál, csak egy nyögvenyelős, kötelező házifeladat lett, színjáték, csak kötelezően kitöltötték felületes beszélgetésekkel a másfél órát - mesélte el az esetet Komócsin Laura.

Egyre több coach képzés van ma már Magyarországon is, melyek között nehéz eligazodni. Vannak 1-2 napos elméleti jellegűek, illetve igazán gyakorlatorientált több hónapos/féléves kurzusok is. A legtöbb HR vezető, illetve a legtöbb vezető (hiszen ők a business coach ügyfelek) fülében egyre ismertebb a kifejezés, már nem kell magyarázkodni miben is más, mint egy tréning, vagy éppen tanácsadás. Így lassan a magyar coaching piac is elérte azt az érettségi szintet, hogy szükség lett egy közvetítőre a coachok és a coacheek, vagy a megbízók között.

Mi kifejezetten Business Coach közvetítésre szakosodtunk, azaz nem az életviteli (life) coaching a fő fókuszunk, de nyilván nehéz a kettőt teljesen elválasztani egymástól. Úgy szoktunk fogalmazni, hogy a privát részbe addig a szintig megyünk bele, amíg az befolyással, hatással van az üzleti/munkahelyi teljesítményre.

-És mi az üzleti modell?

- A cél az, hogy a piac mindegyik szereplője jól járjon. Jól jár a coachee, hiszen van választási lehetősége, "megnézhet magának" 3-4 coachot is kötelezettség nélkül és úgy, hogy ez nem kerül neki semmibe. Jól jár a coachee megbízója, hiszen ha a megfelelő coachot választja magának, akkor biztosan hatékonyabban tudnak majd együtt dolgozni, sikeresebb lesz a vezető, sikeresebb lesz a cég. Jól jár a coach. Ha őt választja, akkor azért, mert nem kellett értékesítéssel, áralkukkal foglalkoznia, hiszen nem ez a fő profilja. Ha nem őt választják, akkor nem kell belesodródnia egy kötelező coachingba, ami eddigi tapasztalataink alapján, ha nincs is halálraítélve, mindenképp kellemetlen. Azaz mindenki csinálja azt, amihez a legjobban ért, amit a legnagyobb örömmel végez.

-Milyen a coach "lefedettség"?

- Hogy egy adott megkeresésre melyik coachot közvetítsük ki, ahhoz több paramétert veszünk figyelembe: egyrészt hasznos, ha van iparági ismerete, így vannak coachaink, akik a pénzügyi szektorban tevékenykednek (bankok, biztosítók, lízing cégek), vannak akik inkább az FMCG világot ismerik, de vannak, akik az olajiparban dolgoztak. Nem ez a legfontosabb szempont a választásnál, de nem árt, ha egy nyelvet beszél a coach és a coachee, azaz nem a terminus technicus egyeztetéssel telik a drága idő.

Igyekszünk földrajzi lefedettséget is biztosítani. Nyilván a coachok és a coacheek többsége is fővárosi, mégis egyre nagyobb az igény vidéken is. Vannak tehát coachaink Dél-Magyarországon, Kelet-Magyarországon és a nyugati régióban egyaránt. Maga a téma (Időgazdálkodás, konfliktuskezelés, arculat, kommunikáció) is befolyásolja, hogy kit ajánlunk, azaz ha a megkereséskor már tudni lehet, hogy a vezetőnek legnagyobb gondja a csapatának motiválása, akkor ebben jártas szakembert ajánlunk.

De természetesen az is befolyásoló szempont, hogy ki érhető el. Mivel a business coaching egy prémium termék, ezért igyekszünk úgy osztani a feladatokat, hogy egy időben egy coachnak 10 coacheenál többje ne legyen.

- Hogyan tudják biztosítani a megfelelő színvonalat?

A minőségbiztosításunk három lépcsős. Egyrészt van egy előzetes kvalifikáció (eddigi képzettség, referencia, ajánlás). Másrészt folyamatos fejlesztés, tudásátadás (rendszeres coach kerekasztal beszélgetések a gyakorlati tapasztalatok megosztására, esettanulmányok átbeszélése, szakirodalom megosztás, minden coachnak elérhető a Coach szupervisio, konzultáció, közös módszertan, eszköztár, metodológia). Harmadik lépcső pedig a visszajelzés. Az eddigi tapasztalat az, hogy a coachok a munkájukat hihetetlen lelkesedéssel végzik, két rész van, amit nem szeretnek benne, az egyik ez értékesítés (ezt a feladatot azonnal leveszi a vállukról a coach közvetítő), másrészt a visszajelzés kérés. Pedig tudjuk, hogy ettől fejlődik a coach is a legjobban. Ezért a coaching sorozat végén mi felvállaljuk ezt a feladatot is.

businesscoach.hu
Follow hrportal_hu on Twitter

A szolgáló vezetés komoly kihívás

Manapság a vezetőknek egészen új skillekre, a személyiségük egészen más jegyeire van szükségük, mint korábban, ahhoz, hogy megfeleljenek a kor igényeinek, elvárásainak. Már nem az erőskezű, tekintélyelvű vezető a jó vezető, aki előtt meghunyászkodnak a munkatársai, és kérdés nélkül engedelmeskednek neki, hanem az, akinek magas az érzelmi intelligenciája, meghallgatja a munkatársait, elérhető és együttműködésre törekvő. Korábban talán egy mondatban sem lehetett volna említeni a vezetőt és a szolgálatot, mint vezetői attribútumot. Mára azonban úgy tűnik, kifejezetten jót tehet a szervezeti kultúrának a vezetői alázat. tovább..

További cikkek
Emelkednek az öregségi nyugdíjak Csehországban

Januártól átlagosan 4,7 százalékkal, mintegy 900 koronával (11 160 forint) emelkednek az öregségi nyugdíjak Csehországban - írja az MTI. Teljes cikk

Kizsákmányolják az Amazonnak dolgozó futárokat

Fizetésmegvonással fenyegetik a sofőröket, akik sokszor 16 órát dolgoznak, de WC-re sem tudnak kimenni. Erről nem feltétlenül az Amazon, hanem az... Teljes cikk

Több adót fizet az EU-s munkavállaló, mint a született angol

Sokkal több adóval járulnak hozzá a bevándorlók a brit állam működéséhez, mint a született helyiek -írja a Daily Telegraph. Teljes cikk

Nők vezetői székben: jó vezetői attitűd, a férfi-női arányok és a gazdasági kilátások

A felsővezetői optimizmus alapvető, de nőként nem könnyű - derült ki az Egyenlítő Alapítvány és a KPMG Női vezetők kerekasztal-beszélgetésén. Teljes cikk

Nem lesz különbség a munkavállalók között a Brexit után

A brit EU-tagság megszűnése után már nem lenne különösebb ok arra, hogy a brit kormány eltérő letelepedési és foglalkoztatási szabályokat... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár